Presidentinvaalit 2024

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista

Suosikkisi tasavallan presidentiksi?

Alexander Stubb
21
30%
Pekka Haavisto
49
70%
 
Ääniä yhteensä: 70

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

^^^^ Missä Essayah on lausunut inhottavia faktoja? Mielenkiinnosta haluan nähdä. Tällaisen tuloksen sain minä ->

kuva
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Rousku »

WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:03 Niin varmaan tiedät, mitkä on Suomen prosentuaaliset päästöt? Miten Suomi on tässä se "vapaamatkustaja"?! Vaikka me sammuisimme kokonaan niin se ei vaikuttaisi millään tavalla maailman kulutukseen.
Noinhan voi ajatella jokainen itsekseen: Minun panokseni on niin pieni, ettei se mitään vaikuta, joten voin porsastella ihan vapaasti. Ja kun kaikki tekevät niin, seuraukset ovat mitä ovat. Ihan kuin kadunvarren roskaaminen: Tässä on roskaa jo niin paljon, ettei haittaa vaikka heitän joukkoon omanikin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8332
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Niin, liikaa metkuillaan tuijottamalla suhteellisia päästöjä (ehkä se sopii suomalaisluterilaiseen itsepiiskaukseen) kun pitäisi nähdä absoluuttiset määrät. Tulpat kiinalaisten ja amerikkalaisten tehtaiden piippuihin, niin maailma pelastuu.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:07 ^^^^ Missä Essayah on lausunut inhottavia faktoja? Mielenkiinnosta haluan nähdä. Tällaisen tuloksen sain minä ->
Muun muuassa valehteli silmät ja suut täyteen maalittaen kansanedustajaa Veronika Honkasaloa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009997124.html


Veronika Honkasalo tuohtui Sari Essayahille: ”Valheellisia väittämiä”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010009160.html
Never miss a good chance to shut up.

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Olikohan YLEn suuren vaalitentin merkittävin anti se, että Pekka Haavisto oli haluton tuomitsemaan Israelin toimia Gazassa?

Olen järkyttynyt.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Happy kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:10
WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:07 ^^^^ Missä Essayah on lausunut inhottavia faktoja? Mielenkiinnosta haluan nähdä. Tällaisen tuloksen sain minä ->
Muun muuassa valehteli silmät ja suut täyteen maalittaen kansanedustajaa Veronika Honkasaloa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009997124.html


Veronika Honkasalo tuohtui Sari Essayahille: ”Valheellisia väittämiä”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010009160.html
Kerro vielä mitkä kohdat tuossa haastattelussa ovat inhottavia?
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Rousku kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:09
WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:03 Niin varmaan tiedät, mitkä on Suomen prosentuaaliset päästöt? Miten Suomi on tässä se "vapaamatkustaja"?! Vaikka me sammuisimme kokonaan niin se ei vaikuttaisi millään tavalla maailman kulutukseen.
Noinhan voi ajatella jokainen itsekseen: Minun panokseni on niin pieni, ettei se mitään vaikuta, joten voin porsastella ihan vapaasti. Ja kun kaikki tekevät niin, seuraukset ovat mitä ovat. Ihan kuin kadunvarren roskaaminen: Tässä on roskaa jo niin paljon, ettei haittaa vaikka heitän joukkoon omanikin.
Et vieläkään ymmärrä? Ei se mitään. Selitän tämän sitten sinulle vielä juurta jaksaen. Jos selaat minun kommentteja niin se minun alkuperäinenkin vaatimus oli, että Suomen tavoitteiden pitäisi olla meidän verrakkimaiden tasolla.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:13
Happy kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:10

Muun muuassa valehteli silmät ja suut täyteen maalittaen kansanedustajaa Veronika Honkasaloa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009997124.html


Veronika Honkasalo tuohtui Sari Essayahille: ”Valheellisia väittämiä”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010009160.html
Kerro vielä mitkä kohdat tuossa haastattelussa ovat inhottavia?
Veronika osallistui vilpittömästi Palestiinaa tukevaan mielenosoitukseen (minäkin voisin hyvin osallistua siihen)

ja korppikotka-Sari sai asian väännettyä niin että Veronika osallistui terroristijärjestö-Hamasta tukevaan mielenosoitukseen.
Varsinkin tuollainen väittämä on hyvin inhottava kun miettii tuhansia palestiinalaisia lapsiuhreja, heitä ei ilmeisesti saisi muistella tai heidän puolestaan ei saisi osoittaa mieltä ilman että leimataan terroristiseksi.


Olen itse myös ns uskonnollinen ihminen mutta en todellakaan halua Sarin kaltaista korppikotkaa Suomen presidentiksi, jopa Haavisto olisi parempi valinta.
Tuo oli Sarilta alhainen temppu Veronikalle, ymmärtäisin jos oltais Selviytyjissä.. mutta nyt ei olla, tuollainen leimaaminen on alhaista.
Viimeksi muokannut Happy, 21 Joulu 2023, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5772
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Ensimmäinen vaalikone, jossa Andersson ei jäänyt viimeiseksi. Tuo Stubb on kyllä myös täysin ansaittu jumbo. En pidä hänen ulosannistaan yhtään

Kuva
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

^^ Et vieläkään vastannut, että missä Sari on antanut suoraa Palestiina-vastaisia lausuntoja? :mitvit: Essayah sanoo selvästi, että Israel ei ole aina oikeassa ja ottaa kantaa "from the river to the sea" mielenilmaisuuksiin, mitkä pitääkin kieltää. Vähän sama kuin kritisoidaan näiden päättäjien osallistumista "jos jotain leikataan niin Purralta ja Orpolta päät" mielenosoituksiin. Mieltä saa osoittaa, mutta se pitää tehdä järjessä ja ajamatta toista kansanmurhaa.
Viimeksi muokannut WildDance, 21 Joulu 2023, 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ et ymmärtänyt mun pointtia.


"– Minun mielestäni hänen ei olisi pitänyt mennä mukaan sellaiseen mielenosoitukseen, jossa tuetaan terrorismia ja huudetaan antisemitistisiä iskulauseita, Essayah sanoi haastattelussa."

En yksinkertaisesti halua tälläistä ihmistä presidentiksi joka vääntelee ja kääntelee ja leimaa, vaikka tietää tasan tarkkaan Veronikan oikean kannan noihin Hamaksen terroritekoihin.

Honkasalon mukaan mielenosoitus ei ollut terrorismia puolustava tai antisemitistinen.

– Hän leimasi koko tämän mielenosoituksen antisemitistiseksi. Ja se on yksinkertaisesti valheellinen väittämä, Honkasalo sanoo.


Mustaamalata Sari kyllä ehtii, mutta kiireiltään ei ehdi senkään vertaa haaskamaan ajatustakaan gazalaisten puolesta, en halua empatiakyvytöntä ihmistä Suomen presidentiksi

josta tulleen siihen..

että sen takia olikin huvittavaa saada juuri tuo rouva vaalikoneesta ykköspaikalle :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Nimenomaan Essayah tuomitsi nuo antiseministiset kannatushuudot! Sellaisista pitäisi irtisanoutua. Sama kuin hallituksen vastaisista mielenilmaisuksista, missä yhtälailla väkivaltaan kannatetaan. Mutta et koskaan pystynyt minulle tätä argumenttia tarjota, missä Essayah olisi "kuvottavasti" puhunut Palestiinasta. :heh:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

Hän on antanut lausuntoja joissa kokee Israelin voimankäytön oikeutetuksi. Samaa lätinää hänen suustaan on tullut mitä Israelkin lätisee: vaikka tulisikin tuhansia siviiliuhreja niin ne kuitataan sillä että ne ihmiset oli anyway Hamaksen suojakilpiä.

Presidenttiehdokas Sari Essayah osoitti tukea Israelille: terroristi­järjestön hyökkäys oikeuttaa voiman­käytön

Ei ota selvää kantaa Israelin tuomitsemiseen mutta jaksaa silti lätistä tätä tyypillistä lätinää mitä sinäkin lätiset "mut kun Hamas"
Essayah kertoi olettaneensa, että terroristijärjestö Hamasin raaka hyökkäys Israeliin olisi ”avannut suomalaisen yhteiskunnan silmät”.
– On kansainvälisestikin todettu, että on valitettavaa, että Hamas tarkoituksellisesti tuo omia asemapaikkojaan kouluihin, sairaaloihin ja sellaisiin kohteisiin, joissa siviiliuhrien välttäminen on todella vaikeaa. Israel on jo lähestulkoon viikon ajan varoittanut alueen asukkaita, lähettänyt lentolehtisiä ja välittänyt median kautta viestiä alueelle, mihin suuntaan siviilien tulisi tässä tilanteessa siirtyä.
kuin suoraan IDF-oppikirjasta miten perustella tuo siviilien armoton tappaminen.


Ja se että hyökkää kansanedustajan kimppuun joka osallistuu palestiinalaisia tukevaan mielenosoitukseen on pelkästään alhaista.
Viimeksi muokannut Happy, 21 Joulu 2023, 23:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

^ Edelleen sitä faktatietoa odotan, mihin tämän voisi perustaa. :heh:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:47 ^ Edelleen sitä faktatietoa odotan, mihin tämän voisi perustaa. :heh:
Mitä faktatietoja sä vielä kaipaat?
Olen perustellut mielestäni hyvin mielipiteeni tämän korppikotkan lausunnoista ja kertonut selvästi miksi en häntä äänestäisi moraalisista syistä.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Happy kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:48
WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:47 ^ Edelleen sitä faktatietoa odotan, mihin tämän voisi perustaa. :heh:
Mitä faktatietoja sä vielä kaipaat?
Olen perustellut mielestäni hyvin mielipiteeni tämän korppikotkan lausunnoista ja kertonut selvästi miksi en häntä äänestäisi moraalisista syistä.
Hyvin vähän tuossa on mitään faktaan perustuvaa tekstiä. :rofl: Se, että on Hamasia vastaan ei ole mikään "palestiinalaisten kansanmurhaa" ajava järjestö. :hihi: Puhumattakaan "kuvottavista lausunnoista", mistä näyttöä edelleen odotan!
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Lopettakaa jankuttaminen.

Mika Aaltola teki YLEn tentissä melkoisen iskun vyön alle. Muistutti Alexander Stubbin "läheisistä väleistä Sergey Lavroviin".

Jutta oli saanut vihdoinkin ison vaihteen päälle. Li sai koko kaksi tuntisen tentin ainoat aplodit Gaza-puheenvuoronsa päätteeksi. Varmaan myös siksi, että Haavistolta ei Gazalle sympatiaa herunut. Haavisto oli koko tentin ajan totinen ja ponneton.

P.S. Paras analyysi ja historian oppitunti Israelin ja Palestiinan asiassa on Kaksitoista diktaattoria podcastissa:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-3948085

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

WildDance kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:50
Happy kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:48

Mitä faktatietoja sä vielä kaipaat?
Olen perustellut mielestäni hyvin mielipiteeni tämän korppikotkan lausunnoista ja kertonut selvästi miksi en häntä äänestäisi moraalisista syistä.
Hyvin vähän tuossa on mitään faktaan perustuvaa tekstiä. :rofl: Se, että on Hamasia vastaan ei ole mikään "palestiinalaisten kansanmurhaa" ajava järjestö. :hihi: Puhumattakaan "kuvottavista lausunnoista", mistä näyttöä edelleen odotan!
onks sulla joku viimeisen sanan syndrooma vai mikä levy sulla on jäänyt päälle?

Käydään vielä rautalangalla läpi nää:

On mielestäni outoa että jatkuvasti Sari jaksaa muistaa Hamaksen aiheuttamat pahat mutta unohtaa Israelin tekemät vääryydet.
Sarin lausunnot menevät ihan yhteen Israelin hallituksen kanssa, kaikki Israelin aiheettomat voimankäytöt valkopestään.

Toinen mikä on outoa on hyökätä toisen kansanedustajan kimppuun & leimata tämä väärin perustein ainoastaan siitä että vilpittömästi osallistuu mielenosoitukseen palestiinalaisten puolesta.

Sarin lausunnoista on saanut sen vaikutelman että haluaa että Suomessa vallitsee vaikenemisen ilmapiiri: Israelin hyväksi.

Voidaan jatkaa privana jos haluut jatkaa tätä jankuttamista.
Viimeksi muokannut Happy, 22 Joulu 2023, 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

^ Minun ymmärryksessä ei ole mitään vikaa. Edelleen vaan oletan, että näytät minulle sen kohdan, missä "kuvottava lausunto" on käynyt. Voitko eritellä minulle lauseen, mikä Essayah kommenteissaan tätä ajaa?
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Happy »

WildDance kirjoitti: 22 Joulu 2023, 00:09 ^ Minun ymmärryksessä ei ole mitään vikaa.
On, ja huomattavaa sellaista.

UsvaAuer kirjoitti: 21 Joulu 2023, 23:55 Li sai koko kaksi tuntisen tentin ainoat aplodit Gaza-puheenvuoronsa päätteeksi.
Joo katoin äsken ton ylen tentin. Li <3
Konkreettinen, selkeä & asian ytimessä, arvostukseni Andersonia kohtaan vaan nousee.
Toinen joka selkeydellään & suoruudellaan erottui positiivisesti oli Urpilainen.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Apua. Koko lainaukseni on täysin leikelty. :heh: Nyt on jo köyhää... kuka enää ottaa tosissaan?
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Jufo kirjoitti: 21 Joulu 2023, 22:29 Gazan tilanne ja ihmisoikeudet ovat myös ajaneet minua takaisin vasemmalle.
Onko joku muuten syvällisesti ymmärtänyt, miksi ihmeessä Israel–Palestiinan konfliktista on tullut Suomen sisäpolitiikkaan vaikuttava oikeisto–vasemmisto-kysymys?

Ehkä UsvaAuerin linkkaama podcast valottaa tätä, täytyy tutustua.
Meow cat, please meow back.

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

TomppaJr kirjoitti: 22 Joulu 2023, 01:08
Jufo kirjoitti: 21 Joulu 2023, 22:29 Gazan tilanne ja ihmisoikeudet ovat myös ajaneet minua takaisin vasemmalle.
Onko joku muuten syvällisesti ymmärtänyt, miksi ihmeessä Israel–Palestiinan konfliktista on tullut Suomen sisäpolitiikkaan vaikuttava oikeisto–vasemmisto-kysymys?

Ehkä UsvaAuerin linkkaama podcast valottaa tätä, täytyy tutustua.
Tähän se ei kylläkään vastaa, vaan taustoittaa kriisin viime vuosikymmeniä.

Jossain toisessa YLEn radio-ohjelmassa tosin esitettiin mielenkiintoinen väite. Joku hybridivaikuttamisen asiantuntija kysyi, miksi Kiinan luomassa Tiktokissa Palestiinan propagandaa on 45-kertainen määrä Israelin propagandaan verrattuna. Ilmaan jäi kysymys, masinoiko Kiina eripuraa maailmaan.

Kun Gazan kriisi taas alkoi moni asiantuntija taas selitti, että Israelin ylivoima ei selity pelkästään aseellisella ylivoimalla, vaan mediavaikuttamisen ylivoimalla. Jäi mieleen esim. se, että Israelin taktiikkaan kuuluu yksinkertainen viesti, jota toistetaan ja toistetaan.

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Ainakin Israelin vahvuus on se antisemitismi-kortti. ”Hitlerkin vainosi juutalaisia ja nyt kaikki kritiikki tätä valtiota kohtaan on vihaa juutalaisuutta kohtaan” – näin kärjistetysti.

Antisemitismi jo terminä säikäyttää oikeastaan kenet tahansa poliittisesta kannasta riippumatta.
Islamofobiasta taas puhuu lähinnä intersektionaaliset feministit. Ei se sana ole yhtä painava!
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1737
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Palatakseni presidentinvaaleihin, niin nämä ovat kyllä harvinaisen tylsät vaalit. Presidentin rooli on niin kapea, että ehdokkaiden välille on käytännössä mahdotonta saada mitään eroa tehtäviin liittyvissä kysymyksissä. Se tekee mistä tahansa presidentinvaaleista tylsät, mutta Ukrainan sodan jälkeinen yksimielisyys ulkopolitiikassa on tehnyt nimenomaan näistä presidentinvaaleista erityisen tylsät. Kaikki ovat sitä mieltä, että Nato on hyvä ja Venäjä on paha. Kaikki ovat sitä mieltä, että kansainvälisiä sopimuksia pitää noudattaa, ja kaikki ovat sitä mieltä, että presidentin tulee olla kansaa yhdistävä johtaja. Käytännössä erot ehdokkaiden välille syntyvät arvokysymyksistä, mutta niidenkin merkitys on vähäinen, koska presidentti ei osallistu "päivänpolitiikkaan". Niinpä minusta oikeastaan melkein kuka tahansa ehdokkaista voisi sopia presidentiksi. Kaikilla heistä on varmasti riittävästi osaamista tehtävän hoitamiseen kunnialla.

Ketä tässä sitten äänestäisi? Ylen vaalikone tarjosi minulle ykkösehdokkaaksi Rehniä (74%). Sen jälkeen tulivat Urpilainen (73%), Haavisto (72%) ja Andersson (71%). Näiden neljän väliltä oikeastikin valinnan teen, ja erot heidän välillään ovat silmissäni juurikin prosenttien osoittamaa luokkaa, joten vaalikone ei antanut valintaan mitään tukea. Jotkut äänestävät presidentiksi hyvää tyyppiä, mutta en tiedä, kannattaako hyvää tyyppiäkään äänestää pois päivänpolitiikan puolelta. Ketjuäänestyksessä valitsin suosikikseni Haaviston, koska hän oli suosikkini jo ennen ehdokasasettelua ja vaalikampanjointia, ja häntä äänestän joka tapauksessa toisella kierroksella, jos ja kun hän siellä on.

Viimeiseksi Ylen vaalikoneessa jäi muuten minulla(kin) Stubb (54%), mikä on vähän yllättävää. Pitää tutkia, mistä se johtuu. Olen kyllä valmis siihenkin, että hän olisi presidentti.

Alkaisivatpa Eurovaalit pian. :draamaa:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Saturnus Psycho kirjoitti: 22 Joulu 2023, 05:29 Ainakin Israelin vahvuus on se antisemitismi-kortti. ”Hitlerkin vainosi juutalaisia ja nyt kaikki kritiikki tätä valtiota kohtaan on vihaa juutalaisuutta kohtaan” – näin kärjistetysti.
Oletko sattunut lukemaan Raamatun profeettakirjoja? Siellä sitä Israelia vasta kritisoidaankin! Israelin ylpeys koituu sille itselleen tuhoksi, Israel on torjunut hyvän, siksi vihollinen sitä vainoaa, sanoo profeetta Hooseakin. :pappi:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

TomppaJr kirjoitti: 22 Joulu 2023, 01:08 Onko joku muuten syvällisesti ymmärtänyt, miksi ihmeessä Israel–Palestiinan konfliktista on tullut Suomen sisäpolitiikkaan vaikuttava oikeisto–vasemmisto-kysymys?
Mitään uutta tässä ei ainakaan ole. Historiankirjoista opimme, että muissa maissa tapahtuneet asiat ovat heijastuneet meillekin niin kauan kuin tiedonvälitystä ja poliittista järjestäytyneisyyttä on ollut.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42728
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Rousku »

TomppaJr kirjoitti: 22 Joulu 2023, 01:08 Onko joku muuten syvällisesti ymmärtänyt, miksi ihmeessä Israel–Palestiinan konfliktista on tullut Suomen sisäpolitiikkaan vaikuttava oikeisto–vasemmisto-kysymys?
Löysin jonkun gradun tasoisen tekeleen, jonka aihe varsinaisesti kristillisen sionismin ilmeneminen SKL:n politiikassa, mutta jonka taustoituksessa väitetään, että ratkaisevaa olisi ollut vasta vuonna 1967 käyty ns. kuuden päivän sota, joka sai Neuvostoliiton liittolaisineen vetäytymään Israelin tukemisesta. Ja tämä sitten heijastui myös Suomen vasemmistoon. En nyt ota kantaa siihen, kuinka pätevä tuo tulkinta on. Siellä on jotain lähdeviitteitä, joita en tsekannut.
Rise, angel, shine, love!

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4667
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Happy kirjoitti: 22 Joulu 2023, 00:41 Joo katoin äsken ton ylen tentin. Li <3
Konkreettinen, selkeä & asian ytimessä, arvostukseni Andersonia kohtaan vaan nousee.
Toinen joka selkeydellään & suoruudellaan erottui positiivisesti oli Urpilainen.
Ei oo edes kovin kaukana prosenteissa, että sullakin ois vaalikoneessa Li ykkösenä ja Stubb viimeisenä :mrgreen:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Presidentinvaalit 2024

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

DenEurovise kirjoitti: 22 Joulu 2023, 06:54 Viimeiseksi Ylen vaalikoneessa jäi muuten minulla(kin) Stubb (54%), mikä on vähän yllättävää. Pitää tutkia, mistä se johtuu.
Stubb on jättänyt vastaamatta neljään kysymykseen (Ahvenanmaa, maahanmuutto, turkistarhaus, huumepolitiikka). Hän on kirjoittanut sanalliset perustelut vastaamatta jättämiselleen mutta ei ole valinnut yhtäkään annetuista vastausvaihtoehdoista. Yhteensopivuuslukuja laskiessaan kone pitää tyhjää vastausta nollan arvoisena. Jos käyttäjä vastaa 25 kysymykseen täsmälleen samoin kuin Stubb ja neljään tyhjään ihan mitä tahansa, hänen yhteensopivuutensa Stubbin kanssa on 25/29 ≈ 86 %.

Yle poisti muutamia vaaleja sitten vaalikoneistaan Likert-asteikon keskikohdan ("ei samaa eikä eri mieltä"). Ymmärrän, mihin sillä on pyritty. Päätöksentekijän pitää kyetä päättämään. Päätöksentekohetkellä päätös on tavallisesti dikotominen. Laki säädetään tai jätetään säätämättä. Asetus annetaan tai jätetään antamatta. Sopimus allekirjoitetaan tai jätetään allekirjoittamatta. Päättäjän on valittava jompikumpi.

Minusta Likert-asteikon keskikohta tarvitaan. Se tarvitaan, koska me emme todellisuudessa valitse vaaleissa päättäjiä vaan neuvottelijoita. Vaihtoehdot, joiden väliltä pitää valita, eivät tipahda päättäjille tyhjästä. Niistä neuvotellaan ensin. Neuvottelija voi aivan hyvin sanoa, että esitetty dikotomia on väärä. Siksi mahdollisuus tarvitaan vaalikoneeseenkin.

Yhdeksässä väittämässä Yle on vienyt dikotomiafetissinsä pitemmälle jättämällä myös jokseenkin samaa/eri mieltä -vaihtoehdot pois. Kyllä/ei-kysymyksiksi typistetyt näyttävät mielivaltaisesti valituilta. Minusta niistä jokaiseen mahtuu aste-eroja.

Kliketi klak -vastausvaihtoehtoja ja yhteensopivuusprosentteja enemmän minua kuitenkin kiinnostavat ehdokkaiden sanalliset perustelut vastauksilleen. Olisipa vaalikoneessa sellainen näkymä, josta saisi samalla kertaa näkyviin kaikkien ehdokkaiden vastaukset samaan kysymykseen, jolloin niitä olisi helpompi vertailla. Nyt en sellaista löytänyt. (Käyttöliittymäpalaute pitäisi ehkä lähettää Ylelle eikä Viisukuppilaan.)
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Vastaa Viestiin