Viisuvuosikymmen 2000

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36882
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Uuden viisuvuosituhannen ensimmäinen vuosikymmen on saatu (tai itse asiassa saatiin jo reilu vuosi sitten) päätökseen, ja nyt on aika muistella mitä siitä jäi käteen.

Vuosikymmen käsittää siis vuodet 2000-2009, ja tämä sisältää yhteensä 10 viisuvoittajaa (jipii, osasin), joista mielestäni puolet (00, 02, 03, 05, 07) olivat aivan huippuja. Vain yksi (01) oli kamala.
Osallistujakappaleita oli yhteensä 339, joista hyviä mielestäni... öh, tuota :kups: Okei, unohdetaan se.
Pisteitä jaettiin yhteensä 4068, joista minusta oikeaan osoitteeseen meni... hmm... :kups: unohdetaan sekin.



Ja mikä tärkeintä, minä viisufaniuduin juuri tämän vuosikymmenen aikana, tarkemmin vuonna 2006, yksitoistavuotiaana :uujee: Eikä syynä todellakaan ollut lordin voitto, vaan kisan perusajatus. Ja uskon että tältäkin foorumilta löytyy iso liuta 2000-luvulla faniutuneita, voin vaikka lyödä siitä vetoa :joojoo:



Mitä teille on jäänyt mieleen menneestä viisuvuosikymmenestä? Vapaata muistelua :juhaukki: :mummeli: , rupattelua :puhelin: :supati: , kyynelten tirauttelua :parku: :vollotus: , ilon räkätyksiä :repeilee: :rofl2: ja ihan mitä vain. :lentsu: :aikut: :humppa: :femme:


Estraadi on teidän.



ps. tavoitteenani on ihan oikeasti väsätä tuo viime vuosikymmenen top. 339, 25 eli n. 7.374631268436578 % on jo valmiina! Jipii, siitä se lähtee! Vielä on vaivaiset n. 92.62536873156341 % jäljellä! :tuuletus:
Meow cat, please meow back.

Balkan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1203
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 22:46

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja Balkan »

Balkanin viisufanitushistoriaa:

Oli vuosi 2004. Minä, Pikku-Balkan kuusi vuotta katselin isän kanssa Euroviisujen Suomen karsintaa. Sanoin jo silloin isälle että Takes 2 To Tangolla ei pärjätä, ja finaalipaikkaa jäimme vaille. Nykyään pidän kappaleesta. Vuoden 2005 karsinnatkin katsoin, ja Why on edelleen mielestäni kamala.

Vuonna 2006 viisufanius alkoi. Ensimmäisten suosikkieni muistan olleen Armenian Withour Your Love, Kroatian Moja Stikla, Venäjän Never Let You Go ja Romanian Tornero, nykyään Without Your Love on laskenut puntarissa ja top viidessä on myöskin Makedonian Ninanajna ja Ukrainan Show Me Your Love. Kunnon tunnekuohun aiheutti Lordin voitto, olin todella onnellinen vaikka olinkin niin pikkuinen hentonen, että Lordin näkeminen pelotti. Kappaleesta pidin.

Vuonna 2007 itkin sitten ensimmäiset viisun aikana/takia itkemät kyyneleeni, peräti kahdet, molemmat finaalissa. Ensin tuli itkeskeltyä puntariykköseni They Can't Stop The Springin aikana, kappale aiheuttaa edelleen valtavaa tunnekuohua ja hihansuut ovat pikimustat ja läpimärät todella usein kun kappaletta kuuntelen. Toiset kyyneleet itkin puntarillani viidennellä sijalla olevan Liettuan Love Or Leaven aikana. Vuoden top vitoseeni kuuluu Irlanti, Itävalta, Tsekki, Ukraina ja Liettua. Pidin myös mm. Molitvasta, LovePowerista ja L'amour A La Francaisesta. Vuosi 2007 on jäänyt mieleeni hyvin positiivisesti; paras viisuvuosi fanituksen aikaani ja Helsingin minimalistiset, näpsäkät viisut toimivat hyvin.

Vuonna 2008 puntariykköseni voitti. Jaetulla puntariykkössijallahan Believe oli Even Ifin kanssa, mutta olin vaan niin onnellinen. Even If ei menestynyt mitenkään, mutta on mahtikappale. Vuoden 2008 viisut olivat myöskin todella hyvät, jaksaa katsella kerran pari viikossa aina hyvällä ajalla oikein hyvin, kun esim. vuoden 2009 tai 2002 DVD:itä kato Erkkikään.

2009 koin suurimman voittajapettymyksen. Ei Rybakissa vikaa ole mutta Fairytale. Argh sanon ma. En pidä pätkän vertaa kys. biisistä, vaikka Alexin muu musiikki onkin kuunneltavaa, ja paria kappaletta voisi jopa sanoa mainioksi. Toivoin Venäjän tuplavoittoa tai Viron voittoa, mutta Norjan me saimme. Olisin tajunnut jos voittopistemäärä olisi ollut jonkun 200, mutta että 387? Okeei...

Omistan itse vuoden 2007 viisudvd:n mutta lainailen parilta kaverilta muitakin, tarkoitus on ostaa omaksi kaikki 2000-luvun dvd:t. Kakstuhattaluvun top vitoseni:

1. Suomi 2002: Laura - Addicted To You
2. Ukraina 2004: Ruslana - Wild Dances
3. Venäjä 2008: Dima Bilan - Believe
4. Latvia 2000: Brainstorm - My Star
5. Irlanti 2007: Dervish - They Can't Stop The Spring
'Cause we found something better,
plain answer, however
for I'll not surrender,
we found something better...

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57778
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Minä olen aina luullut sinua vanhemmaksi :shock: Sori, off topic! :roll:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Balkan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1203
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 22:46

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja Balkan »

Serduchka kirjoitti:^ Minä olen aina luullut sinua vanhemmaksi :shock: Sori, off topic! :roll:
Tääh? Olen aina kuvitellut että olisin käyttäynyt jotenkin... lapsellisesti tms. :D Ja vaikuttanut melkein ikäistäni nuoremmalta.
'Cause we found something better,
plain answer, however
for I'll not surrender,
we found something better...

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Itse viisufaniuduin vasta vuonna 2007, mutta kyllähän sitä jotain oli viisuista kuullut jo ennenkin. Varsinkin Lorfin voitosta puhuttiin paljon ja minä kävin jopa Kauppatorilla Lordin voitonjuhlissa. Ennen Helsingin euroviisuja en kuitenkaan ollut kertaakaan katsonut euroviisuja. Ensimmäiset katsomani viisut olivat Helsingin euroviisujen finaali, silloin kummini tuli meille ja koko perheen voimin sitä seurattiin. Itse äänestin Ukrainaa, isä äänesti Bulgariaa, pikkusisko Isoa Britanniaa. Siinä sitten Helsingin euroviisujen aikaan 12-vuotiaana tuli faniuduttua. Belgradin euroviisut seurasin myös. Tein silloin ennen semifinaaleja noin puoli kymmeneltä finalistiveikkaukset noin viidessä minuutissa ja siankin vain 5/10 oikein molemmissa semifinaaleissa. :puna: Helmikuussa 2009 liityin kuppilaankin. Moskovan euroviisuissa tein myöskin finalistiveikkaukset, tällä kertaa huolellisesti etukäteen ja oikein sainkin jo ensimmäisessä semifinaalissa 8/10 ja toisessa 7/10. Siitä se fanius on jatkunut tälle vuosikymmenelle.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Ensimmäinen viisumuistoni on, kun olimme vuonna 2005 Posiolla vuokramökillä, ja Suomen karsinnat(?) ja Why soi siellä. Enempää en juurikaan siitä muista, mutta tuo on ensimmäinen muistoni Viisuista.

Vuonna 2006 katsoimme siskoni kanssa viisuja mummoni luona, mutta en jaksanut valvoa loppuun asti, joten Lordin voitto jäi näkemättä suorana, mutta kyllä se on jo .. ihan tarpeeksi .. nähty nyt. Silloisia suosikkejani olivat mm. Makedonia ja Venäjä. Niitä tuli kuunneltua silloisella mp3-soittimella ja muistan kun lauloin niitä kotimme yhdessä käytävässä. :D

Vuoden 2007 viisut katsoin (muistaakseni) kokonaan ja Suomen karsinnat myös. Hanna oli minun ja minun kaverini suosikki kys. karsinnoissa, joten olimme tosi iloisia että hän pääsi edustamaan Suomea Helsinkiin. Suosikkeja oli vuonna 2007 mm. Valko-Venäjä, Kreikka ja Turkki. Näitäkin tuli kuunneltua, sillä samalla vanhalla mp3-soittimella ..

2008 viisut olivat ehkä hieman vähemmän seuratut silloin, mutta Suomen karsinnat ainakin katsoin. Huono edustaja valittiin. Muistan kun isäni oli juuri muuttanut uuteen asuntoon, ja katsoin siellä sitten viisukarsintafinaalia, ja liputin Cristal Snow'n puolesta. Mutta itse kilpailussa suosikkejani oli mm. Venäjä, Armenia, Latvia (ei kyllä nyk. suosikki ..) ja Kreikka. Oikea voitti kyllä silloin. :joojoo:

2009 Suomen karsinnat tuli katsottua, Waldo's People kuului suosikkeihini ja sitä tuli kuunneltua, tällä kertaa puhelimella, ala-asteen välitunneilla yhdessä (toisen) kaverini kanssa. Pari suosikkia oli tuolloinkin, ainakin Kreikka ja Azerbaidzan. Huono voittaja. :jupinaa: (Ja Serdu ei sano viimeiseistä lauseesta mitään!)
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Balkan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1203
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 22:46

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja Balkan »

Nyt oli vuoroni (offailla) järkyttyä: jee euroviisut, oletko viidentoista? Kuvittelin sinut yli kaksikymppiseksi, ehkä 23-vuotiaaksi... Jos faniuduit kolme vuotta sitten 12-vuotiaana niin olet nykyään viisitoista tai täytät viisitoista? Mun ikäarviot alkaa mennä metsään...
'Cause we found something better,
plain answer, however
for I'll not surrender,
we found something better...

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8928
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Samankaltainen topic muuten on jo. :supati:
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/yleis ... t=sorayaan
Mutta mikäli tuo ei erityisemmin haittaa, voin varmaankin fiilistellä omat fiilistelyni tässä muassa.

Vuonna 2006 äitini alkoi höpöttämään jotain euroviisuista, ja tietysti heti innostuin (olin kuunnellut tuona aikana paljon radiota, joten ymmärsin, että sieltähän saattaa tulla jokin hyvä artisti), joten päädyin katsomaan viisut. Valvomaan en tietenkään saanut jäädä (olin vasta 10-vuotias (tai kisojen aikaan vasta 9), joten otimme viisut nauhalle, ja aamulla äitini tuli sänkyni viereen kiihkeissään:
-Arvaa kuka voitti euroviisut?
-Lordi?
-Jo vain!
Enkä tietenkään tajunnut, että tuo oli historiallinen hetki Suomen euroviisuhistoriassa... Katsoin siis viisut nauhalta sunnuntaina ja ehdoton suosikkini oli Kroatian Moja Stikla. Myöhemmin kutsuin vielä Amerikan serkkunikin katsomaan viisut, ja he pitivät Kroatian pellelaulun lisäksi myös Liettuan pellelaulusta. Pikkusiskoni (6v) ehdoton suosikki oli Lordi, ja aina katsoessani tuota nauhaa hän halusi kelata Hard Rock Hallelujahin kohdalle.

Vuoden 2007 viisufinaalin yritin katsoa suorana, mutta nukahdin Liettuan unilääkkeen aikana (olisi voinut esiintyä hieman myöhemmin :niinpa: ). Tuolloin suosikkejani olivat mm. Bulgarian kansantekno, Georgian myyttitekno ja Espanjan rytmidisko (vaikkakin Espanja oli näistä suosikkini). Muistan kun koulussa riitelin kaverini kanssa siitä, kumpi oli parempi, Espanja vai Moldova... :heh: Btw, katsoin taas viisut myöhemmin Amerikasta tulleiden serkkujeni kanssa, jotka pitivät tällä kertaa eniten Ukrainan ja Romanian pellelauluista.

Vuonna 2008 en katsonut vieläkään semifinaalia, mutta finaalin katsoin suorana kaverini luona (meillä ei tuolloin enää ollut telkkaria). Suosikkini tuona vuonna olivat Espanjan pellelaulu ja Islannin wannabe90-disko. Tuolloin eivät serkkuni ja pikkusiskonikaan enää olleet niin innostuneita viisuista, joten jäin yksin innostukseni kanssa... :lohduton: Rekisteröidyin kuitenkin hieman ennen viisuviikkoa Kuppilaan, jossa en ollut vielä niin aktiivisesti.

Vuonna 2009 katsoin semifinaalin ja finaalin lisäksi myös Suomen karsintaesitykset, jolloin tunsin nähneeni koko viisupaketin. Minulla ei ollut tuona vuonna erityistä suosikkia (vaikka puntarini mukaan se Ukraina olikin). :puna:

Ja tänä vuonna katsoin jälleen koko satsin ja olin mukana Suomen viisupostikortissa jättilipunkantajana. Jostain syystä mieleeni ei enää muistu enempää kertomisen arvoista? :raaps:
Qaj.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Balkan kirjoitti:Nyt oli vuoroni (offailla) järkyttyä: jee euroviisut, oletko viidentoista? Kuvittelin sinut yli kaksikymppiseksi, ehkä 23-vuotiaaksi... Jos faniuduit kolme vuotta sitten 12-vuotiaana niin olet nykyään viisitoista tai täytät viisitoista? Mun ikäarviot alkaa mennä metsään...
Hauska kuulla, että noin pikkuvanhalta kuulostan. :uujee: Muuten, profiilitiedoistani löytyy myös ikäni. :supati:

Balkan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1203
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 22:46

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja Balkan »

jee euroviisut kirjoitti:
Balkan kirjoitti:Nyt oli vuoroni (offailla) järkyttyä: jee euroviisut, oletko viidentoista? Kuvittelin sinut yli kaksikymppiseksi, ehkä 23-vuotiaaksi... Jos faniuduit kolme vuotta sitten 12-vuotiaana niin olet nykyään viisitoista tai täytät viisitoista? Mun ikäarviot alkaa mennä metsään...
Hauska kuulla, että noin pikkuvanhalta kuulostan. :uujee: Muuten, profiilitiedoistani löytyy myös ikäni. :supati:
En tiedä mitä tässä asiassa meinaat pikkuvanhalla, mutta minusta olet aina ollut jotenkin aikuismaisen oloinen, kirjoittanut aikuismaisesti ja selkeästi etc. :D En olisi uskonut sinua kuusitoistavuotiaaksi :D
'Cause we found something better,
plain answer, however
for I'll not surrender,
we found something better...

oxox
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 366
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 21:03

Re: Viisuvuosikymmen 2000

Viesti Kirjoittaja oxox »

Jeij, pääsen kertomaan omasta ESC-historiastani hieman, koska se alkoi juuri 2000-luvulla.

2001 alkoi minun taival. Suorana en lähetystä jaksanut todellakaan kokonaan katsoa, mutta nauhalta sen katsoin heti seuraavana päivänä. Tältä vuodelta erityisesti mieleeni ovat jääneet Bosnian heppu oransseissa kuteissaan vetämässä Hanoa. Kovasti diggailin (ja diggailen edelleen) Kreikan Antiquen I Would Die For You:a. TOP2 oli ja on edelleen 1. Slovenia: Nusa Derenda - Energy (yksi suuri vääryys, ettei voittanut!! Edelleen ehdottmia suosikkejani kautta aikojen) 2. Iso-Britannia: Lindsay Dracass - No Dream Impossible (2000-luvulla harvinaisuus: hyvä biisi Iso-Britannialta??)

2002 tottakai pienen lapsen mieleen jäi Kreikan robottiukot ja biisi S.A.G.A.P.O.. Kovasti pikkulapsi innostui myös Espanjan hyväntuulisesta jammailusta (vaikka ehkä tänään vähän hävettääkin ne nahkahameet :roll: ), Venäjän Northern Girl:stä. Suurin suosikkini ainakin näin jälkikäteen ajateltuna on silti ehdottomasti Ranskan U-P-E-A balladi Il Faut Du Temps!! (elävästi jäänyt myös mieleen selostajan lausunta "il fooo dy tempsss".

2003 mieleen on jäänyt Itävallan _kamala_ Alf Poier. Kärkikolmikko seuraavanlainen
1. Espanja ja Beth. AIVAN SAIRAAAAAAN HYVÄ!! tulee niin mieleen Espanjan rannat, bileet ja kaikki kiva :ihana:
2. Puolan Ich Troje. Yksi euroviisuhistorian suurinta vääryyttä kokenut bändi, joka kahdella hyvällä biisillä karsiutuu. Mistä tätä puola-inhoa kumpuaa?
3. Venäjän t.A.T.u., joka pelotteli ESC-maailmaa, mutta jonka kappale oli oikeasti hyvä.

2004: pakko kommentoida muutamaa vähän enemmänkin. Ensinnäkin: Malta näin jälkikäteen ajateltuna ja vähän viisastuneena: ihan hirveää roskaa. Jotenkin teennäistä, eikä oikein toimiva paketti! Toisekseen: 2000-luvun heikoin vuosi ja etenkin huonoin voittaja! Huonosta vuodesta huolimatta, muutama helmi löytyy. TOP2:
1. Serbia & Montenegron Lane Moje. Siinä on kyllä taas yksi mahtiballadi!! ai perhana ku on kaunis!
2. Israelin David D'or. Upea ääni, kaunis laulu... Pahin moka ehkä se "come on everybody" heitto kesken biisin. :roll:
Erityismaininta Belgian Xandeelle, jonka biisi oli Belgian ainoa helmi 2000-luvulla!

jatkan toiste...

Lukittu