Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Sanoituskilpailukausi 2010
Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Jänis




















istui










































maaassa













































torkkuen













































kunnes




























































vieteri singahti esiin maan uumenista




















































ja lensi







































































verisen ruhonsa



















































































poikki. The End.










































Joko olet pisteyttänyt pisteytettävät pisteytyksilläsi!!!! Pisteet siitä!


No kommentoi sitte.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

1. Kesä on täällä taas
Omani, ja olen hirveän ylpeä tästä :heh: Ei saa ihan täysillä lytätä. Okei, lytätkää sit.

2. Toistemme aakkoset
Hieno sanoitus, laulettavuudessa ei mitään vikaa, vain muutamassa kohdassa pientä kirimistä joutui harrastamaan. Aiheena kappaleen tyyliin sopiva.

3. Kevätpäivä
Laulettavuus aika surkeaa ja sen takia aiheen kaivaminen kaiken takaa oli hankalaa. En oikein missään kohtaa päässyt sanoihin mukaan kun piti taistelle miten tuokin ja tuokin kohta pitäisi lausua saatikka laulaa...

4. Kesämaisema
Ihanan raikas ja kesäinen sanoitus. Minä oikein pystyin näkemään kesämaiseman edessäni, hyvää työtä.

5. Viimeinen virsi
Olipas koskettava ja mielenkiintoinen sanoitus. Tekninen puoli ei ihan täysin hallussa mutta hyvä sanoitus. Näkee välillä näinkin päin, aihe hyvä, teknisyydessä hakemista.

6. Askel ystävyyteen
Tämäkin oli varsin hieno sanoitus ja ehkä osalle porukasta saa aikaan suurempiakin tunneryöppyjä. Mutta hyvä sanoitus.

7. Musta
Äh... Tämä on niin hankala tapaus. Tekninen puoli ei kehuttavaa, mutta aihe kolahti ihan nappiin! Ehkä voisin vähän höllentää linjaani ja... noh, pitää tästä!

8. Huuto
No tämä nyt oli tällainen perusvarma. Tekninen puoli ihan hyvää, välillä putosin vähän kärryiltä. Myös aihe ihan ookoo.
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Kesä on täällä taas
Imelähkö ja yltiömahtipontinen (varsinkin kertosäe). Aihe ihan ok, laulettavuudessa hiomista.

Toistemme aakkoset
Mielenkiintoinen aihe, joka osoittautuikin hyväksi oivallukseksi. Laulettavuus on menettelevää.

Kevätpäivä
Hiomista laulettavuudessa.

Kesämaisema
Ehkä vähän liian kesy käännös. Ihan hyviä sanoja tämä kyllä sisältää, mutta jotain olisi kaivannut lisää. Ihan hyvä laulettavuus.

Viimeinen virsi
Omani.

Askel ystävyyteen
Riimit ovat oivallisia ja laulettavuus melko täydellistä. Ainoastaan aihe jäi melko epäselväksi eikä oikein iskenyt.

Musta
Teksti oli pikkuisen epäselvä eikä lauelttavuuskaan ollut parasta mahdollista. Riimit ovat hyviä.

Huuto
Nerokas käännös, jossa on täydellinen laulettavuus ja osuva aihe.
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tahtoisin oikeasti kuulla vähän pidempää kritiikkiä mikä tuossa minun numerolla 1 kilpailleessa sanoituksessa mättää kun te ette oikein nyt anna sille pisteitä :heh: (ja jos kommentoitte muitakin kuin minun niin saatte vielä nähdä pistetaulukonkin :draamaa: ) Olen oikeasti vasta aloitteleva, epämusikaalinen sanoittaja (tämä oli kolmas euroviisuväännelmys. Ja eikö tuo epämusikaalisuus olekin hyvä piirre tällaisiin kilpailuihin :heh: ) enkä voi millään tietää mistään mitään (loogista). Tavupainoihin olen oppinut kiinnittämään (ainakin vähän) huomiota ja tiedän että olisi suotavaa olla laittamatta pilkkuja + muita välimerkkejä lauseiden perään tai mihinkään muuallekaan kuin ne kuuluisivat kirjoitetussakaan tekstissä. Hoksasin myös että muotoilu olisi hyvä tehdä samaan muotoon kuin diggiloossa. Silloin se näyttää fiksulta eikä herätä huomiota liikaa (tässä sanoituksessa se ei vielä näy, seuraavassa jo kylläkin). :heh:

Toivoisin oikeasti että viitsisitte vähän opastaa innokasta aloittelijaa tässä sanoituksen ihmeellisessä ja tavattoman hauskassa maailmassa. Kun itse olen todella ylpeä tuosta omasta sanoituksestani enkä voi millään käsittää miksei sille tule edes neljää pistettä, vain yhtä tai kahta. Onko taso vain tässä kisassa niin hyvä vai olenko minä vain niin surkea ettei pisteitä ropise?

// akuankka: Miten kesään liittyvä kappale voi olla imelä? Laulettavuudessa parantamista... Luuletko minun saavan tuosta mitään irti? :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

TomppaJr, se aihe on vain niin tavattoman arkinen. On vaikea käyttää arkisuutta ellei se ole tehokeinona, ellei rivien välistä kumpua jokin suurempi sanoma.

En halua olla tyrmäävä tai loukkaava, mutta kuvittele että koulussa pitäisi kirjoittaa runo. Mistä ekaluokkalaiset kirjoittaisivat? He kirjoittaisivat siitä että aurinko paistaa -- eikä kovinkaan taiteellisesti tai käyttäen symboleja, mielikuvia tai runollisuutta -- he kirjoittaisivat että on kivaa kun kesä tuli jälleen.

Mun mielestä (ja tästä on aiemminkin tullut riitaa) lyriikka on runouden alalaji. Hyvä runo tarjoaa jotain ainutlaatuista: nokkelaa sanankäyttöä, värikästä ilmaisua, rytmiä, tunnelmaa ja koskettaa sydäntä. Omalla kohdallani nautin myös siitä jos tekstissä on tulkinnanvaraa, tai jos kaikki ei ole pakosti sitä miltä ensiksi luulisi. Huumori tai ironia voi tehdä sanoituksesta paremman.

Sanalla sanoen, 'Kesä on täällä taas' on otsikostaan lähtien jotain liian yksinkertaista, vaikka kaikki yksinkertainen ei huonoa pakosti olekaan. Annoit minulle alle neljä pistettä, eikä sekään ole sen arvoinen muiden arvostelijoiden mielestä. Taso on todellakin varsin kovaa, ja ne sanoittajat jotka aikoinaan sijoittuivat perälle kuukausikaupalla ovat nyt hätyyttelemässä voittoja. Tämä on vaikea laji ja intuitio tulee kokemuksen kautta.

Niitä tavuja kannattaa miettiä niinkin paljon että hyräilee itse omat sanansa-- pystyykö ne oikeasti laulamaan melodiaan?

Ehkä paras huomio on tämä: Älä kuvaa tuntemusta sanoituksessa sanomalla 'Mahtava tuntemus'. Se on liian tylsä ja mielenkiinnoton tapa. Kannattaa kirjoittaa aktiivisesti jokin tapahtuma tai teko mikä välittää sen tuntemuksen. Äläkä kirjoita hypoteettisesti että tahtoisit huutaa, kirjoita että HUUDAN.

Sama kuin koulun äikän tunnilla kirjoitetuissa kirja-arvioissa. Et varmaan kirjoittaisi: kirja oli hyvä ja mainio. Se arvio ei välittäisi mitään lukijalleen, vaan olisi melkein yhtä tyhjän kanssa.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kiitos. Tuo kertoi itse asiassa todella paljon. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

TomppaJr kirjoitti:Kiitos. Tuo kertoi itse asiassa todella paljon. :joojoo:

Ja tuon lisäksi: useimmat pisteyttäjät suosivat loppusointuja. Vaikka se ei suinkaan aina ole tarpeenmukaista, kannattaa silti vakavasti harkita jonkinlaista riimittelyä. Toisaalta aa-aa ja ää-ää ovat liian yleisiä ollakseen ainoat riimit.

Jos sanoituksessa on paljon ns. täytesanoje kuten "taas, nyt, vain, vaan, vaikka, aina, mutta, ja, saada" , se antaa heikon yleisilmeen. Näiden sanojen ylikäytöllä voi korvata mielikuvituksen ja vaivannäon. Niitä toki saa käyttää, mutta jos kaikki pulpahtelevat esiin vuoroperään, jotain on mennyt pieleen.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

nkorppi kirjoitti:Ja tuon lisäksi: useimmat pisteyttäjät suosivat loppusointuja. Vaikka se ei suinkaan aina ole tarpeenmukaista, kannattaa silti vakavasti harkita jonkinlaista riimittelyä. Toisaalta aa-aa ja ää-ää ovat liian yleisiä ollakseen ainoat riimit.
Yritin riimittää, mutta ei se kai sitten onnistunut...
Jos sanoituksessa on paljon ns. täytesanoje kuten "taas, nyt, vain, vaan, vaikka, aina, mutta, ja, saada" , se antaa heikon yleisilmeen. Näiden sanojen ylikäytöllä voi korvata mielikuvituksen ja vaivannäon. Niitä toki saa käyttää, mutta jos kaikki pulpahtelevat esiin vuoroperään, jotain on mennyt pieleen.
No näitä myönnän käyttäväni äärettömän paljon. *yrittää päästä niistä eroon*
Meow cat, please meow back.

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Omani on siis tuo kevätpäivä, ja kirjoitan ehk. noista muista kommentit myöhemmin.
Mutta haluan selventää sen verran, että minulla ei ollut yhtään ongelmaa sanojeni laulettavuudessa.
Sijoititteko niekut oikein ? Ja käytitte oikeaa painotusta ?
Niekkuja tuli varsinkin säkeistöjen loppuun!

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Vilsku: Mielestäni sulla oli aika paljon asiaa yhdellä rivillä, joten laulettavuudesta ei oikein tullut mitään. Suosittelenkin ensi kerralla tiivistämään asiasi ja koettaa laulaa kappale ilman kiirettä, ettei koko aikaa suun tarvitse käydä kuin papupadan. :heh:

Tulee kuule Vilsku mielenkiintoinen kisa siitä kumpi jää viimeiseksi tässä kisassa :rofl: Kärjessä on tiukkaa ja mukavaa huomata että häntäpäässäkin :biskop:
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Vilsku kirjoitti:Mutta haluan selventää sen verran, että minulla ei ollut yhtään ongelmaa sanojeni laulettavuudessa.
Oletko aivan varma siitä, että sovitus on sama kuin viisuversiossa (sitähän yleensä pidetään yhtenä kriteerinä äänestämisessä)? Itse en nyt jaksa tarkistaa sitä uudelleen, kun täällä mökillä youtuben latautumiseen menee ikuisuus. Myös kielioppiin kannattaa hieman panostaa.

Myönnän kuitenkin itsekin, että olen omissa sanoituksissani (tällä kertaa minulla ei kuitenkaan ole rautaa tulessa) ottanut pieniä erivapauksia laulettavuudessa. :heh:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Kyllä sen oikea versio pitäisi olla.
Noh huomasin ton käännöskisan vasta sinä päivänä ku piti palauttaa ni se oli aika nopea kyhäelmä ja eka sellanen, joten ei aina voi olla täydellinen.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Vilsku kirjoitti:Omani on siis tuo kevätpäivä, ja kirjoitan ehk. noista muista kommentit myöhemmin.
Tervetuloa käännöskisoihin. :peukku: Paneudun nyt sanoitukseesi ehkä turhankin kovasanaisesti mutta ei saa pelästyä.
Vilsku kirjoitti:Mutta haluan selventää sen verran, että minulla ei ollut yhtään ongelmaa sanojeni laulettavuudessa.
Sijoititteko niekut oikein ?
Ongelma on varmaankin se, että ajoittain niekkuja on käsitelty kuin itsenäisiä nuotteja mutta toisissa kohdin kokonainen liuta alun perin itsenäisiä ja alkutekstissä sanoitettuja nuotteja on tiputettu merkityksettöminä pois. :mitvit: Säkeistöissä säkeet alkavat usein kohotahdilta mutta nämä kohotahtiosuudet olet ilmeisesti pääsääntöisesti pudottanut pois.

Siis jos olen oikein ymmärtänyt, sanoituksessasi ei lauleta mitään esim. alleviivatuissa kohdissa ensimmäisellä ja kolmannella rivillä.

Time changes everything, even you and I have changed
I still remember everything, that old December, the fears, the cold

Levytettävää käännösversiota tehdessä tällainen variointi on mahdollista mutta käännöskisakontekstissa ei, koska arvostelijoille ei pysty välittämään tietoa siitä, miten alkuperäistä kappaletta on varioitu. Pieni variointi voi mennä arvostelijoilta läpi, jos on riittävän helppo tulkita, mitä sanoittaja on tarkoittanut. Tämä ei ollut niitä tapauksia. :sorivaan:

Olet muunnellut tavumääriä ja rytmitystä muullakin tapaa kuin kohotahteja skippaamalla. En tiedä, kuinka tarkoituksellista tämä on kaikissa kohdin ollut. Jos se on tarkoituksellista, en pidä siitä. Esimerkiksi alkuteoksessa bridgen ensimmäinen ja kolmas säe ovat keskenään rytmiltään samanlaiset ja muodostavat riimiparin, samoin toinen ja neljäs keskenään. Parillisissa säkeissä on kokonaiset kolme nuottia enemmän kuin parittomissa.

Sanoituksessasi olet rikkonut tämän kaavan ja tehnytkin ensimmäisestä ja toisesta keskenään rytmiltään ja painotusrakenteeltaan samanlaiset säkeet ja riimiparit, samoin kolmannesta ja neljännestä keskenään. Säkeiden pituuserot on samalla hukattu. Kohotahtien skippaaminen on vielä variointia mutta tämä ei ole. Sanoitustasi varten pitäisi säveltää bridge uudestaan eikä vain muunnella sitä. :sorivaan:
Vilsku kirjoitti:Ja käytitte oikeaa painotusta ?
Etsin sanoituksen oikeaa laulutapaa aina ensin niin, että yritän täsmäyttää melodian painolliset nuotit ja sanoituksen painolliset tavut keskenään. Ei sanoituksesi tältäkään osin puhtain paperein selvinnyt. En kuitenkaan yritä pureutua tähän tällä erää sen syvemmin, koska en voi olla täysin varma, mihin olet tavuja lisäillyt ja mistä niitä poistellut.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Timoteus: Olisiko mitenkään mahdollista antaa tuollaista suorasanaista palautetta minullekin? En nyt mitenkään tahdo kuulostaa itserakkaalta, mutta uskoisin kaipaavani tuollaista palautetta. Nkorpinkin ekaluokkalaiseen vertaus antoi minulle paljon informaatiota tulevia käännöksiä varten. :heh: Minä en suutu niin helposti (tai noh, suutun mutta en lannistu :mrgreen: ) kuin useat samanikäiseni :joojoo:

// olen siis 14 vuotias
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

TomppaJr kirjoitti:Timoteus: Olisiko mitenkään mahdollista antaa tuollaista suorasanaista palautetta minullekin?
Olisi :joojoo: mutta ei tänä iltana. Huomenna tai ylihuomenna ehkä. Vilsku meni prioriteettilistalla edelle, koska olit jo saanut nkorpilta melko kattavan vastauksen, vaikkakin enemmän sisällöllisiin ja tyylillisiin kuin teknisiin seikkoihin keskittyvän.
TomppaJr kirjoitti:En nyt mitenkään tahdo kuulostaa itserakkaalta, mutta uskoisin kaipaavani tuollaista palautetta.
Palautteen pyytäminen ei suinkaan ole itserakkautta. :surrur:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kiitos ihan kauheasti :hali: Kun tahdon oikeasti kehittyä ja tietää jonakin päivänä miltä tuntuu kökkiä sanoituskilpailun kärkikolmikossa. Tällä hetkellä olen siellä häntäkölmikossa... Paras sijoitus juuri kolmanneksi viimeinen :heh:
Meow cat, please meow back.

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

Kiitos Timoteuksen palautteesta, joka ei kyllä mielestäni ollut mitenkään kovasainaista.
En pyri ensimmäisellä kerralla täydelliseen suoritukseen, kuten jo sanoinkin.
Ei tarvitsisi muuten säveltää uudestaan, pieni rytmityksen muutto, tavuja vaihtamalla & oktaavissa (tai septimissä ) sävelastetta muuttamalla riittäisi.
Mutta monessa kohtaa olet kyllä oikeassa, epätarkkuuksia löysin nyt itsekkin, kun uudelleen läpi kävin käännökseni.
Mutta kiitos palautteestasi, rakentavaa sellaista on aina mukava saada, vaikka se ei niin ylistävää olisikaan :heh:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi "Life Looks Better in Spring"

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Timoteus kirjoitti:Huomenna tai ylihuomenna ehkä.
Paino taisi olla sanalla ehkä :heh:
Meow cat, please meow back.

Lukittu