Sugar (karkit ja muut namut)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Salmiakki on hyvää. Ja onneksi minulla on matala verenpaine, niin sitä saa syödä ihan rauhassa. Varsinkin tujummat laadut kun sisältävät niin paljon suolaa, että verenpainepotilaat eivät niitä saa syödä. Ehkä tässä syy siihen, miksi ne on Suomessa kielletty...

(Tuo kieltoasia jäi nyt kyllä vaivaamaan, koska tiedän että vastaus siihen löytyy Jukka Annalan maanmainiosta Salmiakki-kirjasta. Asia on pakko tarkistaa jahka vain pääsen illalla kotiin. Työpaikan kirjavalikoimaan teos kun ei valitettavasti kuulu).

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Salla, nuo 10-suklaathan olivat näppärästi neliön mallisia pieniä levyjä, joista sai murtamalla aina yhden kolmion muotiosen palan naposteltavaksi. Muistan niitä "evääksi" ostaneeni aina joskus ennen pianotuntia lapsukaisena. Ne oli kyllä muistaakseni hiton hyviä!

"Eikös tämä ollut hieman korni? - Juu, korni oli."
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Eikös se nimi "10" tullut siitä, että niitä palasia oli tasan kymmenen? Ja se keskimmäinen pala ei ollut kolmion muotoinen vaan kärjellään seisova neliö.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
salla
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 943
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 21:11

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja salla »

Tahtoo kymppisuklaan takas. Ja miksei kukaan mun kavereista muista sitä sellaista Royal suklaata, jota sai isossa levyssä ja oli joku royal jääsuklaa tyylinen. Sellaisessa lilassa kuoressa. En kai untakaan oo nähnyt? Oli sellasii, oli varmasti...ja hyviä...


lisäys: kävin muuten just fazerin sivuilla vaatimassa kymppisuklaata takaisin. joku vois sanoo mulle nasevasti "hanki elämä" ja tod. näk. se olis mun mieheni, se ei jaksa ymmärtää mun toistuvia katoamisia karkkimaailmaan :shock:

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14190
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Ehdin Salmiakki-kirjalle ennen ZetZetiä, ja tosiaankin siellä lukee, että Suomessa saa ammoniumkloridia olla 7% ja purukumissa 3,5%. Tanskassa saa kahdeksanprosenttisia tuotteita, mutta Hollannissa jopa 13% ammoniumkloridipläjäys on mahdollinen.

Kuinkahan paljon siinä salmiakkijauhossa aikoinaan oli, kuka muistaa? Muovipussi, johon työnnettiin kulmasta imupillin pätkä ja siitä sitten lussuteltiin!

Niin, ja kuinka joku ei voi pitää salmiakista :shock: Koettakaas muuttaa vaikean salmiakin saatavuuden maahan, ja huomaatte, mitä alkaa kaivata ensimmäisenä. Tämä on hyvin yleinen keskustelunaihe ulkosuomalaisten foorumeilla, sieltä löytyi tuo brittisalmarilinkkikin.
Hello Hi!

Avatar
manic
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1074
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 17:32
Paikkakunta: helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja manic »

Uudessa Annassa on loistava artikkeli sokeriholismista! Lukekaa ja potekaa syyllisyyttä! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :evil:

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

No voi voi, kun enpä podekaan :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :evil:

(ehkä epätodennäköisin aihe, mistä olen nähnyt jonkun kimpaantuvan piruhymiöihin asti, mutta eipä voi mittään :lol: )
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Stello
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 484
Liittynyt: 07 Maalis 2004, 20:14
Paikkakunta: Bray, Co.Wicklow, Ireland
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Stello »

JuhaUK kirjoitti:Stello, mahdatko tietää tällaisesta postimyyntifirmasta?

http://www.finnishfood.net/

Ja sitten tällainen, jossa myydään brittisalmiakkia!!! :shock:
http://www.liquoriceheaven.com/default. ... startrow.1

En ole kokeillut, mutta yksi kaveri oli tilannut noita Double Salted Triangles, joissa on 7,9% salmiakkia, eli kai vahvempaa kuin Suomessa edes saa myydä :shock:
Joo, eka linkki on tuttu, tosin mä olen köyhä, eli ei olisi varaa tilata mitään - onneksi äiti pitää meidät enemmän kuin hyvin suklaassa :D

Stello
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 484
Liittynyt: 07 Maalis 2004, 20:14
Paikkakunta: Bray, Co.Wicklow, Ireland
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Stello »

Soppis kirjoitti:Chap-patukasta on mieleen iskostunut naurettava mainos: "Siis aina kun mä saan Chäppiä, mun on ihan pakko päästä joraan"!
Patukkaa en muista ollenkaan, mutta muistan tuon mainoksen!! :lol: :lol: :lol:

Stello
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 484
Liittynyt: 07 Maalis 2004, 20:14
Paikkakunta: Bray, Co.Wicklow, Ireland
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Stello »

JuhaUK kirjoitti:Niin, ja kuinka joku ei voi pitää salmiakista :shock: Koettakaas muuttaa vaikean salmiakin saatavuuden maahan, ja huomaatte, mitä alkaa kaivata ensimmäisenä. Tämä on hyvin yleinen keskustelunaihe ulkosuomalaisten foorumeilla, sieltä löytyi tuo brittisalmarilinkkikin.
No tässä yksi ulkosuomalainen, jolla ei ole salmiakkia ikävä :)

Kyllä mä siitä tykkäsin Suomessa, muttei pahemmin ole ollut sitä ikävä. Äiti on pari kertaa lähettänyt apteekin salmiakkia ja 'turkinpippuria', mutta ei ne maistu enää samalla tavalla.

Tosin salmiakkikossu ei maistunut ollenkaan Suomessa, mutta ne pari kertaa kun mä olen sittemmin maistanut sitä, se on ollut ihan OK. (Ei silti mikään suosikkijuoma)

Avatar
barbarossa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7772
Liittynyt: 18 Marras 2003, 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja barbarossa »

Stello kirjoitti:
Soppis kirjoitti:Chap-patukasta on mieleen iskostunut naurettava mainos: "Siis aina kun mä saan Chäppiä, mun on ihan pakko päästä joraan"!
Patukkaa en muista ollenkaan, mutta muistan tuon mainoksen!! :lol: :lol: :lol:
Sama täällä. Muistan ihan tarkkaan sen intonaation, jolla toi lausuttiin! :lol:
"Laka laulaja kielsi tulemasta alas parvekkeelta ennen kuin rakkaus kestää... " -Pokušaj

Avatar
JuhaUK
Portsari
Portsari
Viestit: 14190
Liittynyt: 21 Marras 2003, 20:45
Paikkakunta: Lontoo

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja JuhaUK »

Muutamien kavereiden kanssa edelleen tulee tuota kiljuttua esim. kun baarista päätetään siirtyä tanssiravintolaan :lol:
Hello Hi!

Avatar
Marjukka
Juomanlaskija
Juomanlaskija
Viestit: 11641
Liittynyt: 25 Marras 2003, 23:25
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Marjukka »

Joo kiitos vaan tosiaan, kertaalleen, niille jotka palauttivat tämän mainoksen mieliimme...arvatkaa soiko edelleen päässä :lol:
Haluaisin mieluummin olla täällä euroviisuissa kuin kotona! -Kwak

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33323
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Pete »

Intissä sitä karkkia vasta kuluukin. Tupakaverit syö n. kilon per päivä. Eivät kuulema siviilissä syö juuri lainkaan, mutta jotenkin sitä intissä tekee mieli jotain mieltä ylentävää; miksiköhän ihmeessä? speechless-smiley-004:

Olen siis parhaillaan Kainuun Tykistörykmentissä leikkimässä aikuisten miesten leikkejä, tosin juuri tällä hetkellä viikonloppuvapaalla.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

Tääkin kävin intin KaiPr:ssa muutama vuosi sitten. Irtiksiä käytiin aina ostamassa Puuilosta ja narskutettiin punkilla kuunnellen Lapponiaa... Sain jopa kaksi inttikaveria kääntymään enemmän tai vähemmän viisufaneiksi!!!
Terveisiä kotiin. Joka kotiin.

Avatar
Chris
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1030
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 00:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Chris »

Mä päätin aloittaa helmikuun alussa uuden terveemmän elämän ja olen tällä hetkellä sekä suklaa- että karkkilakossa...! hali_silly: Meinaan vaan...että jos vaikutan tavallistakin kärttyisemmältä, syynä ovat vieroitusoireet...! ](*,)

Avatar
Soldier_of_Love
Happy Hour
Happy Hour
Viestit: 457
Liittynyt: 15 Helmi 2004, 19:26

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Soldier_of_Love »

Chris kirjoitti:Mä päätin aloittaa helmikuun alussa uuden terveemmän elämän ja olen tällä hetkellä sekä suklaa- että karkkilakossa...! hali_silly: Meinaan vaan...että jos vaikutan tavallistakin kärttyisemmältä, syynä ovat vieroitusoireet...! ](*,)
Miten pystyt olemaan niin tiukkana, ettet edes syö niitä ihania vaaleasta ja tummasta suklaasta kauniisti simpukoiksi muovattuja suussa sulavia, ihania konvehteja??? :wink:
ISOT HALIT Kuppilan ihanalle pinkille porukalle, ihanille pikkupossuille! HALI HALI!

Avatar
Chris
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1030
Liittynyt: 24 Maalis 2004, 00:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Chris »

Joo...slurp...tiedän, S.O.L. =P~ - mutta mulla on onneksi aika voimakas tahto ja itsekuri...jos mä jotain päätän, niin sitten mä myös pidän siitä kiinni...! Sitä paitsi...mä olen viime aikoina syönyt ihan tarpeeksi suklaata, että nyt on paussin paikka...! En mä mitään dieettiä kaipaa...mutta nyt saa suklaansyönti sydän- ja muihin suruihin riittää...on aika katsoa eteenpäin ja ryhdistäytyä - ja aloittaa uusi askeettisempi elämä ilman turhia nautintoaineita...eikä mulla koskaan muita ole ollutkaan kuin suklaa ja makeiset...! :roll:
Viimeksi muokannut Chris, 06 Helmi 2005, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Soldier_of_Love
Happy Hour
Happy Hour
Viestit: 457
Liittynyt: 15 Helmi 2004, 19:26

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Soldier_of_Love »

Oikein, miehekäs päätös!

En vaan voinut vastustaa kiusausta hieman kiusotella, heikko persoona katsos, heti sorruin... :wink:

Olen itse sellainen herkkusuu, että sama päätös ois mullekin hyödyks, vaan namitonta (aah, ihana sana!) vuotta tuskin tulen näkemään/kokemaan...

Toisaalta, eihän se pieni määrä mitään pahaa tee...vaan kun on monta pientä määrää ja.... :lol:
ISOT HALIT Kuppilan ihanalle pinkille porukalle, ihanille pikkupossuille! HALI HALI!

Avatar
Treno
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2165
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 17:20

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Treno »

Kiva kuulla, että joku muukin (Salla) kaipaa FAMI-suklaata. Otin muuten ja laitoin Fazerille viestin siihen liittyen ja sain jopa heti seuraavana päivänä vastauksen. Kertoivat, että valmistus lopetettiin vähäisen kysynnän takia vuonna 1994. Lupasivat myös pitää toiveeni mielessä. Heh, sen toteutumisen kun joskus näkisi kaupan hyllyllä.

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

On sen verran tullut vietettyä ulkosuomalaisenkin elämää, että ainakin mä kaipaan salmiakkia AINA ulkomailla ollessani. Suomessa sitä tulee harvemmin ostettua saati sitten syötyä...

Joku mainitsi ne ihanat Tofferina-patukat 80-luvulta. Slurp, saisipa niitä vielä... Ne voittivat jopa Fazerinankin... :) Famiakaan en pistäisi vastaan. Joku suklaapatukka (jonka nimen olen onnellisesti unohtanut) oli hauska huomata joskus, että sitä myydään Suomessakin. Ensimmäisen kerran olin tavannut ko. suklaata Ruotsissa...
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Mä olen lähestulkoon kaikkiruokainen karkkien suhteen, vihaan ainoastaan liköörisuklaita, lehmätoffeita ja marmelaadia! Kaikenlaiset salmiakit ja lakut maistuvat mulle parhaiten, mutta syön toki muitakin jos tarjotaan. Ilmaisesta karkista kieltäytyminen on lähestulkoon rikos!

Enkä TAKUULLA syö sitä suomalaisten keskiarvomäärää 8 kg vuodessa, vaan luultavasti melkein puolet enemmän :wink: "Minäkö possu?!?" :oops: Ihme, etten kuitenkaan ole (vielä...) ylipainoinen! Sen takia syönkin karkkia vain viikonloppuisin, mutta silloin sitäkin enemmän :twisted:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
salla
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 943
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 21:11

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja salla »

Vastasivat Fazerilta mullekin heti, ettei kymppisuklaata ole tulossa uudelleen lanseeraukseen :(

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Miten olisi Viisukuppilan vierailu Fazerilaan? ;)
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Oi, älä edes puhu tuollaisia, kuola alkaa muuten valua... :wink:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
salla
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 943
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 21:11

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja salla »

Hei, löysin sattumalta yhdeltä vanhalta videokasetilta sen Chap mainoksen. Ensin kamala akne tytöllä, sitten syö Chapia ja kas, luokan tavoitelluin poika hakee tyttöä tanssiin. On se kornia, on!

Mikkelsson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4724
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Mikkelsson »

Tuo aiemmin täällä mainittu liivateasia on kyllä kummasti muuttanut karkinsyönti tottumuksia allekirjoittaneen taloudessa. Irtokarkit ovat jääneet kokonaan. Meillä kun liivatetta ei käytetä missään muodossa; itkua vääntäen on muutaman kerran lahjoitettu leffanameja naapurille kun on tullut huonosti luettua, mutta silläpä ei mahda mitään. Onneksi Agar-agar yleistyy karkeissakin, ja lähikauppaankin on ilmestynyt jo mm. ihania marmeladeja vailla liivatetta.

Pussinameja on silti aika hankala löytää ja nuo karkit aika usein meillä korvataankin jollain "leivonnaisilla", esimerkiksi rommipalloja ja kookospalloja käydään leipomosta hakemassa tottakai jos on yönselkään nautittu enemmän kuin yksi ja kaksi ja kolme pientä keppanaa. Ja suklaahan on turvallista, suomalainen suklaa on kyllä takuulla parasta mitä löytyy.. (Mistä tuli mieleen kauan minua mietityttänyt kysymys, mutta hiippailenpa sen kanssa toisen otsikon alle)
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja male »

Ai, karkille on oikein oma topiccinsa. No, vanhemmat toi Kaustisilta kamalan pussin metrilakuja ja nyt tää ahmii niitä täällä. :puna: Reikiä tulee ja paljon! ;)
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33323
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Pete »

Minä olin kahdeksan ja puoli vuotta eli puolet elämästäni syömättä karkkia :shock: , mutta toukokuun Rovajärven tykkileirillä mulla napsahti, ja lopetin lakon. Mulla ei edes tehnyt mieli karkkia, mutta v*tutus oli niin suuri, että oli pakko. Kunnian ensimmäisenä karkkina sai Iso-Pepe-lakritsapatukka, joka meille jälkiruokana "tarjoiltiin".... :mrgreen:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Nysa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1559
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 13:23
Paikkakunta: Pielavesi

Karkit ja muut namut

Viesti Kirjoittaja Nysa »

Ai että, pakko tunnustaa olevansa "shokoholisti" :puna: eli suklaa maistuu ja sen näkee vartalosta. :puna: :puna:
Hyvän olon salaisuus on löytää oma Tikrujen herkkunsa. Silloin pysyy terveenä ja vahvana. Ja kun jaksat pomppia, voit näyttää isommalta!

Vastaa Viestiin