UMK20: yleiskeskustelu
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Verrattuna moneen muuhun maahan, kuten Suomeen, menestys on Ruotsilla ollut erinomainen. Tätä ei pysty saavuttamaan pelkästään olemalla Ruotsi.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Raadit yliarvostavat Ruotsia aina. Olisivatkin puhelinäänestäjät päättäneet Ruotsin sijan 2018 viisuissa.
Kaikki tekee virheitä, joskus jopa minä.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Ruotsi on ennen kaikkea tuotteistamisen ja brändäämisen mestari. Toki pohjalla täytyy olla ja on paljon asiaosaamista. Ruotsi hallitsee läpikotaisin sen lajityypin, jota tekee. Mitään ei jätetä puolitiehen. Jälki on aina ammattimaista. Vasta silloin brändi toimii myös laadun takeena: Ruotsin viisun ja esityksen voi luottaa täyttävän monta muodollista laatukriteeriä ennen kuin sitä on edes kuultu.
Viisukontekstissa hieman tympii se, että Ruotsin brändi puree tehokkaammin raateihin kuin yleisöön. Yleensä luulisi olevan päinvastoin. Tuote myydään massoille ja asiantuntijat – usein ne, jotka eivät saa omaa tuotettaan kaupaksi – arvostelevat sivusta. Viisuissa ruotsipoppi voi saada raadeilta 253 pistettä ja yleisöltä 21. Voiko massapoppi todella ansaita 253 raatipistettä, jos se ei kelpaa massoille?
Yritän siis pitkän kaavan kautta sanoa, että Ruotsin kaikki pisteet eivät tule juuri kyseisen vuoden ansioilla. Brändi kannattelee niitäkin Ruotsin viisuja, jotka itsenäisinä töinä arvioitaessa jäisivät vähälle huomiolle. Dance You Off olisi tuskin minkään muun maan viisuna samalla esityksellä kerännyt yhtä mojovaa raatipistepottia. Toisaalta tätäkin olennaisempaa on, että brändi ei ole tipahtanut Ruotsille lahjana. Sen eteen on tehty määrätietoista työtä. Pohdinnan paikka on, miksei sama onnistu muilta mailta.
Viisukontekstissa hieman tympii se, että Ruotsin brändi puree tehokkaammin raateihin kuin yleisöön. Yleensä luulisi olevan päinvastoin. Tuote myydään massoille ja asiantuntijat – usein ne, jotka eivät saa omaa tuotettaan kaupaksi – arvostelevat sivusta. Viisuissa ruotsipoppi voi saada raadeilta 253 pistettä ja yleisöltä 21. Voiko massapoppi todella ansaita 253 raatipistettä, jos se ei kelpaa massoille?
Yritän siis pitkän kaavan kautta sanoa, että Ruotsin kaikki pisteet eivät tule juuri kyseisen vuoden ansioilla. Brändi kannattelee niitäkin Ruotsin viisuja, jotka itsenäisinä töinä arvioitaessa jäisivät vähälle huomiolle. Dance You Off olisi tuskin minkään muun maan viisuna samalla esityksellä kerännyt yhtä mojovaa raatipistepottia. Toisaalta tätäkin olennaisempaa on, että brändi ei ole tipahtanut Ruotsille lahjana. Sen eteen on tehty määrätietoista työtä. Pohdinnan paikka on, miksei sama onnistu muilta mailta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Tuo ristiriita raatien pisteiden ja yleisön antamien pisteiden välillä on kyllä olemassa. Todella selvästi tämä on viime aikoina näkynyt juuri Ruotsin kohdalla, tämä on totta.
En ole koko aikana pitänyt lainkaan tästä raatien olemassaolosta. Se on niin epämääräinen järjestely kuin voi olla. Minkäänlaisia takeita ei ole, että homma toimii rehellisesti.
En ole koko aikana pitänyt lainkaan tästä raatien olemassaolosta. Se on niin epämääräinen järjestely kuin voi olla. Minkäänlaisia takeita ei ole, että homma toimii rehellisesti.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
^^ Eikö viisuissa pitäisi arvostella vain biisiä ja esitystä?
Kaikki tekee virheitä, joskus jopa minä.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Ei niin, mutta nykyään Ruotsi on aina kärkikahinoissa. Harmi, sillä Ruotsin vanhemmat kappaleet ovat mielestäni parempia.Taikahuilu kirjoitti: ↑04 Helmi 2020, 09:28 Ei Ruotsi ole aina pärjännyt! On ollut monesti ihan hännillä, eikä aina päässyt edes finaaliin, kuten esim.
vuosina 2007 ja 2008 sija 18,
2009 sija 21,
2010 ei finaalissa,
2013 sija 14 jne....
Todellakin pitäisi, mutta sillä, mistä maasta esitys tulee, on jostain syystä iso merkitys. Siitähän varmaan tulisi kohu, jos esim. Kypros ja Kreikka jättäisivät toisensa pisteittä
Crown the Witch!
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Toisaalta Ruotsin maine tuo mukanaan myös kovat odotukset ja jos niihin ei kyetä vastaamaan, tuloksena on helposti pettymys.
Minusta Dance you off oli mykistävän hieno esitys, minkä tahansa maan toteuttamana. Vähemmän kiinnostaa se, miten se on toteutettu ja kuinka monta taustalaulajaa oli avittamassa artistin laulusuoritusta...
Ehkä Ruotsin hyvä menestys ja raatilellikin maine yhdistettynä viime vuosien vähän omahyväisiltä haiskahtaneisiin esityksiin on aiheuttanut hylkimisreaktiota yleisön taholta.
Minusta Dance you off oli mykistävän hieno esitys, minkä tahansa maan toteuttamana. Vähemmän kiinnostaa se, miten se on toteutettu ja kuinka monta taustalaulajaa oli avittamassa artistin laulusuoritusta...
Ehkä Ruotsin hyvä menestys ja raatilellikin maine yhdistettynä viime vuosien vähän omahyväisiltä haiskahtaneisiin esityksiin on aiheuttanut hylkimisreaktiota yleisön taholta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Benjaminin koreografia lavalla oli jotenkin täynnä itseään oleva, lipevä, limainen ketkutus, jossa pylly pyöri. Tuli siinä naurettua kaverin kanssa ettei mennyt ihan nappiin tämä. En äänestänyt
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Juuri sellaisenahan se istui bänäbiisiin kuin nenä päähän. I just don't care if you mind. Kundi esittää viileää ja että exä ei merkitse enää mitään.
(Hassua että sen kerran kun pidän Ruotsin biisistä, muut inhoavat.)
Rise, angel, shine, love!
Re: UMK20: yleiskeskustelu
En oikein usko. Jos viisu kolahtaa, se kolahtaa. Kuka siinä vaiheessa miettii viisuhistoriaa? Miksi kukaan haluaisi kostaa omalle suosikilleen jonkin ajatellun vanhan vääryyden?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Minua nauratti silloin kun Benjamin esiintyi.
Käyttäytyi kun teini-ikäinen estradilla.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
^^ En tiedä, ei ole taidettu tutkia viisuyleisön sielunelämää miten ja miksi he äänestävät. Mutta voisin kuvitella, että äänestäjä saattaisi ajatella, "voi ei, ei taas Ruotsin voitto", sen sijaan että ajattelisi, että "hienoa, jälleen hyvän biisin ja esityksen voitto". Lisäksi saattaahan Ruotsin kestomenestyksellä olla passivoivakin vaikutus, yleisö jättää äänestämättä kun kuvittelee Ruotsin pärjäävän ilman heidän panostaankin. Olennaista on, ajatteleeko äänestäjä maata vai musiikkiesitystä musiikkiesityksenä. Kyllähän täällä kuppilassakin Ruotsi nähdään maana, jolla on oma viisu- ja menestyshistoriansa. Puheet raatilellikkyidestäkään eivät ole harvinaisia. Muita viisufoorumeita en ole seurannut, joten en tiedä ollaanko niillä sitten "vilpittömämpiä" ja neutraalimpia asian suhteen.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
- Taikahuilu
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22
Re: UMK20: yleiskeskustelu
En äänestänyt silloin Benjaminia, koska biisi oli minusta liian MJ-wannabe. Muuten kyllä tykkäsin seurata esitystä ja niin teki näköjään moni muukin.
Kun Suomen PKN:n pojat esiintyi, niin silloin ei kyllä naurattanut yhtään
Voi Suomi-parka, missä vika? Ylessäkö?
Kun Suomen PKN:n pojat esiintyi, niin silloin ei kyllä naurattanut yhtään
Voi Suomi-parka, missä vika? Ylessäkö?
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Onko Sansa tosiaan kohta 40? Uskomattoman hyvin säilynyt kaunotar. Vähintään kymmenen vuotta pois, niin saattaisin uskoa.
Got a fire and a country heart
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Vika on sekä Ylessä että suomalaisissa. Yle haluaa milloin minäkin vuonna nostaa esiin erityisesti jonkin vähemmistön edustajaa. Yle haluaa profiloida Suomea siten koska meistä jokainen kuuluu johonkin vähemmistöön ihan jo pelkästään Suomen asukkaiden historiasta johtuen. Toki Euroviisujen vähemmistöjen ja yhteiskunnallisten ongelmien esilletuominen on hienoa työtä!Taikahuilu kirjoitti: ↑04 Helmi 2020, 18:05 En äänestänyt silloin Benjaminia, koska biisi oli minusta liian MJ-wannabe. Muuten kyllä tykkäsin seurata esitystä ja niin teki näköjään moni muukin.
Kun Suomen PKN:n pojat esiintyi, niin silloin ei kyllä naurattanut yhtään
Voi Suomi-parka, missä vika? Ylessäkö?
Harva meistä on esimerkiksi etnonationalistien vaatima 100% suomalainen. Tuskinpa heistäkään jokainen on sellainen. Pidän esimerkiksi Bella Forsgrenin maalittamista todella vastenmielisenä ilmiönä. Ihmettelen, että tuollaistako on osa Suomen politiikkaan pyrkivästä nuorisosta? Eihän tätä maata saada paremmaksi paikaksi noin ihmisiä jaottelemalla. Yhteiseen hiileen puhaltaminen olisi fiksumpaa minun mielestäni.
UMK-raadit ovat vuosien aikana olleet sekavia ja jostain lukemani perusteella Suomessa noin 10 ihmistä päättää sen, minkälaista musiikkia suomalaiset kuulevat ylipäänsä suomalaisen median välityksellä. Onneksi nykyään ovat suoratoistopalvelut olemassa. Kaikki suomalaiset eivät käytä niitä ja ovat siten päättäjien valitseman musiikin varassa ja musiikkimaku muokkaantuu pienestä pitäen kuullun musiikin mukaan. Sitten äänestetään sitä kappaletta, jota halutaan kuunnella itse Suomessa vaikka kannattaisi taktikoiden äänestää sitä kappaletta, joka sekä miellyttää itseä että omaa aineksia kansainvälisempään suosioon idässä ja lännessä sekä etelässä ja pohjoisessa. Voittajakappale yleensä miellyttää sekä Norjan Ruijassa asuvaa että Australian rannoilla kävijää.
Yle ei ainakaan vaikuta ajattelevan, että Euroviisut ovat verrattain suuret musiikkimessut ja verkostoitumistapahtuma alan ihmisille. Myöskään Euroviisuihin lähetettäviä artisteja ei auteta kotimaassa riittävästi edes esiintymään luontevasti kameroille. Se näkyy sitten joko ali- tai ylilatautuneisuutena lavalla.
Pidän tärkeänä sitä, että Suomi on mukana kansainvälisissä asioissa eikä käperry itseensä. Jos lähetty artisti osaa kantaa itsensä koko viisukoitoksen ajan itsensä juuri nimenomaan omana itsenään arvokkaasti ja anteeksipyytelemättä niin se on jo omalla tavallaan voitto. Pitää olla rohkeutta olla se paras versio itsestään!
Ylen velvollisuus on mielestäni laittaa mahdollisimman paljon tietoa viisuartistista monella eri kielellä helposti löydettävälle nettisivulle useammalla kielellä. Pitää saada potentiaaliset äänestäjät kiinnostumaan taustatietojen perusteella! Harva ulkomaalainen jaksaa haravoida jokaista suomenkielistä artikkelia edustajasta ja kääntää sitä Googlen kääntäjällä, joka tekee ihan pöljiäkin virheitä.
Se, ettei Suomessa oteta musiikkia teollisuudenhaarana eikä musiikkivientiä tueta, on puolestaan poliittisen tason asia. Kansalaisten kannattaisi olla aktiivisia ja ottaa rohkeasti yhteyttä poliitikkoihin ja ministereihin osoitteilla etunimi.sukunimi@eduskunta.fi ja etunimi.sukunimi@vnk.fi.
Jos nyt muuta perustelua ei keksi niin kannattaa ainakin mainita Suomessa tehtävä musiikkikasvatus ja sen hyödyntäminen, alan koulutettujen työllisyys ja se, että musiikkivienti on varsin vähäpäästöistä vientiä nykyaikana kun suoratoistopalvelut ovat olemassa. Toki alan ihmisten pitää matkustaa muullakin kuin sähköpolkupyörällä, mutta harva heistä nyt matkustaa kuin Avicii-vainaa aktiivisimpina vuosinaan. Aviciihan teki musiikkiyhteistyötä laajalla rintamalla. Vain kiertue-elämä ja esiintyminen oli hänelle liikaa.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
hra47 kirjoitti: ↑04 Helmi 2020, 13:28 Toisaalta Ruotsin maine tuo mukanaan myös kovat odotukset ja jos niihin ei kyetä vastaamaan, tuloksena on helposti pettymys.
Minusta Dance you off oli mykistävän hieno esitys, minkä tahansa maan toteuttamana. Vähemmän kiinnostaa se, miten se on toteutettu ja kuinka monta taustalaulajaa oli avittamassa artistin laulusuoritusta...
Ehkä Ruotsin hyvä menestys ja raatilellikin maine yhdistettynä viime vuosien vähän omahyväisiltä haiskahtaneisiin esityksiin on aiheuttanut hylkimisreaktiota yleisön taholta.
Minä pidin Benjamista ja pidän edelleenkin, mutta en vain sitä ole isosti puhunut kun olen huomannut viisufanien inhoavan Benjamia. Minulle esim Frans ja Robin olivat paljon huonompia edustajia. Ja muutenkin minua on alkanut todella paljon tympimään tuo miten viisufanit tahtovat jatkuvasti tuhota Ruotsin. Itse voin sanoa rehellisesti, että jos Ruotsia ei olisi viisuissa ja siellä olisi vain jotain Portugali, Montenegro,Makedonia ja Albania tyylisiä maita niin en todellakaan olisi kiinnostunut seuraamaan viisuja.
Tuosta Ruotsin hyvistä raatipisteistä en usko, että ne pisteet tulevat vain koska Ruotsi on Ruotsi. Itse uskon,että siihen vaikuttaa rehellisesti esim se, että Ruotsi oikeasti ottaa viisut tosissaan ja panostaa siihen isolla rahalla ja ammattitaidolla. Toinen juttu on myös se, että monet maat käyttävät Ruotsia apuna kaikessa esim kappaleiden teossa ja tuottamisessa, esitysten teossa, taustalalajissa, tanssijoissa ja ihan karsintojen teossa ja sinne kappaleiden valitsemisessa. Tässä yhtälössä minusta olisi outoa, että jos maat itse pyytävät Ruotsilta näin paljon apua niin he eivät sitten myöskään antaisi pisteitä Ruotsille heidän hyvästä osaamisesta kun he itse sitä heiltä ovat pyytäneet.
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Niin paljon kuin Ruotsin viisuilusta tykkäänkin, niin tää on "UMK20: yleiskeskustelu" -ketju. Täällä on keskustelu mennyt kyllä jo melkoisen off topiciksi. Tätä Ruotsi-keskustelua voitanee jatkaa jossain muussa ketjussa?
R.I.P. Eurovision
Re: UMK20: yleiskeskustelu
^ Niin, vaikka siellä MF:n yleiskeskustelussa.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Nytkö sitten tosiaan kuukausi möllötetään ja odotellaan sitä, että miltähän kunkin esitys näyttää. Riittääkö Erikastakaan juttuja seuraavaksi neljäksi viikoksi?
Re: UMK20: yleiskeskustelu
^ Ehkä ihan kiva, että keskustelu rauhoittuu hetkeksi. Ehtii kypsytellä ajatuksia päässä ja keskittyä muihin karsintoihin välillä. Mähän en ole vaivautunut antamaan lähes hetkenkään ajatusta UMK:lle viime päivinä, enkä aio antaa ennen maaliskuuta... ellei sitten tule jotain käsittämätöntä skandaalia tms., joka tavallaan pakottaa kommentoimaan.
R.I.P. Eurovision
Re: UMK20: yleiskeskustelu
UMK-laulujen rakenteet analyysissa:
http://maammelaulut.blogspot.com/2020/0 ... sanoa.html
Mielenkiintoinen artikkeli!
http://maammelaulut.blogspot.com/2020/0 ... sanoa.html
Mielenkiintoinen artikkeli!
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Anna Puun & Olavi Uusivirran 2020 ois täydellinen kappale viisuihin! Miks vaan Suomessa nää ei osallistu...
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Pudonneita UMK2020 kilpailijoita. Tämmöinen porukka löytyi. Drag Factor Finland. Mukana Nisa Soraya, Kana, Alexandra, Osku Heiskanen, Jere Sivonen ja NikoLa. Biisi Whos the queen.
Whos the queen: https://www.youtube.com/watch?v=ARxTavgnnuA
Hakemusvideo UMK2020: https://www.youtube.com/watch?v=HUMLY9x_Fas
Whos the queen: https://www.youtube.com/watch?v=ARxTavgnnuA
Hakemusvideo UMK2020: https://www.youtube.com/watch?v=HUMLY9x_Fas
Re: UMK20: yleiskeskustelu
toivo kirjoitti: ↑09 Helmi 2020, 17:09 Pudonneita UMK2020 kilpailijoita. Tämmöinen porukka löytyi. Drag Factor Finland. Mukana Nisa Soraya, Kana, Alexandra, Osku Heiskanen, Jere Sivonen ja NikoLa. Biisi Whos the queen.
Whos the queen: https://www.youtube.com/watch?v=ARxTavgnnuA
Hakemusvideo UMK2020: https://www.youtube.com/watch?v=HUMLY9x_Fas
Tää ois päässy mukaan heittämällä joskus vuonna 2017. Luojan kiitos ei tullut nyt valituksi.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Juu, ei kiitos.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
- YourMother
- Vielä yhdet
- Viestit: 981
- Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: UMK20: yleiskeskustelu
No huh. Onko tää dissausbiisi Aallon Saaralle? Jos on, niin jo on katkeraa meininkiä.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.
Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.
Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.
Re: UMK20: yleiskeskustelu
Hauska pätkä. "Söpö poika" ja Aksel onkin lopulta tuollainen nallekarhu.
Got a fire and a country heart
- Taikahuilu
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2093
- Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22
Re: UMK20: yleiskeskustelu
^ Olin just postaamassa samaa klippiä, sä ehdit ensin
p.s. tossa Tikassa on jotain outoa
p.s. tossa Tikassa on jotain outoa
- 12pointsii
- Laulaa viisuja
- Viestit: 854
- Liittynyt: 16 Tammi 2011, 23:12
- Paikkakunta: München