phale kirjoitti:
Muistaakseni väänsin täällä tästä samasta asiasta Mikaelin edellisenkin osallistumisen aikaan.
Laulusoundi on pitkälti makuasia. Se, ettei pidä jostain soundista, ei tarkoita että se olisi väärin. Väärin se voi olla ainoastaan, jos se sattuu tai rasittaa ääntä, ja tämän voi arvioida lähinnä laulaja itse.
Omaan korvaani Mikaelin ääni kuulostaa oikein hyvältä. Se ei ole klassisen laulun soundi-ihanteen mukainen, vaan "sameampi", joten ymmärrän mistä kritiikki kumpuaa, mutta ottaen huomioon että Mikael on laulanut ammatikseen jo pitkään, minun on vaikea kuvitella että siinä olisi mitään vakavaa teknistä vikaa. Ja ottaen huomioon molempien tyrkkyjen haastavuuden jo ihan äänialankin osalta, "olemattomasta laulutaidosta" puhuminen on lähinnä kateellisten panettelua.
Olet varmaan vääntänyt (ja tulet vääntämään) juurikin kanssani.
En puhukkaan laulusoundista, vaan siitä tavasta, millä ääni tuotetaan.
Soundi on tottakai pitkälti mielipidekysymys, sen sijaan oikea laulutekniikka ja "laulutaito" on jossain määrin objektiivisesti arvioitavissa oleva asia.
Laulamisessa tuen tulisi tulla (useimmiten) vatsan alueen lihaksistosta, eikä sitä haeta kurkusta, juuri päinvastoin kuin Saari huippukohtien kohdalla tekee.
Se, että joku on ammatikseen laulaja ei tarkoita että hänen laulutaitonsa ovat täydelliset tai kritiikin yläpuolella.
Myönnän, että olen Saaren laulutaitoja arvioidessa käyttänyt aika rankkaa kättä sanavalinnoissa (vastareaktiona ylettömälle hehkutukselle ja sille, ettei mitään kriittikiä v. 2013 saanut esittää). Saari ei suinkaan ole surkea laulaja, vaan kyseessä on nimenomaan asia josta mainiset: hänen tyrkkyjensä haastavuus.
Suhteessa näin teknisesti haastaviin kappaleisiin, Saaren laulutaidot ovat (tai ainakin 2013 olivat) heikohkot.
Saari voisi hyvin laulaa jotain Marry Me-renkutusta ilman että kiinnittäisin mitään huomiota hänen tekniikkaansa.
No live ratkaiskoon, kehitystä toivoen.