Haba Haba (Kuntopiiri)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Mikä olet?

Himohiihtäjä
33
18%
Launtailenkkeilijä
63
35%
"Eikö lenkki kerran kuussa riitä" -henkilö
39
21%
Sohvaseppo tai -seija
32
18%
Hyvä jos ylös sängystä jaksan nousta...
15
8%
 
Ääniä yhteensä: 182

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Pete »

En tajua, miten kukaan voi treenata yli tunnin. :shock: Millaisella tempolla teet entropia harjoitteesi? :mitvit:

Olen vähän miettinyt, että teen varmaan liian suurilla painoilla ja liian kiivaaseen tahtiin, kun jo kolmen vartin jälkeen minulle usein tulee lievähkö pahaolo. Tai sitten minulla vaan on diabetes tietämättäni. :roll: Toisaalta juuri suurilla painoilla tekeminen kasvattaa lihaksia, kun taas pienemmillä painoilla treenaaminen vaikuttaa kestävyyteen. Itseäni ei niinkään kestävyys kiinnosta. :eiei: Yksi näkökanta on sekin, että jos tekee suurilla painoilla, niin on suurempi riski tehdä liike väärällä tekniikalla, mikä puolestaan vähentää liikkeen tehoa. On se vaikeeta! :draamaa:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
entropia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2783
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 00:48

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja entropia »

^Oon aika hidas salitreeneissäni. Vedän 2-3 kierrosta sellasta perusliikesarjaa johon kuuluu oikeestaan kaikki peruslihakset (jalat,kädet,vatsa...) En kuitenkaan mitenkään ammattimaisesti treenaa, ihan kuntoilumielessä ja hyvällä fiiliksellä. Eli en ole aivan koko ajan rehkimässä, vaan pidän pieniä hengähdystaukoja, laiska kun olen.

Tänään oli välipäivä kuntoilusta. Aluksi ajattelin vaan skipata lenkkeilyn pakkasen takia, mutta perjantain laiskuus iski. Lisäksi eksyin Hesburgeriin ja join itsenäisyyspäiväjuhlista jääneet shampanjat. Jos sitä tekisi huomenaamulla lihasharjoitteet ennen pikkujouluihin menoa. :heh:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16663
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Pete kirjoitti:On se vaikeeta! :draamaa:
Oletko konsultoinut ammattilaisia? Itse kuukausittain henkilökohtaisen valmentajan kanassa salitreeniäni ja ruokavaliotani pohtivana suosittelen lämpimästi. Ammattilainen kuitenkin tietää yleensä aina paremmin.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Pete »

Minulla olisi edelleen kaksi ilmaista omavalmentaja-aikaa käyttämättä, mutta aina ne jäävät saamattomuuttani. :puna:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Violette »

Olen kokeillut viime aikoina erilaisia kuntotanssitunteja. Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa zumbaa, ja bailatinossa olen käynyt jo muutaman kerran. Yliopistoliikunnalla on myös muita erilaisia kuntotanssitunteja, joilla tanssitaan eri tyylisiä tansseja, lisäksi toisessa kuntokeskuksessa, jossa käyn, on erilaisia tanssitunteja. Käyn vaihtelevasti missä milloinkin.

Pidän kovasti tanssimisesta, mutta aiemmin harrastamani kurssimuotoiset tunnit eivät oikein inspaa tällä hetkellä, lähinnä siksi, koska elämäni on aikataulullisesti vaihtelevaa ja on vaikeaa sitoutua joka viikko samaan aikaan tapahtuvaan treenaamiseen. Lisäksi kuntotanssitunneissa on se hyvä puoli, että siellä ei tehdä mitään jatkuvaa ja monimutkaista sarjaa/sarjoja viikosta toiseen, vaan tanssit ovat sen verran yksinkertaisia, että niitä voi tanssia suoraan ohjaajan perässä, ja keskittyä musiikista nauttimiseen ja tanssimiseen monimutkaisten askelsarjojen muistamisen sijaan - eikä haittaa, vaikka olisi jäänyt viikko tai pari välistä. Jossain vaiheessa aion kyllä vielä palata vanhan kunnon tanssiharrastuksen pariin viikottaisilla tunneilla, mutta tällä hetkellä on kivaa tanssia aivot narikassa -periaatteella :joojoo:

Aerobicissa en ole käynyt aikoihin. Mua vaan ärsyttää sellainen, että hypitään hulluna kolme varttia putkeen eikä välissä saa edes juoda rauhassa pientä kulausta vettä tai pyykiä hikeä! Suosin intervalli-jumppatunteja sekä tietenkin spinningiä, joka on nyt paljon palkitsevampaa, kun hankin oikeat pyöräilykengät klosseineen (joita en tosin osaa vieläkään käyttää). Lenkillä alan käymään taas, jahka lumet lähtevät - eli joskus ensi keväänä. Ja voisihan sitä pikku hiljaa kokeilla muitakin liikkumismuotoja, mitä monipuolisempaa, sen parempaa :uujee:

Minkälaisia kuntoilulajeja te muut harrastatte? Pyrittekö tekin monipuolisuuteen?
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Violette kirjoitti: hypitään hulluna kolme varttia putkeen eikä välissä saa edes juoda rauhassa pientä kulausta vettä tai pyykiä hikeä!
Mä ihan oikeesti rakastan tollasta :ihana:
Violette kirjoitti: Minkälaisia kuntoilulajeja te muut harrastatte? Pyrittekö tekin monipuolisuuteen?
pyrin monipuolisuuteen, mutta kuntoiluni ei taida kovin monipuolista ehkä kuitenkaan olla. Lähinnä juoksulenkkeilen tai crosstrainailen tai teen pitkiä kävelylenkkejä, lisäksi teen vatsoja ja punnerruksia kotona. Suomessa asuessani rakastan käydä Satsin BodyPumpissa, Flow'ssa, Expressissä etc., mutta en ikinä harrasta ryhmäliikuntaa ulkomailla asuessani. Sama koskee Joogaa, joka on mielestäni parhautta. :rakkaus: Kaikenkaikkiaan tykkään huomattavasti enemmän aerobisesta liikunnasta kuin lihaskuntotreeneistä. :joojoo: Ja se taitaa olla huono juttu sillä tarvitsisin kyllä lisää lihaksia ainakin käsivarsiini kun kaiken maailman viisukuppilahörötkin voittavat minut kädenväännössä. :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42022
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Mitä niillä käsivarsilihaksilla oikeastaan edes tekee, paitsi voittaa viisukuppilahörhöjä kädenväännössä, mitä ilmankin tulee toimeen? Sen ymmärrän, jos vatsaa tai selkää haluaa treenata, sillä välttää tulevia selkävaivoja. Mutta muuten pitäisin kyllä aerobista kuntoa tärkeämpänä.

(Sikäli treenaan monipuolisesti että en mitään sorttia muita enempää - kaikki on tasan nollassa.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja skidi »

Violette kirjoitti:Minkälaisia kuntoilulajeja te muut harrastatte? Pyrittekö tekin monipuolisuuteen?
Nyt syksyn olen käynyt sellaisessa intervallityyppisessä jumpassa sekä zumbassa. Mielestäni ne ovat muodostaneet itselleni mieluisan ja riittävän kunto-ohjelman. Ensi keväänä sitten jumppatuntini lopetetaan, joten täytyy katsoa, mitä sen tilalle keksin. Zumbaa kyllä ajattelin jatkaa, jos vain mahdun ryhmiin.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Rousku kirjoitti:^Mitä niillä käsivarsilihaksilla oikeastaan edes tekee, paitsi voittaa viisukuppilahörhöjä kädenväännössä, mitä ilmankin tulee toimeen? Sen ymmärrän, jos vatsaa tai selkää haluaa treenata, sillä välttää tulevia selkävaivoja. Mutta muuten pitäisin kyllä aerobista kuntoa tärkeämpänä.
Hieman isommat käsivarret saattavat näyttää kivemmilta. Vatsalihaksia teen saadakseni vatsaläskit kuriin, mutta huonosti menee. :heh: Mutta siis itsekin pidän aerobista kuntoilua tärkeämpänä ja rakastan sitä. :joojoo:

Niin ja skidin viestistä tuli mieleen, että juuri tuolla intervalliharjoittelulla pyrin välillä saamaan monipuolisuutta siihen aerobiseen kuntoiluun. Eli välillä esim. crosstrainerilla teen intervalliharjoituksia, välillä vipellän tasaista tahtia. Sama mattojuoksussa. :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22138
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Minä tarvitsen päivittäin isompia käsivarsilihaksia työssäni. :joojoo:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16663
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Aancon kirjoitti:Vatsalihaksia teen saadakseni vatsaläskit kuriin, mutta huonosti menee.
Eikä ihmekään, koska näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanassa. Vatsalihasten harjoittaminen vahvistaa vatsalihaksia, minkä seurauksena useimmiten näyttää lähinnä entistä tukevammalta. Ainoa tapa poistaa rasvaa jostain tietystä kohtaa on rasvaimu :tosion:

Johdattakoon guruni sinuakin:


Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Aancon »

:aivanmaassa: mä olen tuomittu olemaan vatsaläski :aivanmaassa:

Rasvaimu!? :uujee:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42022
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Rousku »

UFOPOLI kirjoitti:Vatsalihasten harjoittaminen vahvistaa vatsalihaksia, minkä seurauksena useimmiten näyttää lähinnä entistä tukevammalta.
Riippuu ehkä siitä, mikä on lähtökohta. Jos ryhti on kovin huono, selän notko korostuu ja toisella puolen kroppaa vatsa pömpöttää ja näyttää siksi isommalta kuin onkaan. Hyvät vatsalihakset voivat auttaa korjaamaan tilannetta. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ei vatsalihasten treenaaminen mahaläskejä sulata.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

Mä harrastan monipuolista liikuntaa: hiihdän talvisin paljon, käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa, lenkkeilen ja teen kuntopiirejä yms. Haluun crosstrainerin :jupinaa:

Liikunnasta tulee erittäin hyvä mieli :surrur:

PS. Mäkin olen siis ilmeisesti ikuinen vatsaläski :aivanmaassa: Rasvoja en ala imemään, sittenhän kaikki karkin syömiseen käyttämäni energia menisi hukkaan :draamaa:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Violette »

No hyvänen aika, kyllähän lihasten treenaaminen aina kiinteyttää, kun keho menee pienempään tilaan. Mulla ainakin roikkuu joissain kohdin sellaista löysää lihaa, joka kiinteytyy treenaamalla. (Olkaa hyvä, ehkä miellyttävin mielikuva teille vähään aikaan.) Jos pömppis on pelkkää läskiä, niin sitten vatsalihastreenikään ei tietenkään sitä sulata pois.

Minulla on naisellista pyöreyttä vatsa-reisi-pakara-alueella ja mielestäni saakin olla :joojoo: Kyllä silti näyttää paremmalta, kun vähän treenailee näitäkin alueita. Musta ei kyllä koskaan saa sellaista himo-lihaskuntotreenaajaa. Itse asiassa olen aina itse pitänyt esteettisempänä luonnollisen näköisiä lihaksia eikä nimenomaan kivikoviksi treenattuja pakaroita, sixpackeja ym.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

Violette kirjoitti:Minulla on naisellista pyöreyttä vatsa-reisi-pakara-alueella ja mielestäni saakin olla :joojoo:
Minullakin on pyöreyttä juuri tuolla alueella :kaunis:

Mä oon niin nainen :niinpa:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Aancon »

riksa[ kirjoitti:
Violette kirjoitti:Minulla on naisellista pyöreyttä vatsa-reisi-pakara-alueella ja mielestäni saakin olla :joojoo:
Minullakin on pyöreyttä juuri tuolla alueella :kaunis:
Onpa hyvinnii :rofl: :rofl: :rofl:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16663
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Rousku kirjoitti:Hyvät vatsalihakset voivat auttaa korjaamaan tilannetta.
*Syvät* vatsalihakset :tosion: Ne puolestaan eivät kehity perinteisin vatsalihasharjoittein vaan esimerkiksi joogan, pilateen ja tanssin keinoin. Yksinkertaisin liike parantaa keskivartalon hallintaa on kyynärnoja:

Kuva

Tapaan aloittaa aamuni majailemalla muutaman minuutin ko. asennossa. Suosittelen :ihana:
Aancon kirjoitti: :aivanmaassa: mä olen tuomittu olemaan vatsaläski :aivanmaassa:
Se, mihin rasva varastoituu, on etupäässä yksilöllistä, mutta se myös vähenee vastaavasti eri puolilta. Hyvä uutinen siis on, ettei vatsaläskien poistamiseksi tarvitse tehdä sen erityisempiä toimia kuin vain yleisesti polttaa rasvaa :joojoo: Tämän aikaansaamiseksi puolestaan kannattaa muistaa lihastreeni, koska se paitsi vilkastuttaa metaboliikkaa, myös lisää pysyvästi energiankulutusta. Aerobinen humppailukaan ei toki ole vahingoksi muttei nykykäsitysten mukaan lainkaan niin autuaaksitekevää kuin on uskottu.
Aancon kirjoitti:Rasvaimu!? :uujee:
Kieltämättä huonoina päivinä sekin kuulostaa houkuttelevalta :heh: Viime aikoina on tullut markkinoille uusia, yksinkertaisemmin operaatioin tehtäviä toimenpiteitä, joista toipuminen on monin verroin nopeampaa. Rasvaimun haittapuoli tosin on, että koska toimenpiteessä poistetaan rasvasoluja pysyvästi, mikäli lihoo jälkeenpäin uudestaan, ruumis joutuu tuottamaan uusia rasvasoluja sinne tänne, minkä seuraus voi olla esteettisesti aika rivo.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42022
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Rousku »

UFOPOLI kirjoitti:Tapaan aloittaa aamuni majailemalla muutaman minuutin ko. asennossa. Suosittelen :ihana:
Arvaa kuinka ihanalta tuossa asennossa majailevasta ihmisestä tuntuu, kun hellyydenkipeä kissa tulee pökkimään kylkiin kuonollaan! Saapi vähän ylimääräistä treeniä niistä hytkähdyksistä!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16663
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Rousku kirjoitti:Arvaa kuinka ihanalta tuossa asennossa majailevasta ihmisestä tuntuu, kun hellyydenkipeä kissa tulee pökkimään kylkiin kuonollaan! Saapi vähän ylimääräistä treeniä niistä hytkähdyksistä!
Guruni on käsitellyt myös tätä aihetta :uujee:


Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Pete »

Vähänkö rupean harjoittamaan tuota kyynärnojaa päivittäin! :uujee: :joojoo:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

^ Olin juuri sanomassa ihan samaa :uujee: :tapu:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16663
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Pete kirjoitti:Vähänkö rupean harjoittamaan tuota kyynärnojaa päivittäin! :uujee: :joojoo:
Se on oikein! :peukku:

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Aancon »

^Mä harrastan tuota asentoa päivittäin, mutta vaan vähän yli minuutin. :heh: On kuulemma oiva vatsanalueenkiinteytysliike. Voisi tehdä sitä vähän pidemmän aikaa. :heh:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Violette »

Minun syvät vatsikseni ovat niin olemattomat, etten tahdo pysyä tuossa lankkuasennossa juuri ollenkaan. Olen aina ihan pulassa, kun jossain jumpassa tehdään se. Ehkä joskus. :heh:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
entropia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2783
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 00:48

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja entropia »

UFOPOLI kirjoitti: Rasvaimun haittapuoli tosin on, että koska toimenpiteessä poistetaan rasvasoluja pysyvästi, mikäli lihoo jälkeenpäin uudestaan, ruumis joutuu tuottamaan uusia rasvasoluja sinne tänne, minkä seuraus voi olla esteettisesti aika rivo.
Rasvasolujen eli adiposyyttien määrä ei oikeastaan muutu puberteetin jälkeen. Rasvasolut toki uudistuvat. Lihominen aikuisiällä kasvattaa adiposyyttien kokoa, ei niiden lukumäärää. Tosin rasvaimussa voidaan kyllä poistaa rasvasoluja, mutta ne eivät siis tule takaisin.

Oma kuntokuurini on hieman repsahtanut näin joulua kohti. :heh: No skarpataan sitten viimeistään tammikuussa.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16663
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

entropia kirjoitti:Rasvasolujen eli adiposyyttien määrä ei oikeastaan muutu puberteetin jälkeen. Rasvasolut toki uudistuvat. Lihominen aikuisiällä kasvattaa adiposyyttien kokoa, ei niiden lukumäärää.
Lähde? :mitvit: Se, mitä sanot, on käsitykseni mukaan pääasiallisesti totta, mutta siinä vaiheessa, kun olemassaolevat varastot ovat täynnä, kyllä uusiakin muodostuu.

Avatar
entropia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2783
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 00:48

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja entropia »

UFOPOLI kirjoitti:
entropia kirjoitti:Rasvasolujen eli adiposyyttien määrä ei oikeastaan muutu puberteetin jälkeen. Rasvasolut toki uudistuvat. Lihominen aikuisiällä kasvattaa adiposyyttien kokoa, ei niiden lukumäärää.
Lähde? :mitvit: Se, mitä sanot, on käsitykseni mukaan pääasiallisesti totta, mutta siinä vaiheessa, kun olemassaolevat varastot ovat täynnä, kyllä uusiakin muodostuu.
No näin muistan lukeneeni lääkiksen pääsykoekirjastasta (Galenos) vai oliko se joku muu oppikirja... Voin toki etsiä tarkemmankin lähteen jahka ehdin.

Edit: No esim. netistä löytyy uutinen: http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/ti ... uisuudessa ja tässä enemmän tietoa Karoliinisessa insituutissa tehdystä tutkimuksesta ruotsiksi: http://www.nyteknik.se/nyheter/biotekni ... 241255.ece

"Och att antalet bestäms under barndomen och är konstant hela livet, oavsett om man är smal, överviktig eller fet."

Eli rasvasolujen määrä pysyy vakiona, mutta solut toki uusiutuvat...

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Pete »

Sain vielä muutama päivä sitten yhden joululahjan - uimalasit. Hyvät lasit sainkin, kun nämä eivät huurru ollenkaan. Tänään jo testasin, ja erittäin tyytyväinen olen. :joojoo: Luistimetkin sain, mutta nyt ne ovat teroitettavana.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuntopiiri

Viesti Kirjoittaja Violette »

Kuntosalit varmaan pullistelevat seuraavat pari viikkoa uudenvuodenlupaajia. Oletteko vielä jääneet ulos jumpista heidän vuokseen? Ehkä ihan hyvä, että olen kipeänä, koska ahdistun liiasta ihmispaljoudesta. Nyt on pakko olla vähän aikaa liikkumatta. :puna:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Vastaa Viestiin