UMK 2016: yleiskeskustelu

Euroviisut 2016 Tukholmassa

Suosikkisi UMK-ehdokkaista (max. 3)?

Saara Aalto – No fear
68
11%
Mikko Herranen – Evil tone
4
1%
Stella Christine – Ain't got time for boys
20
3%
Eini – Draamaa
38
6%
ClemSO – Thief
33
5%
Pää-Äijät – Shamppanjataivas
12
2%
Attention 2 – Ready for the show
6
1%
Cristal Snow – Love is blind
34
5%
Annica Milán & Kimmo Blom – Good enough
81
13%
Rafaela Truda – Rise up
26
4%
Ylona – Blazing fire
12
2%
Mikael Saari – On it goes
129
21%
Lieminen – Pehmeiden arvojen vaalijat
4
1%
Tuuli Okkonen – Don't wake me up
27
4%
Gušani Brothers – Poom poom
25
4%
Barbe-Q-Barbies – Let me out
38
6%
Pietarin Spektaakkeli – Liian kuuma
9
1%
Sandhja – Sing it away
59
9%
 
Ääniä yhteensä: 625

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2981
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

En ole ihan kaikkina vuosina äänestänyt, koska en ole jaksanut aina olla kovin innostunut koko euroviisuista.
Vuonna 2006 äänestin Lordia, koska uskoin sen mahdollisuuksiin ja pidin siitä.
Vuonna 2013 äänestin Mikael Saarta, koska uskoin kappaleen mahdollisuuksiin ja pidin siitä.
Vuonna 2014 äänestin Mikko Pohjolaa, koska kappale oli riittävän hyvä, tosin sen mahdollisuuksista en osannut arvella mitään. Oikeastaan olisin voinut jättää äänestämättä.
Vuonna 2015 äänestin Opera Skaalaa, koska juuri se olisi mielestäni ollut upein kappale ja esitys. Se olisi pärjännyt paremmin kuin viime vuotinen edustajamme.

Suuri pettymys: Mikael Saaren putoaminen edustuspaikasta.
Myönteinen yllätys: Softenginen melkoisen hyvä sijoitus euroviisuissa.
Ensimmäinen toive: Suomi pääsee sijoille 1.-5. kansainväliseen makuun olevalla, todella hyvällä kappaleella.
Toinen toive: Ei Lappi-joikuja, eikä eläkeläishuumorihumppia kisoihin. Ei muutakaan ns. "huumoripläjäystä".

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

2007: Muistan etäisesti rakastuneeni johonkin musavideoon, missä valtava hämähäkki kiusasi laulajaa. :heh: Muistaako joku, mistä oli kyse?

2008: Vuokko Hovatta - Virginia. Tää olisi menestynyt. Ihan takuulla.

2009: Riikka - Meren. :kups: Ensimmäinen eteeriballadi, johon rakastuin. Olisi taistellut Rändajadin kanssa samoista äänistä, todennäköisesti samoilla sijoillakin.

2010: Heli Kajo - Annankadun kulmassa. Kuulostaa euroviisuklassikolta.

2011: Paradise Oskar - Da Da Dam. Tästä edustuskappaleesta nyt vain olen niin ylpeä. <3

2012: Stig - Laululeija. Ainoa huumorikiintiökappaleista, jolla olisi saattanut olla jopa jotain mahdollisuuksia kansainvälisesti. Seuraavana vuonna tuli Kedvesem. ;)

2013: Mikael Saari - We Should Be Through. Didi, Mikael, Krista, Arion. :kups: Tavattoman kovatasoinen nelikko, joista jokainen olisi ollut omalla tavallaan oikea viisuedustaja. Mikaelin kuitenkin valitsin, koska juuri tällaista kappaletta Suomen viisuhistoria tarvitsee. Arion hyvänä kakkosena.

2014: Mikko Pohjola - Sängyn reunalla. Tästä valinnasta tulen olemaan ikuisesti katkera, vaikka Pehmyttä nykyään siedänkin. :heh: Sängyn reunalla olisi ollut niin top-10:ssä!

2015: Satin Sircus - Crossroads. Balladivuonna sekä Satin Sircus että Opera Skaala olisivat kumpikin olleet vahvoilla.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6883
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten Mikko Pohjola tai Opera Skaala olisivat pärjänneet viisuissa. :miettii: Moni sanoi tuolloin 2014, että piti Mikko Pohjolan kappaleesta, mutta ei halunnut sitä viisuihin Suomen kielen takia. En usko, että se olisi sen menestysmahdollisuuksia kaatanut.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Wadde kirjoitti:Olisi kyllä kiinnostavaa tietää, miten Mikko Pohjola tai Opera Skaala olisivat pärjänneet viisuissa. :miettii: Moni sanoi tuolloin 2014, että piti Mikko Pohjolan kappaleesta, mutta ei halunnut sitä viisuihin Suomen kielen takia. En usko, että se olisi sen menestysmahdollisuuksia kaatanut.
Opera Skaala nyt on vähän epäselvempi tapaus, koska tuollaisella camp-iloittelulla ei oikein viime vuosina ole ollut ottia. :heh: Sängyn reunalla sen sijaan kuulostaa minusta aika selkeältäkin viisumenestyjältä. Siis sellaiselta "virolaiselta valinnalta", jollaisilla etelänaapurimme ovat parhaat sijoituksensa napsineet. Se olisi nimenomaan ollut sitä vaihtoehtoista euroviisumusiikkia, jollaista mahtiballadeja ja viisuhumppia vihaavat viisufanit haluavat äänestää.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6883
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Mutta Opera Skaala on siinäkin mielessä hankala, että eihän se ollut selkeästi pelkkä camp-iloittelu? Kun taustalla oli kuitenkin rautainen ammattilainen. Sehän siinä onkin epäselvää, olisiko se tulkittu vain hupailuiksi vai olisiko laulajan taitoja arvostettu. :miettii:

Harmi, että Mikko Pohjola osallistui samana vuonna kuin Softengine.

Avatar
Zera
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3741
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Zera »

Minä en ihan tasantarkkaan muista minä vuosina olen äänestänyt, parina viimevuonna en ainakaan, mutta nämä ovat kuitenkin olleet karsintafinaalisuosikkejani:

2006: Annika Eklund - Shanghain valot: mahtipontista iskelmää, pidän sellaisesta. Upea kappale, joka tuskin olisi viisuissa menestynyt. Lordin valintaan olin kuitenkin tyytyväinen, sillä hyvä biisi ja olihan se Suomen voitto tuolloin upea juttu.

2009: Kwan - 10 000 light years: mukavan menevää poppia ja muutenkin pidän Kwanin musiikista. Voi kyllä olla että nykyään edustamaan lähtenyt Lose control on ehkä vähän parempi kuitenkin. Olin muuten tuolloin lähes järkyttynyt biisin huonosta menestykestä viisufinaalissa, olin ihan varma että se pärjäisi :heh:

2011: Stala & So - Pamela: tämä on vain niin menevä biisi, etten voi olla rakastamatta. Tuon vuoden karsintojen top3 oli mielestäni huono ja olin silloin tosi vihainen moisista tuloksista :heh:

2012: Iconcrash - We are the night: keskinkertaisesta tarjonnasta suosikikseni nousi tämä, kun ei siellä parempaakaan ollut. Tuolloin en pitänyt yhtään När jag blundarista.

2013: Krista Siegfrids - Marry me: minä nyt vain satun pitämään tällaisista menevistä renkutuksista ja olin ihan ihmeissäni tämän voittaessa. Olin tietenkin varma, että inhoamani Mikael Saaren kappale olisi päässyt viisuihin, mutta onneksi ei, vaikka se varmaan olisi pärjännyt paremmin.

2014: Miau - God/drug: tämäkin menee sinne mukavan menevien biisien sarjaan, joten tykkäämiseni on aika taattua, lisäksi kappaleessa on jotain jänniä elementtejä, joista pidän. Olin todella yllättynyt siitä, miten hyvin Softengine lopulta pärjäsi viisuissa, kuvittelin biisin olevan yksitoikkoinen myös suuremman yleisön mielestä. No, olenpahan oppinut etten kuvittele enää mikä pärjää ja mikä ei :heh:

2015: Shava - Ostarilla: upea etnokappale, joista muutenkin yleensä pidän todella paljon. Oli piristävän erilainen kun vielä lauloivat suomeksi. PKN:n biisin melodia on todella yksitoikkoinen ja se olikin mielestäni finaalin selvästi heikoin, enkä kyllä ihmettele, miksi se jäi viisuissakin seminsä viimeiseksi. Sanoituksesta kuitenkin ihan pidän.

Minustakin olisi ollut mielenkiintoista nähdä miten Opera Skaala olisi pärjännyt - kappale oli niin erikoinen.

Kunpa tänä vuonna vihdoin saataisiin sellainen kappale, josta minä pidän ja joka myös menestyy, sitä kun ei ole tapahtunut sitten tuon vuoden 2006.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Wadde kirjoitti:Mutta Opera Skaala on siinäkin mielessä hankala, että eihän se ollut selkeästi pelkkä camp-iloittelu? Kun taustalla oli kuitenkin rautainen ammattilainen. Sehän siinä onkin epäselvää, olisiko se tulkittu vain hupailuiksi vai olisiko laulajan taitoja arvostettu. :miettii:
Niinpä. Samaa ongelmaa oli vähän Cezarinkin kanssa pari vuotta sitten, mutta silloin yleinen mielipide taisi kallistua wtf-iloitteluun. :heh: Toki uskon, että viisufanit olisivat arvostaneet Heart of Lightia enemmän mitä taviskatselijat, koska helposti kappaleesta kuulee vain sen kummallisen camp-poljennon ja pompöösiyden. Aika harva oopperamusiikin ystävä tai asiantuntija kun tuskin mitään Euroviisuja katsoo. Tai mistäs sitä tietää? Ehkä kiinnostus olisi herännyt, jos Opera Skaalaa olisi saatu hehkutettua etukäteen.
Wadde kirjoitti:Harmi, että Mikko Pohjola osallistui samana vuonna kuin Softengine.
Erittäin samaa mieltä. Olisipa vaikka 2012 osallistunut.

Onpas muuten vanha kunnon jossittelu harvinaisen antoisaa pitkästä aikaa. :hihi:
Meow cat, please meow back.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Wadde kirjoitti:Mutta Opera Skaala on siinäkin mielessä hankala, että eihän se ollut selkeästi pelkkä camp-iloittelu? Kun taustalla oli kuitenkin rautainen ammattilainen. Sehän siinä onkin epäselvää, olisiko se tulkittu vain hupailuiksi vai olisiko laulajan taitoja arvostettu. :miettii:
Niin, eihän Opera Skaala mikään vitsi ole, vaan omilla sivuillaan he mainostavat yhdistävänsä oopperaa uuteen elektroniseen musiikkiin, ja minusta Heart of light on oikeasti ihan vakavasti otettava kappale, pikemminkin verrattavissa Ruotsin vuoden 2009 La voix'n kuin Romanian It's my lifeen. Noistahan ensimmäinen otettiin Kuppilassa aikanaan vakavasti vastaan ja jälkimmäistä pidettiin pelkkänä camp-pläjäyksenä. Ja onhan Essi Luttisellakin klassisen laulun koulutus ja plakkarissa myös Karita Mattila -palkinto ja Merikanto-kilpailun voitto. Ei tosiaan pelkkää hupailua, että taitava klassinen laulaja lähtee omaa tyliään uuteen elektroniseen musiikkiin yhdistelemään.
TomppaJr kirjoitti:Aika harva oopperamusiikin ystävä tai asiantuntija kun tuskin mitään Euroviisuja katsoo. Tai mistäs sitä tietää? Ehkä kiinnostus olisi herännyt, jos Opera Skaalaa olisi saatu hehkutettua etukäteen.
Jotakin oopperan ystävän osuudesta viisuyleisössä kertonee vaikka vuoden 2011 viisufinaalin ainoan oopperalaulajan sijoitus puhelinäänestyksessä (15. sija), vaikka Ranskaa oli vieläpä hehkutettu ennakkosuosikkina, mikä toki sotii myös Ennakkosuosikki voittaa kuitenkin -asennetta vastaan.
Viimeksi muokannut jee euroviisut, 02 Tammi 2016, 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ai niin, tämä piti lainata jo äsken...
Wadde kirjoitti:Minusta on ainakin kiinnostavaa lukea, miksi joku on eri mieltä, siis pelkät "se vain on minun mielipiteeni" on vähän tylsä perustelu.
...koska tästä olen erittäin samaa mieltä. :joojoo: Toisille saattaa olla verbaalisesti tai muuten haastavaa sanoa muuta kuin pelkkä kuori siitä, että joku on mielipide, mutta heiltä, joilla ei tällaisia haasteita ole, toivoisin myös perusteluja mielipiteilleen. Se, että komppaa jotakuta on tietenkin ihan ok ilmoittaa, mutta jos vaivautuu lainaamaan jonkun viestiä sanoakseen vain olevansa eri mieltä, niin vaikuttaahan se vähän erikoiselta. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

En enää muista, mitä olen äänestänyt, etenkin kun on ollut alkueria ja semifinaaleja ja finaaleja ja superfinaaleja eri vuosina eri lailla. Jos olen pitänyt monesta kappaleesta, olen myös hajauttanut ääniäni. Mutta siis ainakin

2015: Opera Skaala. Tarjonta ei ollut oikein makuuni, mutta tästä pidin eniten. Muita vuoden tyrkkyjä en ole jälkeenpäin kuunnellutkaan.
2014: MIAU (ainakin). Olen kyllä jakanut ääniä eri vaiheissa muillekin biiseille. Tuonna vuonna oli paljon hyviä biisejä, tähän mennessä eniten makuuni ollut UMK-kattaus.
2013: Krista. Valitsen äänestettäväni live-esityksen perusteella, en studioversion. Kappaleena Mikaelin biisi oli OK, mutta Krista oli ylivertaisesti varmempi esiintyjänä. Lisäksi minua huoletti, kun en tiennyt, miten WSBT olisi pätkitty viisumittaan. Se olisi saattanut menettää jotakin olennaista. Kristan liika porukka lavalla ei tuntunut niin olennaiselta ongelmalta.
2012: Taisi olla superfinaali, jossa valintani (kai) Pernilla. Vuoden suosikkini olivat karsiutuneet jo aikaisemmin. (Elviksen mainitsemalla Kaisa Valalla oli mielenkiintoinen biisi, mutta live ei täysin vakuuttanut.)

Viisukarsinta-ajalta en äänestämisiäni paljon muista. 2010 taisin pistää Kuukkareille superfinaalissa muutaman äänen. 2011 olen varma, etten äänestänyt ainakaan Paradise Oskaria. Luulisin, että Johanna Iivanainen sai jossain alku- tms. erässä muutaman äänen minulta. 2009 vähän sama, muistan vain biisejä, joita ainakaan en äänestänyt. 2008 oli todella hyvä vuosi ja äänestin raivoisasti Virginiaa, mutta Teräsbetoni oli ihan kelpo edustaja myös vaikkei ykkössuosikkini ollutkaan. 2007 sitäkin kurjempi taso, en ehkä äänestänyt mitään.

Kansainvälisiä menestymismahdollisuuksia en ole äänestyspäätöstä tehdessäni miettinyt. Riittää, että olen aukonut päätäni foorumilla aina silloin kun joku on hehkuttanut, että tällä ja tällä menestytään ihan varmasti. Kun ei sitä voi etukäteen tietää.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6883
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

jee euroviisut kirjoitti:pikemminkin verrattavissa Ruotsin vuoden 2009 La voix'n kuin Romanian It's my lifeen. Noistahan ensimmäinen otettiin Kuppilassa aikanaan vakavasti vastaan ja jälkimmäistä pidettiin pelkkänä camp-pläjäyksenä.
Hassua, koska näin jälkikäteen ajateltuna La Voix on noista jotenkin "euroviisumaisin" ja muovisin. Tai ei se minusta ole mikään mestariteos näihin kahteen (It's my life ja Heart of light) verrattuna. Mutta tämä on taas tätä, että koskaan ei voi ennustaa, miten viisufanit ottavat jonkun teoksen vastaan. :heh: Vähän sama tuon Suomen kielen kanssa: Monelle Mikko Pohjola ei kelvannut Suomen kielen takia, mutta PKN:ää taas moni sanoi kannattavansa juurikin kielen takia.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Wadde kirjoitti:Monelle Mikko Pohjola ei kelvannut Suomen kielen takia, mutta PKN:ää taas moni sanoi kannattavansa juurikin kielen takia.
Johtuisiko vaikka siitä, että luultavasti kaupalliselta kuulostava balladi pyritään esittämään populaarimusiikkia täydellisesti dominoivalla kielellä, mutta punkin tavoite on kuulostaa aidolta valittamiselta, ja valitus kuulostaa aidommalta, jos se esitetään omalla tunteiden ja ajattelun kielellä?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Zera kirjoitti:2011: Stala & So - Pamela: tämä on vain niin menevä biisi, etten voi olla rakastamatta. Tuon vuoden karsintojen top3 oli mielestäni huono ja olin silloin tosi vihainen moisista tuloksista :heh:
Studioversiona Pamela oli minustakin paras, melodia vain toimi. Mutta live sitten pettymys, hajosi yliyrittämiseen. En muista, annoinko yhtään ääntä. Suunnitelmissani kyllä varmaan oli.
Wadde kirjoitti:Monelle Mikko Pohjola ei kelvannut Suomen kielen takia, mutta PKN:ää taas moni sanoi kannattavansa juurikin kielen takia.
Olisiko ollut vähän eri ihmisiä, jotka näin sanoivat? Ts. ne Mikkoa kielen takia äänestämättä jättäneet tuskin olivat PKN:n faneja sen paremmin.

Ajattelen Mikko Pohjolan menestysmahdollisuuksista samaan tapaan kuin TomppaJr: siinä olisi voinut olla sellainen meidän Viro-biisi. Virolaisethan ovat omankielisillään pärjänneet ihan kivasti. Olisi kyllä kelvannut minulle edustajaksi.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14532
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Ehkä muuhun käytyyn keskusteluun jaksan kirjoittaa pidemmän viestin myöhemmin, mutta ehkä minäkin nyt listaan kappaleet joita olen äänestänyt tai olisin äänestänyt.

2006: Lordi - Hard Rock Hallelujah En ollut vielä suuri viisufani ennen viisuja, mutta veikkaan että olisin Lordia äänestänyt, sillä olin ainakin jonkunlainen fani. Toinen suuri suosikki oli Jane, mutta en usko, että he olisivat pärjänneet.

2007: Hanna Pakarinen - Leave Me Alone Muistan katsoneeni karsintoja ystäväni kanssa ja molemmat kannatimme Hannaa. Lovex olisi ollut lähes yhtä hyvä valinta näin jälkikäteen ajateltuna.

2008: Cristal Snow - Can't Save Me Katsoin Suomen karsinnan finaalin yksinäni, kun muu perhe oli jo nukkumassa. En pitänyt Teräsbetonista saatika Kari Tapiosta yhtään ja Cristalilla oli selvästi karsinnan paras biisi.

2009: Waldo's People - Lose Control Muistan olleeni todella iloinen, että Signmark ei voittanut. Muutenkin karsinta oli aika huonotasoinen - ainoa hyvä Waldon lisäksi oli Kwan.

2010: Antti Kleemola - Sun puolella Tämä oli kyllä tasokas karsinta ja ainakin puolet finaalikappaleista olisivat olleet parempia edustajia kuin Kuunkuiskaajat. Sister Twister oli loistava, Heli Kajon kappale olisi varmasti pärjännyt paremmin kuin Kuunkuiskaajat ja pidin myös semifinaaleissa pudonneista Osmo Ikosesta ja BOBista. Kuitenkin Antti Kleemolan kappale oli suosikkini ja olisi voinut ehkä päästä finaaliinkin.

2011: Paradise Oskar - Da Da Dam Myös vuoden 2011 karsinnat olivat loistavat, vaikka finaalin ulkopuolelle jäikin suurin osa hyvistä kappaleista. Paradise Oskarilla oli kuitenkin paras paketti ja onneksi voitti Saara Aallon finaalissa.

2012: Iconcrash - We Are The Night Aivan älyttömän huono vuosi ja en olisi oikeastaan mitään kappaleista Bakuun lähettänyt. :shock: Iconcrashin Jaanin livelaulu oli surkeaa, mutta biisi oli finaalin paras. Toinen vaihtoehto olisi ollut Ville Eetvartti, mutta en tiedä olisiko sekään menestynyt sen paremmin.

2013: Diandra - Colliding Into You Diandra oli suurin suosikkini, mutta ei Kristan voitto ärsyttänyt yhtään. Täällä oli kyllä monta kappaletta, mitkä olisivat varmasti pärjänneet viisuissa. Mikael Saaresta en pitänyt yhtään ja olin kyllä iloinen että Krista voitti niin suurella erolla. :mrgreen:

2014: Mikko Pohjola - Sängyn reunalla Tämäkin oli loistava vuosi ja vaikka Softenginestä en karsinnoisa pitänyt juuri yhtään, olen heidänkin kappaletta alkanut arvostamaan myöhemmin. Omia suosikkejani olivat Clarissa & Josh Standing, MIAU, Lauri Mikkola ja suurin suosikkini Mikko Pohjola. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, miten tämä olisi pärjännyt viisuissa. Äänestinkin tätä monta kertaa.

2015: Satin Circus - Crossroads Selvästi vuoden paras kappale UMK:ssa ja edelleen finalisteista mikä tahansa olisi ollut parempi edustaja (ja jokainen olisi varmasti myös menestynyt paremmin). Satin Circuksen livelaulussa oli parantamista, mutta muuten paketti oli kunnossa ja finaalipaikka olisi ollut melkeinpä selvä.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti:Jotakin oopperan ystävän osuudesta viisuyleisössä kertonee vaikka vuoden 2011 viisufinaalin ainoan oopperalaulajan sijoitus puhelinäänestyksessä (15. sija), vaikka Ranskaa oli vieläpä hehkutettu ennakkosuosikkina, mikä toki sotii myös Ennakkosuosikki voittaa kuitenkin -asennetta vastaan.
Oopperan ystävä tuskin äänestää mitä tahansa oopperalaulajaa ihan vain siksi, että se on oopperalaulaja! Veikkaan, että oopperan ystävä jos kuka arvostaa hyvää livelaulua, ja sitä Amaurylla ei tosiaan ollut esittää, ja jos kuka siitä rankaisi niin se oopperan ystävä juuri.

Minusta tuntuu, etteivät ihmiset muutenkaan ole niin kovin genrerajoitteisia kuuntelussaan. Ei tule heti mieleen ketään tuttuani, joka sekä kuuntelisi oopperaa että sanoisi "viisut on paskaa".

Mitä noihin muihin tulee, niin Malena lauloi matalat nuotit ihan käsittämättömän huonosti, jotain epävireistä kähinää. Essi selvisi paljon paremmin! Cezar oli äänellisesti hieno, ja ei Alenka Gotarissakaan moittimista ollut.

Sävellyksenä Heart of Light oli minusta näistä oopperajutuista mielenkiintoisin, kun nuo muut nojaavat lähinnä romanttiseen traditioon ja se taas barokkityyliseen laulantaan, ja siinä oli se idis miten hyvin kulmikas barokkihohotus sopiikaan yhteen discokompin kanssa.
Viimeksi muokannut Rousku, 02 Tammi 2016, 22:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6883
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Rousku kirjoitti:
Zera kirjoitti:2011: Stala & So - Pamela: tämä on vain niin menevä biisi, etten voi olla rakastamatta. Tuon vuoden karsintojen top3 oli mielestäni huono ja olin silloin tosi vihainen moisista tuloksista :heh:
Studioversiona Pamela oli minustakin paras, melodia vain toimi. Mutta live sitten pettymys, hajosi yliyrittämiseen. En muista, annoinko yhtään ääntä. Suunnitelmissani kyllä varmaan oli.
Sama kävi Jimi Constantinellekin aikoinaan. Katoin eilen Youtubesta sen esityksen ja se oli vielä kamalampi kuin muistinkaan.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8332
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Zera kirjoitti:Minä en ihan tasantarkkaan muista minä vuosina olen äänestänyt, parina viimevuonna en ainakaan, mutta nämä ovat kuitenkin olleet karsintafinaalisuosikkejani:

2006: Annika Eklund - Shanghain valot: mahtipontista iskelmää, pidän sellaisesta. Upea kappale, joka tuskin olisi viisuissa menestynyt. Lordin valintaan olin kuitenkin tyytyväinen, sillä hyvä biisi ja olihan se Suomen voitto tuolloin upea juttu.
Minä olin henkisesti ihan romuna kun Shanghain Valot jäi kolmanneksi karsinnassa ja uskoni äänestävän kansan musiikkimakuun sai peruuttamattoman kolauksen. Loordin voitto onneksi lievensi pettymystä kun ei tarvinnut jäädä märehtimään, taas kerran, olisiko suosikkini sittenkin menestynyt paremmin...

Toisaalta sitten Softenginen menestys oli mulle täysi mysteeri, jolloin uskoni omaan musiikkimakuuni sai puolestaan kolauksen.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti:Niin, eihän Opera Skaala mikään vitsi ole, vaan omilla sivuillaan he mainostavat yhdistävänsä oopperaa uuteen elektroniseen musiikkiin, ja minusta Heart of light on oikeasti ihan vakavasti otettava kappale, pikemminkin verrattavissa Ruotsin vuoden 2009 La voix'n kuin Romanian It's my lifeen.
Olen tässä(kin) eri mieltä. La Voix on muovinen ja It's my Life karsea humppa, biisinä siis. Jälkimmäisen pelastaa laulajan häkellyttävä ääni ja lavapresenssi. Malenalla ei ollut samaa tarjota. Eli It's my Life onnistui sittenkin olemaan vakavampi ja kiinnostavampi näistä kahdesta, oli biisi mitä oli.

Heart of Light Essin tulkitsemana pääsi lähemmäs Cezarin häkellyttävyys-efektiä. Ehkä siksi, että se yhdisti kauempana toisistaan olevia elementtejä (barokkiooppera ja EDM) kuin La Voix (romanttinen ooppera ja pop). Visuaalinenkin puoli oli rohkeampi (vaikka osa elementeistä kliseisiä). (Joo voisin eritellä tätä pidempäänkin, mutta ehkä ketju ei ole oikea.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

TomppaJr kirjoitti:Noh, minulla lähti tämän kauden alusta yhdestoista vuosi mäkihyppyfanina, kun viisufanina olen ollut vasta vajaat kymmenen vuotta. ;)
Neljästoista ja kolmastoista täällä. :hei: Itselleni suomalaisten menestys on ollut whatever, mutta hyvä jos joskus väläyttävät, sillä joka vuosi on tullut aina mielenkiintoisia tapauksia muualta. :joojoo: Omaan silmääni tämä tilanne vastaa myös vähän sitä kuin että Sveitsissä, Saksassa tai Italiassa keskusteltaisiin jääkiekon tasosta. Viisuissa Suomen menestys on mullekin vähän sama kuin mäkihypyssä, jos on hyvä biisi niin menköön, mutta usein ne parhaat kapat tulevat muualta ja selvästi.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

hra47 kirjoitti:Toisaalta sitten Softenginen menestys oli mulle täysi mysteeri, jolloin uskoni omaan musiikkimakuuni sai puolestaan kolauksen.
Something Better on pätevä sävellyksenä, joten sikäli en ihmettele menestystä. Se sisältää kaikenmoista hienoa pikku yksityiskohtaa ammattilaisraatilaisen iloksi, ja siitä huolimatta etenee niin selkeänä ja luontevana, että tavisäänestäjäkin pysyy kärryillä. Sikäli ymmärrän menestyksen, etenkin kun live onnistui paremmin kuin osasin odottaakaan. Oman musiikkimakuni mukainen kappale kuitenkaan ei ole, jos kohta ei vastenmielinenkään.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6883
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

ESC93 kirjoitti:mutta usein ne parhaat kapat tulevat muualta ja selvästi.
Viisufaneille ne muualta tulevat hyvät kappaleet riittävät, mutta taviksille ei. Suomalaiset on menestyshullua kansaa, ja onkin harmi, että sen yhden voiton lisäksi muut hyvät sijoitukset puuttuvat. Olisi jännä tietää, miten suomalaiset suhtautuisivat esimerkiksi kolmanteen tai neljänteen sijaan.

Sekin on kyllä jäänyt harmittamaan, että Lordin voiton jälkeen Suomen karsinnoista ei osattu ottaa kaikkea irti. Silloin olisi ollut tuhannen taalan paikka viedä kisat isompiin ympyröihin ja nostattaa hypeä. Mutta aika vaisuksi jäi isäntämaan kappaleen valitseminen. Hanna-fanit saivat silloin rauhassa dominoida, kun minkäänlaista kansanjuhlaa ei oikein saatu aikaiseksi.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Omat sen hetkiset suosikkini Suomen karsinnoista (karsintafinaalin aikoihin), jotka olen katsonut, näyttävät seuraavanlaisilta.

2004: Jari Sillanpää
Äänestin Jaria ja naiivi mieleni uskoi vähintään herran tekevän hyvän vaikutuksen Eurooppaan (en muista, mitä mieltä menestyksen osalta olin).

2005: Firevision, I'Dees tai Jennie
En ole yhtään satavarma, mistä pidin eniten, mutta nuo taisivat olla mun suurimmat suosikit. Välissä en tosin pitänyt I'Deesin tyrkystä niin paljoa, mutta olen lähiaikoina vasta alkanut uudelleen kuunnella sitä huomattavasti enemmän.

2006: Annika Eklund
Mun ikisuosikki tähtisilmä Annika oli selvä suosikki tuona vuonna! Muistan olleeni hieman pettynyt Lordin edustuksesta aluksi, mutta nykyään olen sulattanut asian.

2007: Hanna Pakarinen
Kyllä mä taisin koko ajan olla Hannan ja Leave Me Alonen takana. Olin ihan selvillä siitä, että halusin nähdä Hannan Helsingin kisoissa edustamassa Suomea.

2008: Movetron tai Cristal Snow
Tästäkään mä en ihan satavarma oo, kumpi oli enempi mieleni. Taisin tykästyä Movetroniin ja superfinaalissa kannatin Cristalia. Onneksi kumpikaan ei päässyt edustusmatkalle, näin jälkeenpäin ajatellen.

2009: Waldo's People
Kun kuulin biisit ekaa kertaa, niin Waldo's People oli kyllä muistaakseni koko matkan ajan mun ykkössuokkari Moskovan kisoihin.

2010: Sister Twister
Äänestinkin heitä bestikseni kanssa ja superfinaalissa äänestimme Nina Lassanderia, vaikken hänestä niin paljoa välittänytkään, mutta silloin molemmat muut superfinalistit olivat vielä hirveämpiä. Nykyään melkein naurattaa, että äänestin sitten mielestäni nykyisin huonointa superfinalistia.

2011: Paradise Oskar
Muutin mielipiteeni ennen finaalia ja siinä semissä, kun Paradise Oskar kisasi. Olin finaalissa jo ihan täysillä tämän herran pauloissa ja hänethän sinne Düsseliin lähetettiinkin.

2012: Kaisa Vala
Nämä syntikkapoppisävyt värittivät muuten niin tylsältä kuulostavaa UMK 2012 -finaalia. Jälkeenpäin ajatellen Pernilla oli oikea valinta, mutta lavashow Bakussa tylsä, harmaa ja väsähtänyt.

2013: Krista Siegfrids
Muistikuvat näistä karsinnoista ovat vähän paremmat kuin aiemmista. Alussa olin ihan Diandran leirissä, mutta sitten muutin mieltäni ja siirryin kannattamaan Kristaa.

2014: Softengine
Todella jännittävä ja suorastaan hermojaraastava kevät/talvi niin viisuilun kuin arjenkin osalta. Alussa pidin ehdottomina suosikkeina Clarissaa ja Joshia, kunnes näin Softenginen esiintymisen Peacockissa. UMK-finaalissa sitten jännitti niin paljon, ettei meinannut melkein pysyä housuissaan. Onneksi loppupeleissä valittiin se minun mielestäni Suomen kaikkien aikojen paras viisu!

2015: Solju
Alussa olin Ida Boisin leirissä, mutta Solju hurmasi sitten lopulta paremmin.
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Wadde kirjoitti:Viisufaneille ne muualta tulevat hyvät kappaleet riittävät, mutta taviksille ei.
Enpä tiedä; eiköhän taviksiakin ole monenlaisia? Keskustelen viisuista joka vuosi tavisten kanssa, usein seuraankin lähetystä heidän seurassaan, ja kyllä se keskittyy siihen, mistä kappaleesta pidetään ja mistä ei. Ei niinkään Suomen kappaleeseen. Mutta minulla varmaan on valikoitunut tuttavapiiri (kuten useimmilla muillakin).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ Ettei pelkästään mielikuvien varassa mennä, jotakin voi päätellä katsojaluvuista. Isännöintivuoden jälkeen katsojakeskiarvo niistä finaaleista, joissa Suomi oli mukana, on ollut 1,2 miljoonaa. Karsiutumisvuosina on jääty 600 000:een. Suomen pudotessa putoaa siis puolet yleisöstäkin.

Täällä fanifoorumilla viisuja pidetään tietenkin katsomisen arvoisena ilmankin omaa edustuskappaletta. Samasta syystä kanta, ettei Suomen menestymisellä ole paljon väliä, on merkittävästi yleisempi kuin tavisten keskuudessa. Olen siis tässä asiassa Wadden linjoilla ja väitän, että selvä enemmistö Suomen karsinnan äänestäjistä ottaa jollakin tapaa viisumenestyspotentiaalin huomioon.

Oma äänestysfilosofiani on se, että äänestän aina ykkössuosikkiani, jos sellainen on ja jos löydän jotakin äänestämisen arvoista. Karsintasemeissä on pari kertaa käynyt niin, etten ole viitsinyt äänestää ketään. Yhdessä superfinaalissa kävi niin, etten löytänyt tasoeroja – biisi- ja live-rankkaukseni olivat vastakkaiset. Saatan äänestää muitakin kuin ykkössuosikkiani ja silloin laskelmointikin voi astua kuvaan mukaan, useammin kuitenkin niin, että laskelmoin mahdollisuuksia kotimaan kisassa enkä kansainvälisessä. Mitään mielestäni huonoa en tietenkään koskaan äänestä.

Superfinaalittomassa mallissa närästää eniten se, että se "pakottaa" laskelmoimaan. Ennen saatoin tykittää kaikki ääneni kisan kuutossuosikille ja toivoa, että se pääsisi kärkikolmikkoon. Jos ei päässyt, en menettänyt mahdollisuuksiani vaikuttaa voittajan valintaan. Nykymallissa tiedän käytännössä varmaksi, että kisan kuutossuosikki ei voita, joten sen äänestämisellä on vain symbolinen merkitys. Jos haluaa vaikuttaa voittajaan, pitää äänestää realistisista voittajaehdokkaista parasta. Viime vuonna en tosin tehnyt niin, koska en kelpuuttanut kumpaakaan ennakkosuosikeista.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Wadde
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6883
Liittynyt: 20 Touko 2006, 00:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Wadde »

Timoteus kirjoitti:Superfinaalittomassa mallissa närästää eniten se, että se "pakottaa" laskelmoimaan. Ennen saatoin tykittää kaikki ääneni kisan kuutossuosikille ja toivoa, että se pääsisi kärkikolmikkoon. Jos ei päässyt, en menettänyt mahdollisuuksiani vaikuttaa voittajan valintaan. Nykymallissa tiedän käytännössä varmaksi, että kisan kuutossuosikki ei voita, joten sen äänestämisellä on vain symbolinen merkitys. Jos haluaa vaikuttaa voittajaan, pitää äänestää realistisista voittajaehdokkaista parasta. Viime vuonna en tosin tehnyt niin, koska en kelpuuttanut kumpaakaan ennakkosuosikeista.
Näin varmasti monet muutkin viisufanit äänestävät, mutta mitenköhän "ei superfinaalia" vaikuttaa tavisäänestäjiin? Mietin esimerkiksi viime vuotta, kun äänestettiin suoraan voittajaa. PKN sai varsin paljon ääniä, mutta miten olisi ollut, jos ensin olisi äänestetty kolmea parasta ja sitten vasta voittajaa? Vuosina 2010 ja 2011 ainakin nähtiin, miten käy, kun on superfinaali. Silloin on mahdollisuus yllätysvoittajiin. Nykyinen systeemi ei yllätysvoittajille anna hirveästi tilaa.

Avatar
Hello
Siemailija
Siemailija
Viestit: 105
Liittynyt: 20 Marras 2015, 01:36

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hello »

Onko kellään tiedossa, joka olisi jaksanut kenties säännöt kokonaan lukea, mikä on maksimi määrä henkilöitä lavalla tänä vuonna? Viime vuonna ollut määrä ihmisiä lavalla ärsytti tavalla tai toisella, haluan mieluummin nähdä viimeistään finaalissa, mihin pystytään vähintään 6-8 ihmisen joukoissa, kun se Euroviisuissa on sitten se kuusi. Taisi olla Shava(?) viime vuonna, jolla oli vähintään 14 henkilöä lavalla rallattelemassa sekä tanssimassa.

Avatar
Stargazer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3750
Liittynyt: 15 Touko 2014, 12:35

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Stargazer »

^ UMK-säännöissä ei ole henkilömäärää rajattu, niiden mukaan lavalla saa olla "yli kuusi henkilöä". Tosin niissä mainitaan Viisujen kuuden hengen raja. Samaa mieltä tuosta, että henkilömäärä voitaisiin UMK:ssa rajata vaikka kahdeksaan niin ei tulisi niin vääristynyt kuva ns. "lopullisesta" esityksestä kuin vaikka viidentoista taustatanssijan kanssa. Tietysti Viisuissa esitettävä lavashow voi erota UMK-karsinnassa esitettävästä aika rajustikin, mutta parempi niin että alun alkaenkin pohdittaisiin kuinka show toteutetaan mahdollisimman hyvin sillä kuudella henkilöllä eikä tarvitsisi miettiä esitystä uusiksi.
Viimeksi muokannut Stargazer, 03 Tammi 2016, 00:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Why? Because it's Eurovision.
Empire of the freaks, all drinks on me

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Kun katsoin Norjan "pizza-biisin" karsintavetoa viime vuodelta, niin taisi sielläkin vähän enempi kuin kuusi ihmistä olla lavalla. :heh: Norjassakaan ei ilmeisesti välitetty itse kansainvälisten kisojen kuuden ihmisen rajoituksesta.
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
Hello
Siemailija
Siemailija
Viestit: 105
Liittynyt: 20 Marras 2015, 01:36

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hello »

^^ Saisi rajata, alkaa ärsyttää, kun voihan sinne tuoda vaikka kirkollisen nunnia laulamaan taustalle samaan aikaan, mutta miltä koko soppa näyttää sitten lopulta. Tästä olenkin kiitollinen, että PKN ei sentään esiintyjillä liioitellut!

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK 2016: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Serduchka kirjoitti:Kun katsoin Norjan "pizza-biisin" karsintavetoa viime vuodelta, niin taisi sielläkin vähän enempi kuin kuusi ihmistä olla lavalla. :heh: Norjassakaan ei ilmeisesti välitetty itse kansainvälisten kisojen kuuden ihmisen rajoituksesta.
No ei paljoa muustakaan :heh: Torin ja Bettanin lapsikuoro oli aika tyylikäs...
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Lukittu