UMK23: yleiskeskustelu

Euroviisut 2023 Britanniassa

Suosikkisi UMK-finalisteista? (max 2)

Keira – No business on the dancefloor
34
8%
Benjamin – Hoida mut
66
16%
Robin Packalen – Girls like you
11
3%
Lxandra – Something to lose
11
3%
Käärijä – Cha cha cha
190
47%
Kuumaa – Ylivoimainen
84
21%
Portion Boys – Samaa taivasta katsotaan
9
2%
 
Ääniä yhteensä: 405

Avatar
Possu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2100
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 13:44
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Possu »

iiiduli kirjoitti: 05 Tammi 2023, 17:36
LaRosalia kirjoitti: 05 Tammi 2023, 13:20 Mulle ainakin on ihan sama vaikka kaikki esiintyjät olisivat täysin tuntemattomia, jos biisi ja show on kunnossa.
Mä melkein toivon tätä. Sen takia isot ja tunnetut nimet eivät juurikaan itsessä herätä riemun kiljahduksia.
Eiköhän tämä liki pelkillä tuntemattomilla vetäminen ole jo nähty edellisillä UMK-kausilla historian aikana. Tunnettavuus on plussaa, sillä se yleensä takaa myös sen, että artistilla on jotain kokemusta kameran edessä toimimisesta ja ylipäätään esiintymisestä tiukemmissa tilanteissa.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Sen lisäksi, että jos mukana on jo (nämä seuraavat ovat Ylen sanoja) "todella tunnettu artisti" ja tätä vastaan olisi ennestään tuntemattomia nimiä, niin luultavasti kilpailu olisi jo taputeltu. Tokin Ylen todella tunnettu artisti voi tarkoittaa myös "ei niin koko kansalle tunnettua artistia". :heh: Milloin kilpailu voisi olla tasaisempaa.

Minusta olisi kiva, että olisi vähän kuin Ruotsin Melodifestivalenissa, että siellä on tasaisesti tuttuja nimiä, mutta aina myös tuntemattomampia nimiä, jotka voivat yllättää. Toki Mellojen osallistujamäärä on nelinkertainen UMK:hon verrattuna, mutta tykkäisin, että olisi molempia. Hyvä biisi voi toki löytyä mistä vaan. Ja biisihän Euroviisuissa ratkaisee. Mutta toki tunnetut artistit saavat helpommin loistavia biisinkirjoittajia ja tuottajia taakseen, mikä edesauttaa hyvän biisin syntymistä.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6607
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Possu kirjoitti: 05 Tammi 2023, 18:22
Eiköhän tämä liki pelkillä tuntemattomilla vetäminen ole jo nähty edellisillä UMK-kausilla historian aikana. Tunnettavuus on plussaa, sillä se yleensä takaa myös sen, että artistilla on jotain kokemusta kameran edessä toimimisesta ja ylipäätään esiintymisestä tiukemmissa tilanteissa.
Tuntemattomammallakin artistilla voi onneksi olla kokemusta esiintymisestä, kuten Blind Channel hyvin osoitti. Mielummin juuri BC:n kaltaisia artisteja UMK:ssa näkisin. Uraa on jo takana ja esiintymiskokemusta kertynyt, mutta ovi isolle yleisölle ei ole jostain syystä auennut.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Ei edes tosiaan tarvitse olla koko kansan tuntema, vaikka olisi kovasti kokemusta musiikin saralta. :joojoo:
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
sadsingalonsong
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 301
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 00:17
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja sadsingalonsong »

WildDance kirjoitti: 05 Tammi 2023, 18:31 Minusta olisi kiva, että olisi vähän kuin Ruotsin Melodifestivalenissa, että siellä on tasaisesti tuttuja nimiä, mutta aina myös tuntemattomampia nimiä, jotka voivat yllättää. Toki Mellojen osallistujamäärä on nelinkertainen UMK:hon verrattuna, mutta tykkäisin, että olisi molempia. Hyvä biisi voi toki löytyä mistä vaan. Ja biisihän Euroviisuissa ratkaisee. Mutta toki tunnetut artistit saavat helpommin loistavia biisinkirjoittajia ja tuottajia taakseen, mikä edesauttaa hyvän biisin syntymistä.
I think that how it is in UMK is works well. Most of performers are rather a second league but it makes them even more involved in UMK seeing benefits from their participation. Cyan Kicks, BESS and even Isaac Sene or Younghearted are on the different stage of their career thanks to UMK. And such participation is seen a once in a lifetime opportunity.

This is the problem of Melodifestivalen. It is not relevant to Swedish music market anymore. In 2023 46% of the whole line-up consists of returning performers (let's not even talk about songwriters). Most of them exist only during the Melodifestivalen season. It is not healthy and it presents these artists as desperate.

In order to sustain the quality, I think it is crucial to frame national final as a "biggest music platform" in the country rather than pure "selection to Eurovision" so artists, their labels etc. will see it as something beneficial regardless of the result in such competition.

For instance, one can look how different are line-ups of Benidorm in 2022 and 2023. Historically, Benidorm Festival was Spanish response to Sanremo and thus such pretty known artists like Rigoberta, Rayden or Javiera Mena decided to participate. They've seen it as a chance to promote itself on a local ground. However, as Benidorm Fest 2022 highlighted a lot that they SELECT A SONG FOR EUROVISION, the perspective shifted and narrowed down the event to preselection. Therefore, this year is full of tiktokers and singers from talent shows who recently started their career for real.

Concluding, while it wouldn't hurt UMK to have more artists (even 10 or 12) and 2-3 returnees, I think that overall approach works well and making it as Eurovision-friendly as possible may end up with a disaster full of random artists and cliche or joke songs in the line-up. It is not worthy.

iiiduli kirjoitti: 05 Tammi 2023, 18:39

Tuntemattomammallakin artistilla voi onneksi olla kokemusta esiintymisestä, kuten Blind Channel hyvin osoitti. Mielummin juuri BC:n kaltaisia artisteja UMK:ssa näkisin. Uraa on jo takana ja esiintymiskokemusta kertynyt, mutta ovi isolle yleisölle ei ole jostain syystä auennut.
I wouldn't say they were unknown. They've been already quite experienced, had their own material and toured outside Finland. They just haven't been known to the wider audience and that's why they had something to prove. However, there is still a difference between a profile of artists like BC and some random almuni from talent show who just got a song written by songwriters that are present every year in the NF.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Vaikka mellojen esiintyjä- ja lauluntekijäkaarti onkin pieni piiri, on se kuitenkin tuottanut hyvää tulosta viisuissa. He osaavat loihtia voittavalle numerolle vangitsevan lavaylöspanon ja kuvauksen. Suomella menee mönkään juuri samoissa asioissa. Kyllä varmaankin Suomestakin osaamista löytyis, mutta ilmeisesti UMK:n tuotanto on miehitetty yleistoimimies jantusilla, jotka värkkäävät kaikkien esitysten koreografiat ja kuvauksen. Noita työpaikkoja pitäisi vihdoin tuulettaa ja panna julkiseen kilpailutukseen. Sitä ennen Suomeen tuskin on odotettavissa uutta jättipottia. Blind Channel oli parasta mitä näillä nykyeväillä on saavutettavissa ja heidänkin esityksensä viisufinaalissa oli, anteeksi kielenkäyttöni (ja itseni toisto), hätäpaska, josta ei jäänyt juuri mitään mieleen ja missasi kaikki biisin lukuisat koukut, joita olisi pitänyt päinvastoin tuoda visuaalisesti esiin.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
sadsingalonsong
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 301
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 00:17
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja sadsingalonsong »

So there is one fundamental question - what should come first: the concern about the result in Eurovision or to boost local market and find something representative for the country. I think when the former is prioritized it can lead to replication on various stereotypes. Results in Eurovision are caused by various factors (including a pure luck) and they can come and go. Prioritizing the latter can provide more sustainable approach and ensure that the entry sent to Eurovision will be at least solid.

Sweden may have results but Melodifestivalen's quality is declining rapidly since 2016. I believe that in most cases Sweden's results is based on their reputation only (what can be explained by the fact that mostly they are able to produce better results with juries than the public).

I'd put it this way: more Italy and less Sweden.
Thank you.

Avatar
Possu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2100
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 13:44
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Possu »

Itse en ole noin synkkä. Uskon vahvasti UMKn nosteen nostavan myös live-esitysten laatua kokonaisvaltaisesti ylöspäin vuosi vuodelta. Mitä parempi brändi UMKlla on, sitä enemmän se vetää puoleensa myös uusia ammattilaisia. Tietenkin tämä vuosi on tietyllä tapaa vedenjakaja, kun momentum on päällä ja seuraava vaihde olisi saatava lyötyä sisään.

Vertailu myöskään Melloihin ei ole aina täysin relevanttia. Pelkästään budjettiero on sen verran massiivinen, että se näkyy automaattisesti esitysten livejen laadussa.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

No, makuasioita nämä, mutta mielestäni melloilla on mennyt vahvasti myös 2016 jälkeenkin, sillä varauksella etten ole seurannut heitä kovin pitkään sitä ennen. Viisuvoittoja ei ole tosin tullut sitten Heroesin, mutta heidän edustusbiisinsä ja esityksensä ovat olleet vahvoja, enkä muista, että Loreenia lukuunottamatta ennen olisi ollut jotenkin paremmin. Ennen Loreenia ja Eric Saadea näyttävät rymynneen aika pitkään finaalin jämäsijoilla...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Minusta on naurettavaa väittää, että Ruotsi olisi menestynyt viisuissa viime vuosina vain maineensa takia. Tavallinen katsoja ei tiedä viisuhistoriasta juuri mitään. Muistavat ehkä, kuka viime vuonna voitti. Kyllä Ruotsi on ihan ansaitusti kerännyt pisteensä ainakin yleisöltä. Jaksaisi aina viisufanien keskuudessa tätä Ruotsi vihaa ja asennetta, että "Ruotsi menestyy vain koska on Ruotsi" :roll: Raati voi toki suosia Ruotsia juuri tämän ammattimaisen asenteen takia, mikä näkyy kaikessa. Ei tämäkään ole kuitenkaan mitään Ruotsin suosimista, vaan puhtaasti palkintoa ammattimaisesta työstä.

Monien maiden karsinnoista huomaa, että esityksistä voi saada kivat pienellä budjetilla. Suomessa vaan usein puuttuu se näkemys ja tyylin ymmärtäminen. Erikan, Teflareiden ja Bessin esitykset olisi varmasti voitu toteuttaa samalla rahalla tyylikkäämmin.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

En usko, että budjetit selittävät yksin laadullista eroa mellon ja UMK:n välillä, ei ne parhaat mellojen lavaylöspanot niin ihmeellisiä ole kustannusnäkökulmasta (esimerkkinä vaikka Eric Saaden erinomainen Every minute parin vuoden takaa, pelkät pimennysverhot ja valkoinen neliö lattialla, esiintyjällä villapaita, eikä poronnahkahaalareita tai kahluusaappaita). Tai sitten svedut osaavat ohjata budjettinsa oikeisiin paikkoihin, talenttien palkkoihin. Meillä kun lähdetään tekemään isolla rahalla jotain, niin lopputuloksena on ollut joku lavastemöhkäle Saara Aallon esityksessä, joka ei tee vaikutusta kehenkään.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6607
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

sadsingalonsong kirjoitti: 05 Tammi 2023, 19:10 I think that how it is in UMK is works well. Most of performers are rather a second league but it makes them even more involved in UMK seeing benefits from their participation. Cyan Kicks, BESS and even Isaac Sene or Younghearted are on the different stage of their career thanks to UMK. And such participation is seen a once in a lifetime opportunity.

This is the problem of Melodifestivalen. It is not relevant to Swedish music market anymore. In 2023 46% of the whole line-up consists of returning performers (let's not even talk about songwriters). Most of them exist only during the Melodifestivalen season. It is not healthy and it presents these artists as desperate.

In order to sustain the quality, I think it is crucial to frame national final as a "biggest music platform" in the country rather than pure "selection to Eurovision" so artists, their labels etc. will see it as something beneficial regardless of the result in such competition.
Tästä ollaan samaa mieltä. Musta on hienoa, että UMK:sta on kehittynyt nimenomaan kisa, jossa ainoa meriitti ei ole päästä edustamaan Suomea viisuihin, vaan samalla voi saada todella hyvää nostetta uralleen. Kappaleiden taso olisi luultavasti huomattavasti heikompi, jos kisaan lähdettäisiin mukaan vain ja ainoastaan viisut mielessä.

En ole enää pitkään aikaan ymmärtänyt tätä Kuppillassakin esiintyvää Mellojen ihailua. Itse en näe niissä kisoissa enää juurikaan mitään ihailtavaa. Samat naamat pyörivät vuodesta toiseen eikä se kokonaistasokaan ole nykyään enää kovin ihmeellinen. Toki finaalista saadaan aina kovatasoinen ja toki lavashowt ja muut on tuotettu erittäin ammattitasoisesti, mutta siihenpä se nykyään jääkin.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Tässä ollaan sitten perustavanlaatuisen kysymyksen äärellä: miksi Euroviisuihin sitten osallistutaan? Mielestäni olisi paljon parempi, iloa ja kansallista ylpeyden aihetta tuottavaa jos Suomi kykenisi promoamaan omaa osaamistaan sijoittumalla hyvin kyseisessä kilpailussa. Jos tarkoituksena on jokin muu, niin ehkä pitää tunnustaa se ääneen ja lopettaa pingottaminen asian suhteen ja keskittyä sitten pelkästään oman maan markkinoiden kysynnän tyydyttämiseen puolitiehen jätetyllä puuhastelulla johon kansan enemmistö on tyytyväistä. Ja jatkaa omasta menestymättömyydestään sen syyttämistä, että Ruotsia suositaan epäreilusti...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7185
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

onko ne esitykset todellisuudessa pienellä budjetilla. vielä kun oli" euroviisut " ylen palveluna oli meikki ja tukka. pelkkä savuefekti lavalla makso ja pyrot ne maksokin . kenellä oli isot levy yhtiöt toi oman kauneus tiiminsä,koreografit,stylistit( joilla suhteet vaateponsoteihin yms..esiitymisasut useinnlainassa.) kellä ei ollu tähän mahdollusuutta näytti miltä näytti .esim Annika Eglund osti mekkonsa kirppikseltä kujlemma ( meikit yms yleltä). umk taas tarjoo koreografin ja meikiitiimit ja silver toimii styllistinä ja vaatteet yms järjestetään yleltä. mutta nähdäkseni jollain artisteilla silti on omilla suhteilla vaatteet ja muuta rekvisiittaa ha oykusuunnottelijan iltapukuu esim.Ilta. Mitä Erikan tyylittömyyteen tulee luulen että ei ollu mitään makua ( vaikka itse tykkäsin oli sellasta itäeurooppalaista kitchiä ,mutta ainoo ongelma Erika ei osaa liikkua ja koreografia hänelle liian vaikea)ja nykyään kun on tullu rahaa myös hän näyttää erilaiselta. Norjassa ja ruotsissa Aetistit saavat rahaa jonka voivat laittaa ulkonäköön yms. itse euroviisujen aikaan olinnuseammassakin projektissa esim movetron cupido ( kaikki tekohiuksista lähtien tuli mun kautta ,meikit yms ja myös liettuan kisassa movetron freat vaida. jennie stårbacka ,kentala yms. palatakseni siihen että umk tarjoaa koreografit ,stylistit yms niin mahdollistaa ,että on ollu tuntemattomia artisteja koska ei heillä ole rahaa ja taustajoukkoja vaikka olisi kuinka tykki biisi.
Viimeksi muokannut ESC_Hullu, 05 Tammi 2023, 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Possu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2100
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 13:44
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Possu »

iiiduli kirjoitti: 05 Tammi 2023, 20:54 En ole enää pitkään aikaan ymmärtänyt tätä Kuppillassakin esiintyvää Mellojen ihailua. Itse en näe niissä kisoissa enää juurikaan mitään ihailtavaa. Samat naamat pyörivät vuodesta toiseen eikä se kokonaistasokaan ole nykyään enää kovin ihmeellinen. Toki finaalista saadaan aina kovatasoinen ja toki lavashowt ja muut on tuotettu erittäin ammattitasoisesti, mutta siihenpä se nykyään jääkin.
Tähän sama. Mielestäni Mellot ovat jo vähän jopa kulahtanut formaatti, vaikka viime vuonna taso olikin hyvä. UMK on formaattina paljon mielenkiintoisempi ja freshimpi.

Avatar
kapineiti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3748
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 21:53
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja kapineiti »

Täällä jo joku heitti arvauksen tähän kakkoseen, että olisi Meiju Suvas ja voisin heittää myös oman korttini tähän. Ollut juuri Vain elämäässä (yhdistävä tekijä Samu Haberiin), aloittanut uransa nuorena ja tunteikkaita biisejä taitaa hälläkin olla. Robin se nyt ei ainakaan ole eikä Vesala, vaikka etenkin ensimmäiseksi mainittua kovasti arvuutellaan. :heh:
Smash your competition, baby
Show us some good entertainment
Victory's your only payment
Gladiator, gladiator

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Possu kirjoitti: 05 Tammi 2023, 21:16
iiiduli kirjoitti: 05 Tammi 2023, 20:54 En ole enää pitkään aikaan ymmärtänyt tätä Kuppillassakin esiintyvää Mellojen ihailua. Itse en näe niissä kisoissa enää juurikaan mitään ihailtavaa. Samat naamat pyörivät vuodesta toiseen eikä se kokonaistasokaan ole nykyään enää kovin ihmeellinen. Toki finaalista saadaan aina kovatasoinen ja toki lavashowt ja muut on tuotettu erittäin ammattitasoisesti, mutta siihenpä se nykyään jääkin.
Tähän sama. Mielestäni Mellot ovat jo vähän jopa kulahtanut formaatti, vaikka viime vuonna taso olikin hyvä. UMK on formaattina paljon mielenkiintoisempi ja freshimpi.
Mielestäni Kuppilassa ei (onneksi) ihannoida melloja lainkaan niin paljoa kuin joissain fanipiireissä. :joojoo: Omat ketjut kaikilla semeillä toki edelleen on, mitä olen vastustanut tyyliin vuodesta 2011, mutta vuosien myötä olen alistunut. :hiips: (Toki muistakin karsinnoista voisi alkaa taas vuosien tauon jälkeen tehdä semiketjuäänestyksiäkin... hmm...)
Meow cat, please meow back.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja WildDance »

hra47 kirjoitti: 05 Tammi 2023, 21:16 Tässä ollaan sitten perustavanlaatuisen kysymyksen äärellä: miksi Euroviisuihin sitten osallistutaan? Mielestäni olisi paljon parempi, iloa ja kansallista ylpeyden aihetta tuottavaa jos Suomi kykenisi promoamaan omaa osaamistaan sijoittumalla hyvin kyseisessä kilpailussa. Jos tarkoituksena on jokin muu, niin ehkä pitää tunnustaa se ääneen ja lopettaa pingottaminen asian suhteen ja keskittyä sitten pelkästään oman maan markkinoiden kysynnän tyydyttämiseen puolitiehen jätetyllä puuhastelulla johon kansan enemmistö on tyytyväistä. Ja jatkaa omasta menestymättömyydestään sen syyttämistä, että Ruotsia suositaan epäreilusti...
Olen tästä samaa mieltä. Kivaa, että UMK on saatu menestyväksi formaatiksi omassa maassa. Vielä, kun saataisiin se sellaiseksi, missä biiseillä olisi mahdollisuus menestyä Euroviisuissa. Blind Channel oli onnekas poikkeus. Muuten en näe, että viime vuosina mikään kappale olisi saavuttanut sen suurempaa menestystä itse viisuissa. Ainakaan sen perusteella, mitä UMK:ssa näki.

Kivaa, että UMK on kilpailuna omansa, mutta ei sieltä euroviisupotentiaalia herkästi löydy. Melodifestivalen on euroviisukarsinta. Joka vuosi Melodifestivalen finaalissa on mukana useampi biisi, mikä menestyisi takuulla myös viisuissa. Ei koko Melodifestivalenissa! Mutta juuri nämä alkukarsintapudokkaat ovat usein niitä, jotka hakevan nimeä itselleen tai promoavat biisiään kotimaanmarkkinoille. Tuskin esimerkiksi viime vuonna Lancelot tai Linda Bengtzing olivat mukana voittamassa kilpailua ja lähdössä Euroviisuihin. Silti kappaleet ovat menestyneet mukavasti kotimaassa. Näin isoon kilpailuun mahtuu myös ne vanhemman ikäpolven suosikit, koska saavat ohjelmassa näkyvyyttä, mutta eivät vie potentiaalisen euroviisuedustajan paikkaa. Finaalissa kilpaillaan sitten tosissaan edustuspaikoista.

Mutta toki UMK:ta voi ihailla upeana formaattina, mikä on mielenkiintoinen ja Melloja pitää kovin ummehtuneena tapahtumana, mutta tulokset Euroviisuissa puhuu puolestaan!
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
sadsingalonsong
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 301
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 00:17
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja sadsingalonsong »

The current version of UMK is still need and I am very hopeful that it will provide good results at some point again. Look at Festival da Cancao since 2017 (since there is a format of invited songwriters who have total freedom), while it provided the victory in Kyiv, in next years it wasn't that good. However, consistency paid off with another good results in last two years.

I just think that building the brand locally and focusing on the local market first is the right way to achieve sustainable success in Eurovision. On contrary, putting the result in Eurovision as the only goal have the opposite effect because it is not authentic. And it was the problem of Finland: see 2004-2005 when YLE tried to copy Melodifestivalen; see 2015-2017 when it was focused on replicating Eurovision cliche; see 2018 when Saara who was so desperate and YLE was so desperate so they asked G:Son and Debs to write her songs.

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6607
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

WildDance kirjoitti: 05 Tammi 2023, 20:48 Monien maiden karsinnoista huomaa, että esityksistä voi saada kivat pienellä budjetilla. Suomessa vaan usein puuttuu se näkemys ja tyylin ymmärtäminen. Erikan, Teflareiden ja Bessin esitykset olisi varmasti voitu toteuttaa samalla rahalla tyylikkäämmin.
Tästä olen samaa mieltä. En jaksa uskoa, että Ylen tiimi saisi kovin paljon parempaa lavatoteutusta aikaan, vaikka budjetti olisi Mellojen tasoa. Ylellä ei vain ole osaamista. Usein mietin, miten ihmeessä arvostettu ja ilmeisen taitava koreografi ei osaa kuitenkaan luoda UMK-lavalle tyylikkäitä esityksiä. Olisi mielenkiintoista jos lavatoteutuksesta vastuussa olevaa tiimiä uudistettaisiin, haluaisin nähdä, mitä sitten saataisiin aikaan.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7185
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

tää on vähän toistoa kirjoittamastani teemasta. väre on kyllä taitava ja silverkin osaava ( jos hänen maustaan tykkää) ylen meikkaajat ja kampaajat on taitavia ,mutta jo vuosia sitten trendikkäämmät ja rohkeammat ideat ei onnistunu. ei voi verrata mihinkään melloihin yms kun yleensä eri esityksissä on eri tiimit ja levy yhtiöt yms. eli jos sama porukka tekee kaiken kaikille niin eihän siitä voi kovin monipuolista tulla.. esim mtv meikkaajissa on henkilöitä jotka tekee myös levy yhtiöillä eri artisteja yms,mutta ylellä ei mun nähdäkseni ns tredimeikkaaja/ kampaajia ole kuin ollu eri projekteissa Rene ja martti( jokka laitto esim hanna pakarisen dramaattisen luukin) silverin stailaus taito on sitä yhtä tyylii ,mutta mitään kovin glamouria on turha odottaa. tämän takii oon hiukan huolissani jos on ns dance artisteja ja heillä ei oo omaa beaty/stailaus tiimii mukana.
Viimeksi muokannut ESC_Hullu, 05 Tammi 2023, 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
sadsingalonsong
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 301
Liittynyt: 29 Tammi 2014, 00:17
Viesti:

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja sadsingalonsong »

I agree, there should be more people involved in terms of production of performances. It would provide better variety of how to approach performances creatively.

LaRosalia
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 207
Liittynyt: 15 Touko 2022, 20:57

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja LaRosalia »

Mistäköhän johtuu, että väliaikanumerot UMK:ssa on koreografioineen kuitenkin hyviä? Esim. Vesalan Pulkka. Sitten taas itse kilpailijoiden esitykset on niitä haarovälikurkistuspyllistyksiä…

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2093
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

^ no tuohon tietty helppo vastata; Reija Wäre :rofl:

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6607
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

^^ Itse veikkaan, että ehdokkailla ei ole tarpeeksi vahvoja ideoita itselleen, millaisen esityksen haluavat ja silloin Wäreen sun muiden ehdotukset menevät helpommin läpi. Tai toisaalta ei ehkä sitten osata/uskalleta sanoa artistille, että tiettyjä asioita ei kannattaisi tehdä, esim. harvan artistin kannattaa oikeasti alkaa tekemään kovin hankalaa tanssikoreografiaa.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

korvaboosti
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 546
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:03

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja korvaboosti »

Mun mielestä Wäreen isoin ongelma on että KAIKKI sen koreografiat näyttävät väliaikanumeroilta. Ensinnäkin koreot on usein ihan liian monimutkaisia (ja monelle artistille sopimattomia), ne harvoin tukevat tai nostavat biisiä ja niistä puuttuu tietty napakkuus ja selkeys. Esim. viime vuoden BESS oli ihan karmivaa katsottavaa kun taustatanssijat elämöivät ja kouristelevat ympäri lavaa. Kaipa Wäreellä on taiteellisia ambitioita, mutta katsojana on tosi vaikea päästä mukaan ja koko pakka leviää. Keep it simple, stupid.

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Sattui silmään Emma ehdokkaat "vuoden tulokas" - kategoriassa.

UMKn kuvavihjeissä oli niitä kolme tuolia, kolme jakkua henkarissa, yms niin sehän voisi olla vaikka tuo ylex:kin mukaan "nousukiidossa oleva" bändi Stoned Statues. Heidän artisti Jenna Kosunen voisi jopa olla ykkösvihjeen kuvassa. Tosin sitä pinkkiä väriä ja korkokenkiä on vaikea kuvitella punk-henkiselle alternative metallibändille, mutta jos heidän musiikkiakin hehkutetaan omaperäiseksi keitokseksi eri vaikutteista, niin mikä jottei. :miettii:

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6602
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

korvaboosti kirjoitti: 05 Tammi 2023, 23:04 Mun mielestä Wäreen isoin ongelma on että KAIKKI sen koreografiat näyttävät väliaikanumeroilta.
Itse sanoisin, että UMK-esityksien isoin ongelma on se, että ne muistuttavat liikaa mielikuvaa siitä, miltä euroviisuesityksen pitäisi näyttää. Ideat ovat todella kunnianhimoisia (ihmistetriksiä ja animaatioklooneja), joka on sinänsä arvostettavaa, mutta UMK-tiimi tuntuu kurkottelevan pikkasen liian korkealle suhteessa siihen, mihin tekniikka ja ammattitaito venyvät.

Täälläkin on jälleen jokavuotinen UMK vs. Melodifestivalen -väittely tulilla :heh:, ja UMK:llekin Melodifestivalen tuntuu olevan ainut karsinta, josta ammentaa inspiraatiota. Varsinkin ajatus siitä, että karsintaesityksen tulisi vastata lopullista viisuesitystä, on UMK:n puitteissa hölmö pyrkimys (enkä tiedä onko siihen enää edes pyritty Saara Aallon vuoden jälkeen).

Toivoisin, että UMK:ssa jokainen ehdokas pääsisi esiintymään edukseen; että he tietäisivät ja hallitsisivat sen, mitä he lavalla tekevät. Pari hataraa kamerakulmaa sinne tai tänne ei haittaa, jos lavalla tapahtuvat asiat ovat hanskassa. Ja yleensä hanska löytää sitä varmemmin käteen, mitä helpompi se on pukea päälle. Keep it simple, todellakin. :mrgreen:

kultainenvenla
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 220
Liittynyt: 09 Tammi 2019, 22:26

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja kultainenvenla »

Mulle tuli kakkosvihjeessä heti mieleen, että tuo tunteiden herättäminen viittaa Elämäni biisiin, jossa sitä kyllä tehdään.

Siinä yhtenä vakiartistina on Diandra, joka on aloittanut uransa nuorena.

En tiedä mitä yhteistä hänellä olisi Samu Haberin kanssa, mutta googlasin että Haber on ollut Idolsin vierailevana tuomarina Diandran kaudella.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33290
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK23

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Kummankaan isä ei ole suomalainen?
Riskinä seniorilaumat

Lukittu