Minusta tarkoituksenmukaisten sävellysten etsintä -osaaminen oli Suomessa huipussaan 2005, eli kyllä se osataan täällä. Tietysti 2006 oli huippu Lordin takia, mutta jo aiemmin oli hyvät kokonaisuudet, eli 2004 ja 2005.
Nyt taas vaihdettiin tekijäporukat kummasti, niin sinne meni taas kankkulan kaivoon kuin tyhjästä se YLEn haalima pitkäjänteinen osaaminen, joka alkoi muistuttaa jo Melodefestival-proseduuria
Sehän tässä viisufanina ärsyttää, kun koko kevään "sarja" on pilalla.
Tämän vuoden tuotanto lienee luullut, että "täähän on helppoa", kun sävellyksiä ja artisteja tulee levy-yhtiöstä ihan pyytämättä ja yllättäen
Ja kaiken lisäksi kaikki kumartavat, kun vuosia on tehty ensin työtä tähän tilaan pääsemiseksi, jossa YLE pääsi "niskan päälle" ja halutuksi sävellysfoorumiksi. "Mutta kas, ei ne hyvät biisit tulekaan noin helposti..." Vetovoima oli siis jo YLEen päin kovan kehitystyön ansiosta, mutta se luovutettiin suosiolla ja helposti taas toisinpäin ja jotkut muut vievät YLEä narussa! Surettaa.
Se oli hyvä menetelmä, jossa tarkoin valitut säveltäjät kutsutaan + lisäksi on avoin sävellyskilpailu,
ja YLEn työryhmä yhdistelee sävellykset sopiville artisteille. Vuosina 2004-2005 taidettiin tehdä näin. Annoin YLElle palautetta 2007 karsinnan jälkeen, että palauttakaa systeemi. Mutta se vaan paheni toiseen suuntaan.