UMK 2014: yleiskeskustelu
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Eiköhän ne päätetä. Tuottaja-Autiohan kommentoi viime viisujen esiintymisjärjestysmuutosta sanoin: "Käsittämätöntä, ettei ole tehty aiemin.".
Vaihtuvat sloganit takaisin!
- Mattokauppias
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2837
- Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
- Paikkakunta: Kajaani
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Elukka kirjoitti:Eiköhän ne päätetä. Tuottaja-Autiohan kommentoi viime viisujen esiintymisjärjestysmuutosta sanoin: "Käsittämätöntä, ettei ole tehty aiemin.".
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Onko finaalissa muuten käytössä sama systeemi kuin viime vuonna, että myös tuomareiden pisteet vaikuttavat?
- Mattokauppias
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2837
- Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
- Paikkakunta: Kajaani
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
^ Olen käsittänyt niin, että karsintaerissä ja finaalissa vaikuttavat myös tuomariston pisteet, kun taas keräilyerässä (semifinaalissa) pelkät yleisön pisteet painavat.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Esiintymisjärjestyksen päättämisessä on se hyvä puoli, että se tekee ohjelman miellyttävämmäksi seurata katsojalle. Kolikon kääntöpuolena on sitten lievä epäreiluus "huonoille" esiintymispaikoille joutuneita kilpailijoita kohtaan. Paras tietenkin olisi, että kappaleet luokiteltaisiin tempon ja/tai tyylin mukaan, päätettäisiin näiden kriteereiden mukaan arvontapaikat kappaleille ja lopuksi arvottaisiin kappaleet näille kohdille.Elukka kirjoitti:Eiköhän ne päätetä. Tuottaja-Autiohan kommentoi viime viisujen esiintymisjärjestysmuutosta sanoin: "Käsittämätöntä, ettei ole tehty aiemin.".
.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Juu. Itse tykään siitä että järjestys suosiolla päätetään, koska luotan tuottajien hyvään tahtoon. Eli siis annetaan biisille juuri sille kuuluva esiintymispaikka suhteutettuna muihin biiseihin. Ei ehkä tähän kuulu, mutta sanottakoon, että minua ei haittaisi edes, jos viisuista poistettaisiin alku- ja loppupää arvonta.
Vaihtuvat sloganit takaisin!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tuottajien hyvä tahto? Miten määritetään, mikä tietty esiintymisnumero millekin biisille kuuluu?Elukka kirjoitti:Juu. Itse tykään siitä että järjestys suosiolla päätetään, koska luotan tuottajien hyvään tahtoon. Eli siis annetaan biisille juuri sille kuuluva esiintymispaikka suhteutettuna muihin biiseihin.
Yritettiinhän kansainvälisenkin kisan osalta selitellä, miten kaikki kappaleet saadaan tällä tapaa erottumaan edukseen ja miten kaikki oikeastaan hyötyvät. Kukkua. Euroviisut on kilpailu ja nollasummapeliä. Pisteitä on jaossa vakiomäärä, jokaiselle sijaluvulle päätyy (epätodennäköisiä tasapeliskenaarioita lukuun ottamatta) vain yksi kappale. Sen, minkä joku hyötyy, joku toinen menettää.
Kaikissa kilpailuissa, joissa tuottaja päättää esiintymisjärjestyksen, järjestyksellä pyritään myös vaikuttamaan tulokseen. Ihan turha kuvitellakaan muuta. Päätettyä esiintymisjärjestystä voi toki silti kannattaa, jos pitää kilpailun tasapuolisuuden menettämistä käypänä hintana jostakin suuremmasta hyvästä. En tiedä, mikä tämä suurempi hyvä on. Parempi show? Missä näytöt siitä, että näin ja vain näin saadaan parempi show?
UMK:ssa kappaleita on niin vähän, että esiintymisjärjestyksen vaikutus on onneksi pienehkö. Siksi UMK:ssa sääntö ei ole kovin suuren itkun arvoinen. Euroviisuissa en sulata sitä ikinä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
-
- Laulaa viisuja
- Viestit: 852
- Liittynyt: 31 Joulu 2012, 08:11
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Luin että nuo studioversiot olisivat mullistaneet kaikki biisit, mutta omasta mielestäni noiden kaikkien biisien rakenteet ovat pysyneet jokseenkin täysin samanlaisina. Ei ole ainakaan mitään sellaisia suuria muutoksia tapahtunut, mitkä olisivat oleellisesti muuttaneet kappaleita (ainakin yhden radiokuuntelun perusteella).
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Ei liity UMK:hon, mutta miten itse euroviisuissa päätetään esiintymisjärjestyksestä tänä vuonna? Arvonta vai tuottajat päättävät?
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Esiintymisnumero määritellään omalla korvalla. Esimerkiksi viimeviisujen toisessa semifinaalissa ei olisi voitu kuvitellakaan Latviaa parempaa avaajaa. Se biisihän ei olisi muutenkaan päässyt finaaliin, mutta juuri sopivana avaajana sen mahdollisuudet olivat paremmat. Christerin ja Martinin tavoite ilmiselvästi täyttyi, biisit erottuivat omaksi edukseen.Timoteus kirjoitti:Tuottajien hyvä tahto? Miten määritetään, mikä tietty esiintymisnumero millekin biisille kuuluu?Elukka kirjoitti:Juu. Itse tykään siitä että järjestys suosiolla päätetään, koska luotan tuottajien hyvään tahtoon. Eli siis annetaan biisille juuri sille kuuluva esiintymispaikka suhteutettuna muihin biiseihin.
Yritettiinhän kansainvälisenkin kisan osalta selitellä, miten kaikki kappaleet saadaan tällä tapaa erottumaan edukseen ja miten kaikki oikeastaan hyötyvät. Kukkua. Euroviisut on kilpailu ja nollasummapeliä. Pisteitä on jaossa vakiomäärä, jokaiselle sijaluvulle päätyy (epätodennäköisiä tasapeliskenaarioita lukuun ottamatta) vain yksi kappale. Sen, minkä joku hyötyy, joku toinen menettää.
Kaikissa kilpailuissa, joissa tuottaja päättää esiintymisjärjestyksen, järjestyksellä pyritään myös vaikuttamaan tulokseen. Ihan turha kuvitellakaan muuta. Päätettyä esiintymisjärjestystä voi toki silti kannattaa, jos pitää kilpailun tasapuolisuuden menettämistä käypänä hintana jostakin suuremmasta hyvästä. En tiedä, mikä tämä suurempi hyvä on. Parempi show? Missä näytöt siitä, että näin ja vain näin saadaan parempi show?
UMK:ssa kappaleita on niin vähän, että esiintymisjärjestyksen vaikutus on onneksi pienehkö. Siksi UMK:ssa sääntö ei ole kovin suuren itkun arvoinen. Euroviisuissa en sulata sitä ikinä.
En väitä, etteikö missään TV-ohjelmassa EJ:llä pyrittäisi lopputulokseen vaikuttamaan, mutta viisuissa asia ei nain mennyt. Euroviisutkin ovat pohjimmiltaan suuri TV-produktio. Viihdearvo menee välttämättäkin kilpailun edelle. Parempaa ja viihdyttävämpää TV-showta saadaan aikaan päättämällä EJ ja samalla biisit saadaan sijoitettua juuri niille sopiville ja edullisille paikoille.
Vaihtuvat sloganit takaisin!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Siis kokonaan subjektiivisesti. Toisin sanoen esiintymisnumeroille ei voi esittää mitään objektiivisia perusteita.Elukka kirjoitti:Esiintymisnumero määritellään omalla korvalla.
Tämä oli harvoja onnistuneita valintoja. Perusteletko vielä, miksi ykkössemin avasi joukon huomaamattomin harmaavarpunen ja finaalin vihainen nainen, joka toivotti meidät kaikki helvettiin. Eikö näitäkään parempia avaajia olisi voinut kuvitella? Ja erottuivatko Itävalta ja Ranska todella edukseen numerolta 1?Elukka kirjoitti:Esimerkiksi viimeviisujen toisessa semifinaalissa ei olisi voitu kuvitellakaan Latviaa parempaa avaajaa.
Toistat SVT:n kliseitä esittämättä todisteita tai perusteluja "ilmiselvyyksille". Kiistän kaikkien väitteittesi "ilmiselvyyden". Toteen näyttämättä on...:Elukka kirjoitti:Christerin ja Martinin tavoite ilmiselvästi täyttyi, biisit erottuivat omaksi edukseen.
En väitä, etteikö missään TV-ohjelmassa EJ:llä pyrittäisi lopputulokseen vaikuttamaan, mutta viisuissa asia ei nain mennyt. Euroviisutkin ovat pohjimmiltaan suuri TV-produktio. Viihdearvo menee välttämättäkin kilpailun edelle. Parempaa ja viihdyttävämpää TV-showta saadaan aikaan päättämällä EJ ja samalla biisit saadaan sijoitettua juuri niille sopiville ja edullisille paikoille.
- ...1) että suunniteltu esiintymisjärjestys parantaa show'ta ensinkään,
- ...2) että ESC 2013:n tuotantoryhmä onnistui suunnittelussaan, ja
- ...3) että, sikäli kuin väite 1 pitääkin paikkaansa, suunnitellun esiintymisjärjestyksen hyötyjä ei voi saavuttaa kevyemmin keinoin (esim. Tom Tomin yllä luonnehtimalla mallilla).
Eniten ihmettelen, miten kukaan ihan tosissaan voi pitää väitettä 2 totena. Julistusten mukaan esiintymisjärjestys suunnittelemalla saadaan aikaan tasapainoinen ja otteessaan pitävä show. Todellisuudessa tuotantoryhmä lähinnä raivasi alkupuoliskolle arvotut suosikit niin myöhäisille esiintymisnumeroille kuin mahdollista, joten jokaisen show'n alkuosasta tuli puuduttava. Finaalissa kahdeksalta ensimmäiseltä esiintymisnumerolta kukaan ei sijoittunut kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2006. Jos sama periaate jatkuu, muutamassa vuodessa katsojat oppivat avaamaan TV:n 45 minuuttia myöhässä, koska mitään olennaista ei kuitenkaan tule missattua. Sekö on show'n – ja alkupäähän sijoiteltujen kilpailijoiden – etu?
Sääntömuutoksesta ei ole ilmoitettu mitään, joten melko varmasti tuottajat päättävät.Wadde kirjoitti:Ei liity UMK:hon, mutta miten itse euroviisuissa päätetään esiintymisjärjestyksestä tänä vuonna? Arvonta vai tuottajat päättävät?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tässä Wiwibloggsin haastattelussa tuottaja tai "Head of Show" (mikä ihmeen titteli sekin on) kertoo että sama tuottajavetoinen esiintymisjärjestys tulee myös Tanskan kisoihin
http://wiwibloggs.com/2013/10/30/eurovi ... dme/33207/#
http://wiwibloggs.com/2013/10/30/eurovi ... dme/33207/#
Hello Hi!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Alkukarsinnat ja keräilyerä ovat mun mielestä turhia. Mielelläni näkisin kaikki 12 siellä Baronalla.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
VOF aloitusjaksossa tänään pari esiintyjää joita haluais nähdä tulevaisuudessa umkssa, varsinkin se viimeinen mimmi
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Esiintymisjärjestyksellä pyritään kai siihen, että ei tule peräkkäin esimerkiksi 4 balladia tai 4 menobiisiä. Lähtöisin Melodifestivalenista. Kummallisesti kuitenkin ihan kuin San Marinoa olisi rangaistu laittamalla se seminsä kakkoseksi. Melodifestivalenissa aloitusbiisi on ollut usemmiten räväkkä.
Liittyen alkupäässä olevien biisien muistettavuuteen, oliko sattumaa 2004 että semin seitsemästä ensimmäisestä biisistä ei päässyt yhtään finaaliin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision ... ntest_2004
Liittyen alkupäässä olevien biisien muistettavuuteen, oliko sattumaa 2004 että semin seitsemästä ensimmäisestä biisistä ei päässyt yhtään finaaliin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Eurovision ... ntest_2004
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Mietityttää, että mikäköhän mahtaa olla tämä suuri kansanjoukko, joka on antanut jokaiselle kappaleelle yhden tähden. Katkeroituneita pudonneita? Minusta tämän vuoden kilpailussa ei ole yhtäkään yhden tähden kappaletta. Eipä ole tosin viiden tähden kappaleitakaan...
"Mutta siis kaikkihan on pornoa, jos sitä katsoo oikein." (Margot)
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Nyt kun olen kuunnellut biisit yhden kerran tuohon YLE:n tahtiin, eli ensimmäiset tuomareille esiintymiset niin kokoanpa tähän ajatukseni ja ensimmäisen puntarijärjestyksen. En ole siis kuunnellut niitä "paranneltuja" versioita.
XXXXX
-
XXXX
1.Softengine
Näillähän oli hyvä meininki. Jo ensikuuntelulla vähän tykästyin kipaleeseen, jännä nähdä miten tämä kehittyy. Top 3 ainesta, vähintään.
2.Hanna Sky
Diandra-vikaa havaittavissa eli matalalta laulaessa ei meinaa melodiaa löytyä, mutta muutoin biisissä paljon hyvää, kivaa oli taustakuoron käyttö sanoja lausuen sekä kovaa ja korkealta kohta. Muutoinkin biisi tuntui kehittyvän ja paranevan loppuaan kohden. Tosin kaikin tavoin vielä aika ohkainen esitys, lisää jykevyyttä pitää saada taustaan ja lauluun.
3.Lili Lambert
Ihan kivalla säksytyksellä lähti, eikä jatkokaan ollut huono. Tuli vähän jotenkin Kylie Minoque mieleen. Ensikuunteluiden perusteella pyyhkii Clarissalla lattiaa, vaikka onhan tässäkin kehittämisen varaa.
XXX
4.Jasmin Michaela
Jäipäs ristiriitaiset fiilikset, esitys näytti hyvältä ja kuulosti hyvältä ja sinänsä tuntui, että asiat oli kunnossa, mutta se tuntui nii-iin pitkältä. Jotain tuohon pitää keksiä ettei se tuntuisi niin itseään toistavalta.
5.MIAU
Jonkinlaisena indiestä innostujana halusin tykätä tästä, mutta ensikuuntelulla tämä ei kyllä lähtenyt. Tuntui, että biisissä oli kikkailua ja väliosaa ja kaikkea, mutta sitä itse biisiä en tahtonyt löytää sieltä. Paljon mahdollista, että uudempi versio ja lisäkuuntelut auttavat asiaa.
6.Clarissa feat. Josh
Periaatteessa homma aika hyvin kasassa, mutta laulusuorituksista erityisesti naisen osalta puuttui puhtia, ja onhan tuo biisikin kovin miljoonasti kuultu.
XX
7.Hukka ja Mama
Ok, vaikka en ole iskelmäradion kuuntelijoita. Ei joukon huonoin.
8.MadCraft
ooo-ooottelu toimi, muutoin tuntui laulu menevän vähän ohitse, ehkä hyväkin, koska laulaja ei tuntunut onnistuvan erityisen hyvin. Paikoittain jees, paikoittain soljui aika unohdettavasti ohi.
X
9.Lauri Mikkola
Ammattimainen mutta niin kovin tylsän tasapaksu. Biisiin pitää saada vielä paljon jotakin, joka herättäisi kuulijan mielenkiinnon, tai edes kuulijan.
10.Dennis Fagerström
Tätä oli kehuttu, joten odotin tältä jotain, mitään en saanut. Aivan hemmetin pliisun pikkunättiä. Tämä katoaa tapettiin ihan sama missä tätä esitetään. Tässä ei ole vaaraa vaikka Dennis menisi tätä esittämään influenssassa aivastellen vanhainkotiin. Paratiisi Oscar oli rokimpi. Ja itse esiintyjä antoi minulle negatiivisia fiboja, kova kehumaan itseään ja vähän tuli sellainen itseään täynnä olevan nulikan kuva.
11.MAKEA
Melkoinen sekasotku, jotenkin amatöörimäinen kokonaisuus, ja sitten tuota ***** suomirappia, joten ihmekään, että soittolista Saarinen tämän jyrännyt kahdentoista joukkoon, YleX:lläkin taitaa noin puolet soittolistasta olla tuota musiikin syöpää. No, kitara oli kiva. Musiikkiluokka plays Waldo´s People på finska.
12.Mikko Pohjola
Luulin, että Lauri Mikkolan hyssyttely oli tylsä, sitten kuulin tämän. Herättäkää kun loppuu.
Taso kohtalainen, ja osalla biiseistä korvani sanoisi olevan paljon kehittymisen varaa eli voivat nousta oikeinkin kivoiksi, näiksi kehityskelpoisiksi laskisin Softenginen, Hanna Skyn, Lili Lambertin, Jasmin Michaelan ja MIAUn sekä hieman alempaa listalta Lauri Mikkolan, jolla on kohtalainen joskin tylsä pohja, mutta ammattimaiseen pakettiin voisi ehkä olla mahdollista kikkailla mielenkiintoa.
XXXXX
-
XXXX
1.Softengine
Näillähän oli hyvä meininki. Jo ensikuuntelulla vähän tykästyin kipaleeseen, jännä nähdä miten tämä kehittyy. Top 3 ainesta, vähintään.
2.Hanna Sky
Diandra-vikaa havaittavissa eli matalalta laulaessa ei meinaa melodiaa löytyä, mutta muutoin biisissä paljon hyvää, kivaa oli taustakuoron käyttö sanoja lausuen sekä kovaa ja korkealta kohta. Muutoinkin biisi tuntui kehittyvän ja paranevan loppuaan kohden. Tosin kaikin tavoin vielä aika ohkainen esitys, lisää jykevyyttä pitää saada taustaan ja lauluun.
3.Lili Lambert
Ihan kivalla säksytyksellä lähti, eikä jatkokaan ollut huono. Tuli vähän jotenkin Kylie Minoque mieleen. Ensikuunteluiden perusteella pyyhkii Clarissalla lattiaa, vaikka onhan tässäkin kehittämisen varaa.
XXX
4.Jasmin Michaela
Jäipäs ristiriitaiset fiilikset, esitys näytti hyvältä ja kuulosti hyvältä ja sinänsä tuntui, että asiat oli kunnossa, mutta se tuntui nii-iin pitkältä. Jotain tuohon pitää keksiä ettei se tuntuisi niin itseään toistavalta.
5.MIAU
Jonkinlaisena indiestä innostujana halusin tykätä tästä, mutta ensikuuntelulla tämä ei kyllä lähtenyt. Tuntui, että biisissä oli kikkailua ja väliosaa ja kaikkea, mutta sitä itse biisiä en tahtonyt löytää sieltä. Paljon mahdollista, että uudempi versio ja lisäkuuntelut auttavat asiaa.
6.Clarissa feat. Josh
Periaatteessa homma aika hyvin kasassa, mutta laulusuorituksista erityisesti naisen osalta puuttui puhtia, ja onhan tuo biisikin kovin miljoonasti kuultu.
XX
7.Hukka ja Mama
Ok, vaikka en ole iskelmäradion kuuntelijoita. Ei joukon huonoin.
8.MadCraft
ooo-ooottelu toimi, muutoin tuntui laulu menevän vähän ohitse, ehkä hyväkin, koska laulaja ei tuntunut onnistuvan erityisen hyvin. Paikoittain jees, paikoittain soljui aika unohdettavasti ohi.
X
9.Lauri Mikkola
Ammattimainen mutta niin kovin tylsän tasapaksu. Biisiin pitää saada vielä paljon jotakin, joka herättäisi kuulijan mielenkiinnon, tai edes kuulijan.
10.Dennis Fagerström
Tätä oli kehuttu, joten odotin tältä jotain, mitään en saanut. Aivan hemmetin pliisun pikkunättiä. Tämä katoaa tapettiin ihan sama missä tätä esitetään. Tässä ei ole vaaraa vaikka Dennis menisi tätä esittämään influenssassa aivastellen vanhainkotiin. Paratiisi Oscar oli rokimpi. Ja itse esiintyjä antoi minulle negatiivisia fiboja, kova kehumaan itseään ja vähän tuli sellainen itseään täynnä olevan nulikan kuva.
11.MAKEA
Melkoinen sekasotku, jotenkin amatöörimäinen kokonaisuus, ja sitten tuota ***** suomirappia, joten ihmekään, että soittolista Saarinen tämän jyrännyt kahdentoista joukkoon, YleX:lläkin taitaa noin puolet soittolistasta olla tuota musiikin syöpää. No, kitara oli kiva. Musiikkiluokka plays Waldo´s People på finska.
12.Mikko Pohjola
Luulin, että Lauri Mikkolan hyssyttely oli tylsä, sitten kuulin tämän. Herättäkää kun loppuu.
Taso kohtalainen, ja osalla biiseistä korvani sanoisi olevan paljon kehittymisen varaa eli voivat nousta oikeinkin kivoiksi, näiksi kehityskelpoisiksi laskisin Softenginen, Hanna Skyn, Lili Lambertin, Jasmin Michaelan ja MIAUn sekä hieman alempaa listalta Lauri Mikkolan, jolla on kohtalainen joskin tylsä pohja, mutta ammattimaiseen pakettiin voisi ehkä olla mahdollista kikkailla mielenkiintoa.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Areenan demoklipeistä määrällisesti katsotuin on Jasmine 3527 aivan kannoilla MIAU 3502 toistoa. Seuraavaksi katsotuimpia Hukka ja Mama, Softengine ja Clarissa, joilla tuhat toistoa vähemmän eli 2500 molemmin puolin. Muut perässä, vähiten Lili Lambert. Mutta - tämän päivän esittelyjakson pätkät ovat olleet viikon vähemmän eikä niitä vielä ole näytetty telkkarissa joten MIAU on vahvoilla. Sen näyttää demovalikoiman järjestäminen "Katsotuimmat" - järjestykseen, joka laskee ilmeisesti jotain viime päivien katsomista järjestyksestä päätellen. Alla
http://areena.yle.fi/?q=demon+ensiesity ... edia=video
http://areena.yle.fi/?q=demon+ensiesity ... edia=video
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Tuomaristo hehkutti Sängyn reunalla -biisin tarinaa. Tarina suomeksi ei kuitenkaan lämmitä viisuissa.
Saara ♕ The Queen
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
EYPΩVIΣIΩN - Undo my sadness
AᗺBA ARRIVAL
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Youtube / UMK 2014 katsotuimmat esittelyjakson tuomareille esiintymisetta1ja kirjoitti:Areenan demoklipeistä määrällisesti katsotuin on Jasmine 3527 aivan kannoilla MIAU 3502 toistoa. Seuraavaksi katsotuimpia Hukka ja Mama, Softengine ja Clarissa, joilla tuhat toistoa vähemmän eli 2500 molemmin puolin. Muut perässä, vähiten Lili Lambert. Mutta - tämän päivän esittelyjakson pätkät ovat olleet viikon vähemmän eikä niitä vielä ole näytetty telkkarissa joten MIAU on vahvoilla. Sen näyttää demovalikoiman järjestäminen "Katsotuimmat" - järjestykseen, joka laskee ilmeisesti jotain viime päivien katsomista järjestyksestä päätellen. Alla
http://areena.yle.fi/?q=demon+ensiesity ... edia=video
1 Clarissa 5653
2 Jasmin 4450
3 Makea 4401
kolmen kärki ollut siis katsottavissa n.2 vkoa
paras toisesta esittelyjaksosta on Softengine 2418 katselukertaa (n. 1 vko katseltavissa)
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Kun esim. Clarissa on näihin lukemiin saanut 3 tykkäystä lisää tai Dennis 6, niin Softengine on saanut lisää 170 tykkäystä, ja niistä 84 tänään klo 21 ohjelman alkamisen jälkeen.aj1964 kirjoitti:UMK ehdokkaiden fb tykkäykset tähän mennessä..
MADCRAFT 2848
MIKKO POHJOLA 1936
LAURI MIKKOLA 1437
CLARISSA 1366
MIAU 1109
SOFTENGINE 941
DENNIS F 914
JASMIN M 895
MAKEA 889
HANNA SKY 803
LILI LAMBERT 628
HUKKA MAMA 588
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Minusta Sängyn reunallan ansiot ovat aivan muualla kuin sanoissa: melodiassa, tunnelmassa, näennäisessä yksinkertaisuudessa, jossa on kuitenkin kivoja sovituksellisia jippoja ja elementit tasapainossa. Aluksi en edes ajatuksen kanssa kuunnellut sanoja ja pidin silti.tanko kirjoitti:Tuomaristo hehkutti Sängyn reunalla -biisin tarinaa. Tarina suomeksi ei kuitenkaan lämmitä viisuissa.
Se on toki totta, että viisuihin ei kannata lähettää kappaletta, jonka ainoa tai olennaisin viehätys on sanoituksen sisällössä. Tämä muuten pätee, vaikka sanoitus olisi englanniksikin. Ei englantia Euroopassa niin hyvin ymmärretä. UMK:ssa ei minusta ole tällaisia kappaleita eikä ollut viime vuonnakaan. Ehkä Selja pääsee lähimmäs.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
-
- Kanta-asiakas
- Viestit: 11660
- Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
- Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
- Viesti:
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
lekendaarinen Muzis puh.. kirjottelee taas täyttä asiata... ihte ihmettelin että mitä hiton karsimisia nyt enää tässä vaiheessa...!? kaikki he ovat jo voittajia... joku heistä nyt sitten satutaan valihtemaan sinne - siis melkein arpapeliä... - ratkaisuun vaikuttavat niin monet asiat.... ettei oo tosikaan... ja parasta kokonaisuuttahan sinne ei saada - ei kirveelläkään... viimeksi näin onnistuttiin v. 2012, no joo eihän siitä oo kauaakaan, 2011 joo aivan loistava veto... paras mahollinen meijän Alex ... 2010 ... -09 ja -08 mentiin vähän, lipsahti tuohivirsus ojaan mutta komeita menestyksiä ja huomiota saatiin silloinkin, -09 vaikuttava video ja -08 mmmmahtavat rummut ja paljaat urosten nännit... parempaa ei -00 -luvun viisuissa voi juuri enää kuvitellakaan, paitsi elämää suuremmat upeat Balkan-balladit .... nyttemmin on ilmeisesti 4 viikonloppua ennen suamen loppumäikäntää... ihte näkisin kaikissa seuraavissa preppaus- ja semi-lähetyksissä myös sen veteraani osion, esim. 4-6 suomalaista super-tähti-laulajaa Dannysta ja Juhani Markolasta ja Keijo Minervasta ja Merja Rantamäestä ja Arja Havakasta ja Souvarit -lauluyhtyeestä lähtien ..... (näitähän riittää, kymmeniä solisteja jotka eivät ole vielä olleet mukana meidän esc-karsinnoissakaan!) ja sieltä menis sitten aina yleisö-äänestyksellä yksi veteraani jatkoon .... todellisissa tai osittain korkeimmissa sivistysvaltioissa ei kaihdeta iäkkäitäkään artisteja, Sveitsin Lys Assia tai Venäjän... :köh-köh: ... siellä tietysti on pirun paljon pahaa ja huonoa mutta ainakin kansakunta osaa käyttää esimerkillisen hyvin luonnonkeräilytuotteita ja mainioita esc-karsintojakin heillä on ollut, ainakin sellaiset missä ovat esiintyneet jotkut Oleg ... muistattehan sen ooppera-laulajan... jne .... (ja se meidän UMK-neliapila-raati olisi tässä vaiheessa eli viimeistään tammikuun toisella viikolla passitettu pelkällä menolipulla Kamsatshkaan...) ... lopullisesa finaalissamme olisi mukana siis noin 16 - 20 esitystä... eli jokaiselle tulis varmasti jotain!MuzaMaza kirjoitti:Alkukarsinnat ja keräilyerä ovat mun mielestä turhia. Mielelläni näkisin kaikki 12 siellä Baronalla.
Mutta nämä tämmöiset haikailut kuuluvat jonnekin sellaiseen parempaan Maailmaan... (Diese Welt) ... jonnekin jossa ei ole sotia, jossa on kaikilla ihmisillä yhtäläinen Tasa-arvo... Maailma missä yhdenkään lapsen ei tarvise tuntea itseään uhatuksi, eikä nälkäiseksi.... ja jossa ei olisi yhtäkään yksinäisyydestä kärsivää vanhusta. Tellus jossa eläintenkin olisi maksimaalisen hyvä olla, ei parsinavetoita, ei kahleita, ketut ym. vapaina (itä-suomen yliopiston tutkim. kart. tiloilla ketuista jopa 77 prosentilla oli väärän asentoon taipuneet jalat, siis tarhatuilla-häkki-turkiseläimillä!) ... Maailma jossa raha ei olisi uskonto vaan ihmisten tärkein ja korkein arvo ja päämäärä olisi toisistaansa huolehtiminen....
(ja sellainen maailma voi olla vielä mahdollinen, jos äänestät vihreitä, vasemmistolaisia tai SDP:läisiä! ... .)
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Nimimerkin tanko inspiroimana päätin harrastaa laskentoa ja tarkistaa, miten esityskieli on vaikuttanut semifinaalista läpipääsyyn euroviisuissa. Tangon kantava teesi tuntuu olevan, että semifinaalin läpäiseminen suomeksi on jos ei aivan mahdotonta, niin ainakin huomattavan epätodennäköistä. Intuitio kuitenkin sanoo, ettei yleisölle käsittämättömillä kielillä niin huonosti ole semeissä viime aikoina mennyt.
Otin tarkastelujaksoksi vuodet 2008–13. Määrittelin kaikille kappaleille vain yhden esityskielen. Monikielisten kappaleiden kohdalla kertosäkeistön kieli ratkaisi. Jos kertosäkeistöäkin esitettiin monella kielellä, valitsin kielen, jota kertosäkeistö(i)ssä käytettiin eniten.
Tarkastelujaksolla semeissä esitettiin 216 kappaletta, joista 120 (56 %) meni läpi. Kielittäin ja kieliryhmittäin nämä on jaettavissa seuraavasti:
englanti 91/146 = 62 %
muut germaaniset (hollanti, islanti, ruotsi, saksa) 1/4 = 25 %
germaaniset yhteensä 92/150 = 61 %
romaaniset (italia, portugali, ranska, romania) 7/13 = 54 %
"serbokroatia" (bosnia, kroatia, montenegro, serbia) 8/16 = 50 %
muut slaavilaiset (bulgaria, makedonia, puola, slovakki, sloveeni, venäjä) 1/16 = 6 %
slaavilaiset yhteensä 9/32 = 28 %
muut kielet (albania, heprea, kreikka, ojulissi, suomi, swahili, turkki, unkari, viro) 12/21 = 57 %
muut kuin englanti yhteensä 29/70 = 41 %
_____________________________________________________
Luokka "muut kielet" on hyvin sekalainen seurakunta. Siihen kuuluvia kieliä yhdistää se, että samaa tai läheistä sukukieltä puhuvia kansakuntia on viisuissa korkeintaan yksi, joten sanoitusta ei ymmärrä juuri kukaan. Siihen nähden näillä kielillä on tehty hyvää jälkeä, erityisesti verrattuna slaavilaisiin kieliin, joiden karsiutumisherkkyys hätkähdytti.
Luokkaan "muut kielet" kuuluivat seuraavat viisut.
2008s1 Israel: The fire in your eyes (5./19)
2008s1 Belgia: O julissi (17./19)
2008s1 Suomi: Missä miehet ratsastaa (8./19)
2008s2 Turkki: Deli (7./19)
2008s2 Albania: Zemrën e lamë peng (9./19)
2008s2 Kypros: Femme fatale (15./19)
2009s2 Viro: Rändajad (3./19)
2010s1 Suomi: Työlki ellää (11./17)
2010s1 Kreikka: Opa (2./17)
2010s2 Israel: Milim (8./17)
2011s1 Norja: Haba haba (17./19)
2011s1 Kreikka: Watch my dance (1./19)
2011s2 Kypros: San angelos s'agapisa (18./19)
2012s1 Albania: Suus (2./18)
2012s1 Israel: Time (13./18)
2012s2 Viro: Kuula (4./18)
2013s1 Viro: Et uus saaks alguse (10./16)
2013s1 Kypros: An me thimase (15./16)
2013s2 Israel: Rak bishvilo (14./17)
2013s2 Unkari: Kedvesem (8./17)
2013s2 Albania: Identitet (15./17)
Keskimääräinen sijoitus yhdeksäs eli semin keskivaiheilla.
O julissi ja Haba haba heikentävät sarjaa oikeastaan suotta. Kumpikaan ei kohdannut kansainvälisessä kisassa sen pahempaa kielimuuria kuin maansa karsinnassa. Jos nämä jätetään pois, oudoimmilla kansalliskielillä on läpäisty semifinaali paremmalla prosentilla (63 %) kuin englanniksi! Toki otoskoko on pieni.
Kukin vetäköön omat johtopäätöksensä. Minusta suomenkielisen viisun valinta ei näillä näytöillä vaikuta täysin typerryttävältä idiotismilta.
Otin tarkastelujaksoksi vuodet 2008–13. Määrittelin kaikille kappaleille vain yhden esityskielen. Monikielisten kappaleiden kohdalla kertosäkeistön kieli ratkaisi. Jos kertosäkeistöäkin esitettiin monella kielellä, valitsin kielen, jota kertosäkeistö(i)ssä käytettiin eniten.
Tarkastelujaksolla semeissä esitettiin 216 kappaletta, joista 120 (56 %) meni läpi. Kielittäin ja kieliryhmittäin nämä on jaettavissa seuraavasti:
englanti 91/146 = 62 %
muut germaaniset (hollanti, islanti, ruotsi, saksa) 1/4 = 25 %
germaaniset yhteensä 92/150 = 61 %
romaaniset (italia, portugali, ranska, romania) 7/13 = 54 %
"serbokroatia" (bosnia, kroatia, montenegro, serbia) 8/16 = 50 %
muut slaavilaiset (bulgaria, makedonia, puola, slovakki, sloveeni, venäjä) 1/16 = 6 %
slaavilaiset yhteensä 9/32 = 28 %
muut kielet (albania, heprea, kreikka, ojulissi, suomi, swahili, turkki, unkari, viro) 12/21 = 57 %
muut kuin englanti yhteensä 29/70 = 41 %
_____________________________________________________
Luokka "muut kielet" on hyvin sekalainen seurakunta. Siihen kuuluvia kieliä yhdistää se, että samaa tai läheistä sukukieltä puhuvia kansakuntia on viisuissa korkeintaan yksi, joten sanoitusta ei ymmärrä juuri kukaan. Siihen nähden näillä kielillä on tehty hyvää jälkeä, erityisesti verrattuna slaavilaisiin kieliin, joiden karsiutumisherkkyys hätkähdytti.
Luokkaan "muut kielet" kuuluivat seuraavat viisut.
2008s1 Israel: The fire in your eyes (5./19)
2008s1 Belgia: O julissi (17./19)
2008s1 Suomi: Missä miehet ratsastaa (8./19)
2008s2 Turkki: Deli (7./19)
2008s2 Albania: Zemrën e lamë peng (9./19)
2008s2 Kypros: Femme fatale (15./19)
2009s2 Viro: Rändajad (3./19)
2010s1 Suomi: Työlki ellää (11./17)
2010s1 Kreikka: Opa (2./17)
2010s2 Israel: Milim (8./17)
2011s1 Norja: Haba haba (17./19)
2011s1 Kreikka: Watch my dance (1./19)
2011s2 Kypros: San angelos s'agapisa (18./19)
2012s1 Albania: Suus (2./18)
2012s1 Israel: Time (13./18)
2012s2 Viro: Kuula (4./18)
2013s1 Viro: Et uus saaks alguse (10./16)
2013s1 Kypros: An me thimase (15./16)
2013s2 Israel: Rak bishvilo (14./17)
2013s2 Unkari: Kedvesem (8./17)
2013s2 Albania: Identitet (15./17)
Keskimääräinen sijoitus yhdeksäs eli semin keskivaiheilla.
O julissi ja Haba haba heikentävät sarjaa oikeastaan suotta. Kumpikaan ei kohdannut kansainvälisessä kisassa sen pahempaa kielimuuria kuin maansa karsinnassa. Jos nämä jätetään pois, oudoimmilla kansalliskielillä on läpäisty semifinaali paremmalla prosentilla (63 %) kuin englanniksi! Toki otoskoko on pieni.
Kukin vetäköön omat johtopäätöksensä. Minusta suomenkielisen viisun valinta ei näillä näytöillä vaikuta täysin typerryttävältä idiotismilta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Samaa mieltä. Kuten kappaleen varsinaisessa ketjussakin kirjoitin: kuuntelin kappaleen lukuisia kertoja, ennen kuin ymmärsin, että siinä lauletaan pettämisestä. Sitä ennen olin vain lumoutunut kappaleen tunnelmasta ja melodiasta, laulajan äänestä jne. Ja kuten ketjussa kirjoitin, se on hyvä merkki euroviisun kannalta.Timoteus kirjoitti:Minusta Sängyn reunallan ansiot ovat aivan muualla kuin sanoissa: melodiassa, tunnelmassa, näennäisessä yksinkertaisuudessa, jossa on kuitenkin kivoja sovituksellisia jippoja ja elementit tasapainossa. Aluksi en edes ajatuksen kanssa kuunnellut sanoja ja pidin silti.
Ihailtavaa tilastonikkarointia jälleen kerran Timoteukselta, kiitos! Erittäin mielenkiintoista.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Olipa hienot tilastot. Itse olisin valmis parin mielestäni parhaimman kappaleen kohdalla (Jasmin, Mikko) ottamaan suomekielisen biisin "riskin" tänä vuonna.Timoteus kirjoitti: Kukin vetäköön omat johtopäätöksensä. Minusta suomenkielisen viisun valinta ei näillä näytöillä vaikuta täysin typerryttävältä idiotismilta.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Luultavasti tämänkin pollin äänestäjät ovat suurimmalta osalta ei-suomalaisia eikä heitäkään näköjään kieli haittaa: http://wiwibloggs.com/2014/01/04/poll-w ... and/36255/
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Kiitoksia taas mielenkiintoisesta tilastosta!
. Mainittuja kieliä käyttäneet maathan ovat yrittäneet myös englanniksi, mutta tulos ei ole tainnut olla olennaisesti parempi kuin slaavikielillä? -Mihin kieliryhmään muuten sijoittui Love Unlimited?Timoteus kirjoitti:muut slaavilaiset (bulgaria, makedonia, puola, slovakki, sloveeni, venäjä) 1/16 = 6 %
Timoteus kirjoitti:O julissi ja Haba haba heikentävät sarjaa oikeastaan suotta. Kumpikaan ei kohdannut kansainvälisessä kisassa sen pahempaa kielimuuria kuin maansa karsinnassa. Jos nämä jätetään pois, oudoimmilla kansalliskielillä on läpäisty semifinaali paremmalla prosentilla (63 %) kuin englanniksi!
Rise, angel, shine, love!
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
Laskin Love unlimitedin bulgariaksi. Kertosäkeistö sisältää bulgariaa ("Teb običam, samo teb običam...") enemmän kuin mitään muuta yksittäistä kieltä.Rousku kirjoitti:Kiitoksia taas mielenkiintoisesta tilastosta!
. Mainittuja kieliä käyttäneet maathan ovat yrittäneet myös englanniksi, mutta tulos ei ole tainnut olla olennaisesti parempi kuin slaavikielillä? -Mihin kieliryhmään muuten sijoittui Love Unlimited?Timoteus kirjoitti:muut slaavilaiset (bulgaria, makedonia, puola, slovakki, sloveeni, venäjä) 1/16 = 6 %
Ja joo, ei näillä mailla englanniksi ole kovin paljon paremmin sujunut.
Bulgaria 0/2 = 0 %
Latvia* 1/5 = 20 %
Makedonia 0/1 = 0 %
Puola 1/3 = 33 %
Slovakia 0/2 = 0 %
Slovenia 1/3 = 33 %
yhteensä 3/16 = 19 %
* Ainoa venäjänkielinen semifinaaliviisu oli Probka (Latvia 2009).
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK 2014: yleiskeskustelu
"Muut kielet"-ryhmän keskiarvoa toisaalta kohottavat Kreikka ja Turkki, jotka menisivät läpi yhtä hyvin ishtariksi tai trebleksi laulettuina.Timoteus kirjoitti:Jos nämä jätetään pois, oudoimmilla kansalliskielillä on läpäisty semifinaali paremmalla prosentilla (63 %) kuin englanniksi! Toki otoskoko on pieni.
Sinänsä en suuresti usko kielen merkitykseen. Tilastoissa luultavasti näkyy myös se, että erikoisia kieliä usein käytetään erikoisissa kappaleissa, joiden suurin ongelma on jossain aivan muualla kuin sanoituksessa.