Vuosi: 2020
Kappale: Looking back
Esittäjä: Aksel
Säveltäjä: Joonas Angeria, Whitney Phillips, Connor McDonough, Riley McDonough, Toby McDonough
Sanoittaja: Joonas Angeria, Whitney Phillips, Connor McDonough, Riley McDonough, Toby McDonough
Sanat: https://eurovision.tv/participant/aksel-kankaanranta
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/10s_20s/Finland2020.html
Mukavaa pitkäperjantaita! Tänään Viisulassa katsotaan takaisin vuoteen 2020, joka muistetaan kaiken muun lisäksi UMK:n uudesta noususta sekä sen voittajasta Akselista, jonka viisuedustusmatka ei lopulta toteutunutkaan.
Aksel Kankaanranta syntyi 28. tammikuuta 1998 Turussa musikaalisille vanhemmille. Aran ja koulukiusatunkin Akselin lapsuus ei ollut aina ruusuilla tanssimista, mutta hänellä on ollut aina palo osoittaa, ettei ujouden tarvitse estää esiintymistä suuren yleisön edessä. Julkisuudessa hänet nähtiin ensimmäisen kerran vuonna 2017, kun hän osana Anna Puun tiimiä sijoittui The Voice of Finlandissa hienosti toiseksi. Tästä vuosi eteenpäin hän päätyi laulamaan Pyhimyksen Jättiläinen-singlellä, josta tuli suurmenestys: se muun muassa voitti Emma-gaalassa vuoden biisin sekä vuoden striimatuimman biisin palkinnot. Vaikka tässä kohtaa Akselin omaleimainen ääni olikin tullut jo suurelle yleisölle tutuksi, harvalla oli vielä kunnollista käsitystä, millainen mies sen taakse kätkeytyisi.
Vuodelle 2020 tultaessa Suomen euroviisuilut olivat pahassa kriisissä. Edellisvuoden UMK oli ollut kaikkien aikojen vähiten katsottu Suomen viisukarsintafinaali, ja itse Euroviisuistakin käteen oli jäänyt jo toinen semifinaalin jumbosija viiden vuoden sisään. Viisufanien mitta alkoi olla vähitellen täynnä, ja UMK-tuotantotiimin vaihtamiseksi tehtiin jopa adressi. Vähitellen suomalaisten korviin alkoi kuin alkoikin tipahdella tietoja suurista uudistuksista: vuosien 2018–19 kutsuartistiformaatista oli päätetty luopua, ja jatkossa UMK:n sekä uuden yhteistyökumppanin YleX:n oli määrä etsiä Suomen edustaja yhdessä avoimella kilpailulla. Muutoksen myötä kuvioihin astui myös YleX:n musiikkipäällikkö Tapio Hakanen, jonka rooli oli johtaa UMK-artistit valitsevaa tiimiä.
Musiikkiala otti paluun tehneen avoimen kilpailun avosylin vastaan, ja UMK:hon lähetettiinkin yli 400 kappaletta. Vuonna 2020 nähtiin ensimmäisen kerran monta nyky-UMK:n keskeistä elementtiä, kuten esiraadin tarkasti seulomat kappaleet lyriikkavideoineen, joille kullekin oli omistettu oma arkipäivänsä artistijulkistuksen jälkeen. Kuitenkin kilpailun musiikillinen linja poikkesi vielä nykyisestä, sillä pääpaino oli vahvasti englanninkielisissä ja popahtavissa kappaleissa. Ainoan suomenkielisen sekä humoristisemman kappaleen kiintiön täyttäjäksi oli valittu vuoden 2016 Tangomarkkinoilta tuttu Erika Vikman, jonka Cicciolina-kappaleelle oli annettu hillitty maanantaijulkaisupaikka. Kuitenkin juuri Cicciolina pomppasi joukosta suureksi hitiksi, joka striimasi platinaa sekä teki Erikasta tähden, jota joissakin yhteyksissä pidetään jopa kasvoina uudistuneelle UMK:lle. Olipa menestystarina odotettu tai ei, viisukriisissä rypeneelle Ylelle sen voi sanoa tulleen kreivin aikaan.
Cicciolinan jälkeen julkaisuvuoroon tuli Akselin kappale. Looking back -nimisen balladin tekijätiimistä löytyi suomalaisille eturivin artisteille kappaleita tehtaillut Joonas Angeria sekä kansainvälistä osaamista rapakon takaa. Akselin omien sanojen mukaan kappale kertoo rakkauden, riittämättömyyden ja maailmantuskan tunteista: tekeekö elämän varrella asetettujen virstanpylväiden saavuttaminen todella onnelliseksi vai voisiko autuus löytyä jo tästä hetkestä? UMK:n esiraatia kokonaisuudessa viehättivät erityisesti Akselin tulkinta ja valloittava persoona, ja kappaleesta löydettiin myös kaikuja isojen nimien kansainvälisistä hiteistä. Akselille Looking back oli hänen uransa ensimmäinen soolosingle.
Noin kuukausi kaikkien kuuden kappaleen julkaisemisen jälkeen, 7. maaliskuuta, koitti finaalin aika. Krista Siegfridsin Tampereen Mediapoliksessa emännöimään kilpailuun lähti Erika Vikman melko selkeänä ennakkosuosikkina. Edellisvuosilta tutuksi käyneeseen tyyliin puolet päätösvallasta oli annettu suomalaiselle yleisölle ja toinen puolisko kansainvälisille raadeille. Raadeista puolet antoivatkin täydet pisteet Akselille, joka siirtyi mukavaan johtoon Erikan jäädessä vasta kolmanneksi. Yleisöäänestyksessä ennakkosuosikki Cicciolina piti kuitenkin pintansa, joskin voitto irtosi vain puolentoista prosentin marginaalilla. Kun pisteet sitten laskettiin yhteen, raadit saivat tahtonsa läpi, ja voittajaksi julistettiin Aksel. Kaikki tahot eivät olleet lopputulokseen tyytyväisiä, ja seuraavana vuonna raatien painoarvoa laskettiinkin nykyiseen 25 prosenttiin (joskaan sekään ei olisi riittänyt nostamaan Erikaa voittoon). Muilta osin UMK oli menestys, sillä sen katsojaluvut olivat Suomen viisukarsintafinaalille korkeimmat sitten vuoden 2010.
Maaliskuussa 2020 koronaviruspandemia oli edennyt jo pitkälle, ja pian UMK:n jälkeen alkoi olla selvää, ettei Euroviisuja voitaisi järjestää perinteiseen tapaan. Lopulta yksitoista päivää finaalista tuli tieto, että kilpailu on kokonaan peruttu. Niinpä Akselin viisuvalmistelut vaihtuivat tietokonepelien pelaamiseen, koiran ulkoiluttamiseen sekä vanhan viulunsoittoharrastuksen lämmittelemiseen. Viisufanien ja eri yleisradioyhtiöiden järjestämissä korvikeäänestyksissä Suomi ei Looking backilla erityisempää menestystä saavuttanut, mutta miten oikeissa viisuissa olisi käynyt, sitä ei koskaan saada tietää.
Joka tapauksessa yhdestä megahitistä ja mainioista katsojaluvuista UMK sai vuonna 2020 sulan hattuunsa, ja kuten ehkä tiedämmekin, se oli vasta alkua. Seuraavana vuonna Aksel palasi karsintoihin tavoittelemaan unelmaansa Rotterdamin viisulavalla esiintymisestä, mutta voittoon asti yritys ei enää riittänyt. Sittemmin Akselin tuotanto on painottunut suomenkielisiin singleihin, jotka ovatkin saavuttaneet ihan mukavaa suosiota ja vakiinnuttaneet hänen paikkaansa suomalaisessa musiikkiskenessä. Akselia voi käydä kuuntelemassa vaikkapa viisulauantaina 11.5. Tampereen Nokia Arenalla Suomen suurimmissa Euroviisubileissä, joissa myös Looking back kuultaneen.
Aksel Facebookissa
Aksel Instagramissa