UMK-tuomaristo 2013

Euroviisut 2013 Malmössä

Keltä tuomarilta odotat eniten?

Toni Wirtanen
27
28%
Tomi Saarinen
4
4%
Redrama
25
26%
Aija Puurtinen
40
42%
 
Ääniä yhteensä: 96

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Bandido »

MuzaMaza kirjoitti:Redrama itse mukana ensi vuonna? http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/u ... ahdollista
Ja vielä oikein luettelee artistit, keitä kannattaa mm. Kristaa, joka kyllä lähetyksestä kävi hyvin ilmi. Hehkutti, että
"Helvetin hyvä biisi", että oikein ällötti.

Jos tuomarit luettelevat jo tässä vaiheessa, ketä äänestävät, tämä ei ole enää reilua ja eikä kyllä missään nimessä pidä hyväksyä!!!! Nyt täytyy kyllä olla joku sääntö tähän, EIHÄN Viisujen Semi-/Finaalissakaan tuomaristo VOI PALJASTAA mielipiteitään etukäteen!
:jumankauta: :termari:
Eli esim. Mikael Saaren mahdollisuudet ovat käytännössä menneet, mitä tuomaripisteisiin tulee. :eiei:

Jos näin jatketaan, tämä tietää kyllä melkoista jälkipyykkiä ja saattaa tietää koko UMK:n loppua.
Omalta osalta seuraaminen ainakin loppuu siinä tapauksessa tähän.
:tomaatti:

Nyt palautetta järjestäjille! :nuija: :femme:

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Miksi on niin vaikeaa järjestää reilu kilpailu? Sitähän sä kysyit. Sitähän mä olen kysynyt aina, vaikka en olisi itse edes osallistunut.

http://www.elvisry.fi/index.php?option= ... iew&id=373

Joku kateellinen ilkimys ampui tuotakin kritiikkiä nimimerkin takaa:
http://www.vihrealanka.fi/musta-baskeri ... a-alkoi-jo

Vuonna 2010 en todellakaan ajanut omaa asiaani, vaikka pahantahtoiset tyypit toki halusivat näin leimata:
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/2010/topic6013.html
http://www.elvisry.fi/index.php?option= ... &Itemid=78

Ja jos olisi ollut vain oma ja kokonaan itse tekemä soolobiisini, niin olisin vetäytynyt jossain vaiheessa kesken kisan. Poimin vielä tuosta pitkästä ketjusta olennaisen:

"1. Jos en olisi itse kilpailussa mukana, valitukseni ei kiinnostaisi ketään. Olen aiempina vuosina ollut yhtä loukkaantunut sekä tuttujen että vieraiden tekijöiden ja artistien puolesta. Tässä on nyt kyse kymmenien musiikin ammattilaisten työn halveksumisesta.
2. Minun osuuteni kilpailukappaleemme tekijänoikeuksista on vain 25%. Asiaa ei todellakaan sovi henkilöidä vain minuun.
3. Tähän asiaan ei millään muotoa kuulu arvioida, mikä on hyvä biisi ja mikä hyvä euroviisu ja mikä sopii Radio Suomen musiikkiprofiiliin. Kesken kilpailun järjestäjä ei saisi kohdella kilpailijoita näin epätasa-arvoisesti yhtään millään perusteella."

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Bandido »

kaivanto kirjoitti:Miksi on niin vaikeaa järjestää reilu kilpailu? Sitähän sä kysyit. Sitähän mä olen kysynyt aina, vaikka en olisi itse edes osallistunut.

http://www.elvisry.fi/index.php?option= ... iew&id=373

Joku kateellinen ilkimys ampui tuotakin kritiikkiä nimimerkin takaa:
http://www.vihrealanka.fi/musta-baskeri ... a-alkoi-jo

Vuonna 2010 en todellakaan ajanut omaa asiaani, vaikka pahantahtoiset tyypit toki halusivat näin leimata:
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/2010/topic6013.html
http://www.elvisry.fi/index.php?option= ... &Itemid=78

Ja jos olisi ollut vain oma ja kokonaan itse tekemä soolobiisini, niin olisin vetäytynyt jossain vaiheessa kesken kisan.
Eli edelleen mitään palautetta on turha antaa järjestäjille, esim. tuo äänestyksen epäreiluus huolestuttaa ja
on kyllä mielestäni viimeinen niitti (mikäli tuomariäänet lasketaan?)!

Ei taida olla EBU:ssa mitään yleistä sääntöä tuohon, joka voisi puuttua maiden omiin karsintoihin?

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Bandido kirjoitti:Ei taida olla EBU:ssa mitään yleistä sääntöä tuohon, joka voisi puuttua maiden omiin karsintoihin?
Katsopa viimekeväisen bloggaukseni lopussa olevaa ruutukaappausta!

EBU ei puutu kansallisiin karsintoihin, mutta "edellyttää valitun valintamenetelmän täydellistä läpinäkyvyyttä"!

No, kai sen voi tulkita niinkin, että jos epäreiluus on täydellisen läpinäkyvää vuodesta toiseen, niin onhan se läpinäkyvää.

:heh:

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Bandido »

kaivanto kirjoitti:
Bandido kirjoitti:Ei taida olla EBU:ssa mitään yleistä sääntöä tuohon, joka voisi puuttua maiden omiin karsintoihin?
Katsopa viimekeväisen bloggaukseni lopussa olevaa ruutukaappausta!

EBU ei puutu kansallisiin karsintoihin, mutta "edellyttää valitun valintamenetelmän täydellistä läpinäkyvyyttä"!

No, kai sen voi tulkita niinkin, että jos epäreiluus on täydellisen läpinäkyvää vuodesta toiseen, niin onhan se läpinäkyvää.

:heh:
Itse en jaksaisi uskoa, että tuo radiosoitto vaikuttaisi kuitenkaan niin paljon äänestykseen, soitti Tomi Saarinen
omaa kapea-alaista, rokkipainotteista musiikkimakuaan ja rämpytyksiään vaikka putkeen.

Perusteluina, että olisiko kuuntelijoita kuitenkaan niin valtavasti. Itse kuuntelin töissä YleX:ää viimeksi keväällä,
koska oli ainut kanava, joka soitti Euphoriaa. En muista kuulleeni UMK-kappaleita muita kuin Iconcrashia.

Mites kävikään sitten UMK-finaalissa, live-laulu meni penkin alle ja taisivat jäädä neljänneksi tai ulos top3:sta.
Olettaisin, että olisivat soittaneet paljon lisäksi esim. Stigiä, taisi olla vielä netissä jokin kehoitus äänestää. Live-laulu oli kuitenkin hirveän epävireistä ja ei säväyttänyt pätkääkään.

Eli Suomen kansa taitaa kuitenkin olla loppujen lopuksi aika fiksua ja korvaakin on kuulla, kuka laulaa väärin. Aivan kuten viisujen semi- ja finaalissa live-esitys on loppujen lopuksi se mitä arvioidaan ja kansa rankaisi molempia huonosta esityksestä.

No, näin oli ainakin viime vuonna.

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Aivan samaa mieltä kuin Bandido.

Silti on täysin epäreilua, että järjestävä seura eli mm. Ylex ja YLE Radio Suomi kohtelevat kilpailubiisejä ennen kilpailua muuten kuin tasa-arvoisesti. Ei tuommoista härskiyttä ole muissa maissa, joissa kilpailuun suhtaudutaan vakavammin. Kyllä järjestävän seuran pitäisi ihan automaattisesti suoda sekunnilleen yhtä suuri promootio kilpailuun hyväksytyille ennen kilpailua. Tuntuu absurdilta, että tästä tarvitsee edes väitellä.

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Bandido »

kaivanto kirjoitti:Aivan samaa mieltä kuin Bandido.

Silti on täysin epäreilua, että järjestävä seura eli mm. Ylex ja YLE Radio Suomi kohtelevat kilpailubiisejä ennen kilpailua muuten kuin tasa-arvoisesti. Ei tuommoista härskiyttä ole muissa maissa, joissa kilpailuun suhtaudutaan vakavammin. Kyllä järjestävän seuran pitäisi ihan automaattisesti suoda sekunnilleen yhtä suuri promootio kilpailuun hyväksytyille ennen kilpailua. Tuntuu absurdilta, että tästä tarvitsee edes väitellä.
Olemme siis siirtyneet Neuvosto-aikaan näissä äänestyksissä. :mrgreen:

Siellä taitaa olla lukuisiakin esimerkkejä äänestyksen manipuloinnista presidentin vaaleja myöten?

Eikös Esim. Ukrainassa taida olla melkeinpä vuosittain kaiken maailman äänestyksen manipulointia ja
sekoilua, minkä vuoksi äänestys on joko jouduttu järjestämään uudestaan tai ainakain esittäjää ja laulua
on vaihdettu?

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Ehkä olen outo, mutta mun mielestä ei oo epätasa-arvoa tai väärin että YLE:n radiokanavilla soitetaan UMK biisejä vaikka sitten toisia "vähän" enemmän kuin toisia. Sillä esim. Krista on saanut YleX:n kuulijoiden joukossa kannatusta, joten voiko kanava silloin ylläpitää "tasapuolista" soittoa, vai pitäisikö sen kuunnella mielummin kuulijoidensa mielipiteitä?

Sillä mielestäni kanavat soittavat niiden profiilinsa mukaisia kappaleita, ei kukaan voi väittää, että kaikki kanavan kappaleet olisivat juuri "musiikkipäällikön suosikkeja" tai Tomi Saarisen kohdalla se pätee jokseenkin, mutta uskonpa vain, että kappaleet soittolistoille päätyvät käyttäjäkunnanprofiilin mukaan. Ehkä olen sinisilmäinen, mutta uskon että kyseessä on sellaisia ammattilaisia, jotka osaavat erotella henk. koht. mieltymyksensä kuulijoiden suosikeista. Vaikka toki ne varmasti hieman ovat toisiaan vastaavia, jotta musiikkipäälikkö osaa oikeat biisit valita. :joojoo:

Ja mielestäni on hyvä, että erilaisille biiseille löytyy YLE:n radiokanavien joukossa erilaisia kanavia, jotta kuulijat pääsevät "Omanlaisensa" musiikin pariin. SIllä kuten Iconcrash viime vuonna todisti, ei radiosoitto takaa etulyöntiasemaa kilpailua varten. :joojoo:

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Bandido »

Vilsku kirjoitti:Ehkä olen outo, mutta mun mielestä ei oo epätasa-arvoa tai väärin että YLE:n radiokanavilla soitetaan UMK biisejä vaikka sitten toisia "vähän" enemmän kuin toisia. Sillä esim. Krista on saanut YleX:n kuulijoiden joukossa kannatusta, joten voiko kanava silloin ylläpitää "tasapuolista" soittoa, vai pitäisikö sen kuunnella mielummin kuulijoidensa mielipiteitä?

Sillä mielestäni kanavat soittavat niiden profiilinsa mukaisia kappaleita, ei kukaan voi väittää, että kaikki kanavan kappaleet olisivat juuri "musiikkipäällikön suosikkeja" tai Tomi Saarisen kohdalla se pätee jokseenkin, mutta uskonpa vain, että kappaleet soittolistoille päätyvät käyttäjäkunnanprofiilin mukaan. Ehkä olen sinisilmäinen, mutta uskon että kyseessä on sellaisia ammattilaisia, jotka osaavat erotella henk. koht. mieltymyksensä kuulijoiden suosikeista. Vaikka toki ne varmasti hieman ovat toisiaan vastaavia, jotta musiikkipäälikkö osaa oikeat biisit valita. :joojoo:

Ja mielestäni on hyvä, että erilaisille biiseille löytyy YLE:n radiokanavien joukossa erilaisia kanavia, jotta kuulijat pääsevät "Omanlaisensa" musiikin pariin. SIllä kuten Iconcrash viime vuonna todisti, ei radiosoitto takaa etulyöntiasemaa kilpailua varten. :joojoo:
Olen kyllä samaa mieltä, että Tomi Saarinen saa vaikka tarkoituksella vuoroin soittaa, vuoroin
kehua Kristaa ja vaikka aivopestä kuulijoita siinä välissä, menee se kuulijoilta ohi korvien. :heh:

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Tässä on nyt sellainen suuri filosofinen kysymys, että kuinka paljon katsotaan etukäteiskampanjoinnilla olevan merkitystä kilpailumenestyksen kannalta.

Ennen Eurovision laulukilpailun finalisteja ei saanut esittää juuri missään ennen maalis-huhtikuuta. Pikkuhiljaa tuo raja on venytetty edellisen syksyn puolelle. Oisko nykyään lokakuun ensimmäinen päivä? Samoin Suomen karsintabiisit kuultiin ennen ensimmäisen kerran (ja moni biisi myös viimeisen, heh-heh) karsinnoissa. Syksyn Sävelessä oli yhtä tiukka meininki.

Viime vuonna Loreenin esittämä Euphoria ja Jesse Kaikurannan tulkitsema Järjetön rakkaus oli hyvin iskostettu ainakin aktiivisten musiikkifanien tietoisuuteen ennen puhelinäänestysten alkamista. Varovaisesti arvioisin, että ei ennakkosoitoista ainakaan haittaa ollut, mutta biisitkin olivat niin hyvät, että olisivat voineet voittaa ilman ennakkohypeä. Ei voi yleistää näiden tapausten perusteella. Ymmärrän kyllä EBU:n herrojen ilon ja iloitsen itsekin, että viisuvoittaja oli oikeasti hitti jo ennen viisuvoittoa. Viisujen dissaajille hyvä argumentti. Tietysti niin kovakalloiset tyypit kuten Suomen musiikkivaikuttajat eivät kerrasta usko, joten Loreenin tasoisia voittajia pitäisi ehkä olla noin 5 vuoden putki :heh:

Uskoisin, ja uskonasioista nimenomaan kannattaa aina kiistellä, että pääsääntöisesti kuitenkin Euroviisuissa edelleen valtaosa puhelinäänestäjistä tekee valintansa vain ja ainoastaan finaaliesitysten perusteella ja samoin tuomaristot parin kuuntelun perusteella. Siksi menestyskappaleen ja -esityksen pitää yksinkertaisesti olla hyvä. Uskolleni jotenkin uskottavaa taustaa antavat myös monien kappaleiden kannatuksen merkittävät heitot semifinaalien ja finaalien välillä: aktiiviset fanit ovat kuitenkin pieni vähemmistö, jotka eivät ratkaise voittajaa, ellei mene kärjessä todella tasaiseksi.

Valitettavasti nämä Suomen karsintametodit, mitä hyvänsä ovatkin olleet ja ketä hyvänsä onkin ollut niistä vastuussa, ovat hyvin usein tuottaneet huonoja kompromisseja. Siinä ei pahemmin auta, vaikka panisi miljoonan kampanjointiin kuten esim. missirouva Agurbash, jos biisi ei ole voittaja-ainesta.

Ja vaikka vastaus olisi ensimmäisen kappaleen kysymykseen kyllä tai ei tai jotain siltä väliltä, on silti aivan selvää, että on Yleisradiolta täysin härskiä, hävytöntä, luokatonta, sopimatonta jne. toimia niin kuin se on viime vuosina toiminut. Kilpailu on kilpailu. Ylen jos kenen pitäisi näyttää mallia, miten järjestetään reilu kilpailu.

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Bandido »

kaivanto kirjoitti:Tässä on nyt sellainen suuri filosofinen kysymys, että kuinka paljon katsotaan etukäteiskampanjoinnilla olevan merkitystä kilpailumenestyksen kannalta.

Ennen Eurovision laulukilpailun finalisteja ei saanut esittää juuri missään ennen maalis-huhtikuuta. Pikkuhiljaa tuo raja on venytetty edellisen syksyn puolelle. Oisko nykyään lokakuun ensimmäinen päivä? Samoin Suomen karsintabiisit kuultiin ennen ensimmäisen kerran (ja moni biisi myös viimeisen, heh-heh) karsinnoissa. Syksyn Sävelessä oli yhtä tiukka meininki.

Viime vuonna Loreenin esittämä Euphoria ja Jesse Kaikurannan tulkitsema Järjetön rakkaus oli hyvin iskostettu ainakin aktiivisten musiikkifanien tietoisuuteen ennen puhelinäänestysten alkamista. Varovaisesti arvioisin, että ei ennakkosoitoista ainakaan haittaa ollut, mutta biisitkin olivat niin hyvät, että olisivat voineet voittaa ilman ennakkohypeä. Ei voi yleistää näiden tapausten perusteella. Ymmärrän kyllä EBU:n herrojen ilon ja iloitsen itsekin, että viisuvoittaja oli oikeasti hitti jo ennen viisuvoittoa. Viisujen dissaajille hyvä argumentti. Tietysti niin kovakalloiset tyypit kuten Suomen musiikkivaikuttajat eivät kerrasta usko, joten Loreenin tasoisia voittajia pitäisi ehkä olla noin 5 vuoden putki :heh:

Uskoisin, ja uskonasioista nimenomaan kannattaa aina kiistellä, että pääsääntöisesti kuitenkin Euroviisuissa edelleen valtaosa puhelinäänestäjistä tekee valintansa vain ja ainoastaan finaaliesitysten perusteella ja samoin tuomaristot parin kuuntelun perusteella. Siksi menestyskappaleen ja -esityksen pitää yksinkertaisesti olla hyvä. Uskolleni jotenkin uskottavaa taustaa antavat myös monien kappaleiden kannatuksen merkittävät heitot semifinaalien ja finaalien välillä: aktiiviset fanit ovat kuitenkin pieni vähemmistö, jotka eivät ratkaise voittajaa, ellei mene kärjessä todella tasaiseksi.

Valitettavasti nämä Suomen karsintametodit, mitä hyvänsä ovatkin olleet ja ketä hyvänsä onkin ollut niistä vastuussa, ovat hyvin usein tuottaneet huonoja kompromisseja. Siinä ei pahemmin auta, vaikka panisi miljoonan kampanjointiin kuten esim. missirouva Agurbash, jos biisi ei ole voittaja-ainesta.

Ja vaikka vastaus olisi ensimmäisen kappaleen kysymykseen kyllä tai ei tai jotain siltä väliltä, on silti aivan selvää, että on Yleisradiolta täysin härskiä, hävytöntä, luokatonta, sopimatonta jne. toimia niin kuin se on viime vuosina toiminut. Kilpailu on kilpailu. Ylen jos kenen pitäisi näyttää mallia, miten järjestetään reilu kilpailu.
Tuo " Marry me" myös toisaalta jakaa mielipiteitä. YleX:n inhotuin-listalla tällä hetkellä jo neljäs, joten tämä jatkuva soitto ei välttämätöntä ole pelkästään hyväksi ja saattaa myös kääntyä itseään vastaan. Tässä on vielä vajaa kuukausi puhkisoittaa tuota, tuossa vaiheessa kuuntelijat saattavat olla jo raivon partaalla. :grr:

Euphoria taas oli kaikella tapaa poikkeus. Päädyin youtubessa vahingossa linkin kautta MF:n alkukilpailuun ja
olin mennä tolaltani, kun sellaista en ollut ennen nähnyt, tuli mieleen jonkinlainen 'avaruus' trance tai dance-kappale alkuräjähdyksineen. Sen jälkeen jopa välttelin aluksi sen kuulemista.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mun täytyy nyt ketjun äänestyksessä muuttaa mielipidettäni.

Aija latelee niin hyvin palautetta ja rakentavaa sellaista, että olen tykästynyt nyt yhä enemmän ja enemmän häneen. Selvästi tietää, mitä on hyvä laulanta eikä anna genrerajojen vaikuttaa omaan makuunsa. Hänellehän joka genre on oma genre, tavallaan. Ei nyt ihan jumalataren luokkaa, mutta aika kiva acca, vaikka hän olikin mukana estämässä Nightwishin pääsyä Tukholman Euroviisuihin vuonna 2000.

Aiemminhan ihan hyvin odotukseni lunastanut Redrama on mun kakkossuosikki tuomareissa (aiemmin siis äänestin ketjun äänestyksessä häntä). Toni Wirtanen on kolmas ja Tomi Saarinen on pysynyt alusta saakka viimeisenä. Hän vaan jotenkin ärsyttää aina välillä, vaikkei hänkään nyt mikään hirveä ole... siis enää. :heh:
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
Viisuboy
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 950
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 14:14

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Viisuboy »

Täytyy myöntää,että myös minä olen tykästynyt Aijaan :ihana:
"When the hopes keep on fading
All the pieces I'm saving
Remind me that I am strong enough to
Make my puzzle of dreams"

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Kahden karsintalähetyksen jälkeisiä mietteitä:

Arviointi on mennyt taas turhan julmaksi. Kuulostaa hassulta, kun tuomarit arvostelevat kappaleita, jotka ovat itse valinneet. Tässä vaiheessa pitäisi mielestäni arvioida vain lavasuoritusta ja ehkä sovitusta. Ainakaan ei pitäisi arvostella artistia siten, kuten Lucy was drivingin kohdalla tapahtui kakkoskarsinnassa. On melko rankkaa viitata negatiivisesti suorassa lähetyksessä bändiläisten ikään ja kehitystasoon. Palaute Elinalle myös osin asiatonta.

Muutenkin tuomarien rooli alkaa taas tuntua taas kyllästyttävän suurelta, vaikka ennen semejä mielestäni tuomarit onnistuivatkin paremmin kuin viime vuonna ollen asiallisempia ja antaen ihan rakentavaa palautetta.
Viimeksi muokannut JuliaS, 25 Tammi 2013, 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Like a monument to all the time we spent

rosen1
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 18:25

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja rosen1 »

Peesaan JuliaS:ää. Noloa kuunnella tuomareita... Mihin ammatti-ihmisten ammatillisuus oikein unohtui?
Mutta ehkä parempi, että tunteee myötähäpeää tuomareista kuin esiintyjistä!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

rosen1 kirjoitti: Mutta ehkä parempi, että tunteee myötähäpeää tuomareista kuin esiintyjistä!
Tämä kyllä totta. Ja yleisö asettunee artistien puolelle.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9562
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja kwak »

Tänä vuonna on kyllä hyvät tuomarit! :peukku: Musiikin ammattilaisten asiantuntevaa kommentointia ilman lyttäysmentaliteettia ja positiivisellä pohjavireellä annettuja ideoita siitä, miten artistin omaa juttua voisi viedä eteenpäin, on juuri sitä, mitä tuomariston pitäisi tällaisessa ohjelmassa antaakin. Tykkään erityisesti Aija Puurtisesta ja Toni Wirtasesta. Fiksuja tyyppejä! Aija on aiemmin jäänyt vähän vieraaksi nimeksi, vaikka hänkin on Juvalta kotoisin ( :heh: ), joten on ollut ihan mielenkiintoista tutustua häneen paremmin tätä kautta. :)
Keep your head high above the water

Lauri
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 21:36

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Lauri »

En käsitä miten näin hyvään formaattiin on valittu näin huonot tuomarit? Kannatan Elinaa ja palaute on joka kerta yhtä asiaton ja negatiivinen. Ei kehitysehdotuksia vaan pelkästään haukkumista siitä että on liian kiltti????

Ärsyttää niin paljon tuomarityöskentely että:
A) En ihmettele miksei ns. kovat bändit halua tulla tällaisten "asiantuntijoiden" eteen haukuttavaksi
B) En seuraa tämän kaltaista umk-karsintaa enää koskaan näillä tuomareilla.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

kwak kirjoitti:Tänä vuonna on kyllä hyvät tuomarit! :peukku: Musiikin ammattilaisten asiantuntevaa kommentointia ilman lyttäysmentaliteettia ja positiivisellä pohjavireellä annettuja ideoita siitä, miten artistin omaa juttua voisi viedä eteenpäin, on juuri sitä, mitä tuomariston pitäisi tällaisessa ohjelmassa antaakin. Tykkään erityisesti Aija Puurtisesta ja Toni Wirtasesta. Fiksuja tyyppejä! Aija on aiemmin jäänyt vähän vieraaksi nimeksi, vaikka hänkin on Juvalta kotoisin ( :heh: ), joten on ollut ihan mielenkiintoista tutustua häneen paremmin tätä kautta. :)
Oon samaa mieltä tuomareista eli ihan hyvät tuomarit ovat nyt. Viime vuonna oli liikaa näitä turhakkeita mukana.

Ainoastaan ohjelmaa itsessään voisi hieman muokata ettei samoja kappaleita soiteta kerta toisensa jälkeen. Pari jaksoa vähemmän ohjelmaa riittäisi tai sitten pitäisi olla enemmän kappaleita.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Lauri kirjoitti:En käsitä miten näin hyvään formaattiin on valittu näin huonot tuomarit? Kannatan Elinaa ja palaute on joka kerta yhtä asiaton ja negatiivinen. Ei kehitysehdotuksia vaan pelkästään haukkumista siitä että on liian kiltti????

Ärsyttää niin paljon tuomarityöskentely että:
A) En ihmettele miksei ns. kovat bändit halua tulla tällaisten "asiantuntijoiden" eteen haukuttavaksi
B) En seuraa tämän kaltaista umk-karsintaa enää koskaan näillä tuomareilla.
Tuomarit menevät ns. biisi edellä eli ne kaikki muut esitykset jne. tulevat vastan sen jälkeen. Eipä noita tuomareiden jutteluita liian vakavasti kannata ottaa. Esittävät joitakin omia näkemyksiä, mutta artisti sen homman lopulta hoitaa.

Selvää myös on ettei ns. altavastaajilla ole yleensä kovin hyviä mahdollisuuksia voittoon mutta voi silti saada lisää kannattajia itselleen ohjelman myötä.

Avatar
celestes
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 526
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 22:49
Paikkakunta: Turku

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja celestes »

Lauri kirjoitti:Kannatan Elinaa ja palaute on joka kerta yhtä asiaton ja negatiivinen. Ei kehitysehdotuksia vaan pelkästään haukkumista siitä että on liian kiltti????
Itseäkin ihmetyttää hieman miksi Elinasta halutaan puoliväkisin nähdä enemmän "viettelijätär" puolta, jos biisikin kertoo siitä että omistautuu omalle miehelleen :mitvit:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

euroviisuholisti kirjoitti:Tuomarit menevät ns. biisi edellä eli ne kaikki muut esitykset jne. tulevat vastan sen jälkeen.
Miksi he sitten valitsivat mukaan niin huonoja biisejä, etteivät ne voi millään esityksellä kelvata? Ja jos sellaisia kisassa on, mikseivät sano suoraan, mistä kenkä puristaa? Redrama on ainoana tainnut suoraan sellaista sanoa, ja Toni kautta rantain Diandralle. Ei Elinan dissaus siitä johtunut, ettei hän tullut lavalle seksisutturana. Jos olisi tullut, esitys olisi moitittu mauttomaksi pehmopornoksi.

Raadissa eniten ärsyttävä yksittäinen asia on, että viime vuoden tapaan neljän hengen raadista löytyy vain yksi mielipide. En usko, että kaikkien lähtökohdat, näkökulmat ja musiikkimaku olisivat niin identtisiä. Raadin neuvonpitojen myötä näkemykset ovat vain muussautuneet yhdeksi, ts. vahvin ego vie ja muut vikisevät. Jos raadista ei löydy mielipide-eroja, emme tarvitse neljää tuomaria. Tuomarin pallilla voisi pönöttää vahvin ego yksin julistamassa jumalan sanaa. Okei, kolme lisätuomaria toistamassa kuorossa samaa tuo raadille legitimiteettiä, mutta yksipäinen raati ei ansaitse sitä.

Alkukarsinnoissa tavallisimmin tuomarien mielipiteissä oli vain pisteen heittoja. Great Wide Northin ja Diandran kohdalla löytyi täysi yksimielisyys. Neljän kilpailijan kohdalla skaalaa löytyi jopa kahden pisteen verran. :roll:

Kokosin tähän vielä alkukarsintapisteet.

Mikael Saari 10+10+9+9 = 38
Great Wide North 9+9+9+9 = 36
Arion 9+9+9+8 = 35
Krista Siegfrids 8+8+9+9 = 34
Diandra 8+8+8+8 = 32
Iina Salin 6+8+8+7 = 29
Atlético Kumpula 7+6+8+7 = 28
Last Panda 8+6+7+6 = 27
Rautakoura 7+6+7+6 = 26
Lucy Was Driving 6+7+7+6 = 26
Elina Orkoneva 6+7+7+6 = 26
Ilari Hämäläinen 5+6+6+4 = 21
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Timoteus kirjoitti:
euroviisuholisti kirjoitti:Tuomarit menevät ns. biisi edellä eli ne kaikki muut esitykset jne. tulevat vastan sen jälkeen.
Miksi he sitten valitsivat mukaan niin huonoja biisejä, etteivät ne voi millään esityksellä kelvata? Ja jos sellaisia kisassa on, mikseivät sano suoraan, mistä kenkä puristaa? Redrama on ainoana tainnut suoraan sellaista sanoa, ja Toni kautta rantain Diandralle. Ei Elinan dissaus siitä johtunut, ettei hän tullut lavalle seksisutturana. Jos olisi tullut, esitys olisi moitittu mauttomaksi pehmopornoksi.

Raadissa eniten ärsyttävä yksittäinen asia on, että viime vuoden tapaan neljän hengen raadista löytyy vain yksi mielipide. En usko, että kaikkien lähtökohdat, näkökulmat ja musiikkimaku olisivat niin identtisiä. Raadin neuvonpitojen myötä näkemykset ovat vain muussautuneet yhdeksi, ts. vahvin ego vie ja muut vikisevät. Jos raadista ei löydy mielipide-eroja, emme tarvitse neljää tuomaria. Tuomarin pallilla voisi pönöttää vahvin ego yksin julistamassa jumalan sanaa. Okei, kolme lisätuomaria toistamassa kuorossa samaa tuo raadille legitimiteettiä, mutta yksipäinen raati ei ansaitse sitä.
Onhan tuo ihan totta että aika yksimielistä porukkaa tuntuu raadissa olevan. Selvästi näistä biiseistä on juteltu paljon kisojen aikana ja ennen kisaa ja sitten mielipiteet ovat aika samaa sorttia.

Tietysti kun joutuu juttelemaan tuntikaupalla toistensa kanssa ja samat biisit soitetaan n. miljoona kertaa niin kyllä siinä jokainen alkaa ajattelemaan "samalla tavalla".

Biisejä on pakko ollut valita tietty määrä. Totuus vain on ettei tietyistä biiseistä saada voittajasuosikeita vaikka niille tehtäisiin mitä tahansa.

Kaikki tuomarit eivät tunnu uskaltavan sanoa tätä tosiasiaa ääneen ja sen takia kritiikki puetaan ns. "esiintymisen" taakse.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

euroviisuholisti kirjoitti:Biisejä on pakko ollut valita tietty määrä. Totuus vain on ettei tietyistä biiseistä saada voittajasuosikeita vaikka niille tehtäisiin mitä tahansa.
Voittajasuosikeita ja voittajasuosikeita. Ei minua kiinnosta, miksei Elinaa rankattu ykköseksi. Minua kiinnostaa, millä asiakriteereillä hänet onnistuttiin rankkaamaan huonommaksi tai yhtä huonoksi kuin Lucy Was Driving tai Atlético Kumpula. Jos Dancing all around the universe ja Paperilyhty ovat biiseinä niin paljon parempia, ettei eilinen esityskään niitä tiputtanut He's not my manin taakse, mitä viimeksi mainittu tekee kilpailussa? DAATU ja Paperilyhty eivät kuitenkaan edes studioversioissaan ole missään arvioissa olleet kisan kärkikamaa.

Olisi varmaankin parempi, että eri kilpailuvaiheissa olisi eri raadit, etteivät mielipiteet ehdi poteroitua jo aikaa ennen niitä esityksiä, joiden vasta pitäisi ratkaista.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

UMK-tuomarit Aija Puurtinen ja Toni Wirtanen tänään Uutisvuodossa. :peukku:

Ox fan 4ever
Siemailija
Siemailija
Viestit: 128
Liittynyt: 01 Touko 2010, 19:48
Paikkakunta: Toijala, Akaa/Ackas
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Ox fan 4ever »

MuzaMaza kirjoitti:UMK-tuomarit Aija Puurtinen ja Toni Wirtanen tänään Uutisvuodossa. :peukku:
Eipäs ollut Aija mukana :mitvit:
Fatal moment when we lost our ground, two hearts corrupted by our feeble minds. Open up! See me now, and hold me one last time!

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja murka »

Olisi mielenkiintoista saada tänne myös äänestys "Kuka tuomareista on antanut vähiten?".

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8768
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

murka kirjoitti:Olisi mielenkiintoista saada tänne myös äänestys "Kuka tuomareista on antanut vähiten?".
:hihi:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

The_Sipi kirjoitti:
murka kirjoitti:Olisi mielenkiintoista saada tänne myös äänestys "Kuka tuomareista on antanut vähiten?".
:hihi:
Näin minäkin tämän tulkitsin :heh: :rofl:

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK-tuomaristo 2013

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

murka kirjoitti:Olisi mielenkiintoista saada tänne myös äänestys "Kuka tuomareista on antanut vähiten?".
Muusikoilla on niin paljon vientiä että eiköhän kalikka kalahtaisi YLEX:n pomoon.. Vai oliko jokin musiikkitoimittaja.

Lukittu