UMK-parannusehdotukset
UMK-parannusehdotukset
Minä tahtoisin UMK-kisaan paljon ulkomaalaisia kehujia, eli tuomareita. Ruotsin mallistossahan on ulkomaalaiset raadit mukana rakentelemassa lopullista pistepottia. Sopisi Suomen karsintoihin mukaan, sillä täytyyhän tietää myös sekin, että mitä muut ajattelevat Suomen karsintakappaleista. Voisin antaa ulkomaan tuomareille vaikka semmoisen 1/7 vaikutuksen loppupisteisiin. Ja ehdottomasti on saatava alueraadit, kuten Norjan karsinnoissa. Puhelinäänet lasketaan alueittain ja kerätään kuten euroviisuissakin. Savo jakaa näin pisteitä, Pohjanmaa näin ja niin edelleen.
Re: Mikael Saari – We should be through
Nämä alueraadit ovat perinteisesti olleet omiensa puolella äänestäessä. Monena vuonna alueraatien pisteisiin on vaikuttanut artistin kotikaupunki. Pojoja on ropissut jo pelkästään sen vuoksi. Juuri eilen katselin vuoden 1988 Suomen karsintoja. Turkulaisartistit saivat täydet pisteet Turun raadilta, Jyväskylässä arvostettiin eniten laulajaa joka oli kotoisin Jyväskylästä... Loppujen lopuksi voittajaksi tuolloin valikoitui artisti ja esitys, joka ei ollut minkään raadin ykkössuosikki. Lopputulos Dublinissa 1988 oli sen mukainen.. Tämä siis vain esimerkkinä.kuu-kuu kirjoitti:Ja ehdottomasti on saatava alueraadit, kuten Norjan karsinnoissa. Puhelinäänet lasketaan alueittain ja kerätään kuten euroviisuissakin. Savo jakaa näin pisteitä, Pohjanmaa näin ja niin edelleen.
Re: Mikael Saari – We should be through
Ehdottomasti kaikki mahdolliset raadit pois sekä karsinnoista että kansainvälisistä kisoista ja valta katsojille!
Mitä Mikaeliin tulee, niin upea mahtipontinen biisi, joka olisi riski lähettää viisuihin, mutta niin oli Lordikin.
Mitä Mikaeliin tulee, niin upea mahtipontinen biisi, joka olisi riski lähettää viisuihin, mutta niin oli Lordikin.
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)
Re: Mikael Saari – We should be through
Tarkoitin "alueraadeilla" puhelin- ja tekstiviestiäänestäjien joukkoja. En minkäänlaisia musiikkia arvioimassa olevia lautamiehiä ja tuomareita, koska ymmärrän, että siinä lähdetään menemään vinoon ja viemään oman kylän tyttöä tai poikaa euroviisufinaaliin.MuzaMaza kirjoitti:Nämä alueraadit ovat perinteisesti olleet omiensa puolella äänestäessä. Monena vuonna alueraatien pisteisiin on vaikuttanut artistin kotikaupunki. Pojoja on ropissut jo pelkästään sen vuoksi. Juuri eilen katselin vuoden 1988 Suomen karsintoja. Turkulaisartistit saivat täydet pisteet Turun raadilta, Jyväskylässä arvostettiin eniten laulajaa joka oli kotoisin Jyväskylästä... Loppujen lopuksi voittajaksi tuolloin valikoitui artisti ja esitys, joka ei ollut minkään raadin ykkössuosikki. Lopputulos Dublinissa 1988 oli sen mukainen.. Tämä siis vain esimerkkinä.kuu-kuu kirjoitti:Ja ehdottomasti on saatava alueraadit, kuten Norjan karsinnoissa. Puhelinäänet lasketaan alueittain ja kerätään kuten euroviisuissakin. Savo jakaa näin pisteitä, Pohjanmaa näin ja niin edelleen.
Re: Mikael Saari – We should be through
^ Ja pitäisikö tulokset siis vain julkistaa alueittain (mikä ei muuta tulosta) vai muuttaa alueellisesti pisteiksi (mikä saattaa muuttaa)? Norjassa ne vain julkistetaan alueittain mutta toisaalta puhuit nimenomaan pisteistä.
Alueellisen pisteytyksen ongelma on, että joko ääni olisi eriarvoinen eri puolilla maata tai aluejako olisi täysin keinotekoinen. Jonkin verran keinotekoinen se on joka tapauksessa.
Ei tämä nyt enää kauhean paljon Mikael Saareen liity.
Alueellisen pisteytyksen ongelma on, että joko ääni olisi eriarvoinen eri puolilla maata tai aluejako olisi täysin keinotekoinen. Jonkin verran keinotekoinen se on joka tapauksessa.
Ei tämä nyt enää kauhean paljon Mikael Saareen liity.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Mikael Saari – We should be through
En minäkään tykkäisi siitä, että haalitaan kasaan joku porukka tyyliin: kaksi kunnanvaltuuston jäsentä, yksi opiskelija ja s-marketin kassaneiti sekä aluehallinnon sivujaoston vt. apulaispäällikkö ja paikallinen poliisimestari. Tällä tavallahan ennen tunnuttiin tekevän. Siinä muutama henkilö edusti koko kansaa.
Eikä myöskään ole hyvä, että muutama musiikkialan ihminen valitsee keskenään viisun.
Parempi on, että jokainen halukas saa puhelinäänestyksellä ilmaista mielipiteensä.
Eikä myöskään ole hyvä, että muutama musiikkialan ihminen valitsee keskenään viisun.
Parempi on, että jokainen halukas saa puhelinäänestyksellä ilmaista mielipiteensä.
Re: Mikael Saari – We should be through
^
ja maakunnissa soitetut ja lähetetyt puhelin- ja tekstiviestiäänet
ratkaisisivat sen kuinka paljon kukin maakunta antaa pisteitä.
Biisille jota on äänestetty eniten 12 pistettä, toiselle 10 sitten 8 ja sitten 7
ja näin edelleen aina yhteen pisteeseen saakka.
Voittaja on se, joka on saanut eniten pisteitä maakunnista yhteensä.
Suomessa on 19 maakuntaa.
Tulisi euroviisumainen tuloslaskenta.
Ehkäpä ulkomaalaisia raatejakin sopisi mukaan, kuten Ruotsissa on tapana olla,
Turkissa turkkilaisista tavantallaajista
ja viisuystävistä koostuva raati
jakaa biiseille pisteitä samaan tyyliin kuin maakunnat, 12-1,
Ukrainassa, Ruotsissa, missä vaan.
Olisi vaikka 10 maata ja niissä omat raadit antamassa pisteitä.
Tuomareistakin voisi koostaa yhden "maakunnan",
joka jakaa pisteitä samaan tyyliin,
parhaimmaksi katsomalleen 12 ja tokalle 10 ja näin edelleen.
Näistä kaikista tulisi yhteensä 30 "maata",
jotka ratkaisevat Suomen euroviisuedustajan.
Maakunnista, ulkomaisista raadeista ja Suomessa olevista tuomareista koostuvasta raadista.
Siinäpä vasta pikku euroviisua olisikin, tuloslaskennassa.
No vaikeatahan tämä olisi. Puhelimenhaltijan kotiosoiteko se määräisi, mihin maakuntaan kukin äänestäjä kuuluu vai se mistä maakunnasta soitetaan.
Ja sitten vielä asukasluvuista, Uudellamaalla 1,5 miljoonaa, Ahvenanmaalla 28 tuhatta. Toisessa ei tarvise niin paljon huutaa, että saa äänensä kuuluville.
No painaa se San Marinon antama piste euroviisuissa yhtä paljon kuin Venäjän antama piste.
Savo, E-Karjala, P-Karjala ym. maakunnat olisivat kuin euroviisuissa pisteitä jakavia maitaTimoteus kirjoitti:^ Ja pitäisikö tulokset siis vain julkistaa alueittain (mikä ei muuta tulosta) vai muuttaa alueellisesti pisteiksi (mikä saattaa muuttaa)? Norjassa ne vain julkistetaan alueittain mutta toisaalta puhuit nimenomaan pisteistä.
Alueellisen pisteytyksen ongelma on, että joko ääni olisi eriarvoinen eri puolilla maata tai aluejako olisi täysin keinotekoinen. Jonkin verran keinotekoinen se on joka tapauksessa.
ja maakunnissa soitetut ja lähetetyt puhelin- ja tekstiviestiäänet
ratkaisisivat sen kuinka paljon kukin maakunta antaa pisteitä.
Biisille jota on äänestetty eniten 12 pistettä, toiselle 10 sitten 8 ja sitten 7
ja näin edelleen aina yhteen pisteeseen saakka.
Voittaja on se, joka on saanut eniten pisteitä maakunnista yhteensä.
Suomessa on 19 maakuntaa.
Tulisi euroviisumainen tuloslaskenta.
Ehkäpä ulkomaalaisia raatejakin sopisi mukaan, kuten Ruotsissa on tapana olla,
Turkissa turkkilaisista tavantallaajista
ja viisuystävistä koostuva raati
jakaa biiseille pisteitä samaan tyyliin kuin maakunnat, 12-1,
Ukrainassa, Ruotsissa, missä vaan.
Olisi vaikka 10 maata ja niissä omat raadit antamassa pisteitä.
Tuomareistakin voisi koostaa yhden "maakunnan",
joka jakaa pisteitä samaan tyyliin,
parhaimmaksi katsomalleen 12 ja tokalle 10 ja näin edelleen.
Näistä kaikista tulisi yhteensä 30 "maata",
jotka ratkaisevat Suomen euroviisuedustajan.
Maakunnista, ulkomaisista raadeista ja Suomessa olevista tuomareista koostuvasta raadista.
Siinäpä vasta pikku euroviisua olisikin, tuloslaskennassa.
No vaikeatahan tämä olisi. Puhelimenhaltijan kotiosoiteko se määräisi, mihin maakuntaan kukin äänestäjä kuuluu vai se mistä maakunnasta soitetaan.
Ja sitten vielä asukasluvuista, Uudellamaalla 1,5 miljoonaa, Ahvenanmaalla 28 tuhatta. Toisessa ei tarvise niin paljon huutaa, että saa äänensä kuuluville.
No painaa se San Marinon antama piste euroviisuissa yhtä paljon kuin Venäjän antama piste.
Re: Mikael Saari – We should be through
Jep. Siinä on tietysti se logiikka, että jokaisella kilpailevalla tv-yhtiöllä on sama painoarvo: yksi edustuskappale ja yhdet pisteet annettavana. Jos annettavat pisteet määräytyisivät maan väkiluvun mukaan, siitä olisi suurille maille joko selvää hyötyä tai selvää haittaa riippuen siitä, saavatko ne äänestää itseään vai eivätkö.kuu-kuu kirjoitti:No painaa se San Marinon antama piste euroviisuissa yhtä paljon kuin Venäjän antama piste.
Suomen karsinnoissa ei ole maakunnallisia edustusviisuja, joten pisteytys pelkästään siirtäisi valtaa ruuhka-Suomesta maaseudulle. Toki Suomeen voitaisiin rakentaa oma Bundesvision Song Contest mutta silloin jo esikarsinta pitäisi suorittaa maakunnittain.
Suomen "maakuntaviisuille" voi olla vaikea löytää perusteita. Maakuntien rajat elävät kuntaliitosten myötä jatkuvasti ja kaksi vuotta sitten yksi kokonainen maakunta lakkautettiin. Liekö monessa nykymaakunnassa kovin vahvaa maakuntaidentiteettiäkään? Osa on oppitekoisia, verrattain tuoreita rakennelmia. Osa historiallisista maakunnista taas on jaettu kahteen tai useampaan osaan hallinnollisista tai valtapoliittisista syistä. Itse en tunnusta mitään maakuntaidentiteettiä, kotiseutuidentiteettiä kyllä mutten maakunta-.
Mutta tämä menee jo niin kauas Mikael Saaresta, että täytyy jakaa tämä rönsy jonnekin muualle. Hetkinen vain.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: Alueellinen pisteytys Suomen karsintaan
Aika mielenkiintoiselta vaikuttaa dea alueellisesta pisteytyksestä Suomen viisu-karsinnoissa. Toivottavasti se joskus tulevaisuudessa olisi osa UMK-kilpailua. Jos se jotenkin pitäisi alueellinen pisteytys tehdä, niin ehdottomasti kansan mielipiteen mukaan. Ei sellaista että muutama tuomariston jäsen päättäisi jonkun alueen pisteet. Vaan puhelin- ja tekstiviestiäänestyksellä.
Paremman maailman puolesta.
Re: Alueellinen pisteytys Suomen karsintaan
Norjan karsintojen eri äänimäärien ilmoittaminen alueellisesti olisi kyllä hyvä. Siinä olisi jotain tulosten lopullista odottamistakin ja näkisi, miten äänet eri alueilla jakautuisi. Vaasan alueella suomenruotsalaiset saisivat tietysti eniten ääniä jne.
Läänijaolla alueita ei välttämättä enää voisi jakaa, kun läänithän lakkautettiin vuonna 2010. Voisi miettiä jonkun muun jaon tai no, mikä estäisi jakamasta Suomea läänijaoltakin, vaikka se onkin jo lakkautettu.
Läänijaolla alueita ei välttämättä enää voisi jakaa, kun läänithän lakkautettiin vuonna 2010. Voisi miettiä jonkun muun jaon tai no, mikä estäisi jakamasta Suomea läänijaoltakin, vaikka se onkin jo lakkautettu.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: UMK-parannusehdotukset
Ketjuotsikkoa on muokattu yksäriehdotuksesta yleiskattavammaksi, kun tässä oli pyöritelty muutakin kuin alueraatiasiaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK-parannusehdotukset
Parannusehdotuksia:
1) Semifinalisteja pitää valita ensi vuonna ehdottomasti enemmän, vaikka 15 tai 16. Yksi putoava laulu per semifinaali on liian vähän ja sormella osoittavaa.
2) Lopulliset versiot tulee julkaista vasta, kun demoversioiden kanssa suoritetut esiintymiset on näytetty televisiosta. Tällainen molempien versioiden yhtäaikaiselo on sekavaa.
1) Semifinalisteja pitää valita ensi vuonna ehdottomasti enemmän, vaikka 15 tai 16. Yksi putoava laulu per semifinaali on liian vähän ja sormella osoittavaa.
2) Lopulliset versiot tulee julkaista vasta, kun demoversioiden kanssa suoritetut esiintymiset on näytetty televisiosta. Tällainen molempien versioiden yhtäaikaiselo on sekavaa.
Riskinä seniorilaumat
Re: UMK-parannusehdotukset
Laadin tähän nyt mieleiseni aikataulun UMK:lle vuodelle 2014.
Pe 3.1.2014 - 10 ensimmäistä semifinalistia esittäytyy tuomaristolle, mukana jo tuotetut versiot (demoversioita ei kuulla).
Pe 10.1.2014 - 10 seuraavaa semifinalistia esittäytyy tuomaristolle, mukana jo tuotetut versiot (demoversioita ei kuulla). Yleisö saanut äänestää ensimmäisistä semifinalisteista viisi jatkoon, tulokset selviävät.
Pe 17.1.2014 - Yleisö saanut äänestää seuraavista semifinalisteista viisi jatkoon, tulokset selviävät lyhyessä lähetyksessä.
La 25.1.2014 - Finaali: Kaksivaiheinen puhelinäänestys. Ensiksi 10 finalistia esiintyvät ja sitten julkaistaan kolme superfinalistia. Kolmesta superfinalistista esitetään hieman kattavampi kertaus. Tulokset julkistetaan alueittain ja äänet ilmestyvät Norjan karsintojen tapaan kokonaisäänimäärinä taululle.
Ei se suurempaa aikataulua vaadi.
Pe 3.1.2014 - 10 ensimmäistä semifinalistia esittäytyy tuomaristolle, mukana jo tuotetut versiot (demoversioita ei kuulla).
Pe 10.1.2014 - 10 seuraavaa semifinalistia esittäytyy tuomaristolle, mukana jo tuotetut versiot (demoversioita ei kuulla). Yleisö saanut äänestää ensimmäisistä semifinalisteista viisi jatkoon, tulokset selviävät.
Pe 17.1.2014 - Yleisö saanut äänestää seuraavista semifinalisteista viisi jatkoon, tulokset selviävät lyhyessä lähetyksessä.
La 25.1.2014 - Finaali: Kaksivaiheinen puhelinäänestys. Ensiksi 10 finalistia esiintyvät ja sitten julkaistaan kolme superfinalistia. Kolmesta superfinalistista esitetään hieman kattavampi kertaus. Tulokset julkistetaan alueittain ja äänet ilmestyvät Norjan karsintojen tapaan kokonaisäänimäärinä taululle.
Ei se suurempaa aikataulua vaadi.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: UMK-parannusehdotukset
ja sitten:kuu-kuu kirjoitti: Voisin antaa ulkomaan tuomareille vaikka semmoisen 1/7 vaikutuksen loppupisteisiin.
Oma ajatus meni ristiin. Jos ulkomaiset raadit, 10 kappaletta, antaisivat pisteitä 12-1 niillä tulisi olemaan liian voimakas vaikutus lopputulokseen. Parempi olisi, että nuo pisteet puolitettaisiin, eli antaisivat 6, 5, 4... ja 0,5 pistettä. Tai 6, 4, 3, 2, ja 1 pistettä ja vain viidelle parhaimmalle. Eli tuo ensin mainitsemani "Voisin antaa ulkomaan tuomareille vaikka semmoisen 1/7 vaikutuksen loppupisteisiin" tuntuu ihan hyvältä.kuu-kuu kirjoitti:^
Ehkäpä ulkomaalaisia raatejakin sopisi mukaan, kuten Ruotsissa on tapana olla,
Turkissa turkkilaisista tavantallaajista
ja viisuystävistä koostuva raati
jakaa biiseille pisteitä samaan tyyliin kuin maakunnat, 12-1,
Ukrainassa, Ruotsissa, missä vaan.
Olisi vaikka 10 maata ja niissä omat raadit antamassa pisteitä.
Minä en olisi siitä ollenkaan pahoillani.Timoteus kirjoitti: Suomen karsinnoissa ei ole maakunnallisia edustusviisuja, joten pisteytys pelkästään siirtäisi valtaa ruuhka-Suomesta maaseudulle.
Mutta mitä tarkoittaa "maaseutu". Pohjois-Karjalan keskus on Joensuu, onko maaseutua? Päijät-Hämeen Lahti, onko maaseutua? Lapin Rovaniemi, sama kysymys. Entä Pirkanmaa, Tampere? Varsinais-Suomi, Turku? Satakunta, Pori? Pohjois-Pohjanmaa, Oulu? Pohjois-Savo, Kuopio? Etelä-Pohjanmaa, Seinäjoki? Etelä-Karjala, Lappeenranta? Kymi, Kouvola ja Kotka? Pohjanmaa, Vaasa? Kanta-Häme, Hämeenlinna? Kainuu, Kajaani? Keski-Pohjanmaa, Kokkola? Ei peltoja eikä heinämiehiä liiemmin kartsalla vastaan tule, Ei myöskään Etelä-Savon keskuksessa Mikkelissä, ei ainakaan keskellä kaupunkia.
Sitä paitsi, pitäisikö valta ollal tällä ihmeen "ruuhka-Suomella"?
Samoja Kristoja ja Atletico Kumpuloita sitä kuunnellaan niin Helsingin Eirassa kuin Ilomantsin Hattuvaarassa.
Jos maakunta lakkautetaan, sitten lakkautetaan ja on yksi maakunta antamassa vähemmän pisteitä. Ei siinä sen ihmeellisempää.Timoteus kirjoitti:
Suomen "maakuntaviisuille" voi olla vaikea löytää perusteita. Maakuntien rajat elävät kuntaliitosten myötä jatkuvasti ja kaksi vuotta sitten yksi kokonainen maakunta lakkautettiin. Liekö monessa nykymaakunnassa kovin vahvaa maakuntaidentiteettiäkään? Osa on oppitekoisia, verrattain tuoreita rakennelmia. Osa historiallisista maakunnista taas on jaettu kahteen tai useampaan osaan hallinnollisista tai valtapoliittisista syistä. Itse en tunnusta mitään maakuntaidentiteettiä, kotiseutuidentiteettiä kyllä mutten maakunta-.
Ja jos ei tunnusta maakuntaidentiteettiä, ei silläkään väliä, ääni lasketaan siitä huolimatta.
Mutta nämä ajatukseni ovat pelkkää unelmaa.
Sillä olisihan se niin hienoa, että Suomen euroviisukarsintojen loppukilpailu kestäisi kolme tuntia.
Pisteitten laskeminen semmoisen tunnin verran.
Päevettä päevee, Etelä-Savon iänestelijät pirauttelivat tällä tavoin. Ja enpäs miä vielä siitä ruppeekkaa turisemmaa, ilimoja kysellä tunnustelisin...
Pohojammaa täällä, lakeuksien keskus. Pannaankos tulookset pöyrälle vai lähretäänkös painiskelemaa...
Etelä-Karjala sikkuli sakki tul ottaneeks puhelintä tälviisii... Mut voisko ens kertoo tuosta meijjä omast pikaruuvvasta vetylöist
Ja Lappi ratkaisee lopputuloksen antamalla viimeiset pisteet.
Re: UMK-parannusehdotukset
Vallan pitäisi olla ihmisillä. Yhden äänen pitäisi olla yhtä arvokas missä tahansa annettuna. Minun olisi vaikea sulattaa sitä, että ahvenanmaalaisen, kainuulaisen tai eteläsavolaisen äänestäjän mielipide painaa omaani enemmän vain siksi, että he asuvat pienemmässä maakunnassa. Erityisen vaikeaa tämä on sulattaa, jos nykymaakuntajako on suuremmalle osalle suomalaisia joukko kartalle piirrettyjä viivoja kuin identiteetin rakennuspalanen.kuu-kuu kirjoitti:Sitä paitsi, pitäisikö valta ollal tällä ihmeen "ruuhka-Suomella"?
Samoja Kristoja ja Atletico Kumpuloita sitä kuunnellaan niin Helsingin Eirassa kuin Ilomantsin Hattuvaarassa.
Jos mielipiteet ovat samat kautta maan, vedät maton oman ehdotuksesi alta. Mikä olisi puuduttavampaa kuin melkein identtiset pisteet 19 kertaa luettuna.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK-parannusehdotukset
Niin kuin Euphorian ja Rybakin kohdalla.Timoteus kirjoitti: Jos mielipiteet ovat samat kautta maan, vedät maton oman ehdotuksesi alta. Mikä olisi puuduttavampaa kuin melkein identtiset pisteet 19 kertaa luettuna.
Tarkoitin tässä puhaista "mummoääni-ilmiöstä", että löytää se kainuulainenkin sokea kana jyvän, kun jyvä on herkullinen.
Stadilaiset kun tuppaavat vähätellä "maalaisia" ja luulevat, etteivät he edes ymmärrä hyvän musiikin päälle.
Tämä on totta, ja toimisi hyvin, jos UMK-finaalissa antaisi äänensä yhtä moni suomalainen kuin presidentinvaaleissa.Timoteus kirjoitti: Vallan pitäisi olla ihmisillä. Yhden äänen pitäisi olla yhtä arvokas missä tahansa annettuna.
Mutta kun tuota lähetystä ei taaskaan ehkä oikein katsella. Muualla kuin ruotsalaisalueilla.
En minä irrota otetta maakuntamallista.
Ehkäpä jotkut suostuisivat siihen jos pisteittenjakoa suhteutettaisiin, vähän niin kuin eduskuntavaaleissa jaetaan kansanedustajapaikkoja eri maakunnille, mutta tämä kyllä menisi pelkäksi tappeluksi. Kun eteläsavolaisille jäisi se jokin neljän pisteen antamisen mahdollisuus ja se olisi sitten epäoikeudenmukaista, aivan niin kuin eduskunnassa tänäkin päivänä, kun suuremman maakunnan asukkaat saavat enemmän huomiota itselleen.
Liittyykö tämä periolemuksen kysymykseen? Periolemuksen ehdottomuuteen? Olisiko se kevytmielistä, että Satakuntaan muuttanut pohjalainen äänestäisi satakuntalaisena, vaikka tuntee olevansa pohjalainen tai ei tunne juuri kuuluvan mihinkään maakuntaan?Timoteus kirjoitti: Erityisen vaikeaa tämä on sulattaa, jos nykymaakuntajako on suuremmalle osalle suomalaisia joukko kartalle piirrettyjä viivoja kuin identiteetin rakennuspalanen.
Re: UMK-parannusehdotukset
Kenties, muttei silti ole kovin kilttiä syrjiä helsinkiläisiä, saati sitten muita uusmaalaisia. Ei ole reilua, jos 30 % väestöosuudella saa vain 5 % äänivallasta.kuu-kuu kirjoitti:Stadilaiset kun tuppaavat vähätellä "maalaisia" ja luulevat, etteivät he edes ymmärrä hyvän musiikin päälle.
Tämä sen sijaan kävisi minulle mutta toki pisteidenlasku muistuttaisi silloin enemmän vaalivalvojaisia kuin viisuja. Pidän molemmista, joten hybridi kelpaa.kuu-kuu kirjoitti:Ehkäpä jotkut suostuisivat siihen jos pisteittenjakoa suhteutettaisiin, vähän niin kuin eduskuntavaaleissa jaetaan kansanedustajapaikkoja eri maakunnille, mutta tämä kyllä menisi pelkäksi tappeluksi.
Etelä-Savollekin jää enemmän kuin neljä pistettä jaettavaksi, kunhan pisteitä allokoidaan kaikkiaan tarpeeksi. Jos pisteitä on kaikkiaan jaossa esim. 1000, saadaan pienistäkin maakunnista suhteellisuutta esiin.
Yksi maakunta, yhdet äänet -periaatteen on legitimoitava itsensä jotenkin. Minusta formaatin legitimiteetin kannalta on erittäinkin oleellista, ovatko maakunnat byrokraattien keksimiä hallintoalueita vai kulttuurimaantieteellisesti relevantteja kokonaisuuksia. Jotakinhan ne ovat siltä väliltä mutta kumpaa lähempänä?kuu-kuu kirjoitti:Liittyykö tämä periolemuksen kysymykseen? Periolemuksen ehdottomuuteen? Olisiko se kevytmielistä, että Satakuntaan muuttanut pohjalainen äänestäisi satakuntalaisena, vaikka tuntee olevansa pohjalainen tai ei tunne juuri kuuluvan mihinkään maakuntaan?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK-parannusehdotukset
No vaikeaksihan tämä menee. Suomessa on 9 historiallista maakuntaa: Ahvenanmaa, Häme, Karjala, Lappi, Pohjanmaa, Satakunta, Savo, Uusimaa ja Varsinais-Suomi, nämä siis päättäisivät, mutta mitäpä kainuulaiset tai kymiläiset sanoisivat, jos eivät saisi omaa maakuntaansa mukaan päättämään Suomen euroviisupaikasta. Siispä nämä olisi otettava mukaan omiksi maakunniksi ja saataisiin lopulta 11 maakuntaa päättämään Suomen euroviisupaikasta.Timoteus kirjoitti: Yksi maakunta, yhdet äänet -periaatteen on legitimoitava itsensä jotenkin. Minusta formaatin legitimiteetin kannalta on erittäinkin oleellista, ovatko maakunnat byrokraattien keksimiä hallintoalueita vai kulttuurimaantieteellisesti relevantteja kokonaisuuksia. Jotakinhan ne ovat siltä väliltä mutta kumpaa lähempänä?
Mutta ajattelisivatko muut yhtä jyrkästi.
Kelpaisiko sittenkin 19 maakunnan-malli.
Minä poistaisin kokonaan nämä tuomareille-esiintymiset. Ne syövät katsojalukuja ja tekevät koko UMK-kisasta liian pienimuotoisen, harrastelijoitten puuhastelun.Serduchka kirjoitti:
Pe 3.1.2014 - 10 ensimmäistä semifinalistia esittäytyy tuomaristolle, mukana jo tuotetut versiot (demoversioita ei kuulla).
Pe 10.1.2014 - 10 seuraavaa semifinalistia esittäytyy tuomaristolle, mukana jo tuotetut versiot (demoversioita ei kuulla). Yleisö saanut äänestää ensimmäisistä semifinalisteista viisi jatkoon, tulokset selviävät.
Tärkeätä on myös se, että saataisiin Ylen ääni- ja miksauspuolen ihmiset miettimään enemmän sitä, että miten ne musiikit kuuluvat kotiyleisölle, siis sitä, että miten sievästi ja hiljaisina ne ovat kuuluneet tänä vuonna ja viime vuosina. Näitten ihmisien olisi kuunneltava Ruotsin melodijuhlabileitten äänentoistoa ja otettava siitä mallia.