Eduskuntavaalit 2023

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista

Minkä puolueen ehdokasta aioit äänestää?

Äänestys päättyi 12 Huhti 2022, 22:36

SDP
23
28%
Perussuomalaiset
9
11%
Kokoomus
3
4%
Keskusta
3
4%
Vihreät
26
32%
Vasemmistoliitto
11
13%
RKP
1
1%
Kristillisdemokraatit
1
1%
Liike Nyt
2
2%
Valta kuuluu kansalle
0
Ei ääniä
jokin muu
2
2%
En aio äänestää.
1
1%
En ole äänioikeutettu.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 82

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8332
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Massiel kirjoitti: 17 Huhti 2023, 10:12 Vihervasurit saavat ulista niin paljon kuin haluavat.
Ennustan tälle tulevalle hallitukselle n. kolmen kuukauden kuherruskuukautta, ennen kuin heidän suosionsa romahtaa. Toivottavasti eivät hajota eduskuntataloa sitten kun "uliseva" kansa äänestää heidät ulos.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Massiel kirjoitti: 17 Huhti 2023, 10:12 Vihervasurit saavat ulista niin paljon kuin haluavat. Kansan viesti vaaleissa oli, että punavihreää politiikkaa ei enää haluta. Kyllähän ihmiset ovat tämän politiikan seuraukset sähkön-, bensan-, ja elintarvikkeiden hintojen nousussa huomanneet.
Kok+PS+Keskusta seuraava hallitus mahdollisesti Kd:llä vahvistettuna.
Eikös kansan viesti vaaleissa ollut, ettei keskustaa hallitukseen?

Kokoomus on ollut halukas siirtämään verorasitusta palkoista kulutuksen puolelle. Ehkä heitäkään ei hallitukseen pitäisi päästää?

Mitä hallitusten sinusta sitten pitäisi tehdä, kun hinnat nousevat? Ryhtyä itse maksamaan niistä osa esimerkiksi alentamalla arvonlisäveroa, mikä tietää taas lisää budjettivajetta?
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

^ Höllentämällä täysin kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa esim. bensan jakeluvelvoitteen laskeminen.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Massiel kirjoitti: 17 Huhti 2023, 10:57 ^ Höllentämällä täysin kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa esim. bensan jakeluvelvoitteen laskeminen.
Erinäisiin päästötavoitteisiin on kai kuitenkin EU:ssa sitouduttu. Jos niiden toteutumiseen tähtäävää jakeluvelvoitetta höllätään, pitää vastaavasti kiristää jossakin muualla.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Massiel kirjoitti: 17 Huhti 2023, 10:12Kansan viesti vaaleissa oli, että punavihreää politiikkaa ei enää haluta. Kyllähän ihmiset ovat tämän politiikan seuraukset sähkön-, bensan-, ja elintarvikkeiden hintojen nousussa huomanneet.
Hallitusta on turha syyttää inflaatiosta. Inflaation suurin syy on Venäjän Ukrainaa vastaan aloittama sota ja sen laukaisema energiakriisi. Energian kallistuminen köyhdytti meitä, eikä mikään hallitus olisi voinut asialle mitään.

Vihreän siirtymän ansiosta Suomi selvisi kuitenkin suhteellisen vähällä. Emme olleet yhtä riippuvaisia venäläisestä kaasusta kuin Keski-Eurooppa. Sähkö oli Suomessa viime vuonna Euroopan toiseksi halvinta.

Mitään muuta en ole suomalaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa vuosikausiin halveksinut niin paljon kuin tätä viimeksi kuluneen vuoden aikana kuultua itkua inflaatiosta. Ainakin omassa kuplassani inflaatiosta itkijät ovat lähes poikkeuksetta olleet vähintään keskituloisia. Heillä ei ole mitään oikeaa hätää. Reaaliansioiden aleneminen tarkoittaa heille sitä, että jokin lomamatka jää tekemättä tai vaatekaapin sisältö päivittämättä. Voi voi. Ukrainassa murhataan ihmisiä. Inflaation juurisyy on Venäjän aloittama brutaali hyökkäyssota. Elinkustannusten nousua voi ajatella vaikka sitä kautta, paljonko olisi valmis maksamaan siitä, ettei Suomi joudu sotaan. Jos elinkustannusten nousu ei ylitä sitä summaa, on hävytöntä valittaa.

Edellä kirjoittamani ei koske sitä, jos joku aidosti vähävarainen on huolissaan välttämättömästä toimeentulostaan. Sellaista ei ole kuplaani näkynyt, enkä ole huomannut inflaatiosta itkevien juuri välittävän oikeasti vähävaraisista. Oikeistohallitus ei ainakaan paranna vähäosaisten asemaa.
Massiel kirjoitti: 17 Huhti 2023, 10:57 Höllentämällä täysin kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa esim. bensan jakeluvelvoitteen laskeminen.
Tehtiin jo.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

Itse en syytä edellistä hallitusta hintojen noususta yms muustakaan, maksan mieluusti asioista enemmän sillä en mä asemaani vaihtaisi ukranalaisten tai venäläisten kurjaan olotilaan. Mut kyl mä silti kehtaan väittää että työttömillä on Suomessa liian hyvät oltavat, tuntuu että Suomessa jaellaan leväperäisesti rahaa kaiken maaiman tukien muodossa :/ toivon että tähän tulisi viimeinkin muutos.

Asumistukea myös leikkaisin rajusti, ihan pelleilyksi mennyt tuo homma, jos sama homma jatkuu niin vuokrat vaan nousee kun kaikki vuokraajat pelaa sen varaan että kela maksaa, ja ketkä siitä kärsii: keskituloiset sillä kela ei ole meitä missään asiassa tukemassa.
Pienituloisille se on ja sama asuuko 600 vai 1000 euroa maksavassa luukussa
Viimeksi muokannut Happy, 17 Huhti 2023, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Happy kirjoitti: 17 Huhti 2023, 22:05 Itse en syytä edellistä hallitusta hintojen noususta yms muustakaan, maksan mieluusti asioista enemmän sillä en mä asemaani vaihtaisi ukranalaisten tai venäläisten kurjaan olotilaan. Mut kyl mä silti kehtaan väittää että työttömillä on Suomessa liian hyvät oltavat, tuntuu että Suomessa jaellaan leväperäisesti rahaa :/ toivon että tähän tulisi viimeinkin muutos
Pöh. Keksi se konsti, jolla pakotetaan joku työnantaja ottamaan minutkin töihin.

Olisiko teilla raflassa vaikka tarjolla jotain sellaista, että pystyisin sen varassa elämään siellä kalliimmassa osassa maata? Voin suorittaa hygieniapassin tms. jos on tarpeen.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ no mä teen kahta eri palkkatyötä ihan sen takia että kela ei maksa ulosottolaskujani tai mitään muutakaan, mun on maksettavana ne ihan itse ja työskenteltävä kuin työnarkomaani ilman että kärsisin luokkaa nälkäkuolemaa, vaikka kuulun ylempään keskiluokkaan tulojeni puolesta niin kehtaan kyllä väittää että elän silti nyt niukemmin kuin moni työtön :sorivaan:
Kyl mä koen että Suomesta kyllä töitä riittää jokaiselle joka kynnelle kykenee
Viimeksi muokannut Happy, 17 Huhti 2023, 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Olet vielä nuori, joten koet noin. Sori, mutta elät kuplassa.

Kas kun työnantajien mielestä näköjään en kykene kynnelle. Ne sen mittaa ja päättää, en minä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ Elän kuplassa? olen lapsuuteni asunut erolapsena toisen vanhemman luona joka oikein kehuskeli sillä kuinka työssä käymisestä jää vähemmän rahaa käteen? Ja käytti mitä luovimpia tapoja saadakseen nyhdettyä sossusta sekä kelasta kaikenmaailman tukia.
Tiedän myös että niin moni huijaa noissa asumistuissa, otetaan pimeästi kämppikseltä vuokrarahaa ja nyhdetään kelalta jakcpot asumistukien muodossa, mun mielestä tällänen on tosi yleinen ongelma Suomessa ja haluaisin ainakin itse että siihen tulisi stoppi.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Kyllä, niiden kuplassa joiden on helppo työllistyä.

Saan asumistukea kyllä (muita tukia en), mutta ehdottomasti mieluummin tekisin töitä. Koeta nyt tajuta, että kaltaiseni vanhat kääkät ei ole työmarkkinoilla sitä kuuminta hottia. Jos on suhteita, voi saada duunia, tai jos on hoitoalalla niin ehkä. Siihen se suunnilleen jääkin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ siis kyllä mä tiedostan empaattisena ihmisenä että moni ei pysty töihin yms, ja tiedostan senkin että en ikimaailmassa haluaisi olla itse työtön koska en pystyisi tyytymään siihen niukkuuden pysyvään elintasoon. Mut kyl mä voin väitttää että joukossa on myös monia jotka käyttävät järjestelmää täysin väärin, asumistuki onkin tää räikein muoto, olen nähnyt niin monia eri tapauksia ja eri asumismuotohuijauksia jossa tukiensaamista käytetään väärin.
Ja vaikka tällä hetkellä tekee tosi tiukkaa, tiedostan olevani siinä suhteessa onnellisessa asemassa että voin valita mitä töitä ja kuinka paljon niitä töitä teen & tienaan, haittapuolena on maksaa liiaallisesti sitä veroa, mun mielestä sitä olisi reilummin tasattava
Viimeksi muokannut Happy, 17 Huhti 2023, 22:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Äh. Joo kyllä minäkin uskon että järjestelmän väärinkäyttäjiä voi olla.

Mutta kysymys oli siitä että MINÄ PYSTYN TÖIHIN MUTTA EN TYÖNANTAJILLE SIITÄ HUOLIMATTA KELPAA!!

Enkä ole ainoa!

No joo tietty sikäli en pysty, jos pystymisen mitta on juuri se työnantajille kelpaavuus...
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Mutta miksi kaikkien tukia täytyy leikata siksi että joukossa on myös niitä kroonisia työnvälttelijöitä? Nyt inflaation aikana on melko huolestuttava ajatus että tukia pitäisi vielä leikata reippaasti. Millä ne köyhät sitten elävät jos eriarvoisuutta täytyy vielä lisätä? Se on jo tällä hetkellä ongelma, ettei monella riitä rahat esim. julkisen liikenteen käyttämiseen, eli köyhyys pitää ihmiset kotona ja eristää heidät.

Ihmettelen sitä kollektiivista tapaa rangaista kaikkia huono-osaisia. Ja haluaisin kyllä myös kuulla millä perusteella selvitetään ketkä pystyisivät tekemään töitä ja saisivat niitä, mutta eivät silti niin tee. Eiköhän ne ovelimmat kikkailijat keksisi hyviä keinoja vältellä töitä jatkossakin, ja vaikka joku sellainen tapaus jäisikin vähemmille tuille niin onko se sitten kenenkään etu jos hän alkaa näpistellä kaupoista tms?
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Uskon että sosiaalituet riittäis huomattavasti paremmin aidosti köyhille, jos kaikenlaiset huijarit siivottais kortistoista. Ei veronmaksajien rahaa pidä jakaa tupakointiin, alkoholiin ja jopa pelaamiseen. Normaali elämänkokemuskin jo kertoo, että tätä tapahtuu ja paljon, ei siinä mitää tutkimuksia edes tarvittais.
Joku kuponkisysteemi vois autaa, jolla ei vois ostaa mitään tällaista, ja mustanpörssin käyttäjät poistettais kortistoista.

Toinen joukko on tietysti jopa kannustinloukkuja hyväksikäyttävät työn vieroksujat. Tää on tosin vaikea alue, koska työssäkäyntiehdot voi olla liian tiukat, esim pitkät ja hankalat työmatkat, pakkomuutot uudelle paikkakunnalle ja lasten kouluasiat jne voi rajoittaa, mitä töitä voi järkevästi ottaa vastaa

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Eli työttömät ja toimeentulotuella eläjät pois baareista vaikka kävisivät siellä ihan vaan kerran pari kuussa? :mitvit:
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1736
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Saturnus Psycho kirjoitti: 18 Huhti 2023, 00:30 Nyt inflaation aikana on melko huolestuttava ajatus että tukia pitäisi vielä leikata reippaasti. Millä ne köyhät sitten elävät jos eriarvoisuutta täytyy vielä lisätä? Se on jo tällä hetkellä ongelma, ettei monella riitä rahat esim. julkisen liikenteen käyttämiseen, eli köyhyys pitää ihmiset kotona ja eristää heidät.
- -
Eiköhän ne ovelimmat kikkailijat keksisi hyviä keinoja vältellä töitä jatkossakin, ja vaikka joku sellainen tapaus jäisikin vähemmille tuille niin onko se sitten kenenkään etu jos hän alkaa näpistellä kaupoista tms?
Tässä on erittäin hyviä pointteja. Minusta on ihan mielenkiintoista, että jotkut puolueet haluavat sekä leikata kaikkia mahdollisia tukia ja siten köyhdyttää köyhiä entisestään että samalla lisätä poliisien määrää ja rahoitusta sekä koventaa rikoksista saatavia rangaistuksia rikollisuuden alentamiseksi.

Kun ihmisillä ei ole varaa valita toisin tai ainakin he kokevat niin, heidän on pakko toimia rikollisesti. Ei siinä silloin paljon paina se, voiko ko. rikoksesta saada kaksi vai viisi vuotta linnaa tai onko paikkakunnalla kaksi vai viisi poliisia. Rangaistusten kovuutta harvemmin miettii, kun tekee epätoivoisia tekoja. Ne ovat lyödyn lyömistä. Kovilla rangaistuksilla saadaan varmistettua, että rikoksia tehneet varmasti katkeroituvat ja uusivat tekonsa. Vankilatuomio ei muutenkaan kenenkään huono-osaisuuttaan rikoksia tekevän tilannetta paranna, eikä siten poista tarvetta rikollisiin tekoihin turvautumiseen vapautumisen jälkeenkin. Kovia sakkoja taas köyhillä ei ole varaa maksaa.

Jos siis halutaan ehkäistä vaikkapa paljon viime aikoina puhuttanutta jengiytymiskehitystä, onko eriarvoistaminen ja huono-osaisten aseman kurjistaminen entisestään siihen oikea tie?

Suosittelen aiheeseen liittyen muuten Pieleen mennyt historia -podcastin vankilasta kertovaa jaksoa, jossa perustellaan, miksi vankila on vanhentunut ja toimimaton rangaistusmuoto.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Hinnat nousivat jo ennen Ukrainan sotaa, joten Ukrainan sota ei selitä hintojen nousua kokonaan vaan siihen vaikuttaa vihreä siirtymä. Kun taistolaiskommareiden laululiikkeen perinteen jatkaja Ultra Bra kailotti "eikä vieläkään tuulivoimaa" niin utopistipoliitikot vasemmalta oikealle uskoivat tähän.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Noniin. Nyt Ylen mielestä näyttää siltä, että Kok ja PS muodostavat hallitusrungon. :roll: Vähän kyllä yhä mietin, miten tuosta meinataan muodostaa oikeasti vakaa enemmistöhallitus. Jos SDP jää oppositioon, seuraavaksi suurimmista puolueista Keskusta on jo tehnyt harvinaisen selväksi, ettei lähde mihinkään hallituskokoonpanoon, ja Vihreät ja varsinkaan Vasemmistoliitto tuskin ikinä lähtevät noin vedetyn hallituksen apupuolueiksi. Kokoonpano Kok + PS + RKP + KD tekisi 109 edustajaa ja asettaisi RKP:n, jolla on omat kiistansa PS:n kanssa, vaa'ankieliasemaan. RKP:hän on ollut vuoden 1979 jälkeen oppositiossa vain vaalikauden 2015-2019, onkohan pelkkää sattumaa, että kyseessä on toistaiseksi ainoa hallitus, johon PS meni.

Ja joo, teoriassa hallituspuolueet saisivat yhden lisäpaikan LNYT:illä, mutta yhden miehen show'na Harkimo olisi vastuussa vain itselleen jos päättäisi lähteä hallituksesta sooloilemaan.

Kyllä minä silti ihan vilpittömästi luottaisin siihen, että Kok + SDP toimisi parempana hallituksen runkona. Kok + SDP + Vihr. + RKP tekisi 114 edustajaa eikä kumpikaan hallituksen apupuolueista olisi vaa'ankieliasemassa. :joojoo:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti: 25 Huhti 2023, 15:58 Noniin. Nyt Ylen mielestä näyttää siltä, että Kok ja PS muodostavat hallitusrungon.
Noinhan sitä on uumoiltu. Äh. Minulla ei ole mitään luottamusta siihen, että nuo saisivat "talouden kuntoon", koska Orpolle ja ilmeisesti Purrallekin se tarkoittaa vain velanoton pienentämistä. Eli yhtä järkevää kuin se, että joku ei lähde opiskelemaan, koska joutuisi ottamaan opintolainaa. Tulevan mahdollisen talouskasvun edellytykset hassataan taas kerran. Sehän se tässä ongelma on, että tuottavuus laahaa verrokkimaista perässä. Velka on vain oire, ei ongelman juurisyy.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8332
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Minähän olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että persut ja RKP kyllä mahtuvat samaan hallitukseen kunhan persut unohtavat lupauksensa kielipolitiikan takia heitä äänestäneille. Kok+ps+rkp+kd on kyllä ankein kombinaatio tarjolla olevista. Oikea oikeistolaiskonservatiivien värisuora, jolle ei voi muuta kuin louskuttaa suuta oppositiosta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13048
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

RKP oli mukana 80-luvulla perussuomalaisten edeltäjän SMP:n kanssa Sorsan ja Holkerin hallituksissa.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

hra47 kirjoitti: 25 Huhti 2023, 17:14 Kok+ps+rkp+kd on kyllä ankein kombinaatio tarjolla olevista.
Todellakin. :apuva: Jos se nyt on tuo, niin voi apua.
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Kok + PS + RKP + KD on koko ajan ollut minun toiveeni hallituksesta! :uujee: :peukku:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Mahtaako PS lähteä mukaan hallitukseen, kun niitä vihersiirtymapaketteja vaan pukkaa EU:lta Suomelle. Siinä on miljardit pikkurahaa

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

akfan33_ZZ kirjoitti: 27 Huhti 2023, 02:07 Mahtaako PS lähteä mukaan hallitukseen, kun niitä vihersiirtymapaketteja vaan pukkaa EU:lta Suomelle. Siinä on miljardit pikkurahaa
Lähtee lähtee, mutta hajoaa kesken hallituskautta, kuten viimeksikin. :joojoo:

Tosin pidän edelleen mahdollisena, että RKP ei lähde.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

akfan33_ZZ kirjoitti: 18 Huhti 2023, 00:53 Uskon että sosiaalituet riittäis huomattavasti paremmin aidosti köyhille, jos kaikenlaiset huijarit siivottais kortistoista. Ei veronmaksajien rahaa pidä jakaa tupakointiin, alkoholiin ja jopa pelaamiseen. Normaali elämänkokemuskin jo kertoo, että tätä tapahtuu ja paljon, ei siinä mitää tutkimuksia edes tarvittais.
Joku kuponkisysteemi vois autaa, jolla ei vois ostaa mitään tällaista, ja mustanpörssin käyttäjät poistettais kortistoista.
Tarkoititko, että jos työttömyyspäivärahalla lyö nyt viisuvetoa, niin on huijari?

Kyllähän tuota paljon tapahtuu. Työttömyyspäivärahan ehdoissa ei sanota mitään, mihin rahan saa käyttää.

Mihin muihin paheisiin sitä ei saisi käyttää? Karkkia ei varmaan saisi ostaa. Mites punainen liha ja lihajalosteet? Saako ostaa seksiä, ja saako pistää kirkossa käydessään rahaa kolehtihaaviin? Vai riippuuko se keräyksen kohteesta.

Mutta vaikka olisi vain alkoholi ja tupakka ja pelaaminen, niin kyttäyssysteemin pystyttämiseen menisi kyllä enemmän rahaa kuin mitä säästettäisiin. Kaikenlainen laittomuus lisääntyisi. Kannattaa perehtyä kieltolain historiaan. Valvottaisiinko myös alkoholi kotivalmistusta? Kävisikö tarkastaja kotona mittaamassa, ettei simaan ole vahingossa kehittynyt liikaa prosentteja?

Jos veronmaksajien rahaa ei pidä jakaa tuollaiseen, niin varmaan valvonnan kohteeksi joutuisivat myös opiskelijat sikäli kuin nostavat opintotukea, köyhimmät eläkeläiset, kotihoidontuella lapsiaan hoitavat, asumistukea saavat jne. Pitäisi perustaa viranomainen määrittelemään, ketkä elävät veronmaksajien rahoilla ja ketkä eivät. Ja sitten pitäisi veronmaksajien rahoilla elävien kunkin osalta määritellä, millaisia ostokuponkeja hän on oikeutettu saamaan. Voiko työtön esimerkiksi saada kupongin matkustaakseen toiselle paikkakunnalle tapaamaan vanhaa äitiään? Joku sitten valvoisi, että tosiaan matkustaa sinne, eikä vaihda lippua pimeillä markkinoilla pariin tupakka-askiin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Nyt se on virallista. Hallituksen muodostavat Kokoomus, Perussuomalaiset, RKP ja Kristillisdemokraatit.

:roll:

Vaikka RKP onkin vaa'ankieliasemassa, niin en silti usko sen johtavan hallituksen kaatumiseen. RKP pysynee hallituksessa niin kauan kuin ruotsin kielen asema säilyy. Ruotsin kielen asema ei taida kuitenkaan olla Perussuomalaisille samalla tavalla elämän ja kuoleman kysymys kuin maahanmuuttokriittisyys, ja toisaalta maahanmuutto ei kuitenkaan ole RKP:lle samalla tavalla elämän ja kuoleman kysymys kuin ruotsin kielen asema. Kuitenkin, Perussuomalaiset on kerran aiemmin ollut hallituksessa (2015-2017), ja tuolloin PS:n hallitusvastuu johti puolueen hajoamiseen kahtia. Jos tällä kertaa kävisi samoin, sinne voisi hyvin mennä enemmistöhallitus. :miettii:

Mitenköhän Kristillisdemokraateilta muuten onnistuu hallitustyöskentely? KD on ollut hallituksessa vain kaksi kertaa (1991-1995 & 2011-2015) aiemmin, kummallakin kerralla puolueella oli vain yksi ministeri.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

jee euroviisut kirjoitti: 27 Huhti 2023, 14:12 Nyt se on virallista. Hallituksen muodostavat Kokoomus, Perussuomalaiset, RKP ja Kristillisdemokraatit.
Ei kai vielä sentään? Nythän itse neuvottelut vasta alkavat, ja kyllä ne kariutua voivat. Tähän asti on vasta tunnusteltu (mitä se sitten lieneekään).

Jos kristillisdemokraatit on hallituksessa niin Essayah on se ilmeinen ministeri, ja hän kuitenkin on tolkullinen ihminen. En usko, että tuolla hallituspohjalla tehtäisiin mitään, mitä puolue radikaalisti vastustaisi. Viinien tuloa maitokauppoihin voi lykätä tuonnemmas, eikä mitään epäolennaista sukupuolihömppääkään tarvitse harjoittaa juuri nyt, kun on maan talous pelastettavana. :roll:
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Vihervasemmiston talouspolitiikka olisi johtanut lopulta hyvinvointivaltion alasajoon. Nyt on toisten vuoro korjata sotkut.

Vastaa Viestiin