Melodifestivalen 2007

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5367
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

MF började bättre än vad jag trodde, när det gäller avancemang. Alla 3 svenskspråkiga låtar gick vidare! Och den bästa engelskspråkiga också, Money. Skulle ha förvånat mig stort om inte härliga tanten Anna Book hade nått direkt finalplats...

Däremot var standarden på låtarna hittills en besvikelse. En massa onödiga låtar, särskilt Clubbin, vad var detta för experiment? Och ha-ha, Andreas Lundstedt, du skulle inte ha valt en sådan låt som Move, (kan inte nämna genren men tycker inte om den!), där föll du ut...

Men också t.ex. Tommy Nilssons låt lämnade att önska, relativt vanligt världsomfamnande, kunde ha varit mer personlig låt, inget fel på Tommy själv ändå. Men En dag var miltals bättre. Så God morgon... inte illa men melodin kunde ha varit ännu intressantare den också. Belgiens "Goeie morgen, morgen" från 1971 är fortfarande bättre ;)

Så hittills hejar jag på Anna Book  :peukku: Men hoppas att det finns ännu bättre i år...

Trevligt pausnummer! Få se vilka toppschlagerlåtar dyker upp nästa gångerna... Svenskarna kan det här med pausnummer  :peukku:
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

Det var ju underbart härligt att MF äntligen startade.  :tapu: Jag hittade två låtor som jag ska spela på min dator under nästa vecka. Anna har bra låt och sen tycker jag också om Nilssons låt.

Money var också ganska bra men lite grann jämntjock. De alla andra låtarna var ganska tråkiga men det gör ingenting eftersom vi talar om MF.  :peukku:

Det är ju det att jag är för gammaldags och inte därför tycker om de här icke-typiska MF-låtarna. T. ex. kan jag inte förstå vad som är bra med Move.

Pausnummer är alltid bra i MF. Jag tycker.  :tapu:
Raipatirai

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Äntligen har nu Melodifestivalen rullat igång, man har ju med spänning väntat på detta spektakel.

Mina intryck från Jönköpingsemifinalen är blandade, när jag lyssnade på Tommy Nilsson’s melodi förstod jag genast att denna låt går utan tvivel vidare. Således var melodin ”Jag tror på människan” min absoluta favorit och solklar etta hos mig.  :tapu:

Anna Book’s melodi ”Samba Sambero” är en typisk G’sson produktion med taktpinnarna i högsta hugg. Dessa typiska schlagerlåtar/MF-låtar gör Melodifestivalen för vad den är.
Mycket lätt att ”tralla” till och även benen börjar ju ”sprattla” när man lyssnar på melodin.   :humppa: :tanssi:
Hade i min ranking Anna som fjärde melodi/artist i denna deltävling, men med Anna’s energi och glädje är det helt okej att hon får ”resa” till Globen i Stockholm.

Till min besvikelse gick inte Andersson & Gibson vidare, en fin medryckande mjuk och välframförd låt.

Men jag måste säga att jag förstår mig inte alls på att Uno & Irma gick vidare till andra chansen, det fanns inget medryckande i melodin och framförandet var ju inte någon höjdare.

Bra var att ”discokungen” Andreas inte gick vidare, dessa ”höftvickande” evighetsmaskiner har vi ju varit med om ett antal år med knyckdansande framträdanden.   lol

Mycket har jag upplevt angående/när det gäller Melodifestivalen, men gruppen Clubbin med melodin ”Addis Black Widov” är nog bland de dåligaste/sämsta artister/bidragen som deltagit i denna sångtävling.
En bråkig uppenbarelse med scenframträdandet á la ”galgbacke” eller ”skräpkammare”……… befolkad av trashankar och bus-jäntor med knyckiga kantiga rörelser skrikande fram övervägande ohörbara satser.  :roll:

Som helhet om man analyserar melodierna så kan man ge betyget ”svagt godkänt”

Musiken skall ju smeka örat och lena själen har det påståtts, sånglustspelet har börjat med snurrande muntra och tusentals ljuva och ”provokativa” toner/melodier.

Den skall också bjuda på ögonfägnad – framförallt vackra människor som rör sig vackert i vackra kläder  :heh:

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5367
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Det var dåliga låtar i andra MF-semin! :( Eller skall vi säga att ingen var riktigt bra. Visst kunde man vara glad över Marie Lindbergs oväntade framgång, för låtstilens skull, men... var finns supermelodierna? Ta nu alla fina MF-låtar från 2005, inte en enda sådan fanns med! Inte ens Jessica Anderssons "Kom" eller Svantes & Anne-Lies  "Första gången" tillfredsställde riktigt.

För första gången på länge tyckte jag att också mellansnackets rolighet haltade ordentligt. Var jag bara trött efter Åbo-veckoslutet eller?

Var det sant att Marie Lindberg hade aldrig förr uppträtt framför flera än 10 personer?? I så fall var det ju verkligen hennes kväll!
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Huilumies kirjoitti: Det var dåliga låtar i andra MF-semin! :( Eller skall vi säga att ingen var riktigt bra. var finns supermelodierna? Ta nu alla fina MF-låtar från 2005, inte en enda sådan fanns med!
Haha...  :repeilee: Du glömde bort t.ex. A Different Kind Of Love, 2005 årets andra bästa bidraget...

"Inte en enda..." Dra åt...  :repeilee:
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Annej
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 227
Liittynyt: 31 Joulu 2005, 19:25
Paikkakunta: Tammerfors
Viesti:

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Annej »

Men jag älskar melodifestivalen.. I alla fall jämfört med besvikelsen i Finland i år.. 
:roll: Jag anmälde i lördags att jag är inte mera en finne på nått sätt.
Förra året var det het jätteljuvlig stämning i alla deltävlingar och finalen.. Det var super att jobba där!
Jag tänker, självklart, att "vi i Sverige" (jaja, för tillfället är jag i Finland men ^^) har mera att bjuda allmänt.

Jag är helt jätteglad att Jimmen slapp till andra chansen. Fast "Amanda" är inte ens nära "Vi kan gunga", så piggar han ändå alla upp  :jihuujippii:
Viimeksi muokannut Annej, 20 Helmi 2007, 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
胸に抱きしめて 想いを歌わせて 声にならなくても
Hold my heart - memories are still singing, even though I have no voice.
Yoshiki: Longing ~跡切れたmelody~

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Jag gillade oerhört The Ark’s melodi ” The worrying kind” och framförallt deras uppträdande.
Man levde ju in i låten hela tiden…Mycket bra!  :tapu:
Den här gruppen kan inta Hartvall-arenan med storm om nu bara svenska folket ger dem chansen.

Sedan fastnade jag för Lustans Lakejer….kanske inte för melodin skull utan för deras framträdande på scenen….men de är ju garvade musiker medlemmarna så inte börjar knäna darra i första taget.

Tyvärr gick inte Marie Lindberg hem hos mig…… alltför slätstruket hela paketet. Men Regina Lund fick mig att öppna ögonen och öronen, inte är Regina någon skönsjungande primadonna men ändå gillade jag det jag såg och hörde.

Svante & Anne-Lie…..ja först och främst så var det en oerhörd dålig kombination av artisterna för denna duo. Hon med en ”dålig kvinnas” utstyrsel där hela härligheten syns/syndes och han i sin seriösa klädsel…Huuua Huuua  :heh:...annars så var inte melodin alls dålig....tvärtom. 

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Wilson kirjoitti: The Ark’s melodi
Den här gruppen kan inta Hartvall-arenan med storm om nu bara svenska folket ger dem chansen.
Om de klarar sig till Helsinfors och det är ett jättestort OM...
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Jag har trott att deras seger är helt säkert  :/ Men jag hoppas att Nanne ska vinna!  :peukku:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

esclouis_NL
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2007, 12:22

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja esclouis_NL »

Det hade varit roligt om Nanne hade vunnit....
I början tyckte jag inte den var så bra,men den har blivit bättre och bättre hela tiden. Vilket konstigt MF-år var det. Nästan ingen av mina favoriter har hamnat i finalen. Jag hade hemskt gärna velat se Magnus Carlsson, Andreas Lundstedt, After Dark och Nanne i finalen. Men sådan blev det inte tyvärr... i finalen var det framför allt Måns som jag trodde på men inte heller vann han..... Nwja, jag hade roligt i Stockholm i alla fall!

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Var du också i Globen, Louis?
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Aintsu kirjoitti: Jag har trott att deras seger är helt säkert  :/
Och den här gången så trodde jag INTE fel!  :mrgreen:

Jag är ganska nöjd, fast Nanne och Måns var mina stora favoriter (och fortfarande är). Ola är så hot och söt!  :rakas: Deras låt är ganska tråkig, men lätt att minnas.

LOUIS, din komment är nästan som jag hade skrivit den  :peukku:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

esclouis_NL
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2007, 12:22

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja esclouis_NL »

Katten-Gustaf kirjoitti: Var du också i Globen, Louis?
Ja! Jag var också i Globen. Det var min andra gång, och jag kommer säkert igen nästa år!

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Roligt.  lol Då ses vi där, eller...?  :miettii:
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
.rïošhïn.
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 910
Liittynyt: 10 Maalis 2007, 19:04
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja .rïošhïn. »

Katten-Gustaf: ...eller är det redan för sent? :miettii:
Tumumba, tumayo, gumulong dahil sa iyo
Tumawa, lumuha, nabaliw dahil sa iyo
Kinuha ang wala, nadapa dahil sa iyo
Sumulong, umurong, lumipad dahil sa iyo
Mahal ko
Hahanapin ko kahit saan pa man


Lyrics from Hahanapin Ko by AEGIS

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Nästa år...  :miettii:
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

esclouis_NL
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2007, 12:22

Vs: Melodifestivalen 2007

Viesti Kirjoittaja esclouis_NL »

Först ska vi väl ses i Helsingfors, eller?
Jag fick min ackreditering häromdagen, det blir jättekiva, det är jag säcker på!!

HELSINKI HERE I COME!

Lukittu