UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Euroviisut 2013 Malmössä
Lukittu

Suosikkisi UMK-finaalissa?

Arion – Lost
12
9%
Elina Orkoneva – He's not my man
9
7%
Lucy Was Driving – Dancing all around the universe
0
Ei ääniä
Krista Siegfrids – Marry me
30
22%
Last Panda – Saturday night forever
1
1%
Mikael Saari – We should be through
52
38%
Great Wide North – Flags
6
4%
Diandra – Colliding into you
27
20%
 
Ääniä yhteensä: 137

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Minuakin huolestuttaa suuresti tuo superfinaalin puuttuminen :eiei: ; voi vain toivoa, että siitä huolimatta lopputulos olisi onnistunut... :pliis:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42758
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Haluaisin superfinaalin, mutta uskon, että lopputulos on sen puuttumisestakin huolimatta onnistunut :joojoo: Kappaleet (tai pikemmin kokonaisuudet) ovat niin tasavahvoja, etten oikein tiedä mikä niistä olisi suosikkini. Muutama on, joille en edustuspaikkaa soisi, mutta niiden en usko sitä saavankaan.

Näinköhän jätän finaalissa peräti äänestämättä?

(Tai no joo, voidaanhan valittu lopputulos viisusemiin mennessä pilata esim. stailauksella tai koreografialla.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

^Olet siinä tapauksessa aika onnellisessa asemassa, itselleni kun tulos ei ole onnistunut ellei kappaleista juuri se paras voita ;) Kunpa ei olisi vahvaa suosikkia niin ei tarvitsisi myöskään pettyä niin pahasti, mutta se on nyt myöhäistä...


(Se hyvä puoli superfinaalin puuttumisessa tosin on, että rahaa säästyy kun äänestyskierroksia on vain yksi ;))

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Timoteus kirjoitti:^ Lordi ja Teräsbetoni voittivat superfinaalillisen karsinnan olematta valjuja kompromisseja..
Totta, mutta ne olivat myös ennakkosuosikkeja ja suosittuja laajemminkin, joidenkin vähemmistöön jäävien tahojen vahvast vastustuksesta huolimatta. Koko genre oli.

Mietin vaan, että vaikka itse pidinkin Kuunkuiskaajia ja Pernillaa myös parhaimpana vaihtoehtoina niin olivatko ne suosituimpia 2010 ja 2012? Aiheuttiko superfinaali eräänlaiset Nightwishit kun Eläkeläiset ja Stig jäivät valitsematta (kerrottiinko niitä ensimmäisen kierroksen osuuksia, en muista)?

Minusta muuten tuota "teki nightwishit" termiä on ryhdytty käyttämään väärin. Sehän oli tuolloin populaarein kansasuosikki, ei pelkästään se joka tuntui itsestä parhaalta, sehän on subjektiivista, eikä "parhaaksi" asiantuntijoiden taholta arvioitu. Joku tekee siis nightwishit, jos voittaa yleisöäänet, muttei raatiääniä ja siksi jää rannalle. Minun logiikkani mukaan se vääryys oli tässä (vaikka toki omasta mielestäni NW oli myös paras, mutta silti). Minun mielestäni suurin riski nightwishien tekmiselle on siksi tänä vuonna ja niill merkein jotka nyt ovat näkyvissä Diandralla, oli itse siitä kappaleen parhaudesta mitä mieltä hyvänsä.

E: ja ennen kuin joku sanoo ylläolevasta nipotuksesta jotain ;) niin myös minä olen aikoja sitten veikannut Mikaelin voittajaksi enkä pahastuisi ollenkaan valinnasta.
Viimeksi muokannut ta1ja, 06 Helmi 2013, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9562
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja kwak »

Ylex:n sivuilla on äänestys "Kenen pitäisi voittaa Uuden Musiikin Kilpailu?". Äänestäjien määrää ei kerrota, mutta tilanne näyttää tällä hetkellä tältä:

Arion 14%
Diandra 25%
Elina Orkoneva 3%
Great Wide North 16%
Krista Siegfrieds 15%
Last Panda 4%
Lucy Was Driving 3%
Mikael Saari 20%

Eli Diandra johtaa, Mikael toinen ja GWN kolmas. :miettii:
Keep your head high above the water

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

ta1ja kirjoitti: Mietin vaan, että vaikka itse pidinkin Kuunkuiskaajia ja Pernillaa myös parhaimpana vaihtoehtoina niin olivatko ne suosituimpia 2010 ja 2012? Aiheuttiko superfinaali eräänlaiset Nightwishit kun Eläkeläiset ja Stig jäivät valitsematta (kerrottiinko niitä ensimmäisen kierroksen osuuksia, en muista)?
Osuudet kerrottiin - kuunkuiskaajat olivat eläkeläisten takana vuonna 2010 ennen superfinaalia, mutta Pernilla otti jo ensimmäisellä kierroksella muistaakseni vielä kohtalaisen selkeän voiton saaden jo ensimmäisellä kierroksella lähemmäs puolet kaikista äänistä! :joojoo:

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Bandido »

rosetta kirjoitti:Minuakin huolestuttaa suuresti tuo superfinaalin puuttuminen :eiei: ; voi vain toivoa, että siitä huolimatta lopputulos olisi onnistunut... :pliis:
Äänestykseen olisi vielä voitu pistää maksimirajoitus esim. 10 kertaa.

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Onko tällaista rajoitusta koskaan ollut missään puhelinäänestyksessä?

Avatar
Elmondo
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 445
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 12:13
Paikkakunta: Jkl

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Elmondo »

Superfinaalin kera tästä olisi voinut tulla jännää. Nyt kun sitä ei ole ja esiintymisjärjestys on tuo niin todennäköisyydet finaalivoiton suhteen ennusteeni mukaan:
Diandra 60%
Krista 30%
Muut 10%

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Bandido »

akuankka13 kirjoitti:Superfinaali olisi ehdottomasti tarvittu finaaliin. Nyt voittaja valitaan käytännössä arpomalla, ja prosentuaalinen ero neljän ennakkosuosikin välillä tulee olemaan hyvin pieni. :eiei:
Eikös se ole hyvä?

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

ta1ja kirjoitti: Mietin vaan, että vaikka itse pidinkin Kuunkuiskaajia ja Pernillaa myös parhaimpana vaihtoehtoina niin olivatko ne suosituimpia 2010 ja 2012? Aiheuttiko superfinaali eräänlaiset Nightwishit kun Eläkeläiset ja Stig jäivät valitsematta (kerrottiinko niitä ensimmäisen kierroksen osuuksia, en muista)?

Minusta muuten tuota "teki nightwishit" termiä on ryhdytty käyttämään väärin. Sehän oli tuolloin populaarein kansasuosikki, ei pelkästään se joka tuntui itsestä parhaalta, sehän on subjektiivista, eikä "parhaaksi" asiantuntijoiden taholta arvioitu. Joku tekee siis nightwishit, jos voittaa yleisöäänet, muttei raatiääniä ja siksi jää rannalle. Minun logiikkani mukaan se vääryys oli tässä (vaikka toki omasta mielestäni NW oli myös paras, mutta silti). Minun mielestäni suurin riski nightwishien tekmiselle on siksi tänä vuonna ja niill merkein jotka nyt ovat näkyvissä Diandralla, oli itse siitä kappaleen parhaudesta mitä mieltä hyvänsä.
Ei millään pahalla, mutta minusta käytät nyt itse tässä tuota termiä väärin ;)
(Jo Nightwishin mainitseminen samassa lauseessa kuin Eläkeläiset ja Stig ja sen vertaaminen niihin on pyhäinhäväistys :heh: )

Tai eihän mitään absoluuttista oikeaa tai väärää tapaa ole, mutta minulle ainakin se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kilpailun paras jää rannalle.

Ja sen tiedän, että jos Mikael ei lauantaina voita, omalla kohdallani pettymys on samaa luokkaa kuin Nightwishin syrjäyttämisen kohdalla aikoinaan.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30860
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

ta1ja kirjoitti:Minun mielestäni suurin riski nightwishien tekmiselle on siksi tänä vuonna ja niill merkein jotka nyt ovat näkyvissä Diandralla, oli itse siitä kappaleen parhaudesta mitä mieltä hyvänsä.
Nightwishien tekeminen minusta edellyttää rannalle jäämistä ylivoimaisesta puhelinäänestysvoitosta huolimatta. Jos äänet yhdistetään oletetulla tavalla, raati voi kääntää korkeintaan muutaman prosenttiyksikön eroja eikä kukaan voi tehdä nightwishejä.
Vilsku kirjoitti:Pernilla otti jo ensimmäisellä kierroksella muistaakseni vielä kohtalaisen selkeän voiton saaden jo ensimmäisellä kierroksella lähemmäs puolet kaikista äänistä! :joojoo:
Ei ihan noin suurta osuutta sentään, Pernillan ääniosuus oli 29,8 %. Stig oli ensimmäisellä kierroksella vasta kolmas 16,9 %:lla äänistä eikä tippuminen superfinaalista voinut olla kovin kaukana.

Vuoden 2010 ensimmäinen kierros oli tasainen. Eläkeläiset sai äänistä 16,8 %, eroa Kuunkuiskaajiin 1,4 %-yksikköä. Tämä ei ole sellainen kannatus, jolla edustuspaikan pitäisi ilman muuta herua. Muistetaan nyt sekin, että finalistien määrä on mielivaltaisesti valittavissa. Jos finalisteja olisi tuolloinkin ollut kuusi, Eläkeläiset ei olisi voittanut edes ensimmäistä kierrosta. Voiko "nightwishien tekeminen" (jolla kai tarkoitetaan samaa kuin "moraalisella voittamisella") olla kiinni finalistien määrän valinnasta?
akfan33_ZZ kirjoitti:Onko tällaista rajoitusta koskaan ollut missään puhelinäänestyksessä?
Kansainvälisessä kisassa on 20 äänen rajoitus ja se on myös lähetyksissä mainittu. Suomen karsinnoissa se ei taida olla käytössä. En ainakaan muista asiaa koskaan mainitun.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Timoteus kirjoitti:Nightwishien tekeminen minusta edellyttää rannalle jäämistä ylivoimaisesta puhelinäänestysvoitosta huolimatta.
Nightwish sai 22% äänistä ja seuraava 18%, eroa 4% kun kaikki finalistit olivat mukana - olisiko tuo sitten se moraalisen voittajan raja? - itse ajattelin kuitenkin kuin vaaleja demokratiassa: eniten ääniä saanut on voittaja ja sen jälkeen pulinat pois, mutta voi olla että moraalisen voittajan tapauksessa tarvitaan jokin lisäkriteeri.
Timoteus kirjoitti:Jos finalisteja olisi tuolloinkin ollut kuusi, Eläkeläiset ei olisi voittanut edes ensimmäistä kierrosta
Nyt en ymmärrä, tai siis hypoteettinen tilanne, voitko oikeasti sen perutella pitävästi laskelmilla?
rosetta kirjoitti: Ei millään pahalla, mutta minusta käytät nyt itse tässä tuota termiä väärin ;)
(Jo Nightwishin mainitseminen samassa lauseessa kuin Eläkeläiset ja Stig ja sen vertaaminen niihin on pyhäinhäväistys :heh: )

Tai eihän mitään absoluuttista oikeaa tai väärää tapaa ole, mutta minulle ainakin se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kilpailun paras jää rannalle.
:heh: Mutta ajattelepa nyt: noin ajattelevat kaikki omasta suosikistaan. Kyllä se Eläkeläisten kannattajan pettymys, suru ja vääryyden tunne on hänen näkökulmastaan aivan yhtä perusteltu kuin sinun NIghtwish-surusi ja määräperusteella parhaus myös yhtä perusteltu (tai ei ihan vrt. yllä). Voithan ajatella asiaa vaikka pettymysten summana. Kun äänestysvoittaja sivuutettiin pettyneiden osuus oli suurin. - Jotta termeissä olisi mitään mieltä, täytyy niille löytyä yleispätevämmät määreet kuin se "minun mielestäni", muutoinhan joka vuosi Nightwishit tekisivät kaikki muut paitsi voittaja :heh:
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42758
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

rosetta kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta minusta käytät nyt itse tässä tuota termiä väärin ;)
(Jo Nightwishin mainitseminen samassa lauseessa kuin Eläkeläiset ja Stig ja sen vertaaminen niihin on pyhäinhäväistys :heh: )
Tai eihän mitään absoluuttista oikeaa tai väärää tapaa ole, mutta minulle ainakin se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kilpailun paras jää rannalle.
Mutta silloinhan kaikki kappaleet tekevät Nightwishit, paitsi se joka valitaan edustajaksi? Sillä kyllähän jokainen kappale jonkun mielestä on paras. Esimerkiksi Shanghain valot teki kuppilan mielestä Nightwishit vuonna 2006 :joojoo:.

OT: Hyödyllinen keskustelu, heräsi tarve kuunnella taas kerran Hulluna humpasta. Ainakin puoli tuntia meni repeatilla, kyllä se van teki Nightwishit 2010, vaikka minullakin kesti ennen kuin ymmärsin kuinka hienosta sävelteoksesta on kysymys! Ei sillä että Työlki ellää olisi huono ollut.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30860
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

ta1ja kirjoitti:Nightwish sai 22% äänistä ja seuraava 18%, eroa 4% kun kaikki finalistit olivat mukana - olisiko tuo sitten se moraalisen voittajan raja?
Oliko äänestys todella noin tasainen? Muistelin eron olleen paljon suurempi mutten löytänyt finaalin äänestystulosta mistään. Kokoelmaani ei kuulu Murtomäen kirja, josta asia kenties selviäisi. The Reseptors jäi ainakin jämä-äänille, jolloin kaikkien muiden onkin pitänyt olla melkein tasoissa.
ta1ja kirjoitti:itse ajattelin kuitenkin kuin vaaleja demokratiassa: eniten ääniä saanut on voittaja ja sen jälkeen pulinat pois, mutta voi olla että moraalisen voittajan tapauksessa tarvitaan jokin lisäkriteeri.
Oletko koskaan presidentinvaaleja seurannut? Niissäkin on "superfinaali", vielä euroviisukarsintojakin kompromissihakuisempi. Muissa Suomen yleisissä vaaleissa taas on enemmän kuin yksi voittaja (eikä valinta mene suoraan äänimäärän perusteella mutta se on jo asia erikseen).

Presidentinvaalin äärimmilleen vietyä kompromissihakuisuutta, kärkikaksikon välistä uusintaa, en minäkään viisukarsintaan halua. Siinä on jo yhtä edullista äänestää jotakuta vastaan kuin jonkun puolesta, mikä ei ole hyvä asetelma.
ta1ja kirjoitti:
Timoteus kirjoitti:Jos finalisteja olisi tuolloinkin ollut kuusi, Eläkeläiset ei olisi voittanut edes ensimmäistä kierrosta
Nyt en ymmärrä, tai siis hypoteettinen tilanne, voitko oikeasti sen perutella pitävästi laskelmilla?
Eläkeläiset sai kymmenen kappaleen ensimmäisellä kierroksella 16,8 % äänistä, kolmen kappaleen superfinaalissa 20,2 % äänistä. Ei ole minusta kaukaa haettua, että kuuden kappaleen kierroksella viittä pahinta kilpailijaansa vastaan Eläkeläisten ääniosuus olisi ollut tältä väliltä. Alle 20 %:n ääniosuudella on huomattavan epätodennäköistä voittaa kuuden kappaleen äänestystä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Bandido
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 350
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 03:12

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Bandido »

rosetta kirjoitti: Mutta silloinhan kaikki kappaleet tekevät Nightwishit, paitsi se joka valitaan edustajaksi? Sillä kyllähän jokainen kappale jonkun mielestä on paras. Esimerkiksi Shanghain valot teki kuppilan mielestä Nightwishit vuonna 2006 :joojoo:.
Oiskohan tuo pitänyt mieluummin lähettää Ateenaan? :mrgreen:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Timoteus kirjoitti:Oliko äänestys todella noin tasainen? Muistelin eron olleen paljon suurempi mutten löytänyt finaalin äänestystulosta mistään. Kokoelmaani ei kuulu Murtomäen kirja, josta asia kenties selviäisi. The Reseptors jäi ainakin jämä-äänille, jolloin kaikkien muiden onkin pitänyt olla melkein tasoissa..
Itseasiassa nyt kun sanot ... minä katsoin Viisukuppilan historia-osuudesta, mutta en lukenut tekstä kyse olikin alkukarsinnan äänistä, ilmeisesti finaalia varten puhelinääniä annettiin uudestaan? :heh: - Luetun ymmärtäminen :draamaa:

http://www.viisukuppila.fi/muistathan-s ... nnat-2000/
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

kwak kirjoitti:Ylex:n sivuilla on äänestys "Kenen pitäisi voittaa Uuden Musiikin Kilpailu?". Äänestäjien määrää ei kerrota, mutta tilanne näyttää tällä hetkellä tältä:

Arion 14%
Diandra 25%
Elina Orkoneva 3%
Great Wide North 16%
Krista Siegfrieds 15%
Last Panda 4%
Lucy Was Driving 3%
Mikael Saari 20%
Nyt Arionilla on siellä 39% kannatus, Diandra laahaa kaukana toisena. Tuo äänestyshän on pelkkä hupinumero.

Minä kyllä haluaisin tietää Yleltä, miksi superfinaalia ei ole tänä vuonna. Täytyy olla hyvä syy. Tuskinpa totuutta kertovat.

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2182
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Mä olen miettinyt miten lopputulokset pitäisi ilmoittaa kun laulut on laulettu ja musta olisi tosi hienoa jos tulosjulkistus olisi kaikinpuolin läpinäkyvä ja samalla viihdettä mutta tuskin Ylellä on m..aa toimia esimerkiksi näin:

A. tuomaripisteet

kilpailijat kutsutaan riviin ja tuomarit antavat lyhyiden kommenttien kera pisteet ehdokkaille laulujärjestyksessä

väliaika / tähtivieras esiintyy

B. yleisöäänet

yleisöäänestys julistetaan päättyneeksi ja kilpailijat kutsutaan takaisin riviin. Yksi kerrallaan alkaen viimeiseksi sijoittuneesta ruutuun tulevat ensin yleisöääniosuus ja heti perään yhdistetyt tulokset aina neljänneksi sijoittuneeseen asti.
Sen jälkeen paikalle jäävät ainoastaan kolmen kärki ja tulokset julkistetaan saman kaavan mukaisesti kunnes voittaja on selvillä eli pientä draamaa loppuun kaipaisi :peukku:

ps. en tiedä miten viimeksi toimittiin kun en katsonut koko lähetystä :heh: (viisut katsoin:)

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

Jos olisi superfinaali niin se nostaisi tuomaripisteiden arvoa merkittävästi ja yleisön äänimäärän vaikutus lopputulokseen vähenisi tuntuvasti.

euroviisuholisti
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 852
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja euroviisuholisti »

kuu-kuu kirjoitti:
kwak kirjoitti:Ylex:n sivuilla on äänestys "Kenen pitäisi voittaa Uuden Musiikin Kilpailu?". Äänestäjien määrää ei kerrota, mutta tilanne näyttää tällä hetkellä tältä:

Arion 14%
Diandra 25%
Elina Orkoneva 3%
Great Wide North 16%
Krista Siegfrieds 15%
Last Panda 4%
Lucy Was Driving 3%
Mikael Saari 20%
Nyt Arionilla on siellä 39% kannatus, Diandra laahaa kaukana toisena. Tuo äänestyshän on pelkkä hupinumero.

Minä kyllä haluaisin tietää Yleltä, miksi superfinaalia ei ole tänä vuonna. Täytyy olla hyvä syy. Tuskinpa totuutta kertovat.
Arion voi saada paljon ääniä, mutta suurin ongelma on siinä ettei aikaisempaa tunnettuvuutta löydy kuten Diandralta.

Tuo tilasto osoittaa että tässä voikin olla Diandra vs Arion taistelu. Diandran tunnettavuus on vain liian suuri riski.

murka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2630
Liittynyt: 08 Loka 2008, 16:31

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja murka »

Joskushan on pakko nousta jostakin uusiakin naamoja ja kappaleita kansan tietoisuuteen. Senpä vuoksi kannattaa uskaltaa äänestää välillä tuntematontakin artistia.

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

euroviisuholisti kirjoitti: Arion voi saada paljon ääniä, mutta suurin ongelma on siinä ettei aikaisempaa tunnettuvuutta löydy kuten Diandralta.

Tuo tilasto osoittaa että tässä voikin olla Diandra vs Arion taistelu. Diandran tunnettavuus on vain liian suuri riski.
Voi olla, mutta muistele vuosi sitten mikä voitti Ylen sivujen viisuäänestyksen. Jari ja Taika.
Siksi minä sanon, että tuo äänestys on pelkkä hupinumero.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30860
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

aj1964 kirjoitti:ps. en tiedä miten viimeksi toimittiin kun en katsonut koko lähetystä :heh:
Tylsästi. Superfinaalin päätteeksi julistettiin vain voittaja. Ääniosuuksia tai muita sijoituksia ei lähetyksessä kerrottu. Sitä aiempina vuosina kolmen ehdokkaan superfinaalissa tyypillisesti paljastettiin ensin kolmossija, sitten näytettiin ykkösen ja kakkosen ääniosuudet ja jännättiin, kumpi palkki onkaan kumman. Vai paljastettiinko ääniosuudet jo ennen kolmossijaakin. Kääk. Muisti pettää.

Pitäisiköhän tänä vuonna tehdä sama. Näytetään äänten jakauma ensin ja vasta sitten paljastetaan yksitellen, kenen tulos mikäkin on. :uujee: Tietysti jos voittaja on täysin ylivoimainen, jännitys loppuu jo äänijakauman julkistukseen.
euroviisuholisti kirjoitti:Jos olisi superfinaali niin se nostaisi tuomaripisteiden arvoa merkittävästi ja yleisön äänimäärän vaikutus lopputulokseen vähenisi tuntuvasti.
Superfinaali pitäisikin ratkaista pelkällä puhelinäänestyksellä. Toki jos superfinaali olisi, raatia ei ensimmäiselläkään kierroksella tarvittaisi mihinkään.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Ensiosi
Siemailija
Siemailija
Viestit: 118
Liittynyt: 06 Tammi 2013, 15:46

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Ensiosi »

euroviisuholisti kirjoitti: Arion voi saada paljon ääniä, mutta suurin ongelma on siinä ettei aikaisempaa tunnettuvuutta löydy kuten Diandralta.
Tuo tilasto osoittaa että tässä voikin olla Diandra vs Arion taistelu. Diandran tunnettavuus on vain liian suuri riski.
Tuo YleX:n http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/k ... n-kilpailu on hyvä esimerkki siitä kuinka helppoa on tulkita tilastoja ja galluppeja väärin.

Arionin faneilla on meneillään vahva "loppukiri", kun Lost pääsi viimein tällä viikolla YleX:n soittolistalle ja roikkui siellä pari päivää jopa piikkipaikalla. Viikon soittolistan himoitsijoiden määrä on tällä hetkellä Arionilla lähellä 800, Diandralla reilut 500 (edellisellä viikolla yli 1000) ja Kristalla lähellä 300, näissäkin osa on samojen YleX-kävijöiden tupla/tripla/multiäänestyksiä. Puhutaan noin 1000 ihmisen otoksesta, joka koostuu joko aktiivisista YleX-kävijöistä tai aktiivisista faneista eli lisäämällä nollan prosenttiluvun perään saa todennäköisen artistia äänestäneiden määrän (Arion 410, Diandra 240, Krista 120, Mikael 120, Great Wide North 80,...) Näillä äänimäärillä ei loppupeleissä ole paljon merkitystä.

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

ta1ja kirjoitti: Jotta termeissä olisi mitään mieltä, täytyy niille löytyä yleispätevämmät määreet kuin se "minun mielestäni", muutoinhan joka vuosi Nightwishit tekisivät kaikki muut paitsi voittaja :heh:
Tiedän sen ;) Ne aiemmin mainitsemasi Eläkeläiset ja Stighän eivät voittaneet puhelinääniä (eivät tulleet edes toiseksi), joten kyllä se rannalle jäävä puhelinäänien (ylivoimainen) voittaja on tuosta se paras ja yleispätevin määritelmä...

Timoteus kirjoitti:Pitäisiköhän tänä vuonna tehdä sama. Näytetään äänten jakauma ensin ja vasta sitten paljastetaan yksitellen, kenen tulos mikäkin on. :uujee:
Toivottavasti ei, en kestäisi jännitystä... :kups: Vaikeaa se tulee nytkin joka tapauksessa olemaan.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

kwak kirjoitti:Y
Nyt Arionilla on siellä 39% kannatus, Diandra laahaa kaukana toisena. Tuo äänestyshän on pelkkä hupinumero..
Ennekin on nähty, että lukioikäiset nörttipojat tai ihan vaan 15-20v pojat onnistuvat nettiäänestyksissä :heh: .

http://www.iltasanomat.fi/euroviisut/ar ... 96848.html
Tämä päivän IS barometri on taas julkaistu: Mikael kirii :uujee: . Huomionarvoista kuitenkin on, että sekä Diandra että Mikael ovat kasvattaneet yhdessä ikäryhmässä sitä osuuttaan. Diandra alle 18v:ssä nostanut prosentilla ja Mikael 26-45vuotiaissa useammalla. Epäilen että siellä molempien lähipiiri/fanit luukuttavat kappaletta repeatilla - tai jotain. Mikaelin kohdalla tätä tukee vielä se, että naisten osuus on pysynyt 17% , miesten osuus pelkästään kasvaa. Eli kappale pyörii 26-45 vuotiaiden miesten soittimissa.

Tämä mahdollisuus vain varoituksen sanana jos näistä aikoo jotain ennustella (sinkkulistaa ainakin on manipuloitu historiansa aikana ostoillakin :miettii: ellei tähän ole jotain rajoitetta Spotifylle keksitty, onhan se listakelpoinenkin, mitenköhän on :miettii: - voihan se olla että molempien suosio leviää kaveripiirissä ihan oikeastikin).
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
jv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1211
Liittynyt: 21 Marras 2005, 15:36
Paikkakunta: Helsinki, Suomi

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja jv »

^tuossa barometrissä tehty spotify-kuuntelun iän ja sukupuolijakauman mukaan pilkottu tulos näyttäisi antavan numerollista tukea täällä kuppilassa aiemmin esiintyneelle puheelle Diandran poikkeuksellisen suuresta suosiosta pikk.... ei kun hyvin nuorten naispuolisten henkilöiden keskuudessa. :hiips:

kauheat altapäin otetut kuvat muuten tuossa jutussa!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ :heh: ei kai se yllätys ole kellekään, mutta mikäli viittaat siihen keskusteluun, niin kysehän oli siitä, että paitsi tosiasiana, sitä pikkutyttöyttä käytettiin myös todisteena kappaleen huonoudesta, merkityksessä, että siitä saattavat pitää vain pikkutytöt ja että pikkutyttöjen pitäminen on ylipäänsä todiste huonoudesta ja johtaa ansaitsemattomaan menestykseen. Huomasit muuten varmaan, että siitä pitävät myös yli 45-vuotiaat (mistä tietenkin haluttaessa alentaa kilpakumppania (ja kohottaa sitä omaa) saadaan väännettyä myös kappaleen arvoa heikentävä todiste - mummojen suosio).

Mikaelin kohdalla voi muuten myös toivoa, että kappale leviää 25-45-vuotiaiden musiikkimedian toimijoiden keskuudessa, jotka ovat ahkeria spotifyn käyttäjiä ja valtaosin ikäryhmään osuvia miehiä. :peukku: ( :heh: - ja mikäli näin olisi, tällä ne, jotka noita pikkutyttö-teorioita viljelevät varmaankin itsetuntoaan osaavat helliä ;) )
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30860
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2013: Finaali, la 9.2.

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Ketjuun avattu suosikkiäänestys. UMK-pääketjun äänestyksessä karsiutujat ovat saaneet vain seitsemän ääntä, joten tuskin tästä ratkaisevasti erilaista tulosta saadaan esiin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Lukittu