Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ensi töikseni sanoisin, että Norma Johnin esitys oli ihan mainio, mutta oli ehkä tosi yllätys monelle ulkomaalaiselle.
Mikäli Suomi jatkaisi samalla linjalla useamman vuoden niin voisi se (luojan) kiitos lopussa seisoakin.
Eli ykkösskenariossa jatketaan vain samaan suuntaan ja annetaan Euroopan oppia tavoillemme.
Kakkosskenario on sitten vähän rohkeampi.
Minusta jo vuodesta 2010 lähtien ulkomaalaisten ja ns. asiantuntijoiden mielipiteistä on käynyt ilmi, että Suomen kappaleita pidetään usein yksinkertaisina ja tylsinä. Näin olin huomaavinani ainakin seuraavien kappaleiden kohdalla:
2010 Työlkii ellää
2011 Da-da-dam
2012 När jag blundar
2013 Marry me
2015 Aina mun pitää
2017 Blackbird
Mites tämä sitten korjattaisiin? Äänestyskäyttäytymistä muuttamallako?
Mikäli Suomi jatkaisi samalla linjalla useamman vuoden niin voisi se (luojan) kiitos lopussa seisoakin.
Eli ykkösskenariossa jatketaan vain samaan suuntaan ja annetaan Euroopan oppia tavoillemme.
Kakkosskenario on sitten vähän rohkeampi.
Minusta jo vuodesta 2010 lähtien ulkomaalaisten ja ns. asiantuntijoiden mielipiteistä on käynyt ilmi, että Suomen kappaleita pidetään usein yksinkertaisina ja tylsinä. Näin olin huomaavinani ainakin seuraavien kappaleiden kohdalla:
2010 Työlkii ellää
2011 Da-da-dam
2012 När jag blundar
2013 Marry me
2015 Aina mun pitää
2017 Blackbird
Mites tämä sitten korjattaisiin? Äänestyskäyttäytymistä muuttamallako?
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ai jaa? No, tuli mieleeni yksi menestyvä juttu, jota muistaakseni ei ole koetettu, nimittäin pyrosade. Sehän uppoaa etenkin raateihin kuin kuuma veitsi voihin. Tämän vuoden raatilellikeistä sitä käyttivät Australia ja Tanska, viime vuonna Israel. Sillä on hiljattain voitettu viisut jopa kahdesti: 2011 ja 2013. Pyrosateella saa raadeilta anteeksi vähän heikommankin laulamisen. Voisiko toteuttaa vaikka sellaisen pyrosateen, johon heijastuu solistin jättimäiset kasvotta1ja kirjoitti: Eiku nyt sinä putosit taas sille Suomi-linjalle, jota on jo koetettu.
Rise, angel, shine, love!
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Hei tosi hyvä - miksen minä tai kukaan keksinyt tota ideaa solistin jättimäisistä kasvoista aiemmin?!?! Solistitihan on niin kauniita ja lisäksi syvällisiä eli kun ne tulkitsevat niin tolleen isona kuvana sen huomaa selvemmin ja siihen voi eläytyä paremmin. Ja pyrosateeseen heijastettuna ne kasvot varmasti hehkuisivat ihan erityisen hienosti!!Rousku kirjoitti: Ai jaa? No, tuli mieleeni yksi menestyvä juttu, jota muistaakseni ei ole koetettu, nimittäin pyrosade. Sehän uppoaa etenkin raateihin kuin kuuma veitsi voihin. Tämän vuoden raatilellikeistä sitä käyttivät Australia ja Tanska, viime vuonna Israel. Sillä on hiljattain voitettu viisut jopa kahdesti: 2011 ja 2013. Pyrosateella saa raadeilta anteeksi vähän heikommankin laulamisen. Voisiko toteuttaa vaikka sellaisen pyrosateen, johon heijastuu solistin jättimäiset kasvot
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Suomen ongelma on se että karsinoissa on pääosin D-luokan artisteja biiseillä jotka voisivat olla vaikka Robinin levyn täytebiisi numero 12.
Ruotsin karsinnoissa on maan parhaat tähdet levyjensä ykköshiteillä. Ei Suomi pärjää niin kauan kun karsintojen biisit eivät ole huippuluokkaa vaan täyttä höttöä. Tarvitaan huippumelodioita varsinkin ja hittejä. Varmasti oltaisiin korkealla jos lähetettäisiin vaikka Jenni Vartiainen edustamaan Suomea seuraavan levynsä ykköshitillä. Laatu ja tuotanto on jotain aivan muuta kuin mitä näemme UMK:ssa.
Ruotsin karsinnoissa on maan parhaat tähdet levyjensä ykköshiteillä. Ei Suomi pärjää niin kauan kun karsintojen biisit eivät ole huippuluokkaa vaan täyttä höttöä. Tarvitaan huippumelodioita varsinkin ja hittejä. Varmasti oltaisiin korkealla jos lähetettäisiin vaikka Jenni Vartiainen edustamaan Suomea seuraavan levynsä ykköshitillä. Laatu ja tuotanto on jotain aivan muuta kuin mitä näemme UMK:ssa.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ai niin, totta kai Pernillakin oli karsintojen paras. Siis karsintafinaalin. Ei siellä paljoa tosin ollut, mistä valita, mutta se oli kyllä kaunis kappale.rosetta kirjoitti:Juu, itsekin vähän yleistin liikaa komppauksessani, niitä KV-raateja kun siinä lähinnä komppasin; onhan paras mahdollinen ehdokas tosiaan voittanut UMK:n myös 2012 (juu, olen todellakin sitä mieltä) ja 2014.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Se on selvää, että valinnoissa on monipuolisuutta. Suomi lähettää kappaleita laidasta laitaan. Aina punkista eteerisiin balladeihin. Tuntuu siltä, että mikään ei kelpaa. Ehkä pitäisi yrittää valita jokin suurempi nimi edustamaan. Sisäinen valinta toisi paljon mahdollisuuksia.
Got a fire and a country heart
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Jepujep kunpa sen Jennin sinne vaikka saisi. Tai Paula Vesalan. Joku ruotsalainen toimittaja oli UMK:ssa paikalla ja sanoi että vaikka paras voitti, mitään toivoa menestyä ei ole - ja oikeassa peijooni oli. Mulla soi tässä just Iisan Kun olit nuori, kunpa jotain tällaista freshiä ja kiinnostavaa matskua joskus kisaisi Umkissa.jamira kirjoitti:Suomen ongelma on se että karsinoissa on pääosin D-luokan artisteja biiseillä jotka voisivat olla vaikka Robinin levyn täytebiisi numero 12.
Ruotsin karsinnoissa on maan parhaat tähdet levyjensä ykköshiteillä. Ei Suomi pärjää niin kauan kun karsintojen biisit eivät ole huippuluokkaa vaan täyttä höttöä. Tarvitaan huippumelodioita varsinkin ja hittejä. Varmasti oltaisiin korkealla jos lähetettäisiin vaikka Jenni Vartiainen edustamaan Suomea seuraavan levynsä ykköshitillä. Laatu ja tuotanto on jotain aivan muuta kuin mitä näemme UMK:ssa.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Minusta Pernillan biisi oli karsintafinaalin toiseksi surkein, vain hieman Stigiä siedettävämpi. Olisi kannattanut ehkä jäädä jopa pois koko Bakun kisoista.Serduchka kirjoitti:Ai niin, totta kai Pernillakin oli karsintojen paras. Siis karsintafinaalin. Ei siellä paljoa tosin ollut, mistä valita, mutta se oli kyllä kaunis kappale.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ei kelpaa edes suomalaisille. Ei kuulu eikä näy viisuskenen ulkopuolella.Hazard kirjoitti: Tuntuu siltä, että mikään ei kelpaa.
"Näkökulma: Suomen viisufloppien takana on Ylen ja levy-yhtiöiden perverssi suhde"
http://www.iltalehti.fi/euroviisut-2017 ... 0_ef.shtml
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
^ Kuten tossa artikkelissa sanottiin, amatöörit pitäisi saada kertakaikkiaan ulos koko kilpailusta. Ei yhtään sellaista artistia mukaan, joiden live-esiintymis- ja laulutaidoista on pienintäkään epäilystä. Montako kehnoa liveä on MF:ssä? Ei yhtään. Kun studioversiot kuullaan, ei pitäisi joutua pohtimaan tyyliin "tää on hyvä jos vetää livenä hyvin".
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Niin, ei oikein ole mielekästä jäädä arvuuttelemaan paraneeko se laulutaito ja hermojen hallinta Euroviisujen loppukilpailuun mennessä.
Sehän on kuin "ostaisi sian säkissä", käyttääkseni vanhaa sanontaa.
Sehän on kuin "ostaisi sian säkissä", käyttääkseni vanhaa sanontaa.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ei välttämättä show'ta, mutta livelauluissa oli ainakin tänä vuonna muutaman kohdalla parantamisen varaa.Jonttu kirjoitti:Montako kehnoa liveä on MF:ssä? Ei yhtään.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Jennin tai muiden tähtien suhteen sisäinen valinta olisi karsintaa parempi, sillä karsinnoissa on aina se riski että äänestetään artistin nimekkyyden eikä kappaleen perusteella. Ylen viisutiimi kiertämään levy-yhtiöitä ja kyselemään että keltä olisi tulossa uusi sinkku ja onko kiinnostusta viisuedustukseen. Tosin viimeaikaisten UMK-kattausten ja tiimin viisuasiantuntijuuden tason perusteella olisimme luultavasti lähettäneet Tukholmaan Sandhjan sijasta Pää-äijät. Vanhoina hyvinä viisukarsinta-aikoina, jolloin karsinnat olivat täynnä levy-yhtiöiden listoilta poimittuja artisteja, oli se ongelma, että moni ei edes halunnut voittaa vaan kilpaili jollain albumin täyteraidalla.Jonttu kirjoitti:Jepujep kunpa sen Jennin sinne vaikka saisi. Tai Paula Vesalan. Joku ruotsalainen toimittaja oli UMK:ssa paikalla ja sanoi että vaikka paras voitti, mitään toivoa menestyä ei ole - ja oikeassa peijooni oli. Mulla soi tässä just Iisan Kun olit nuori, kunpa jotain tällaista freshiä ja kiinnostavaa matskua joskus kisaisi Umkissa.
Pitäisikö kilpailukappaleiden tason parantamiseksi kokeilla biisintekoleirejä, kuten Tanskassa, Briteissä ja Virossa? Meinasin ehdottaa myös nettikarsintaa jotta saisimme laajemman kattauksen biisejä (ennen kuin UMK-tiimi ehtii karsia kaikki mielestään epäpotentiaaliset), mutta eipä se laajempi tarjonta ollut mikään tie onneen Liettualle, Espanjalle ja Georgialle tänä vuonna saati Sveitsille kahtena edellisenä.
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me
Empire of the freaks, all drinks on me
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Jos kansainväliset raadit tekevät valinnan ei tuota ongelmaa ole.Stargazer kirjoitti:Jennin tai muiden tähtien suhteen sisäinen valinta olisi karsintaa parempi, sillä karsinnoissa on aina se riski että äänestetään artistin nimekkyyden eikä kappaleen perusteella.Jonttu kirjoitti:Jepujep kunpa sen Jennin sinne vaikka saisi. Tai Paula Vesalan. Joku ruotsalainen toimittaja oli UMK:ssa paikalla ja sanoi että vaikka paras voitti, mitään toivoa menestyä ei ole - ja oikeassa peijooni oli. Mulla soi tässä just Iisan Kun olit nuori, kunpa jotain tällaista freshiä ja kiinnostavaa matskua joskus kisaisi Umkissa.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
^ Tarkoitatko että annettaisiin kansainvälisten raatien hoitaa valinta kokonaan ja jätettäisiin puhelinäänestys pois?
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me
Empire of the freaks, all drinks on me
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
^Miksi ei?
Puhelinäänestyksen voisi järjestää toki ihan huvin vuoksi, jotta jälkipeleissä voitaisiin jossitella olisiko kansan suosikki ollut parempi.
Puhelinäänestyksen voisi järjestää toki ihan huvin vuoksi, jotta jälkipeleissä voitaisiin jossitella olisiko kansan suosikki ollut parempi.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
^ Niin no, miksipä ei. Raatien toiminnassa on kuitenkin lähes aina jotain maristavaa jälkikäteen. Eri asia sitten, kiinnostaisiko katsojia seurata karsintaa, jonka lopputulokseen eivät voi mitenkään vaikuttaa. Onko pelkkiä kansainvälisiä raateja kokeiltu missään maassa aiemmin viisuhistorian aikana?
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me
Empire of the freaks, all drinks on me
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Suomalaisia aina kiinnostaa mitä ne muut meistä ajattelee
Totta kai valinta aiheuttaa aina keskusteluja ja kalapaliikkia jossain
Ehkä suuret nimet uskaltaisivat mukaan ja vetävät vaikka suomeksi, kun ei tartte "pelätä" voittoa suomen karsinnassa.
Totta kai valinta aiheuttaa aina keskusteluja ja kalapaliikkia jossain
Ehkä suuret nimet uskaltaisivat mukaan ja vetävät vaikka suomeksi, kun ei tartte "pelätä" voittoa suomen karsinnassa.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Mikä on biisintekoleiri?Stargazer kirjoitti:Pitäisikö kilpailukappaleiden tason parantamiseksi kokeilla biisintekoleirejä, kuten Tanskassa, Briteissä ja Virossa?
Miksi se on juuri leiri?
Onko vastaavia esityksen visuaalisen designin puolelle tarjolla?
No jaa, jos Georgiassa ei olisi ollut kansainvälistä raatia mukana valitsemassa kappaletta niin ties vaikka laajempi tarjonta olisi ollutkin tie onneen. Siellähän päädyttiin raativalintaan eikä kansansuosikkiin. Tykkäsin kyllä siitä, että karsinnassa oli laaja valikoima monenlaista musiikkia.Stargazer kirjoitti:Meinasin ehdottaa myös nettikarsintaa jotta saisimme laajemman kattauksen biisejä (ennen kuin UMK-tiimi ehtii karsia kaikki mielestään epäpotentiaaliset), mutta eipä se laajempi tarjonta ollut mikään tie onneen Liettualle, Espanjalle ja Georgialle tänä vuonna
Rise, angel, shine, love!
-
- Baaritiskill
- Viestit: 710
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Kyllä se niin on, että jos artisti ja sen biisit ei oo koskaan olleet listakärjessä edes Suomessa, niin miten se vois menestyä viisuissa. Ei kannata lähettää roskaa, jota ei edes täällä kukaan halua kuunnellla. Spotify kertoo karun totuuden, Saarankin kuuntelu on +-0, vaikka olevinaan suuri tähti.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
^ Euroopassa kuunnellaan vähän erilaisempaa musiikkia kuin täällä Suomessa. Onhan se nähty, ettei Suomen suosikeilla olla pärjätty kovin kaksisesti. Sen sijaan, kun lähetettiin Softengine, jonka tyyppistä musaa Suomessa ei paljoa kuunnella, niin sehän toimi yllättävän hyvin Euroopassa.
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Jep, kannatan sisäistä valintaa vain jos Saara Aalto. Itävallassa Conchita Wurst hävisi ensin karsinnan ja valittiin myöhemmin sisäisesti. Kerran sitä voisi kokeilla, ei joka vuosi. Jos Saara Aalto lähtee vielä karsintoihin, sekin käy, kunhan maripudaksia ei päästetä estämään hänen voittoaan.Rousku kirjoitti:Sisäistä valintaa moni kannattaa niin kauan kuin ajattelee, että valittaisiin juuri se oma lemppari (--). Eiköhän mieli muutu, jos valitaan viisi vuotta putkeen jotakin radiopurkkaa.
Pyrosuihku oli kai vitsi, hih hih. Eivät raadit Britanniaa tai Tanskaa pyrojen takia tukeneet vaan siksi että balladit ja vahvat kykykilpailuissa marinoidut laulajat maittavat raadeille. Suomen vahvin kortti on siis...
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ainakin Eesti Laulin yhteydessä kyse oli siitä, että joukko artisteja ja biisintekijöitä kokoontui leirikeskukseen pariksi päiväksi, jakautuivat pienempiin ryhmiin ja sitten tavoitteena oli saada syntymään 16 biisiä kansalliseen karsintaan lähetettäväksi. Tässä artikkeli aiheesta viroksi, mukana olivat mm. Getter Jaani, Ott Lepland, Ines, Grete Paia, Rasmus Rändvee, Rolf Roosalu ja Liis Lemsalu. En tiedä, kuinka moni leirillä syntyneistä kappaleista lopulta päätyi Eesti Laulin semifinalisteiksi. Tanskassa on parinakin vuonna toimittu näin (ainakin Only Teardrops syntyi biisintekoleirillä, muistaakseni myös Cliché Love Song), ja tänä vuonna Emmelie de Forest oli mukana Brittien viisukarsintaan tähtäävällä biisintekoleirillä Tanskassa, joten voinemme olettaa Never Give Up On Youn syntyneen siellä. Visuaalisen designin leireistä en osaa sanoa, mutta rohkenen epäillä sellaisten olemassaoloa.Rousku kirjoitti:Mikä on biisintekoleiri?Stargazer kirjoitti:Pitäisikö kilpailukappaleiden tason parantamiseksi kokeilla biisintekoleirejä, kuten Tanskassa, Briteissä ja Virossa?
Miksi se on juuri leiri?
Onko vastaavia esityksen visuaalisen designin puolelle tarjolla?
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me
Empire of the freaks, all drinks on me
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Liittyisikö leireily siihen, että biisntekijätiimit eivät normi työarjessaan toimi tiiminä, eivätkä edes ole pysyviä, vaan biisitiimien jäsenet tarkoituksellakin vaihtelvat. Siksi jäseniä kerätään ikäänkuin "seminaareihin", jossa eri tyypit voivat työskennellä tiiviisti yhdessä ja tuottaa tukun biisejä yhteistyöllä leirin aikana. Näin olen ymmärtänyt ja näin näyttää olevan näiden biisileirijuttujenperusteella.
Ja Rouskun jatkokysymykseen visuaaliselle puolelle, että varmaan leireily voisi sielläkin tuottaa tulosta, mutta toisaalta visuaalisella puolella jo valmiiksi tehdään niitä enemmän tiimeinä kuin biisejä, jotka siis aiemmin kirjoitettu pääsääntöisesti eenmpi yhden henkilön toimesta, paitsi bändeissä. Eli tuntuisi että bändikäytäntöjä on tuotu tilanteeseen jossa sooloartisteilla/tilausbiisejä käyttävillä muilla ennen biisikirjoittajat ja esittäjät työskentelivät ihan erikseen. Biisi on myös helpommin hallittava kuin laajempi visuaalinen toteutus, koska biisistä eka kuitenkin tehdään demo ja sitten vielä jää tuottamisen varaan vielä sovitukseen ja tuotantoon liittyviä asioita, vaikka toki kai niillekin voidaan suuntaviivat leirillä antaa. Mutta siis ylöspanossa tuotanto/sovitus on vieläkin tärkeämmässä roolissa, koska biisi, so. suunnitelma, luonnos elää ylöspanossa sen mukaan miltä toteutus näyttää. Että onko paita väärän sininen .... tai vaikka Passionworksin idea että laitetaan sellainen lumihiutale lavalle - eihän se ollut huono idea ollenkaan, mutta toteutus oli surkea. Tarkoitan siis, että leiri on ehkä liian lyhyt aika toteutuksen tuottamiseen (paitsi jos saadaan mallinnettua koko homma riittävän tarkasti ) - mutta kai tuolalista voisi kokeilla. Uhkana on että homma hajoaa leirillä kuplituksi Passionworks lumihiutaleiksi, poropuvuksi ja erikoismikiksi, ja kokonaisuudesta huolehtiminen jää kuitenkin ajoteille, vaikka siitä olisi voinut syntyä mahtava kokonaisuus.
E: olipa sekavaa, mutta pointti oli, että biisissä sanat ja sävel ovat ekaskateja jolloin voidaan heittää sovittajelle ja tuotantoon erikseen, visuaalisella puolella idea kuolee tai elää sovituksessa/tuotannossa. Jota voi toki valvoa nykyisin entistä paremmin mallinnuksen vuoksi.
Ja Rouskun jatkokysymykseen visuaaliselle puolelle, että varmaan leireily voisi sielläkin tuottaa tulosta, mutta toisaalta visuaalisella puolella jo valmiiksi tehdään niitä enemmän tiimeinä kuin biisejä, jotka siis aiemmin kirjoitettu pääsääntöisesti eenmpi yhden henkilön toimesta, paitsi bändeissä. Eli tuntuisi että bändikäytäntöjä on tuotu tilanteeseen jossa sooloartisteilla/tilausbiisejä käyttävillä muilla ennen biisikirjoittajat ja esittäjät työskentelivät ihan erikseen. Biisi on myös helpommin hallittava kuin laajempi visuaalinen toteutus, koska biisistä eka kuitenkin tehdään demo ja sitten vielä jää tuottamisen varaan vielä sovitukseen ja tuotantoon liittyviä asioita, vaikka toki kai niillekin voidaan suuntaviivat leirillä antaa. Mutta siis ylöspanossa tuotanto/sovitus on vieläkin tärkeämmässä roolissa, koska biisi, so. suunnitelma, luonnos elää ylöspanossa sen mukaan miltä toteutus näyttää. Että onko paita väärän sininen .... tai vaikka Passionworksin idea että laitetaan sellainen lumihiutale lavalle - eihän se ollut huono idea ollenkaan, mutta toteutus oli surkea. Tarkoitan siis, että leiri on ehkä liian lyhyt aika toteutuksen tuottamiseen (paitsi jos saadaan mallinnettua koko homma riittävän tarkasti ) - mutta kai tuolalista voisi kokeilla. Uhkana on että homma hajoaa leirillä kuplituksi Passionworks lumihiutaleiksi, poropuvuksi ja erikoismikiksi, ja kokonaisuudesta huolehtiminen jää kuitenkin ajoteille, vaikka siitä olisi voinut syntyä mahtava kokonaisuus.
E: olipa sekavaa, mutta pointti oli, että biisissä sanat ja sävel ovat ekaskateja jolloin voidaan heittää sovittajelle ja tuotantoon erikseen, visuaalisella puolella idea kuolee tai elää sovituksessa/tuotannossa. Jota voi toki valvoa nykyisin entistä paremmin mallinnuksen vuoksi.
Viimeksi muokannut ta1ja, 17 Touko 2017, 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
- Koirankuonolainen
- Kanta-asiakas
- Viestit: 4121
- Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Täälläkin on juttua co-write-biisileireistä:
http://www.teosto.fi/teostory/co-write- ... llisuuksia
Muun muassa Mud-kitaristi Rob Davis, joka on nykyisin melko maineikas biisintekijä, on osallistunut biisileiriin Suomessa. Ne edistävät myös kansainvälistä verkostoitumista.
http://www.teosto.fi/teostory/co-write- ... llisuuksia
Muun muassa Mud-kitaristi Rob Davis, joka on nykyisin melko maineikas biisintekijä, on osallistunut biisileiriin Suomessa. Ne edistävät myös kansainvälistä verkostoitumista.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Hyvin tiivistetty.jamira kirjoitti:Suomen ongelma on se että karsinoissa on pääosin D-luokan artisteja biiseillä jotka voisivat olla vaikka Robinin levyn täytebiisi numero 12.
Ruotsin karsinnoissa on maan parhaat tähdet levyjensä ykköshiteillä. Ei Suomi pärjää niin kauan kun karsintojen biisit eivät ole huippuluokkaa vaan täyttä höttöä. Tarvitaan huippumelodioita varsinkin ja hittejä.
Minä kannatan sisäistä valintaa, jos valittu kappale ja artisti ovat ns. tykkejä eli todella hyviä. Se ei siis todellakaan tarkoita mitään radiopurkkaa (jos sillä tarkoitetaan mm. sellaisia kuin tämän vuoden Itävalta, Australia tai Ruotsi)Rousku kirjoitti:Sisäistä valintaa moni kannattaa niin kauan kuin ajattelee, että valittaisiin juuri se oma lemppari (--). Eiköhän mieli muutu, jos valitaan viisi vuotta putkeen jotakin radiopurkkaa.
Ei todellakaan olisi Miksi ihmeessä, vain sen takia että sinä et tykännyt edustajasta? (Tuolla perusteella Suomi olisi minusta saanut ehdottomasti vetäytyä mm. 2015...) Tiedän että monen ulkkisfanin mielestä Pernillan viisu on kauneimpia ikinä, Suomen parhaimmistoa ainakin, ja olisi ehdottomasti ansainnut finaalipaikan. (Minusta se jäi sillä esityksellä toki aika seinäruusuksi, UMK-esitys oli parempi.)MIH96 kirjoitti: Minusta Pernillan biisi oli karsintafinaalin toiseksi surkein, vain hieman Stigiä siedettävämpi. Olisi kannattanut ehkä jäädä jopa pois koko Bakun kisoista.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Jos itse olisin vastuussa Suomen viisun valitsemisesta.. niin katsoisin suomalaiset listahitit syyskuun-maaliskuun ajalta ja valitsisin sitten sen valovoimaisimman biisin.. ja toki artistien pitäisi myös livenä osata esittää kappaleensa.
Sit ois biisillä ainakin kansalaistensa tuki takana.. itseasiassa jokaisen maan pitäis lähettää joku oma hittinsä.. just sellainen jota ei oo tehty viisu-osallistumismielessä
Ainakaan ei pidä viisuja valitessa miettiä miten raateja voisi miellyttää.. siitä tämänvuotinen hyvänä esimerkkinä ja opetuksena .. pääasia että oma kansa seisoo takana
Sit ois biisillä ainakin kansalaistensa tuki takana.. itseasiassa jokaisen maan pitäis lähettää joku oma hittinsä.. just sellainen jota ei oo tehty viisu-osallistumismielessä
Ainakaan ei pidä viisuja valitessa miettiä miten raateja voisi miellyttää.. siitä tämänvuotinen hyvänä esimerkkinä ja opetuksena .. pääasia että oma kansa seisoo takana
Never miss a good chance to shut up.
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
En tajua, miksi UMK:ssa yleisöäänestys loppui vasta juryjen suosikin ollessa selvillä? Totta kai kansa äänesti sitten sitä, minkä juryt äänestivät parhaaksi. "Hei noi asiantuntijat äänesti Blackbirdin parhaaksi, äänestetään siis sitä." Eihän viisuissakaan ole tuollaista käytäntöä, että yleisöäänestys loppuu jurypisteiden jälkeen.
- Maalaispoju
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1378
- Liittynyt: 06 Syys 2012, 21:15
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
En ymmärrä hössötystä Melodifestivalenista ja "parhaista" ruotsalaisista, jotka ovat mukana. Kyllä Ruotsissakin maan isoimmat tähdet ja tuottajat ovat jättäytyneet viisuista pois, koska ne eivät saavuta kansainvälisiä markkinoita. Onhan niitä poikkeuksiakin, mutta pidemmän päälle sielläkin isot tähdet, kuten Tove Lo, First Aid Kit, Zara Larsson, Little Dragon yms. eivät ole kisoissa olleet.
Ja mitä konkareihin tulee, onko se kuitenkaan se paras tie? Usein uusilta artisteilta ja bändeiltä tulee paljon raikkaampaa matskua ulos, koska heillä ei ole painetta kuulua markkinoiden muottiin. Jos he saavuttavat menestystä, joutuvat he vähän pakolla muottiin, esimerkiksi Ellinoora ja Elias Gould. Softengine on mun mielestä hyvä esimerkki vähän raikkaammasta matskusta, joka pärjäsi myös viisuissa. Sen huomasi, että he luottivat omaan tyyliinsä ja omaan musiikkiinsa. Semifinaali-finaali tyyppinen karsinta on siitä hyvä, että semifinaaleissa putoisi juuri nämä huonommat live-esiintyjät ja paremmat etenesivät finaaliin. En nyt koita sanoa, että menestystä haalineet laulajat olisivat huono valinta tai tuottajat, vaan koitan vähän pitää puolia uusien puolesta. Kyllähän meillä on konkareita, jotka ovat uskollisia omalle tyylilleen (Chisu). Kuitenkin pohdin sitä vain, että onko Suomen musiikkimarkkinoiden kappaleet vähän kaukaisia maailman yleisestä suunnasta. Tuoko menestynyt suomalainen popmuusikot Suomen markkinoille sopivalla biisillä menestystä?
Ja mitä konkareihin tulee, onko se kuitenkaan se paras tie? Usein uusilta artisteilta ja bändeiltä tulee paljon raikkaampaa matskua ulos, koska heillä ei ole painetta kuulua markkinoiden muottiin. Jos he saavuttavat menestystä, joutuvat he vähän pakolla muottiin, esimerkiksi Ellinoora ja Elias Gould. Softengine on mun mielestä hyvä esimerkki vähän raikkaammasta matskusta, joka pärjäsi myös viisuissa. Sen huomasi, että he luottivat omaan tyyliinsä ja omaan musiikkiinsa. Semifinaali-finaali tyyppinen karsinta on siitä hyvä, että semifinaaleissa putoisi juuri nämä huonommat live-esiintyjät ja paremmat etenesivät finaaliin. En nyt koita sanoa, että menestystä haalineet laulajat olisivat huono valinta tai tuottajat, vaan koitan vähän pitää puolia uusien puolesta. Kyllähän meillä on konkareita, jotka ovat uskollisia omalle tyylilleen (Chisu). Kuitenkin pohdin sitä vain, että onko Suomen musiikkimarkkinoiden kappaleet vähän kaukaisia maailman yleisestä suunnasta. Tuoko menestynyt suomalainen popmuusikot Suomen markkinoille sopivalla biisillä menestystä?
Re: Tie uuteen päivään – nostetaan Suomi suosta
Ruotsi sijoittui viidenneksi, ihan tarpeeksi tykki siis. Viime vuonna Moldova karsiutui sisäisellä valinnalla - kai valittu oli sikäläisiä tykkejä, Lidia Isac sentään oli monta kertaa osallistunut maan karsintaan. Kuulivatko valitsijat heti, että biisi ei ole mikään tykki, mutta valitaan se nyt kuitenkin.rosetta kirjoitti:Minä kannatan sisäistä valintaa, jos valittu kappale ja artisti ovat ns. tykkejä eli todella hyviä. Se ei siis todellakaan tarkoita mitään radiopurkkaa (jos sillä tarkoitetaan mm. sellaisia kuin tämän vuoden Itävalta, Australia tai Ruotsi)
Ja voiko tehdä niin, että nyt, vaikka UMK-haku on jo käynnistynyt, niin jos kuullaan tykki biisi joka on hyvällä artistilla, niin perutaan koko ruljanssi ja sanotaan että eikun me valitaankin tänä vuonna sisäisesti. Ei niitä tykkibiisejä noin vain maasta polkaista, niin että voisi päättää että käytetään sisäistä valintaa ja joku vois kirjoittaa sinne tykkibiisin.
Rise, angel, shine, love!