Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Brighton 6.4.1974 Abba voitti Euroviisut Waterloolla!
Aika on tosiaan kulunut nopsaan.
Itse en tuota voittoa muista, olin vajaa kolme vuotias, mutta iloa ja riemua tuosta voittosävelmästä on riittänyt meikäläisenkin elämässsä usean kerran!

Heja Abba!! :multi:

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Abba-kaksikko tienaa yhä yli 20 euroa minuutissa

Abba-yhtyeen euroviisuvoitosta on 30 vuotta. Sanomalehti Dagens Industrin mukaan Abban laulut tuovat kuitenkin edelleen kappaleiden oikeudet omistaville tahoille noin 100 miljoonan kruunun (noin 11 miljoonaa euroa) vuosittaiset rojaltit.

Toisin sanoen Benny Andersson ja Agnetha Fältskog tienaavat minuutissa 190 kruunua (runsaat 20 euroa).

Sen sijaan Björn Ulvaeus ja Anni-Frid Lyngstad ovat myyneet oikeutensa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että heillä menisi sen huonommin. Abbasta kertovan Bright Lights -kirjan mukaan yhtyeen entinen manageri, edesmennyt Stikkan Anderson kuittasi jo vuonna 1990 oikeuksiensa myymisestä 300 miljoonaa kruunua (yli 32 miljoonaa euroa).

Lue lisää aiheesta tämän päivän Ilta-Sanomista.

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14187
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Aah. Kukaan ei ylläty, että Ukki muistaa tuon Abban voiton oikein hyvin. Viisuja oli jo seurattu vuosikausia, mutta koskaan ei ollut mukana mitään Abban kaltaista. Se näytti ja kuulosti todella modernilta, samalta, kuin tuon ajan glamrock- eli purkkabändit. Tällaista viisuissa? Edes Tatu viime vuonna ei tuntunut yhtä uudelta tuulahdukselta kuin Abba vuonna 1974.

Vuoteen 1971 asti euroviisulavalla sai olla vain solisti tai duo, muiden oli oltava selvästi taustalaulajia. Ruotsi oli heti mukana yhtyeellä Family Four sekä 1971 ja 1972, kaksi miestä ja kaksi naista, selvästi eräänlainen Abban prototyyppi! Vuonna 1973 Abbalaiset hävisivät niukasti Ruotsin karsinnan Ring ringillään, ja loppu onkin historiaa. Perinteisen viisukaavan mukaan Italian tai Iso-Britannian voitto vuonna 1974 olisi ollut selviö, mutta Abba muutti kaiken. Tuollaista popenergiaa ei oltu nähty koskaan viisuissa, ja raadit palkitsivat yrityksen voitolla. En voi uskoa, että vaikka näin kisat suorana mustavalkoisena (väri-tv oli tosi harvinainen vielä vuonna 1974), muistan loistavasti, että lava oli kirkkaan oranssi, Agnetan satiinipöksyt olivat siniset jne. Taisi olla Suosikista ja Katsosta leikattuja lehtileikkeitä kuvineen auttamassa. 8)


Tuostakohan alkoi meikäläisen lopullinen retkahdus viisuihin? Mutta tuskin minkään muun suosikkini voitto (ja niitä ei montaa ole) ei ole tuntunut ihan samalta kuin Abban... ja Ruotsin. Niin lähellä kotia, ehkä sitten Suomikin voisi joskus voittaa? No, odottavan aika palkitaan... palkitaanhan? :shock:
Hello Hi!

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ja siis 30 vuotta siitä, kun oma kaikkien aikojen suosikkiviisuni hävisi kisan kappaleelle, joka mielestäni oli kyseisenä vuonna 17.! :shock:
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14187
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Kuva

Frida eilisessä Mamma Mian juhlanäytöksessä, jossa myös Björn ja Benny olivat! Mutta ei Agneta, joka on perunut myös kaikki muut sovitut esiintymisensä :(

Koko artikkeli ja kuvagalleria:

http://www.thisislondon.co.uk/news/show ... ?source=PA

Myös paikallisessa aamutv:ssä on päivittäin Abba-aihe tällä viikolla.
Hello Hi!

Avatar
ak
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 732
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja ak »

Mä en ollut edes syntynyt 6.4.1974 olin äitini kohdussa odottamassa syntymääni. :cry:

Mutta minäkin täytän tänä vuonna 30 vuotta ja juhlin niitä näyttävästi loppukesänä/alkusyksynä olen siis Waterloo ihminen 8)

1974 oli hyvä vuosi :D
musiikkia thalian alttarilla

Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Abban voitosta 30 vuotta 6.4.2004!

Viesti Kirjoittaja Nata »

Rupesin lukemaan wanhoja wiestejä, suokaa se minulle anteeksi.
MuzaMaza kirjoitti:Abba-kaksikko tienaa yhä yli 20 euroa minuutissa
No epäilemättä kun radiokanavat eivät muuta enää soita kuin kerran tunnissa samat listahitit sekä yhden Abban. Aiku mua kyllästyttää. Kuuntelenkin pääasiassa Iskelmäradiota silloin kun radiota kuuntelen.

Waterloo on mielestäni kaikkien aikojen huonoin viisuvoittaja (joskin on myönnettävä, etten ole tainnut ihan jokaista viisuvoittajaa edes kuulla vielä). Kun olin lapsi se mielestäni menetteli, vaikkei ollutkaan mitenkään loistava. Sellaiset kappaleet menevät puhki liian moneen kertaan soitettuina.
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Lukittu