Eurovision-diskussion på svenska

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
barbarossa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7772
Liittynyt: 18 Marras 2003, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja barbarossa »

Till och med jag röstade på Jari i fjol! Och jag äger ingen tuulipuku. :lol:
"Laka laulaja kielsi tulemasta alas parvekkeelta ennen kuin rakkaus kestää... " -Pokušaj

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Inte jag heller, barba - alltså äger nån tuulipuku. Jag skulle ha röstat på honom OM JAG HADE varit i Finland då... :lol:

Jo, alltså det finns ett svenskt ord för tuulipukukansa... men... hehe, det är bara såååååååååååååå finskt sätt att säga det... :lol: :lol: :lol: :oops: 8)
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Tuulipuku?

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Är det en sån där hemsk prasseldress (som jag tror finlandssvenskarna säger)? :wink:
Jag röstade på Jari, eftersom de dumma, dumma, dumma, dumma jurygrupperna tog bort Susann... :evil: Undrar vilka som sätter i knäppjuryn i år och vilken favorit de ger noll poäng den här gången... :roll:
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ni måste skämta...

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Finland kan inte mena allvar. Jag vet inte när jag blev så här trött senast. Christian Forss? #-o Anna Stenlund? :sleeping: Kimmo Kouri???
g015:
Jag orkar inte mera nu.
Kanske Finland bara ska ha sina noll poäng, som brukligt, och jag slutar gnälla över att det är så naturen fungerar...?
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
barbarossa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7772
Liittynyt: 18 Marras 2003, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja barbarossa »

Tänk på det positiva: tv-produktionen var bättre igår. :lol:

Men jag var nog besviken med resultatet också. Och håller på att tappa mitt intresse i det hela. :cry:
Hoppas att Geirs andra låt motsvarar förväntningarna.
"Laka laulaja kielsi tulemasta alas parvekkeelta ennen kuin rakkaus kestää... " -Pokušaj

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Det största problemet igår var näppeligen Geirs låt. Inte ens Kimmo Kouri, jag menar, Brandsta City Släckers har varit i final i svenska melodifestivalen. En enstaka plump kan slippa igenom, det är inte så alarmerande. :---w:
Vad som riktigt ordentligt ruskigt himlastormande jobbigt är ju Christian Forss. Tycker finska människor verkligen att han är bra på riktigt? Man blir ju helt trött... Maken till talanglös blekfis vet jag inte om jag har skådat. Han är ju säkert snäll och en bra kamrat, men varför har han ingen låt?
[-(
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
barbarossa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7772
Liittynyt: 18 Marras 2003, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja barbarossa »

Var är alla våra svenskspråkiga vänner? Fortfarande i Göteborg? :wink:
Vad tyckte ni om de första svenska bidragen?
Showen var bra, som den brukar vara i Sverige, men låtarna var lite tråkiga... Tre Abba-låtar och en Beatles. :roll:
"Laka laulaja kielsi tulemasta alas parvekkeelta ennen kuin rakkaus kestää... " -Pokušaj

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jag undrar också detsamma. Det är jättehärligt att prata på svenska. Kanske de har ätit för mycket semlor (fastlagsbullar)...
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

KrisB
Maistelija
Maistelija
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 00:52
Paikkakunta: Stockholm

Nej,

Viesti Kirjoittaja KrisB »

vi är bara fortfarande sura att det gick så dåligt för Pay.TV. Fast vi är inte överraskade!

:evil: :evil: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :cry:

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Sura att det gick så dåligt? :?

Oijoi, stackan! :cry: Jag tyckte att de var totalt fiasko om man jämför med fjolårets bidraget. Jo, bidraget var bättre men flickorna var sämre. Jag visste genast (när jag hörde låten) att de ska inte ta sig vidare...

Den enda positiva saken är, att de hade gott om självironi i texten... Härligt, familjen Lidbo! :lol:

Alcazar såg dåligt ut på scenen. De sjöng falskt och flickorna var (troligtvis) rymda från Aleksis Kivi-gatan i Helsingfors som vi brukar säga.

Cecilia var jättesnygg utom hennes klänningen... Låten var inte så bra som Det vackraste, men hon har en underbar röst... Papa Dee var en jättestor besvikelse, det gäller också The Wallstones och Nordman. Kanske jag hade för stora förväntningar när det gällde Nordman.

Linda var en liten besvikelse på scen, men låten är bra... och Shirley, hon var HELT ÖVERTYGANDE! Go, Shirley, go! :lol:
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Nina
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 21:03
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Nina »

Shirley är helt bäst!!!

Jag får verkligen schlagerrysningar när höjningen kommer på slutet och de där fyverkerierna kommer bakom dem på scenen. Underbart! Jag tror att hon vinner Melodifestivalen. Vet inte vem som skulle kunna utmana henne på den platsen. Förhoppningsvis Arja då! :D

Alcazar var inte up to standard men helt ok och den kommer nog ta sig vidare från Andra Chansen.

Nordman var ok men ospännande låt.
Linda blir jag bara så trött på. Skara-schlager passar sig bättre på 80- och 90-talet. Och texten suuuuuger! Låter som nåt Kikki spelade in 1986 typ fast med ett modernare (irriterande) beat.

Älskar Pay TV!!! Låten är genialisk och tjejerna är så underbara att jag smälter pladask. (det är nog så att jag själv skulle vilja vara med i gruppen... :roll: ) Det behövs mer ironi i festivalen!

Papa Dee var min fjärde favorit. Skönt gung i låten. Hoppas den blir en hit ändå.
Wallstones var ok också men inte tillräckligt för att vara bland de fyra. Cecilias låt var bara ett sömnpiller för mig.

Nästa vecka kommer Arja och Josefin Nilsson. Båda till final tack!!

Synd att man missar att se och höra låtarna på lördag, men ser fram emot Tammerfors. HEJA JENNIE!

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Melodifestivalen - semi 1

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Och här är min lista över den första svenska semin:

8. Wallstones
Det här är riktigt, riktigt, riktigt uselt och vidrigt. Beatles är en av världshistoriens mest geniala grupper, men de här herrarna är INTE Lennon/McCartney. Lägg ner, sälj gitarrerna och gör något annat. Hemskt!

7. Nordman
Egentligen inte dåligt, bara så vanvettigt ospännande, osexigt, tråkigt och verkligen inte min grej. Jag saknar Py Bäckmans texter, som var betydligt vassare, liksom draget i Nordmans tidiga låtar. Det här går verkligen på tomgång.

6. Cecilia Vennersten
Och hela publiken somnar. Om de inte snarkat så högt skulle man ha hört att balladen är ganska vacker och originell med en inte helt oäven text. Behöver så många lyssningar som ingen låt får i den här tävlingen.

5. Linda Bengtzing
Till skillnad från Nina så älskar jag i grund och botten en god schlager. Svängigt, klämmigt och äppelkäckt på outhärdlighetens rand, och hade vi pratat dansk final 1985 hade detta varit den uppenbara vinnaren. Tiden har gått och fräschören i den här trallen har kanske inte riktigt bestått, men skivversionen är snudd på mördande. Live dör allting av att Linda är precis så hurtig och tillkämpat älskvärd att man bara tröttnar och önskar henne åt pepparn.

4. Papa Dee
I de första 15 sekunderna undrar jag vad Den lilla sjönjungfrun har i Melodifestivalen att göra, men sedan är jag såld. Mycket musikaliskt och snyggt. Genomtänkt från första tonen till den sista. En given hit, hoppas jag, men svenskarna är aldrig öppna för nåt nytt i MF.

3. Pay-TV
Jag älskar dem ju helt enkelt. Inte fullt lika briljant som förra året, men ändå underbart. Sorgligt förutsägbart att svenskarna inte skulle förstå ett jota.

2. Alcazar
Inte den mördarsuccé som publiken väntat sig, och därför blev det Andra Chansen istället för given finalplats. Inget att oroa sig för, folket kommer att ha smält för den här dängan långt före dess och Alcazar lär finnas på plats i Globen. Snyggt, polerat och på alla sätt betagande.

1. Shirley Clamp
Är det någon som vet vem Dalida var? Hon är inte så känd på de här breddgraderna, men hon var en parant italiensk-egyptiska som under 30 år var Frankrikes största superstjärna innan hon tog sig av daga i sin ensamhet. Shirley ser ut och låter som om Dalida skulle återuppstått, och den här luftigt arrangerade snabba balladen är hon helt magnifik. Vem kan hålla henne borta från guldplatsen i år?

Heja Jennie...
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sverige, vilket elände...

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Vad håller svenskarna på med? På det sättet som Melodifestivalen artat sig hittills får man hoppas på seger för Shirley, annars får nog SVT ta en svängom i semifinalen 2006... Kanske kunde göra dem gott iofs... :roll:
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Jag tror att både Arja och Jessica kastade bort av SVT, eftersom de var hot till Shirley. :roll:
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Melodifestivalen - hur det måste gå

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Oj oj oj, Sverige... Vad håller ni på med...? Så här tycker jag om lördagens startfält, vad tycker alla andra?

1. Martin Stenmarck :!: :!:
Snygg show, och Martin är både rutinerad, begåvad och stilig. Men ska här inte finnas en låt någonstans också? Någonting som liknar en refräng?

2. Linda Bengtzing :!: :!:
Lilla Linda har en låt som verkar bra på skiva och som fullkomligen skulle ha pulvriserat motståndet i den danska finalen 1986. Nu har tiden gått och Linda kan inte ens pricka sina toner. Bort!

3. Nordman :!:
Originalhitsen var bra och originella. Det här är bara riktigt, präktigt, utstuderat grådaskigt och tråkigt. Chanslöst i Kiev. En svensk variant av Fomins & Kleinss.

4. Shirley Clamp :!: :!: :!: :!:
Bröstchock och schlagerlyft i ett. Shirley briljerar med röst och svårslagbar personlighet, och hennes fans kan mycket väl lyfta henne till seger. Inte mig emot, en av tre som kan frälsa svenskarna i Ukraina.

5. Sanne Salomonsen :!:
Inte alls dålig egentligen, och den här trallen kommer att bli en brottarhit bland alla som gillar flanellrock, och de är många. Men de röstar i inte i Eurovisionen.

6. Caroline Wennergren :!: :!: :!:
Årets Chiquita-schlager är söt och tilltalande och skulle kunna skrälla lika hårt i Globen och Kiev som i sista semin, men det är alls inte säkert. Den skulle innebära en risk som svenskar sällan är villiga att ta i den här tävlingen, men får nog höga poäng från juryn.

7. Alcazar :!: :!: :!: :!:
Här lyfter det igen. Också en av tre tänkbara vinnare om Sverige vill göra succé. De sladdade på tonerna i Göteborg, men kommer att hosta upp sig tills på lördag, på samma sätt som de gjorde 2003.

8. Jimmy Jansson :!: :!:
I svenskarnas gener finns den här låten nedärvd, och allt som gungar som Per Gessle eller Tomas Ledin är alltid livsfarligt i sådana här sammanhang. Men det är i Sverige det. Undrar hur unge Janssons karriär skulle må av att vara den första som knuffar ut Sverige i kvalet? Borde hoppas på en andraplats hellre än seger. Hopplös internationellt.

9. Kempe/Nielsen :!: :!:
Min kärlek, del 2. En urtvättad version av Min kärlek. En riktig mardröm, dessutom. Likt Fame kan den här plocka folkhems-poäng och stå som segrare när alla siffror tickat in. Förmodligen en dålig idé med tanke på Kiev, det här känns också som ett koncept som kunde falla platt, Sannas talang till trots.

10. Nanne Grönwall :!: :!: :!: :!:
Nanne regerar den här tävlingen. Bäst låt, bäst artist, bäst driv, bäst allt. Inte helt solid som guldkandidat i Kiev, men helt klart det stoltaste valet.

Så här rankar jag topp 4:
1. Nanne
2. Shirley
3. Alcazar
4. Caroline

Något annat ---> semifinal 2006.

Skärp er, Sverige...
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
Ludwig
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 440
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:23
Paikkakunta: PK-seutu

Globen

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Måste då väl skriva också mina kommentar hit:

Har nu lyssnat 3 dagar på jobbet på alla låtar och har hittat 3 stycken såna som skulle klara sig bra i Kiev och dom är:

Alcazar
Shirley
Kempe & Nielsen

Alcazar känner man till i Europa och med lite övning, så kommer dom jobba bra tillsammans och har chans till att vinna även i Kiev!

Shirley, ja då, hon är MIN KÄRLEK, hon är sååååååå bra, sjunger övertygande, vilket röst och framträdande.....tydligen kommer mitt nummer i viisukuppilan pikkujoulut karaoketävling också denna år vara Shirleys låt :lol: :lol:
Hon sjunger också bra på engelska...och i Kiev...njaaa....bland 10 bästa i varje fall :!:

K & N, ja ni.......refrängen är typiskt för MF...men a-delen (kallas a-osa så?)
är UNDERBAR, det finns nånslags öde och spänning i själva låten och röstar när dom sjunger separat..nästan magie....hoppas att jag får Salla att sjunga den här i karaoketävling.....ja ja jag vet....är och har alltid varit förtjust i duetter, kan inte hjälpas :P


---------------------------

Nanne då.....hon är bra, hon kan sjunga och framträda, men låten är ju en KATASTROF, har inga chanser i Kiev, överhuvutagen inga, för mycket Lena Ph stil, snälla Sverige skicka inte henne till schlager EM med en sån TRIST låt......

alla andra utslagna....hoppningsvis....

Avatar
maailmanloppu
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 717
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 20:33
Paikkakunta: Turkumaa
Viesti:

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja maailmanloppu »

Det finns ju skillnaden mellan vem som troligen ska klara sig bra i själv ESC och vem som är min favorit. Men om jag röster nån låt vill jag vara helt subjektiv, det spelar ingen roll för mig om andra inte tycker om den. Alltså Nordman är min favorit även om jag tror att Martin Den Härlige (:D) skulle klara sig bättre. Dessutom tror jag att MF:s vinnare är nån helt annan, kanske Nanne eller Shirley men det gör ingenting :) HEJA NORDMAN! :D
"Kahvin pitää olla makeaa kuin rakkaus, mustaa kuin helvetti ja vahvaa kuin kuolema" -Charles-Maurice De Talleyrand-Périgord

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Det är ganska tråkigt att se, att svenskor vågar inte sjunga på svenska i den internationella finalen. Jag vet att svenska är språket med möljighet att vinna. Så troligtvis svenska sångaren har inte självkänslan att sjunga på svenska...
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14190
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Hälsningar från schlager-Stockholm!! Det är bara så underbart när det är Melodifestivalen överallt, och det är allt folk snackar om. Shirley tycks vara på omslaget till alla olika magazin denna vecka, men jag misstänker Nanne är den största publikfavoriten här. Åtminstone var det hennes låt som fyllde dansgolvet i går kväll, inte Alcazar eller Shirley. Och dom all sprang ute när de spelade Arja :shock: Men vem vet, jag har shoppat så mycket schlagermusik på cd och dvd jag kommer att äta gröt för de kommande månaderna, men åtminstone har ja nånting kul och lyssna på :lol:
Hello Hi!

Avatar
Anna_M
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4716
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 22:22
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Anna_M »

Schlagergröt... :lol:
Et langeb pilk,
kuu kaob ja kaugel kaigub kell.
Sind keegi öösse kannab valgel hobusel.

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Jag ska se MF på tv för första gången sedan 2001... :o Det får väl gå, det med...
Jag håller med om att Kempe/Nielsen börjar bra, och Sanna är betagande, men han är så trist. Dessutom känns de inte trovärdiga som par... Bort med honom, så skulle allt bli bättre... Nu rasar allt. :roll:
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
Ludwig
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 440
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:23
Paikkakunta: PK-seutu

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Hej Tobson!

Ja du jag håller inte med dig 100%...tycker att deras röster passar jättebra ihop, kanske skulle det vara bättre om man skulle inte se dom :roll:

Man måste ju påstå att dom inte är i samma klass och dom inte är det bästa paret som finns....men när man älskar duetter :lol: :lol:

Refrängen saknar också lite tuffhet och tempo, den är för vanlig......

Tänk om det skulle ha varit tex Jan Johansen med Sanna.....

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vem vinner?

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Vem vinner i Kiev?
Alla bidrag är klara nu... :-)
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
TobSon
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 22:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Inför Kiev

Viesti Kirjoittaja TobSon »

Missa inte det Nordiska Rådet som tycker till om bidragen inför Kiev!
Thomas Lundin, Jostein Pedersen, Eirikur Hauksson, Keld Heick och Charlotte Perelli hyllar och sågar under ledning av Annika Jankell. Missa inte... :D
Både på SVT och FST... :o
On est sur la terre
pour se laisser faire
y'a pas d'mal à s'faire du bien
*******France 1974********

http://tobsonineuroland.blogs.se

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Re: Inför Kiev

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

TobSon kirjoitti:Missa inte det Nordiska Rådet som tycker till om bidragen inför Kiev!
Thomas Lundin, Jostein Pedersen, Eirikur Hauksson, Keld Heick och Charlotte Perelli hyllar och sågar under ledning av Annika Jankell. Missa inte... :D
Både på SVT och FST... :o
Hejsan! Har du ingen aning når ska de börja på SVT?
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja itikka »

Vet inte om SVT, men...
FST: Inför Eurovisionen.
Titta och lyssna vad de nordiska tv-kommentatorerna tycker om årets 39 bidrag, FST sänder enligt detta schema och Tomas Lundin är Finlands guru.

22.4.2005 kl.20.20, repris 24.4 kl. 21.35
29.4.2005 kl.20.20, repris 1.5 kl. 21.36
6.5.2005 kl.20.20, repris 8.5 kl. 21.35
13.5.2005 kl.20.20, repris 15.5 kl. 22.20
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Jaha, det kan ju händä att det ÄR BARA FST-digital, för de har inte sändningar vid analogiska sidan på torsdagar eller lördagar... Tyvärr... :cry:

Njaa... Borde man kolla SVT-sidor, så skulle man hitta svar också... :)
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Naali »

SVT Europa
mån 25/4
20.00 Seriestart: Inför ESC 2005
Vem vinner Eurovision Song Contest i Kiev den 21 maj? De vinnande bidragen från de tävlande ländernas melodifestivaler spelas upp och bedöms av en nordisk expertpanel bestående av Thomas Lundin från Finland, Jostein Pedersen från Norge, Eirikur Hauksson från Island, Keld Heick från Danmark och Charlotte Perrelli från Sverige. Programmen leds av Annika Jankell. Del 1 av 4: Bidragen från Österrike, Litauen, Portugal, Moldavien, Lettland, Monaco, Israel, Vitryssland och Nederländerna presenteras.
Även 27/4 och 30/4
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33357
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Pete »

Har ni hört att Fame ska tävla igen på MF? Men inte som ett duett men som soloartister.
Oj, det är svårt att skriva på svenska.
Har jag gjort en rätt bestämning med att studera svensk översättning? Den här frågan är bara retorisk.
Ni kan korjata mina fel om ni vill.... :puna: :'(
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5372
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Eurovision-diskussion på svenska

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Tänkte väcka lite diskussionen här. Det har nu flutit över en vecka från Congratulations-shown, men kanske någon svenskspråkig skulle vilja kommentera på svenska? Följande text skrev jag på annat håll till icke-esc-hardcorefans men låt oss använda den här:

Resultatet var ju väntat. Särskilt när 3e och 2a plats lästes ut. Vem kunde då mera tro, att valet till 1a plats skulle ha varit Save your kisses for me för att inte tala om My number one (som ju ännu är långt från en klassiker)?!

Själv är jag ju lite irriterad av Waterloo, den är långt ifrån Abbas bästa låt, långt ifrån Sveriges bästa ESC-låt (enligt mig Det börjar verka kärlek, banne mej!) och långt ifrån bästa låt 1974 då den vann (bästa var enligt mig tvåan, Italiens Si, sjungen av Gigliola Cinquetti). Men jag förstår, den är ju så kommersiellt känd att vad annat kunde det vara, och när den var en så viktig punkt i Abbas karriär osv...

Min favorit bland Congratulations-kvällens 14 tävlarlåtar blev tydligen sist: Poupée de cire, poupée de son :-( Volare blev tvåa vilket ju var bra. Men Logan är ganska äcklig, jag tycker bättre om hans andra låt (What's another year) än Hold me now. Vad skulle han ha 2 låtar där med...

...och dessutom, varför skulle han sjunga ännu en tredje låt som inte hade nå¨gonting med ESC och göra!? Samma gäller Ronan Keating och Olsens bröder. ESC har ca 900 låtar att välja emellan, varför behövde man utomstående låtar?! Olsens kunde där ha dragit ens någon av sina uttagningslåtar, visst har dom några... men dom valde en utomstående låt...

Bland de 14 tävlarna skulle jag ha satt t.ex. L'oiseau et l'enfant (FR77), Tu te reconnaîtras (LU73), båda vinnare, eller en ej-vinnarklassiker till såsom Volare: L'amour est bleu (LU67). Det var väl så, att ej-vinnarna valdes av organisatörerna, men de övriga vinnarna fick publiken rösta. jag försenade mig med en dag från den internetröstningen :-(

Jag skulle åtminstone ha tagit både Elena och Sertab bort, och satt dit Ruslana i stället, den mest karismatiska 2000-talsvinnare tycker jag ;-) Hon syntes däremot inte alls i hela programmet!

Men allt det andra då. De korta clipperna av gamla låtar var mycket trevliga, men varje låt kunde ha varit kanske dubbelt längre. Det var där ESC:s MÅNGFALD sågs bäst. Finland var representerat ett par gånger, Fredis båda sånger, ok. Pump pump brukar man alltid se i sådana clips. För att inte tala om Belgiens Nicole&Hugo med sin Baby baby (73) med lilafärgade dräkter... som fanns med på alla clipserier tyckte jag! ;-) Kul att dom själva kom på plats till och med!

Också potpourrirna sjungna av artisterna på scenen var bra (utom att varför skulle Gali Atari sjunga Halleluyah på engelska?!).

Det som var mindre lyckat var tävlingslåtarnas framförande. Kunde de inte har hellre sjungits live, om inte av den ursprungliga artisten så av någon annan då? Eller också kunde det ha varit enbart video, såsom på biograf. Varför behövdes dansarna? De bara störde. Själv hade jag föredragit live, för ingen av videorna var nytt för mig, jag har nog sett allihopa. Live skulle ha gett någonting nytt...

Sedan det synligaste finska "programnumret", skrikarkören Huutajat. He he, bra vits på sitt sätt, det var ju Waterloos ord de skrek! Utom att jag hoppas att vi aldrig sänder något sånt ;-)

Tävlingen ännu: vanligtvis borde man inte favorisera vissa låtar (såsom ovan, Waterloos ord, Johnny Logans tredje låt...) i tittarnas minne när tävlingen är på gång! Och inte förstod jag varför det behövdes en superfinal (5 bästa), dom kunde ha grejat någon sorts röstning, t.ex. delat Europas länder i 3-4 grupper, många tittare blev besvikna när det inte blev någon röstning...

Alltså: bra idé och kul att det hölls, men en mängd saker skulle jag ha gjort på annat sätt.

Vad tyckte ni andra?
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Lukittu