Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Suomen maanpuolustus?

Olen käynyt tai aion käydä armeijan
19
34%
Olen sivari
9
16%
Olen vapautettu asepalveluksesta
17
30%
En ole asevelvollinen Suomessa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

JeSSSe kirjoitti:ööh, ehkä se ei oo siitä kiinni, vaan esimerkiks siitä että ei kiinnosta se pelleily mitä se armeija pääasiassa on, mun mielestä koko touhu on niin naurettavaa kun olla voi.
Allekirjoitan sen, että pelleilyä se on. Mutta en päivääkään inttiajastani vaihtaisi pois. Todella positiivinen kokemus ja yhteishenki on aivan tajuton. Kaikkien on kertakaikkiaan puhallettava siihen yhteen ja tiettyyn hiileen, muuten asiat menevät liian vaikeaksi. Eihän se mitään ruusuilla tanssimista ole, mutta ei sen tarvitse sitä ollakaan. Kokemuksena verraton.

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

JeSSSe on täysin oikeassa. Toisaalta mielipiteitä on erilaisia ja siksi minun on huomioitava sekin, että jotkut pääsevät paremmin toteuttamaan itseään sivarissa ja toiset taas armeijassa. Toisaalta, naisten ei periaatteessa tarvitse tehdä mitään. Itse voisin kannattaa esim. pakollista armeijaa naisille... :roll: Tai no, ehkä kutsunnat riittäisivät!
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Sugar
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Helmi 2004, 20:46
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Sugar »

Mä en näin naisnäkökulmasta katsottuna oikein löytänyt itselleni sopivaa vaihtoehtoa tuosta yläpuolisesta listasta, paitsi tietenkin kertoa oman mielipiteeni mennäkö Natoon vai ei vai kannattaako palkka-armeijaa..

Sen mitä mä olen kuitenkin eri ihmisiltä kuullut, niin on tuosta armeija-ajasta monelle hyötyäkin ollut, eikä monikaan sitä aikaa kovin pahalla muistele. Meidän perheessä tuo armeija on jokapäiväinen asia, sillä Puolustusvoimat tuo meidän perheelle leipää pöytään ja mahdollistaa laskujen maksun.

..Ja Niinisalosta puheen ollen, mun pikkuvelikin on tällä hetkellä siellä asevelvollisuuttaan suorittamassa. :)

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

joo, en mä sitä sano etteikö siitä jotkut voisi nauttiakin, mutta en kyllä ymmärrä miten niitä sit haukutaan vellihousuiks jotka valitsee toisen tien, oli se sit totaalikieltäytyminen, siviilipalvelus tai mikä tahansa.
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5351
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Hm, taidettiin kai sopia että mitä tahansa mielipiteitä saa esittää, vai mitä? Tämä keskustelu voi olla loistava tilaisuus testata Järjestysssääntöjä... :wink:

Ehkä sillä tavalla voisi tehdä, että neutraaleista asioista saa olla radikaaliakin mieltä, mutta suoria loukkauksia tai suoria inhoamisia toista kuppilalaista kohtaan ei sopisi esittää?

Oma mielipide JaKiMalle: kyllä se vaan on aika fakta, että jos Suomen armeija ei olisi taistellut kunnolla, olisivat vuodet 1945-1991 olleet Suomen osalta aika samanlaisia kuin Viron tai vaihtoehtoisesti Tshekkoslovakian osalta... Olisimme joutuneet kommunistiseen diktatuuriin, jossa yhdet sun toisetkin oikeudet olisivat olleet pannassa. Mitä sillä sinänsä on suuresti väliä, ketkä omistavat tuotantovälineet, mutta kun kommunistiset diktatuurit sulkivat toisinajattelijat vankiloihinkin... Tällä en tarkoita sitä etteikö sitä ole tapahtunut myös oikeistodiktatuureissa.

Mutta toisaalta nykypäivänä armeijat eivät pärjäisi samanlaisilla metodeilla. Hyvinkin voisi aseettomia palvelustapoja lisätä, painopiste voisi tällöin olla pelastustoiminnassa tms. Eikä sovi missään nimessä väheksyä sivarin valitsevia, ovathan he rohkeita mm. sukulaisille selittämisen suhteen, itse en varmaankaan olisi rohjennut. Sivariaika pitäisi saada samanpituiseksi kuin armeijakin. Mutta koko kansan kattavalla yhdyskuntapalvelulla on puolensa, kuten edellä selitin, syntyy oikeampi kuva kansamme kokonaisuudesta.
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
totalhki
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1610
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja totalhki »

Mielestäni yleinen asevelvollisuus on paikallaan täällä harvaanasutussa maassamme. Fiksu sivarisysteemi tarvitaan siihen oheen. Kaikki ei sovi kaikille. Armeijaakin voi kehittää, ja kyllä kai se on parantunut. Tai mistä minä tietäisin.

Kutsunnoissa minut laitettiin A-luokkaan. Valitsin siviilipalveluksen, koska tuohon aikaan minulla ei ollut minkäänlaista motivaatiota armeijaa kohtaan. Siellä olisin mennyt aina sieltä missä aita matalin.

Olin eräässä instituutissa atk-tukihenkilö, käyttäjätukea yms. Tein kovasti hommia, sain paljon kokemusta ja hyvän työtodistuksen. Mielestäni tein hyvän valinnan.
Musiikki on makuasia.

Avatar
BronZe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1367
Liittynyt: 27 Marras 2003, 23:12
Paikkakunta: Turku

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja BronZe »

JeSSSe kirjoitti:joo, en mä sitä sano etteikö siitä jotkut voisi nauttiakin, mutta en kyllä ymmärrä miten niitä sit haukutaan vellihousuiks jotka valitsee toisen tien, oli se sit totaalikieltäytyminen, siviilipalvelus tai mikä tahansa.
Aivan! Suomessa yleinen asenne tuntuu olevan se, että ne ketkä ei mee armeijaan on nössöjä ja että armeijassa pojista kasvaa miehiä. Todellisuudessa taitaa olla niin, että sivariin menemiseen tarvitaan enemmän rohkeutta, kun Suomessa asenteet sivariin menoa kohtaan ei mitään järin positiivisia ole. Ja onhan se hirveä häpeä perheellekin jos sitä armeijaa ei käy. :roll: Eikä mun tarvii edes kotoa pidemmälle lähteä, kun jo löytyy siihen tyyliin ajatteleva henkilö. Eipä tuo mitään haittaa. Kaikki saavat ajatella asiasta niin kuin tykkäävät, eikä se vaikuta mun päätöksiini millään tavalla. Ja jos muutenkin koen, että musta on tälle yhteskunnalle enemmän hyötyä siviilipalvelusta suorittamassa, kuin armeijaa käymässä, niin mikäköhän siinä on niin nössöä mennä sivariksi. Ei tää ymmärrä ollenkaan.
"Real human being, and a real hero"

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja male »

Itseäni raivostuttaa isäni ja veljeni jotka ovat armeija"hulluja", jotka naureskelevat sivareille ja armeijan keskeyttäneille. Itse olen ihan toista maata.
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30535
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

JaKiMa kirjoitti:Kontrafaktista historiankirjoitusta, eikä mikään tosiasia! Mä ihmettelen vähän sitä, jos joku uskaltaa tässä asiassa olla toista mieltä kuin valtavirta, niin heti ollaan tyrmistyneitä ja kauhuissaan. :shock: Nämä asiat(kaan) kun eivät ole niin yksinkertaisia ja mustavalkoisia kuin miten ne usein esitetään!

Oi, tää tuli vihdoin täysi-ikäiseksi!! :roll:
Niin no. Mistään, mitä ei ole tapahtunut, ei tietenkään voi tietää mitään varmaa. Mutta jos kaikkien kirjoitettujen ja kirjoittamattomien todennäköisyyden ja kansainvälisen politiikan lakien perusteella voi päätellä, että yli 95 % todennäköisyydellä Suomen lähihistoria olisi ollut vähemmän ruusuista, jos Neuvostoliitolle olisi sodassa antauduttu, onko tuo nyt sitten suuri virhe sanoa se käytännössä faktana. Okei, hyvällä tuurilla oltaisiin voitu olla yhtä "itsenäisiä" kuin suurin osa Itä-Euroopan maista ja meillä olisi ollut oma joukkue olympialaisissa ja... niin, siihenhän se itsenäisyys olisi juuri ja juuri riittänyt. Sitäkin todennäköisemmin oltaisiin oltu vain yksi neuvostotasavalta muiden joukossa ilman edes sitä omaa olympiajoukkuetta. Eihän Suomen politiikka toisesta maailmansodasta Neuvostoliiton hajoamiseen asti toki mikään ylpeilynaihe tai täysin Moskovasta riippumaton ollut mutta onnistui Suomi kuitenkin pysymään edes kohtuullisen puolueettomana. Samaa tuskin voi sanoa niistä sodan jalkoihin pahemmin jääneistä itäeurooppalaisista maista tai Baltian maista, jotka lähtivät Äiti Venäjän kanssa neuvottelemaan...

PS. Tuo avatarisi on suorastaan pelottavan näköinen. Jos tuollaisia löytyy tuhatmäärin lisää, Suomen maanpuolustuksen voisi korvata laittamalla heitä partioimaan maan rajoille. Sen jälkeen kukaan ei haluaisi saati uskaltaisi tänne tulla. ;)
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30535
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

TOMItu kirjoitti:
Jvvv kirjoitti:Majoituspaikkana Kuljetuspatteri. Onkos siellä jo se uusi muonituskeskus tullut siihen kentän laidalle :wink: ? Ja jos on, niin mitä vanhalle rakennukselle on tehty? Onko lamellikasarmi saatu rempattua?

Ai niin se lamelli! Tietääkseni sitä rempataan juurikin nyt! Mutta Timoteus tietää tän hetkisen tilanteen paremmin lamellin osalta!
Juu, Lamellikasarmi meni vasta nyt alkuvuodesta remonttiin. A- ja C-lamellit ovat edelleen normaalikäytössä mutta B-lamelli on remontin alla ja morteille rakennettiin iki-ihana parakkikylä sinne saunan lähistölle (siihen, missä kai joskus oli joku lentopallokentän tapainen). Ja mitä tuohon vanhaan mukeen vielä tulee, niin aika pitkälti se tuntuu nykyään toimivan myös ylimääräisten huonekalujen varastona. Aika usein on nimittäin tullut jouduttua erinäisiin nakkeihin, missä on pitänyt kantaa kamaa (pöytiä, tuoleja, kaappeja, sänkyjä, patjoja, mitä milloinkin) joko vanhaan mukeen tai vanhasta mukesta jonnekin muualle. Suurin yksittäinen urakka näistä oli ehkä kahden suurehkon lasivitriinin siirtäminen sieltä vanhasta mukesta Esikuntapatterin päärakennuksen yläkertaan - oli tosin auto käytössä mutta oli siinä hankaluutensa silti. On sitä järjettömämpiäkin nakkeja ollut, esimerkiksi pyöräkatoksen siirtäminen keskellä talvea toiseen paikkaan, että saadaan skappareiden autoille lisää tilaa (eikä se parkkipaikka edes koskaan ole täynnä).

Se on muuten TJ 12.. aika wäbä. :wink:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
lharju
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6199
Liittynyt: 27 Marras 2003, 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja lharju »

Timoteus kirjoitti:Okei, hyvällä tuurilla oltaisiin voitu olla yhtä "itsenäisiä" kuin suurin osa Itä-Euroopan maista ja meillä olisi ollut oma joukkue olympialaisissa ja... niin, siihenhän se itsenäisyys olisi juuri ja juuri riittänyt. Sitäkin todennäköisemmin oltaisiin oltu vain yksi neuvostotasavalta muiden joukossa ilman edes sitä omaa olympiajoukkuetta.
Niin ja miettikää. Suomi olisi saanut osallistua euroviisuihin vasta 90-luvulla ensimmäisen kerran. Kuinka me olisimme kestäneet? Ei olisi Playboyta, Tom Tom Tomia, Fantasiaa, Eläköön elämää, Katson sineen taivaan... KAMALAA! :lol:
Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.
E troco a minha vida por um dia de ilusão.

Avatar
Lilli
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 855
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 20:08
Paikkakunta: Kuopio

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Lilli »

Timoteus kirjoitti: Tuo avatarisi on suorastaan pelottavan näköinen.
Ei ehkä suoranaisesti liity otsikkoon, mutta oikeasti olen ajatellut jo pitkään, että tuo Jakiman kuva on todella pelottava! :shock: Toivottavasti noita EI löydy lisää!
Sellainen henkilö, joka syö pannukakkua ja hilloa, ei voi olla kauhean vaarallinen.
- Muumit -

Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Nata »

Aviomiehelläni, hänen parhaalla ystävällään sekä toisella sielunveljelläni on hullun paperit. Ystäväpiiristäni löytyy mm. myös sivareita ja seksuaalisen suuntautumisensa vuoksi armeijasta vapautettuja miehiä sekä yksi 6-vuotiaana suomalaisäitinsä kanssa Suomeen muuttanut Ruotsin kansalainen, joka aikoo vaihtaa kansalaisuuttaan vasta kun armeijaanjoutumisuhka on ohi. Itse asiassa vain yksi ystäväni on todella käynyt armeijan, mutta hänkin suoritti sen aseettomassa palveluksessa. Itselleni ei totisesti tulisi mieleenkään yrittää mennä naiseksi armeijaan.

Voisi siis luulla, että minä olen pasifisti henkeen ja vereen. Vaan enpäs itse asiassa olekaan. Pyhä kirjani Bhagavad Gita kehottaa toki aina etsimään vähiten väkivaltaista ratkaisua, mutta joissain tilanteissa tuo ratkaisu on puolustussota. Hindulaisittain ajateltuna kaikkein suurinta väkivaltaa ei välttämättä ole se, että 200 kuolee vaan vaikkapa se, että 100 kuolee ja 100 alistetaan orjuuteen ja moraalittomaan hallintoon.

Uskon kuitenkin, ettei sotiminen sovi kaikille. Kuulumme kaikki luonteemme (emme syntyperämme, huom.) perusteella johonkin kastiin ja ihan joka kastin jäseniä ei pidä päästää hillumaan pyssyjen kanssa...
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Tommi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2962
Liittynyt: 12 Marras 2003, 21:21
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Puolustusvoimien ruskea kirjekuori. :lol: :lol:
I'm not a slut from Holland and I'm not fucking old bitch from Sweden.

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9516
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja kwak »

Ai suakin muistettiin! Mua ilahdutettiin jo toissa viikolla... :roll:
Keep your head high above the water

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Täältä "isoveli" lähettää pojille terkkuja, jotta ei se niin paha rasti ole miltä nyt saattaa tuntua.

Minä olin silloin kuolla siihen paikkaa kun vapisevin käsin luin ko. lähetettä. Vaikka siellä muutamankin kerran hermot meni, niin enemmän on positiivisia muistoja jäänyt taskun pohjalle. :D

Avatar
Soppis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8811
Liittynyt: 18 Touko 2004, 23:03
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Soppis »

Nyt on minun vuoroni antaa tukihali, Tommille ja Kvaakulle! action-smiley-032:

You and me, can't you see, we're playing with fire?
Tell me now, do you feel this burning desire?

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

ja tää "luuseri" muistuttaa ettei sinne armeijaan oo pakko mennä! On se sivarikin yks vaihtoehto! :P
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Et sie mikkään luuseri ole! Mie vaan ajattelin putkiaivoillani, että KAIKKI pojat käy armeijan. Tietenkin voi mennä siviilipalvelukseenkin.

Avatar
JeSSSe
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11428
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 00:33
Paikkakunta: Tampere

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JeSSSe »

Sun aikoihin sivari ei tainnu olla yhtä "yleistä", kuin nykyään..tai ainakin sellanen käsitys mulla on. Ei sulla mitkään putkiaivot oo! Ja en mä kyl kiellä sitäkään, etteikö armeijassa vois kivaa olla, mutta ei oo kyllä mun paikka..
Anything that's worth having is sure enough worth fighting for

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Niin... Silloin kivikaudella 1990 :wink:
Sivari oli harvinaisempi valinta. Nykyään taitaa olla suvaitsevampi ilmapiiri siinäkin asiassa. :D

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Violette »

Oppiihan siellä armeijassa kaikkea hyödyllistä ;) Esimerkiksi miehekkeeni on loistava viikkaamaan vaatteita, ja tämän taidon hän oppi intissä :mrgreen:

Kaikille armeija ei todellakaan ole mikään vaihtoehto. Tunnen pari ihmistä, jotka eivät todellakaan sovi sinne :roll: Toinen tuli viikon päästä pois vedettyään alikersanttia kuonoon, ja toinen parin viikon päästä saatuaan paniikkikohtauksen hermostuessaan komentelusta. Toisaalta taas tunnen paljon myös niitä, joiden mielestä armeija oli loppujen lopuksi hyvä ja ennen kaikkea kasvattava kokemus. Onneksi miehillä on vara valita, meneekö armeijaan vai ei smilie_daumenpos:

EDIT: typoja
Viimeksi muokannut Violette, 21 Maalis 2005, 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Sen enempää puutumatta kenenkään valintoihin, niin sanonpa vaan että mä näen punaista aina kun sanotaan, että armeija tekee miehen!!! :evil:

Kyllä on kotikasvatuksessa vika jos ei pojasta tule miestä ilman armeijaa..... :roll:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Violette kirjoitti:Toinen tuli viikon päästä pois vedettyään alikersanttia kuonoon,
Kuva
En mä ymmärrä miksi mä nauran!! :lol:

Mä näen ton koko tilanteen mielessäni..... Kuva
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Joo, ei kai kukaan mene armeijaan, jos ei olis pakko... tai siis puoli-pakko. Mä ainakin ajattelin, että intti on helpompi ja lyhyempi kuin sivari, siksi menin sinne... siis ryömin sieltä missä aita on matalin. Ja saihan sieltä komian meripoijaan puvun lainaksi - aiku oli lomilla vientiä...
In the navy...
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

Aiku sille varmaan sopikin se meripojan asukokonaisuus cheeky-smiley-033: :oops:
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Sinänsä kyllä suosittelen tavallaan armeijan käymistä. Itse en ole käynyt, mutta nyt olen alkanut harkita sinne vinkumista. Ai miksi? Itse ainakin tunnen "syrjäytyneeni" miesten maailmasta, koska en mokomaa ole käynyt. Esimerkiksi irc-kanava #viisukuppilassa eräät mahtailevat kokemuksillaan ja puhua pulputtavat armeijassa.

Nykyäänhän kuulema saa vieläkin homouden perusteella vapautuksen armeijasta. (En tuota usko, mutta muutama tuttavani on sanonut niin...) Itselläni on vammaisuuteni perusteella myönnetty rauhanajan vapautus. Aikoinaan kutsunnoissa minulle esitarkastuksessa oli pistetty luokitus E (uusintakutsunta), vaikka minulla piti olla C eli rauhanaikainen vapautus. Silloin kuulema olin liian täysjärkinen D-luokkaan. Mikähän tilanne nyt olisi? :lol:

Modet, poistakaa tuo edellinen, kirjoitusvirheellinen viesti, kiitos!
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
eepu4
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5018
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 16:26
Paikkakunta: Oulu

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja eepu4 »

Kyllähän se armeija opettaa niinkuin elämä yleensä.
Itse en niin innoissaan mennyt sinne aikanaan,mutta alkushokin jälkeen se oli jopa paikoin kivaa :D
Parasta oli ne hyvät ystävyys suhteet jotka sai solmittua.
Ja luonnossa oli kiva rämpiä ja ryömiä. :wink:
Armeija pitää vain ottaa tavallaan huumorilla.
Jokaisessa asiassa on huonot ja hyvät puolet.
Ja se että armeija tekee miehen pitää ainakin siinä mielessä paikkansa ettei niin vähästä enää hätkähdä ja kärsivällisyys kasvaa kivasti.
siihen en ota kantaa pitäisikö se käydä vai ei,sen ratkaiskoon kukin kohdallaan itse.
Mutta jos ei sitä käy on kyllä ,aitoa kokemusta köyhempi.
jos todella rakastat rakkautta sanot
rakastavasi rakkaudella
niin silloin rakkaus rakastaa
niin silloin rakkaus rakastaa rakastaa sinuakin

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30535
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

JukkaV kirjoitti:Nykyäänhän kuulema saa vieläkin homouden perusteella vapautuksen armeijasta. (En tuota usko, mutta muutama tuttavani on sanonut niin...)
Ei kannatakaan uskoa, sillä ei saa. "Itseä häiritsevä homoseksuaalisuus" on tosin olemassa jossakin käytettävässä sairausluokituksessa. Enpä tosin ole aiheeseen tarkemmin tutustunut tietääkseni, miten tuo sitten tarkkaan ottaen määritellään tai mihin kelpoisuusluokkaan määritellään itseään häiritsevästi homoseksuaalinen asevelvollinen. Minulla on jokin mielikuva, että olisin jollakin suhteellisen virallisella listalla nähnyt myös termin "itseä häiritsevä heteroseksuaalisuus" mutta en nyt mene vannomaan.

Mitä näin muuten keskustelun aiheeseen tulee, niin en itse ainakaan huomannut armeijan tehneen kovinkaan monesta miehiä. Päinvastaiseen se kyllä pystyi, tekemään miehistä poikia (tosin vain tilapäisesti). Se nyt ei tosin totta puhuen ole armeijan tarkoituskaan. Omakin armeija-aikani oli omalla tavallaan antoisaa mutta en koe armeijassa henkisesti kasvaneeni enkä itse havainnut kovin monelle muullekaan näin käyneen.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9516
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja kwak »

gentedimare kirjoitti:Sen enempää puutumatta kenenkään valintoihin, niin sanonpa vaan että mä näen punaista aina kun sanotaan, että armeija tekee miehen!!! :evil:

Kyllä on kotikasvatuksessa vika jos ei pojasta tule miestä ilman armeijaa..... :roll:
Olen TÄYSIN samaa mieltä! Minä kun olen päättänyt jo vuosia sitten, että menen sivariin, niin kyllä mummot ja kaverit jaksaa muistuttaa, että "kyllä se armeija tekee pojista miehiä"!! AARGH! :twisted: :let_it_all_out:

Muutenkin mua suututtaa se, kun suurin osa suomalaisista elää vielä niin 40-luvulla ja "ryssänpelossa". Saan harvase päivä (mitenhän tuo pitää kirjottaa? :D ) valistaa ihmisiä konfliktien sopimisesta diplomatian avulla ja Venäjän demokratian ja NL:n kommunismin eroista. Eli suomeks sanottuna mulla on vahvat eettiset syyt, miksi en armeijaan mene.
Kutsuntakirje suututtaa sen takia, että jos oikein olen ymmärtänyt, niin sinne kutsuntatilaisuuteen on pakko mennä, vaikka menisi sivariin. :roll:
Keep your head high above the water

Vastaa Viestiin