Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5368
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

:offtopic: kuten edellisetkin viestit… ;)

Enpä nyt ota kantaa Cyranon ja Tonywernerin keskinäisten repliikkien analysointiin :mrgreen: koska en niitä kuullut ;) Hauskaa että niitä puidaan tässä ketjussa :rofl:

Timoteukselle kuitenkin sanoisin: itse arvostan tervehtimistä enemmän kuin tervehtymättömyyttä - menikö oikein? – äh, käytetään toista sanaa – tervehtimisen puuttumista. Lyhyt ytimekäs tervehdys on ehdottomasti parempi kuin ei mitään, se luo kontaktin alkamisen ihmisten välille ja on mahdollistanut osapuolille sen osoittamisen, että arvostavat toisiaan. Saattaisin ehkä jättää tervehtimättäkin ihmistä, jota en arvosta ollenkaan. Mutta joskus tulee toisaalta tilanne, ettei kaikkia ehdi tervehtiä ennen kuin kiinnostava keskustelu alkaa.

Suomalaisethan käyttävät usein ”Mitä kuuluu” –repliikin sijasta ”Mitä jätkä” johon vastataan yleensä ”No mitäs tässä” :mrgreen: Se on oikeastaan mainio keksintö, koska se, toisin kuin ”Mitä kuuluu?” ei velvoita yhtä paljon vastaamaan kertomisella. Itse ainakin koen, että jos joku kysyy ”Mitä kuuluu?”, minun odotetaan kertovan edes jokin pieni juttu, ja alan miettiä, että mikäköhän tuota oikeasti kiinnostaa. ”Mitä jätkä” –repliikistä tiedän, että ei tarvitse kertoa mitään ;)

En tiedä miten naisilta kysytään… ”Mitä muija?” :mrgreen:

Takaisin aiheeseen: Juttelin Larissan kanssa sähköpostissa, ja kyllä uskon, että hän asiallisen artikkelin tekee, tuntui ottaneen asioista selvää monelta kantilta ja perinpohjaisesti – ja sehän on journalistin tehtävä. Ymmärrän kyllä toisaalta Cyranoakin, ainahan saattaa liikkeellä olla myös skandaalinhakuisia toimittajia, ja ymmärrän että monet haluavat paljastaa sellaiset etukäteen.

Nyt ei muuta kuin odotellaan sen City-lehden ilmestymistä :)
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Huilumies kirjoitti: Suomalaisethan käyttävät usein ”Mitä kuuluu” –repliikin sijasta ”Mitä jätkä”
:shock: Kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä mulle kuuluu
Kukaa ei ole koskaan sanononut mulle noin :parku:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

gentedimare kirjoitti: Näkee sielunsa silmin wurnyrin sanomassa "HEI" kaikille viisututtaville!!!!  :repeilee: :repeilee: :repeilee:

Jotenkin se nyt vaan ei onnistu nauramatta
:rofl: Kuuletko myös naismaisen nuotin puheessani "sielusi korvin"?  :repeilee:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Juu! Ja mä VAADIN, että seuraavan kerran kun kohdataan, sanot "HEI" :heh:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Lordi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1401
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 15:13

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Lordi »

gentedimare kirjoitti:
Huilumies kirjoitti: Suomalaisethan käyttävät usein ”Mitä kuuluu” –repliikin sijasta ”Mitä jätkä”
:shock: Kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä mulle kuuluu
Kukaa ei ole koskaan sanononut mulle noin :parku:
Minä voin kysyä kun nähdään viisuissa :joojoo: ja tuli hyvä mieli kun, Paasosen Heikki kysyi viisujen jälkeen mitä kuullu :)´sinänsä on ikävää että, tässäkin ketjussa puhutaan asian vierestä ja ollaan ilkeitä toisille ei jaksais :draamaa:

Cyrano
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4856
Liittynyt: 22 Marras 2005, 14:55

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Cyrano »

Tämä menee jo kielenhuollon puolelle, mutta menköön
Timoteus kirjoitti: Hmm. :miettii: Vaikkei tuossa "vitsissä" mitään hauskaa olekaan, mielestäni pakolliset sosiaaliset kohteliaisuuskrumeluurit ovat huomattavan paljon raivostuttavampi asia. Siksi sosiaalisten konventioiden rikkominen, silloin kun sillä ei aiheuteta mitään oikeaa haittaa kenellekään, on pelkästään oikein. Jos siitä joku närkästyy, niin se on sitten närkästyjän ongelma se.
Minä yleensäkin viljelen aika paljon hajeista kieltä, joka ei sovi kaikille.
Joidenkin ympyrät on sellaisia, että sinne ei sovi minkäänlainen muutos.
Heille ei saa sanoa "Terva", tai muuta poikkeavaa.
Joidenkin kanssa on puhuttava kirjakieltä. Aina. Riippumatta siitä kuinka kauan hänet on tuntenut.
Tämä kannattaa ottaa huomioon. Ainakin silloin jos ei halua ärsyttää.
Mikä nyt on oikeasti vaikkapa kysymyksen "Mitä kuuluu?" pointti. Useimmissa tapauksissa siihen ei ole soveliasta vastata juuri mitään, kysyjää ei luultavasti edes kiinnosta tietää.

Vain harvoille on sopivaa kertoa kaikki viimeaikaiset relevantit kuulumiset.
Muutoin pitää valita sopivin ympäripyöreä klisee. Jos avautuu liikaa siihen nähden, kuinka läheinen kysyjän kanssa on, ja etenkin jos kuulumiset ovat osittainkin negatiivisia, kysyjä vaivautuu.
Miksi tälläistä kysymystä yleensä esitetään? Eihän koko hommassa ole mitään järkeä. :eiei:
"Mitä kuuluu?" on lyhenne lauseesta "Mitä sinulle kuuluu?", joka on lähtöisin "How are you." -hokemasta, johon ei saa vastata vain sovinnaisesti, varsinkin jos siitä puuttuu kysymysmerkki.

Itse(kin) olen saanut vastaukseksi asialliseen "Mitä kuuluu?" -tiedusteluun sellaisia vastauksia, joita en olisi halunnut kuulla siinä tilanteessa. Eli joku tilittää elämäntilannettaan raa'an rehellisesti, yksityiskohtia myöten.


Jos haluaa vastata kysymykseen niinkuin se on esitetty, niin
Kysymykseen "Mitä kuuluu?" voi vastata myös "Kaikki mikä kuuluvasti sanotaan",
jotkut ymmärtää vitsin, kaikki ei.
Samoin kysymykseen "Mitä kello on?" voi vastata "Metallia, lasia, nahkaranneke"
mutta jotkut räjähtää seinälle.


Lopuksi voin todeta, että jos on jotain henk.koht. sanottavaa,
niin yksärit on olemassa sitä varten.
Kun rakkaus kerran voittaa, pois ihmisten kateus silloin jää.
Kun päivä tuo kerran koittaa, se kaikki kansat yhdistää.
Voi rakkaus tuskan poistaa, ei ihmiset sotiaan silloin käy.
Vain aurinko lämmin loistaa ja pelkoa ei missään näy.

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

Cyrano kirjoitti: Lopuksi voin todeta, että jos on jotain henk.koht. sanottavaa,
niin yksärit on olemassa sitä varten.
Näin on  :joojoo:. Olisi kiva taas kuulla jotain ketjun oikeasta aiheesta eli Cityn jutusta euroviisuista. Minusta on edelleenkin kyseenalaista tehdä ilmeisen kliseinen juttu homoista viisufaneista. Leimataan viisut homojen hommaksi, ei ole mukavaa sellainen. En kannata tällaista näkökulmaa  :mrgreen:
Terveisiä kotiin. Joka kotiin.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

[quote=∓quot;Cyrano"\]Lopuksi voin todeta, että jos on jotain henk.koht. sanottavaa,
niin yksärit on olemassa sitä varten.[/quote]

Olen samaa mieltä, kuin sinä. Itse et kuitenkaan käyttäydy, kuten toteat, vaan sanot esimerkiksi:

[quote=∓quot;Cyrano"\]Voi TonyW parkaa. Mikä nyt vaivaa?
Lauantaina sä olit iloinen ja positiivinen ja muutenkin mukava?
Ja nyt taas oma itsesi...[/quote]

Minusta on vaan tajuttoman uskomatonta, että joku luulee, että olen internet-keskustelupalsta-"roolissani" "oma itseni" ja kasvotusten taas esitän jotain muuta...  :rofl:
Enköhän minä kuitenkin ole se henkilö, jonka tapasit... ja tämä kuppilapersoona on taas muodostunut näistä lyhyistä kommenteista joita tänne kirjoittelen.  :heh:
Mutta eipä tämä ole ensimmäinen kerta, kun jollain menee bittitodellisuus ja elämä sekaisin... Itsetoistonkin uhalla totean vielä, että ei minulla ole mitään nimimerkki Cyranoa vastaan, vaikka tässä yhdessä asiassa (jota Cyrano ei vaivaudu selittämään - kaikkea muuta kylläkin) olenkin eri mieltä.  :joojoo:

[quote=∓quot;Cyrano"\]"Mitä kuuluu?" on lyhenne lauseesta "Mitä sinulle kuuluu?", joka on lähtöisin "How are you." -hokemasta, johon ei saa vastata vain sovinnaisesti, varsinkin jos siitä puuttuu kysymysmerkki.[/quote]

Väittäisin ennemminkin, että se on muodostunut hokemasta "How do you do", johon on ihan asiallista vastata täsmälleen samalla retorisella kysymyksellä. "How are you" -hokemaan on sitä vastoin ihan luontevaa vastata ympäripyöreästi kuinka voi.  :joojoo:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14190
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Englantia äidinkielenään puhuvat eivät koskaan oikeasti halua tietää, kuinka toinen voi, vaikka tervehdys on "how are you" tai "how do you do". Vastata kuuluu tyyliin fine, thanks tai sarkastisesti "surviving" tms.

Eri asia hyvien ystävien kesken, jolloin "how are you" todella voi antaa aihetta kertoa, kuinka esim. jaksaa äskettäisen sairauden jälkeen tms.

Mutta ehkä City olisi voinut mennä tuonne Queer Euroviisut -seminaariin tekemään juttua, taitaisi tosin olla hieman liian akateeminen lähestymistapa  :heh:
Hello Hi!

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Violette »

Ja tässä suhteessahan suomi ja englanti eroavat toisistaan. Suomessa tosiaan usein halutaan ihan tosissaan tietää, mitä kuuluu, englantia äidinkielenä puhuvat taas eivät ehkä halua tietää. Kyseessä on kulttuuriero, jolla on ihan turha puolustella käyttäytymismallejaan, kun kyseessä on kuitenkin suomalaiset ihmiset.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Huilumies kirjoitti: Timoteukselle kuitenkin sanoisin: itse arvostan tervehtimistä enemmän kuin tervehtymättömyyttä - menikö oikein? – äh, käytetään toista sanaa – tervehtimisen puuttumista. Lyhyt ytimekäs tervehdys on ehdottomasti parempi kuin ei mitään, se luo kontaktin alkamisen ihmisten välille ja on mahdollistanut osapuolille sen osoittamisen, että arvostavat toisiaan.
Toki. Tervehtiminen on riemastuttavan helppo tapa pitää ihmiset tyytyväisenä eikä ole juuri järkeviä syitä jättää sitä tekemättä. Tahallani en jätäkään. Ajoittain kyllä vahingossa, kun haahuilen ajatuksiini vaipuneena kaupungilla ja näen muut ihmiset vain väisteltävinä objekteina enkä ihmisinä lainkaan. Sitä vain välillä unohtaa skannata kaikki näköpiiriinsä osuvat kasvot. Ei ole kerta eikä kaksi, kun on joku tuttu jäänyt tervehtimättä. :puna: Niin, siis jos joskus kävelen vastaan enkä ole huomaavinani teitä, se johtuu siitä, että en ihan oikeasti huomaa teitä. Saa ravistaa hereille.
Huilumies kirjoitti:Suomalaisethan käyttävät usein ”Mitä kuuluu” –repliikin sijasta ”Mitä jätkä” johon vastataan yleensä ”No mitäs tässä” :mrgreen: Se on oikeastaan mainio keksintö, koska se, toisin kuin ”Mitä kuuluu?” ei velvoita yhtä paljon vastaamaan kertomisella. Itse ainakin koen, että jos joku kysyy ”Mitä kuuluu?”, minun odotetaan kertovan edes jokin pieni juttu, ja alan miettiä, että mikäköhän tuota oikeasti kiinnostaa. ”Mitä jätkä” –repliikistä tiedän, että ei tarvitse kertoa mitään ;)
"Mitä kuuluu?" -kysymykseenkin voi yleensä suht turvallisesti vastata ympäripyöreydellä mutta on se tosiaan hieman vaativampi kysymys. Tulkinnan kontekstisidonnaisuus tekee siitä ongelmallisen (en väitä ongelmalliseksi kaikille, vaan itselleni). "Mitä kuuluu?" voi tarkoittaa mitä tahansa kysymyksen "Mitä merkittävää elämässäsi on tapahtunut sen jälkeen, kun viimeksi näimme?" ja "Onko sinulla aikaa jutella hetki joutavia?" väliltä. Suurempi kömmähdys on olettaa ensimmäistä ja vastata sen mukaan, jos tarkoitettu merkitys oli jälkimmäinen.

Ympäripyöreys + ehkä joku yksittäinen anekdootti on yleensä turvallinen vastaus. Harvemmin sen jälkeen kukaan alkaa lisäinfoa tivaamaan. Tämä ei tietenkään poissulje mahdollisuutta, että kysyjä olisi ollut oikeasti kiinnostunut muttei halua "tungetella" ja kysellä sen enempää. Se tosin ei minua haittaa, kun en niin kovin halukas ole asioistani kertomaankaan.
Huilumies kirjoitti:En tiedä miten naisilta kysytään… ”Mitä muija?” :mrgreen:
Hmm. :miettii: Ehkäpä naiset muistavat paremmin sukupuolensa ilman, että ulkopuolisten pitää se heille aika ajoin kertoa? ;)

Ilmaukseenhan voi miehen yleisnimistä sijoittaa melkein minkä tahansa (ml. sanan "mies") mutta naiselta taidetaan tosiaan harvemmin asiaa tähän tyyliin kysyä. Google tosin löytää tässä merkityksessä ilmaisut melkein millä tahansa naisenkin yleisnimellä, jopa ilmauksen "Mitä ämmä?". :heh: (En uskaltaisi käytännössä kokeilla.)
Cyrano kirjoitti: Jos haluaa vastata kysymykseen niinkuin se on esitetty, niin
Kysymykseen "Mitä kuuluu?" voi vastata myös "Kaikki mikä kuuluvasti sanotaan",
jotkut ymmärtää vitsin, kaikki ei.
Harvemmin se puhe on ainoa, mitä kuuluu. :tosion: Jos aikoo siis vastata noin, pitäisi luetella muutkin merkittävimmät kuuloaistimukset.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33291
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Pete »

Huilumies kirjoitti: En tiedä miten naisilta kysytään… ”Mitä muija?” :mrgreen:
Minä taidan kysyä ihan vaan, että "Mitäs sulle?"

Vielä siitä "Terve." "Olen." -jutusta. Minä koen, että henkilö on ylimielinen sanoessaan "olen" minun tervehdykseeni. Se jättää minut ikäänkuin tyhjän päälle, kun en tiedä mitä sellaisen "sutkautuksen" jälkeen pitäisi sanoa. Tuttavien keskenhän tuossa ei ole mitään ongelmaa, mutta jos tuntemattomat ihmiset vastaavat minulle tuolla tavalla, niin IHMETTELEN. Varsinkin jos tuota sutkautusta käyttää minulle tuntematon aikuinen henkilö, niin tilanne alkaa tuntua jo perin ankealta.

Näin siis itse koen asian kaupan kassalla kyseisen sutkautuksen monta kertaa päivässä kuulleena.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Uusin City näytti ilmestyneen telineisiin. :cool: Ihan mukava juttu minun mielestäni. :joojoo:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Liz
Siemailija
Siemailija
Viestit: 178
Liittynyt: 12 Loka 2005, 03:25
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Liz »

Hmm. kuvatut henkilöt oli näköjään löydetty baareista. Olikohan Hartwall-areenalle saapunut ketään juttua varten.. Ei vissiin?

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja male »

Voi toimittajaparkaa, ei tainnut tietää millaisen hullunmyllyn sai juttuaiheellaan aikaan. Sääliksi käy. :rofl: No joo, juttua en ole lukeanut, mutta olen kuullut sitä kehuttavan. :peukku:
Viimeksi muokannut male, 28 Huhti 2007, 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Violette »

Tosi hyvä ja asiallinen ja samalla hauska juttu! :peukku: Ei ollut todellakaan mitään sellaista "kaikki viisufanit on homoja!!!1" -propagandaa, vaan ihan asiallisesti pohdittiin sitä, että miksi niin monet homot pitävät euroviisuista ja ihan kiinnostavia teorioita siinä oli. Larissalle  :peukku:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Täytyy yrittää metsästää matkalukemiseksi iltapäivällä.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Weewa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9448
Liittynyt: 17 Marras 2003, 15:23
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Cityyn juttu Euroviisuista

Viesti Kirjoittaja Weewa »

Pitää yrittää löytää lehti täältä Jyväskylästä päin... Vai onko netistä luettavissa?
...Åh jag börjar nästan (s)Weewa I mina gyllene skor.

Lukittu