Lanseeraan uuden termin: epälaulu. Epälaulu on musiikillinen teos, jossa on väkisin yhteen pakotettu toisiinsa sopimattomia osia. Epälauluja riittää etenkin Euroviisuissa ks. arviot toisesta semifinaalista.
Epälaulun vastakohta on tietenkin laulu. Ja laulun kaikki tietävätkin.
Tokassa semi on enemmän hyviä viisuja kuin ekassa, mutta myös enemmän huonoja. Vaihteleva taso. Erikoista on ballaadien määrä. Lopussa olevat kolme balladia tulevat kaikki menettämään ääniä ballaadiväsymyksen takia. Muutenkin loppu on heikompi kuin alkupää.
Paremmuusjärjestyksessä:
1.
Tanska. Loistava kasariretro. Kertosäe yhtä nousuliitoa ja ilotulitusta.
2.
Bulgaria. Naislaulajien kavalkaadin jälkeen mies mikissä: piristävää! Onnistunut tyylilajinvaihdos, erottuva tanssillisuudessaan, kivoja elementtejä. Outo loppu: lopahdus.
3.
Ruotsi. Laulun sanomalle antautumista, liikuttavan suloinen. Laulun rakenne hieman kummallinen.
4.
Israel. Laulu: kaunis ja kokonainen.
5.
Azerbaijan. Omituinen. Yksi harvoista, joka jää kaivelemaan musiikkinystyröitä. Toimisiko toisenlainen sovitus paremmin?
6.
Sveitsi. Laulu. Ehjä kokonaisuus, raikkaan pelkistetyt taustat.
7.
Kroatia. Epälaulu. Välillä pilkahtelee jotain upeaa, joka katoaa kuitenkin seuraavassa hetkessä. Vaatii lisäkuuntelua.
8.
Alankomaat. Nuo iloiset hollantilaiset! Junttimusikkia ilman häpeän häivähdystä.
9.
Irlanti. Steriili ballaadi, joka ei nouse lentoon vaikka väkisin yritetään. Harmoninen kokonaisuus silti.
10.
Ukraina. Barbi laulaa taidetta. Ei aukene. Omintakeisuudesta ainoat pisteet.
11.
Turkki. Köyhän miehen Linkin Park. Epälaulu.
12.
Romania. Tekotukka, tekotissit ja tekonahka. Ei mitään aitoa laulussakaan.
13.
Armenia. Epäepäepälaulu. Kuvottavaa kansallismielisyyttä.
14.
Kypros. Poikabändiviisu. Yhdentekevä.
15.
Georgia. Epälaulu. Pitkän viisuputken päässä voimat eivät riitä tämän kuunteluun.
16.
Liettua. Ideasta ei synny laulua.
17.
Slovenia. Balkantanhu kohtaa Balkanrockin. Kahden kauheimman viisutyylilajin mutanttihirviö.