Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Sanoituskilpailukausi 2004
Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Diggari »

Tähän sopii lähetellä mielipiteensä käännöksistä.

:shock:




JOS ET OLE ÄÄNESTÄNYT, ÄLÄ LUE PIDEMMÄLLE .

:roll:

Tämä koskee osallistujia ja ulkopuolisia äänestäjiä.




:sleeping:








:---w:







Keskustelu alkakoon... =D>

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

No niin kommentit kehiin! Olipas monenlaisia tuotoksia ja hyvin sanottaisiinko teemaltaan onnistuneita! Tässä hieman tarkemman kommentit kaikista!

1. SHEIKKAA MUN KAA
Haettu alkuperäistä teemaa ja päästy melko lähelle. Laulettavuus ei ollut parasta mahdollista antia tuossa alkupuolella, mutta menetteli. Selkeydellään erottui massasta

2. KESÄ NYT ON!
Olipas heti toisen ääripään edustaja. Tähän olisin kaivannut lisää tekstiä. Kiva kesä-teema, mutta kertosäe jäi jotenkin leijailemaan tuon painotuksensa vuoksi.

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Alkuperäinen rakenne olikin sitten hukutettu jonnekin Kreikan saaristoon, sääli...tippui roimasti pisteissä. Kivoja koukkuja paljon, mutta ehkä niitä on jopa liikaa. Teemana hyvä, mutta olisi kaivannut jotain selkeämpää linjaa.

4. HEILUTAT MUA
Hei hei ja moi..tämmöistä tällä kertaa. Ihan mukava sanoitus mielestäni. mutta kuten niin monta kertaa aikaisemminkin, niin ei ne omat suosikit oikein pärjää.

5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Tässäkin on muutettu rakennetta. Jotenkin selkeä ja koossapysyvä. Ihana teema, tosin ehkei se ihan täydellisin nappiosuma tämän biisin kohdalla.

6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN
Aurinkoa löytyi tästäkin. Kertosäe jotenkin lannisti tämän sanoituksen. Nopeutettu Dingon "sinä ja minä" jäi vähän etäiseksi.

7. ÄLÄ
Kivasti etenevä ja kasassa pysyvä käännös. Voittaja ainesta!

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

Juu. Jos muuten meno olikin mukavaa melko monessa tekstissä, niin kertosäkeet ontuivat kyllä miltei kaikissa.

Toki ymmärrän että alkuperäistä rakennetta haettiin, mutta eivät vain olleet hyvin vetäviä nämä vastineet.

1. SHEIKKAA MUN KAA - Alkuperäistä oli tavoiteltu, mutta melko väkinäisesti jos saa sanoa. Ei heikoimmasta päästä kuitenkaan.
2. KESÄ NYT ON! - Tässä tökkivät riimit (niiden puute lähinnä) ja kertosäkeessä yhden ainoan teeman toisto.
3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR - Oma tuotos; laulettavuutta hain ja Sakiksen näköistä tekstiä tarinaan. :)
4. HEILUTAT MUA - Ja taas uupuu kunnollinen kertosäe, eikä tämän sisältökään nyt sitten päihittänyt tuota ensimmäistä, samoissa teemoissa kun liikuttiin.
5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä) - Ihan kiva tukkimiesjollotus, mutta minusta teksti ihan väärään biisiin.
6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN - No tämä olisi ollut kisan parhaimmistoa, mutta kertosäe taas vaan yhden toistoa.. plääh. :(
7. ÄLÄ - Ja sama kuin edellisessä. Kuitenkin paras yhden riimin toisto. Ihan ok.
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Mikkelsson on ottanut näköjään sydämenasiakseen rikkoa rajoja! Toki tämmöisessä 5 kertaa samaa kertosäettä laulettavassa se käy päinsä ja muulloinkin jos siihen on aihetta. Itse kuitenkin valitettavasti en pidä siitä, että rakennetta rikotaan, sillä sehän on sanoituksen sielu. Paperilla se "saman jauhaminen" voi tuntua tyhmältä, mutta eihän kertosäkeen nimi olisi kertosäe, jos sitä SAMAA ei kerrattaisi. :D Eli jos puhutaan KUNNON kertosäkeestä = alkuperäinen, niin sitä ei kaikilta löytynyt!

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

Niin, no en tiedä "rikkoa rajoja". Koetan kyllä rakennella tekstini minäkin alkuperäisen mukaan, mutta harvemmin taas minun mieletäni onnistuvat nämä suoremmat "käännökset". Niin itsellä kuin muillakaan.

Tykkään siitä, että se "sielu" tekstiin on puhallettu siten, kuin kirjoittaja olisi laulun ensimmäinen sanoittaja. Siihen itsekin pyrin, tosiaan kuitenkin samassa teemassa liikkuen kuin mitä alkuperäinen ajatus on.

Kertosäkeen esim. tässä tapauksessa tein siten, että tuota samaa litaniaa hoetaan kuitenkin neljään kertaan. Kunnon kertosäkeestä voi olla niin montaa mieltä, kuten kunnon tekstistäkin.
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Nimenomaan....makuja on monia ja jokaiselle löytyy varmasti tästäkin sakista omansa! Toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta sanoituksesta, olisi tylsää jos kaikki pitäisivät samasta. Varmasti jännittävä kisa tulossa, katsellaan miten käy!

Avatar
eepu4
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5018
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 16:26
Paikkakunta: Oulu

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja eepu4 »

Ehkä suhtauduin liian humoristisesti tähän shake it
käännös kisaan.Kun tämä biisi on mielestäni ihan pe...stä.

kuitenkin:

1.sheikkaa mun kaa
huumori tässä käännöksessä vaikuttaa kieltämättä
kaikkien muiden arvosteluun ,mutta tällä kertaa näin
selvä ykkönen

2.kesä nyt on
por favor ei istunut mielestäni näin kreikkalaiseen biisiin

3.ryöväreiden kuningatar
ihanasti keksitty oma tarina ei huono ollenkaan

4.heilutat mua
ei kolahtanut muhun

5. kaunis titania
mielikuvituksellinen tarina ihana juttu oivallusta ja rohkeutta
sanoisin että mahtava

6. nautitaan ja suudellaan
sama kohtalo kuin nelosella ,ei mulle mitään koukkua

7.älä
todellinen "riski" monessakin mielessä, kirjoittajalta ei puutu rohkeutta ainakaan


Kiitos viihteestä kaikille kirjoittajille! :wink:
jos todella rakastat rakkautta sanot
rakastavasi rakkaudella
niin silloin rakkaus rakastaa
niin silloin rakkaus rakastaa rakastaa sinuakin

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5351
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Ja aikaiset kommenttini:

1. SHEIKKAA MUN KAA. Oma! Halusin lyödä vähän lekkeriksi, biisi kun ei ansaitse parempaa. Mielestäni kertosäe elää eri elämää kuin säkeistöt. Kertosäkeen keksin ensimmäisenä. Veikkasin itselleni viimeistä sijaa :wink:

2. KESÄ NYT ON! Ontuvuutta rytmissä monin paikoin, aihe sopii biisiin mutta en pidä siitä että kertosäkeessä toistetaan aina samaa, vaikka näköjään oikeasti niin tehtiin (unohdinpa tuon). Paras kohta "Limu viilentää, tätäkin jätkää" Kertosäkeen ekalle riville mahtuisi yksi "kesä" -sana lisää.

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR. Cooli ja hauska. Paras kohta "Tuhat yötä" -säkeistö.

4. HEILUTAT MUA. Heiluttaminen oli alkuperäisaiheesta, mutta muuten tässä ei sanota mitään erikoista.

5. KAUNIS TITANIA. Upea tarina! Tekijä oli jaksanut käyttää mielikuvitusta. Vaikka ehkä liiankin hieno tarina tälle biisille, niin ilman muuta paras! Hauskin kohta tuo riimi "suuta-muuta" :wink:

6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN. Kertosäe saatiin aika napakaksi tuolla "sinä, minä" hokemalla. Kesäinen fiilis, ihan hyvä.

7. ÄLÄ. Mielikuvitusta käytetty tässäkin, "kaiken vaaransin, perheen maineenkin"... Tiettyä älykkyyttä siis tarinassa. Jäi kuitenkin edellisen taakse koska tässä toistettiin kertosäkeessä aina samaa. (Minulla tosiaan oli se mielikuva että originaalissa ei toistettu samaa, vaikka niin tehtiinkin.)
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja male »

Tässä minun arvosteluni:

1. SHEIKKAA MUN KAA
Sama tunnelma kuin alkuperäisessä ja siinä ihan hyvin onnistuttu. Kuitenkin vähän ontuvaa ja hiomista olisi saanut olla lisää.

2. KESÄ NYT ON!
Oma. Ajattelin että voisin saada ns. protestiääniä tai että ”ei tämä laulu parempaa ansaitse” –ääniä, mutta saa ny nährä. Aika pikainen käännös ja ehkä minun ensimmäinen hyvin leikillä tehty käännös.

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Nimi voisi sopia pikemminkin Wild danceen kun Ruslana joltain luolanaiselta asusteissaan näytti. Mutta tämä on hauska ja toimii! Siinä on ideaa vaikkakin saman toistamista. Mukavia koukkuja ja ne tekevät käännöksestä ihan hyvän!

4. HEILUTAT MUA
Kertosäe, kertosäe.. Sitä olisi pitänyt hioa, sillä ei se jaksanut lopussa kiinnostaa. Tää oli nyt tämmöistä. Ei erottunut mitenkään hienosti edukseen.

5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Teksti oli upea. Vaikka se ei sopinutkaan lauluun aiheeltaan niin tämä oli niin taitavasti ja hienosti toteutettu, että se ansaitsisi aplodit. Oli minun mieleeni.

6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN
Sinä ja minä liikennevaloissa.. No joo, ei tämä innostanut. Kertosäe ei onnistunut ja muut osat eivät pystyneet korjaamaan ongelmaa.

7. ÄLÄ
Napakka nimi, mutta ei sitten paljon muuta. Kyllä tämä oli ihan OK, mutta ei tämä kärkikolmikkoon päässyt. Pitäisikö tuo muuten olla ”perheen maineenkin” eli siis puhutaan perheen maineesta vai ”perheen, maineenkin” eli hän vaaransi perheen ja oman maineensa?

No, meni tämäkin päivä näitä katsellessa. Toivotaan että kesäfiilis nostaisi lauluni edes kuudenneksi. Turkin kisasta taidan jäädä pois kun se on niin uuvuttava ja palaan sitten Kyproksen kisan tiimoilta. No katsotaan.
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja itikka »

Tässä inisijän fiilikset sanoituksista

1. SHEIKKAA MUN KAA
Mukaansa tempaavat sanat muuten... mutta kertosäe onkin sitten lähes vi***ilua Sakikselle! Ja vaikka kertosäkeistön sanomaan voi hyvin yhtyä, niin silti hyvä fiilis latistui kesken. :?

2. KESÄ NYT ON!
Kun vettä sataa, niin kunnon kesäbiisi tekee hyvää. Mutta hieman jäi mietityttämään, mihin biisi oikein sijoittuu, on norsua, tropiikkia, mutta myös mökkeilyä ja por favoria.

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Todella kiva idea koukkuun jääneestä gigolosta. Kiehtovat sanat. Pitkät ja osittain turhat englanninkieliset lainaukset (I love you ja Wanting you too) vain jäi hieman häiritsemään, koska tarinaa olisi varmaan ollut helppo kuljettaa ilman noita turhia fraaseja. Mutta muuten lähes tyylipuhdas suoritus.

4. HEILUTAT MUA
Eipä voi muuta sanoa kuin että sanat napsahtivat juuri oikeille paikoilleen. Simppeli, mutta niin Sakista. :wink:

5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Erilainen ja virkistävä idea. Vaikka laivan kokista minulle tulee mieleen laivan rumin mies, mutta silti. Tässä oli rohkeutta kokeilla hieman erilaista rakennetta ja kyllä se toimikin mukavasti

6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN
Ah, ja kesä on täällä taas, ja kesärakkaus. Tarina oli söpö, mutta itse jouduin hieman tappelemaan miettiessäni kuinka sanat rytmiin taivutetaan. Mutta kyllä tuolle rannalle itselläni mieli tekisi jo kovasti.

7. ÄLÄ
Tässä sanat myös oikein napsahtivat paikalleen. Tosin juuri kun oltiin päästy kuvailemasta kuumaa intohimoa, niin vedetään kylmästi maine ja perhe kehiin, kuten perinteisessä suomi-iskelmässä, joka ei aina itseeni kaikkein eniten iske.
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Diggari »

KISAVALVOMO TIEDOTTAA mixed-smiley-009:

Pistetaulukossa pistelaskutapaa on omavaltaisesti muutettu siten, että äänestämätön tekijä saa kohdalleen miinuspisteet, jotka häviävät kun hän antaa muille pisteitä.

Tämä olkoon koe ja ainakin minulle tilanne olisi näin helpommin seurattavissa. Kimmokkeen tähän sain erään kääntäjän ilmoituksesta ettei hän mahdollisesti aina pysty äänestämään. Myös itse saatan joutua samaan tilanteeseen lomamatkojen aikana. Eipä tapahtuisi romahduksia viime hetkellä ja äänestäminen ikään kuin toisi itsellekin pisteitä.

Tästä(kin) voisi keskustella käännösaltaassa auringonoton lomassa.

MUOKKAUS: Koe on loppunut :roll: .
Viimeksi muokannut Diggari, 26 Kesä 2004, 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Niin no... miten sen nyt ottaa. Uusi asia on aina uutta ja kait tähänkin tottuu. Mutta henkilökohtainen mielipide tän asian kohdalla on se, että vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. Tämän pistevähennysjutskan ansiosta täytyy entistä enemmän laskeskella sitä "lopullista" pistesaalista, kun kaikki saavat pisteitä. Ihan nyt kuinka vain,itse en tätä varmaankaan tule harjoittamaan.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5351
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

itikka kirjoitti:Tässä inisijän fiilikset sanoituksista

1. SHEIKKAA MUN KAA
Mukaansa tempaavat sanat muuten... mutta kertosäe onkin sitten lähes vi***ilua Sakikselle!

Miten niin "lähes" ? :lol: :lol:
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja itikka »

Huilumies kirjoitti: Miten niin "lähes" ? :lol: :lol:
"Osaan laulaa" oli kiltisti sanottu, kun eihän se todellisuudessa pidä paikkaansa... siksi "vain" lähes. :wink:
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Fabrizio
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10140
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 09:22
Paikkakunta: Vaasa

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Fabrizio »

1. SHEIKKAA MUN KAA
Koko viikon hyräilin tätä kertosäettä töissä ja hyvän tekstin "juju" piileekin siinä, ettei pidä sitä vastenmielisenä... "Osaan laulaa, joku miksaa"- kohta sopisi vallan mainiosti minullekin laulettavaksi. Sopivasti pilkettä silmäkulmassa.

2. KESÄ NYT ON!
Aurinko paistaa ulkona ja mieliala muutenkin mainio, joten tämäkin saa hyvälle tuulelle kepeydellään. Mukavan raikas & pirteä.

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Tuhat naista nukkui... että semmoista, niin paljon hmm hmm... järkyttyneenä tekstistä vieläkin. Jotain positiivista sentään mahd. muuttuminen munkiksi (sitä kyllä epäilen, sillä muutos ei mielestäni tapahdu noin helposti).

4. HEILUTAT MUA
Juhannuksen bileisiin, helppo yhteislaulettavaksi. Kappaleen nimi osuvasti viittasi Kreikan alkuperäiseen viisuun, kuten myös ehdokasteksti nro 1.

5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Ettei vain olisi Kipparikvartetin "Kaunis Veera" ollut innoittajana. Hieno tarina, mutta liian kerronnallinen. Kovasti oli yritystä, ehkä liikaakin.

6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN
Sinä ja minä ei oikein iskenyt. Useampi kuuntelukertakaan ei saanut minua vakuuttuneeksi, mutta syy voi olla minun - ei tekstittäjän.
Tsemppiä seuraavaan kisaan.

7. ÄLÄ
Niinhän se on, "yhden yön hinta" tulee kalliiksi. Surullinen tarina tosielämästä.
"Because I... I´m just a dreamer,
with no intention to change, UNTIL I FIND YOU.
Don´t ask me why, I´m just a singer,
singing my worries away, UNTIL I FIND YOU."

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30540
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Ihan mielenkiintoinen sanoitusjoukko oli näinkin yksitoikkoisesti itseään toistavasta biisistä saatu aikaan. En jaksanut mitään kovin pitkiä novelleja kirjoittaa, ja muutenkin arviointi sai odottaa riittävän synkeää säätä (vaikkei se sää nyt muutenkaan niin ilahduttavan positiivinen ole ollut tällä viikolla).

Sanoitus 1. SHEIKKAA MUN KAA
Njoo, tuota, olihan se alkuperäinenkin sanoitus enemmänkin kuin hieman vihjaileva mutta kaipa tällainen sitten tuntuu äidinkielellä jotenkin karummalta. Tämä ylitti sen tietyn rajan, joka pitää ylittää sitten kunnolla ja/tai huumorilla (vrt. Junnu Vainion Pahojen poikien laulut), jotta sanoitus taas iskisi. Ja ainakin toiseen säkeistöön tässä olisi pitänyt keksiä jotain aidosti uutta sanottavaa. Nyt siinä ei sanota oikeastaan mitään, mitä ei olisi jo ensimmäisessä säkeistössä todettu.

Sanoitus 2. KESÄ NYT ON!
Tässä näitä tekstejä sateisena iltapäivänä arvostellessa en oikeastaan tiedä, piristääkö tämä sanoitus vai masentaako ennestään, kun tulee miettineeksi, minkälainen se sää VOISI olla. Njoo, teknisesti tämä oli heikohko, nuo napakalla rytmityksellä varustetut rivit on käännetty miten milloinkin on sattunut huvittamaan. Etenkin saman säkeistön sisällä ei toimi, jos yksi tällainen rivi on käännetty alkuperäiseen rytmitykseen ("Suojakertoimeni on satakaksi") ja seuraava vastaava paljon hitaampaan ("Palaa iho norsunkin"). Näin muuten nämä rytmitysmuutokset kelpaavat, esim. kertosäe on aivan laulettavissa (joskin sijoittaisin riveihin vielä neljännenkin kesä-sanan, tai ainakin siten se mielekkäimmin on mielestäni laulettavissa). Kaikkea ei voi kuitenkaan taiteilijan vapauksienkaan nimessä tehdä.. tai siis voi mutta siitä ei palkita välttämättä huippupistein. No joo, tulipahan jarnattua.

Sanoitus 3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Alusta tuli Popedan Kersantti Karoliina mieleen ("On mulla buutsit ja mä soitan kitaraa, jopa luulis, ettei ole mua kovempaa") ;). Tässä tarinan nainen ei sentään osoittautunut (onneksi) skappariksi. Eloisasti sanoitettu ja kiva teema. Muutama kohta tosin hämmensi, esim. "olen munkkis" -lause. Eihän munkit pidättäydy yksiavioisuudessa, vaan pidättäytyvät seksistä kokonaan (tai saattaahan tässäkin olla uskontokuntakohtaisia poikkeuksia). No joo.. hyvä sanoitus kuitenkin, erityisesti kertosäe. Pidin siitä, että siihen oli keksitty vähän jotakin ylimääräistä. Alkuperäisen kaltaisena hokemana se olisi vähän tylsähkö.

Sanoitus 4. HEILUTAT MUA
Pitkälti alkuperäisen kaltainen tyhjänpäiväistä kertosäettä myöten. Ihan teknisesti onnistunut ja muutenkin hyvä sanoitus. Ei kai alkuperäistä rakennetta ja teemaa säilyttäen paljon kummempaa voi aikaan saadakaan. Ei vain silti kovasti sykähdyttänyt.

Sanoitus 5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Oma sanoitukseni. Alunperin oli tarkoitus tehdä ihan "vakava" sanoitus mutta kun sen kertosäe olisi ollut luokkaa "Hytky, hytky, hytky..." alkoi päässäni jatkuvasti soida "Hytkyt, nytkyt, hytkyt, jytkyt, laineet ne laivaa kiikutti. Voi kuinka kummasti tumma tyttö poikien tunteita liikutti". Niinpä Kaunis Veera (eli balladi Saimaalta) sai kunnian tulla plagioiduksi. Menestystavoitteita tai -paineita ei tällä sanoituksella ole. Jos tämä on edes jonkun päivää piristänyt ja jos olen saanut vähän muutakin kuin pelkkiä kakkosia ja ykkösiä sisältävän rivin, niin sekin riittää.

Sanoitus 6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN
Njopas, jo toinen kesäsanoitus, jossa ollaan rannalla ja nautitaan limsaa. Tässä oli sentään kaapattu se nainenkin mukaan. Mukavan hempeää kesäromantiikkaa, ja teknisestikin toimivaa. Ei valittamista.

Sanoitus 7. ÄLÄ
Pitkälti sama teema kuin kolmosessa mutta vieläkin pitemmälle vietynä. Aika syvällinenkin. Oikeastaan kyllä ihmettelen, onko sitten oikeasti olemassa perheellisiä miehiä, jotka joku viettelijätär pystyisi sitten kiertämään pikkurillinsä ympärille mutta ei se tässä sanoituksessa ole olennaista. Pidin tästä. Erityinen ansio tässä muihin hyviin verrattuna on se, että jokaisella rivillä tuntuu olevan oma merkityksensä kokonaisuudessa, eli yksikään ei jää tyhjäksi sanahelinäksi.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

1. SHEIKKAA MUN KAA
Hauska ja himokas käännös. Tekniikka toimi hyvin, mutta teksti valui liikaa humoristisen puolelle.

2. KESÄ NYT ON!
Laulettavuudessa paikkailtavaa, mutta tekstissä ei! Mainiota ja aurinkoista tarinankerrontaa! Jostain syystä käännös muistutti paikoitellen omaa versiotani laulusta, jännä sattuma. :)

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Aika mielenkiintoinen teksti. Itämaan mausteita oli mukana, toisaalta huumoriakin. Kivasti mieliin tuli luotua maisemia ja teksti toimi ihan hyvin. Jokin mua kummasti tässä kiehtoi.

4. HEILUTAT MUA
Suorat käännökset eivät aina ole onnistuneita, mutta tämä oli! Mukavasti oli kuvattu miehen tuntoja. Kertosäe oli yksinkertainen ja toimi sen ansiosta tosi hyvin. Rinnan mitalla hävisi kolmoskäännökselle listoillani.

5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Huh huh, mitä tarinan kerrontaa! Liekö Kreikan maine merenkävijäkansana toiminut innoittajana tähän käännökseen? Tekniikka oli täydellistä, teksti mielenkiintoista, ja kertosäkeeseen oli keksitty vaikka mitä. Paras osa oli kuitenkin se, kuinka Titania-neitonen kieltää miehiltä jopa hänen pussaamisensakin, "ettei jätkien tekis mieli muuta". :D Aivan mieletöntä...

7. ÄLÄ
Yllättävä aihevalinta. Toisin kuin lähes kaikissa muissa, tässä ei oltu huumorilinjalla. Siitä tuli plussaa, ja kun laulettavuuskin oli hyvää, pisteitä ropisi mukavasti multa.
Jouez, jouez, musiciens / Enchantez-moi, magiciens
Tourne, tourne dans ma tête à moi / Fais briller les yeux des enfants-rois

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Diggari »

Kisan valvojana aloitin arviointini ajoissa että olisin valmis ennen ensimmäisiä pistelähetyksiä. Niinpä ehdin puntaroimaan viimeisiä, vasta sunnuntaina saapuneita käännöksiä vähemmän ja en ehkä sulattanut niitä niin helposti. Ja viimeyönä (...) puhtaaksikirjoittamani kommentit ovat tässä:

1. SHEIKKAA MUN KAA
Tässä sunnuntain tekstissä on kisan paras otsikkorivi, B-osakin on hyvä. Mutta en aluksi selvinnyt 1. säkeistöstä, oli niin paljon asiaa. Lisäksi tekstissä on paljon väärältä maistuvia kaksitavuisten sanojen painotuksia. Piti oikein verrata, että muut olivatkin käyttäneet kolmi- tai yksitavuisia sanoja esim. rivien lopussa. Miksaus-sana tuntui vieraalta eikä viisuesityksen irvailu tehonnut minuun tässä joukossa.

2. KESÄ NYT ON!
Tässä viehättää kesästä nauttimisen monipuolinen kuvaus. Vastapainoksi laulettavuus kaipaa hiomista.

3. RYÖVÄREIDEN KUNINGATAR
Nimen perusteella ehkä odotti jotain todellista varkausjuttua, otsikko voisi olla parempi. Sisältö on hyvä frederikmäinen macho-juttu, parempi irvailu kuin ykkösteksti. Seitsemäs taivas oli aluksi vaikeasti tajuttavissa.

4. HEILUTAT MUA
Ajattelin itse kääntää tekstin "Hei, hei, hei, hei, heilutaan vaan..." joten samalla linjalla tässä ollaan. Kuumaa tunnelmaa on joka säkeistössä. Toinen rivi voisi olla "pyydä vain takaisin". Kertosäkeistössä toinen rivi ei tunnu parhaalta mahdolliselta... "Tahtoisin niin koskettaa sua"...?

5. KAUNIS TITANIA (eli poppia Välimereltä)
Taitavasti rakennettu. Mutta tässä tunnutaan olevan turhan kaukana esityksen diskoilumaailmasta. Silti olen iloinen että tällaisia tekstejä on välissä. Tästä välittyy tekstittelyn intohimo ja riemu, jonka pitäisi olla aina mukana vaikka kisataankin. Kunpa itselläkin olisi taas välillä aikaa, uskallusta ja tarvetta etsiä täysin uusia ideoita.

6. NAUTITAAN JA SUUDELLAAN
Siisti työ. Mutta minusta teksti on aivan liian söpö tähän biisiin. Tekijä osaa olla räväkämpikin.

7. ÄLÄ
Lyhyesti: pidin tästä intohimon kuvauksesta. Laulettavuus on hyvä, älä-toistokin toimii, paitsi että lopussa tuntuisi paremmalta "ei, ei ei" jolloin yeah pitäisi kaikkialla korvata jei:llä.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Diggari kirjoitti:4. HEILUTAT MUA
Ajattelin itse kääntää tekstin "Hei, hei, hei, hei, heilutaan vaan..." joten samalla linjalla tässä ollaan. Kuumaa tunnelmaa on joka säkeistössä. Toinen rivi voisi olla "pyydä vain takaisin". Kertosäkeistössä toinen rivi ei tunnu parhaalta mahdolliselta... "Tahtoisin niin koskettaa sua"...?
Ilmeisesti tuo oli ehdotus, ei lainaus tekstistäni? Siinä on vain yksi mutta...liian pitkä tuo KOSKETTAA-sana... voisi olla ihan hyvin vaikka TAHTOISIN NIIN KOSKEA SUA. Mutta niin...itse pidän tästä lopullisesta Vaikken mä saa koskea sua. Mutta makuasiat makuasiat :D

Avatar
Diggari
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 750
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Diggari »

#-o Kas, tulipa tehdyksi väärä lainaus juhannusyönä.

Avatar
salla
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 943
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 21:11

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja salla »

Jälkiviisastelu on turhaa mutta luettuani nuo biisit, nostin sieltä selväksi voittajaksi ryöväreiden kuningattaren ja toiseksi paras mielestäni oli heilutat mua. Loistavia tuotoksia!!! Harmittaa kun pisteilläni olisin voinut avittaa Mikkelssonin voittoon mutta tämänäh nyt on turhaa jälkipeliä. Onnea timoteus! Yhtään väheksymättä sinun teostasi.

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Kreikka 04 / Shake it -kommentit

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

..eikai tätä kukaan tee vain voittaakseen? Vai tekeekö? Pääasiahan on aina saada kommentteja omasta tekstistään ja arvioita sen sujuvuudesta + saada lukea toisten hienoja tuotoksia. 8) -Ja kiva tietää että joku jossain hyräilee sitä omaa tekstiä.

Mukavaa Salla jokatapauksessa että ryöväritär (onko tuollaista sanaa?) oli mieleen.
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.

Lukittu