Nyt kun tämäkin vuosi on tullut tutuksi, niin voisi laittaa tästäkin nyt kunnon arviot kun aiemmin tässä ketjussa olen keskittynyt vain dissamaan Monica Zetterlundia. Nää vuodet (1962-1965) eivät todellakaan ole mitään omia suosikkejani euroviisuhistoriassa, mutta tämä vuosi lienee näistä tasaisin. Täällä on paljon sellaisia "ihan kivoja", mukavia viisuja mutta taas toisaalta sellaiset huippuviisut (Zwei kleine Italiener, Sol och vår, Tipi-tii, Ring-a-ding girl) puuttuvat kokonaan.
Lähetys oli kuitenkin onnistunut, ihan kivahan noita etukäteen nauhoitettuja playback-musiikkivideoita oli hauska katsella...
Sellainen ihme tapahtui, että kaikki ranskankieliset viisut olivat jopa hyviä, vaikka ollaan 60-luvulla, ja Pohjoismaat (tietysti Tanskaa lukuunottamatta) pettivät pahan kerran...
Yhdeksää biisiä kuuntelee ihan mielellään, eli täkyjen joukosta piti nyt nostaa yksi listoille ja olkoon se nyt tämä:
1p ITÄVALTA: Carmela Corren - Vielleicht geschieht ein Wunder
2p BELGIA: Jacques Raymond - Waarom?
3p MONACO: Françoise Hardy - L'amour s'en va
[size=10px]Ihan mukava vaikka onkin vähän lälly...[/size]
4p LUXEMBURG: Nana Mouskouri - A force de prier
[size=10px]Tunnelmallinen ja erityisen paljon tykkään mahtipontisista viimeisistä tahdeista...[/size]
5p ITALIA: Emilio Pericoli - Uno per tutte
[size=10px]Kyllä Italia onnistui 60-luvulla jokusen kerran. Biisi svengaa kivasti ja esitys oli hulvattoman hauska.[/size]
6p LÄNSI-SAKSA: Heidi Brühl - Marcel
1p
[size=10px]Erottuu pirteydellään. Ja Heidi oli aika kissa 60-lukulaiseksi euroviisuartistiksi...[/size]
7p ISO-BRITANNIA: Ronnie Carroll - Say wonderful things
2p
[size=10px]Ei kyllä Britannian parhaimmistoa 60-luvulta, mutta kivaa kuultavaa tämäkin. Viaton, iloisen kaihoisa valssi...[/size]
8p RANSKA: Alain Barrière - Elle était si jolie
3p
[size=10px]Erittäin tunnelmallinen ja kaunis melodiankulku[/size]
10p SVEITSI: Ester Ofarim - T'en vas pas
4p
[size=10px]Kärkikaksikko oli muuten ihan oikea! Pidän paljon tästä tunnelmallisesta iskelmästä.[/size]
12p TANSKA: Grethe & Jørgen Ingmann - Dansevise 5p
[size=10px]Kyllä tämä oli ihan ansaittu voittaja! Olen aina tykännyt tästä mielenkiintoisesta sävelmästä, sillä Laila Kinnusen suomenkielinen versio kuului joskus suuriin suosikkeihini. Siis jo silloin kun en tiennyt tämän olevan mikään euroviisu.[/size]
HUONOT:
11. ALANKOMAAT: Annie Palmen - Een Speeldoos
12. JUGOSLAVIA: Vice Vucov - Brodovi
13. SUOMI: Laila Halme - Muistojeni laulu
[size=10px]Ihan kiva idea biisissä, mutta kun tässä sarjassa laulu on niin mitäänsanomaton, harmiton, särmätön ja suoraan sanottuna TURHA! Laila olisi voinut edes yhden kerran katsoa kameraan...[/size]
14. NORJA: Anita Thallaug - Solhverv
15. ESPANJA: José Guardiola - Algo prodigioso
16. RUOTSI: Monica Zetterlund - En gång i Stockholm
[size=10px]Siis ei kai kukaan oikeasti ole yllättynyt tämän nollalle pisteelle. Aneeminen ja masentava unilääke[/size]
Vaikka Tanska onkin hieno, niin kyllä se nyt vaan olisi niin, että jos Suomi olisi USKALTANUT lähettää kohtalokkaan Tamara-jumalattaren ja mahtavan
Olen mikä olen -biisin, niin se olisi ehdottomasti listani ykkösenä.