Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.

Päivitän Euroviisujen vuosikertoja:

Äänestys on voimassa 01 Touko 2041, 20:09 asti

Useammin kuin kerran vuodessa.
8
22%
Vähintään kerran vuodessa.
8
22%
Harvemmin. Fiiliksen mukaan.
17
46%
Kerran rankattu listani ei siitä muutu.
1
3%
En tee suosikkilistoja Euroviisujen vuosikerroista.
3
8%
 
Ääniä yhteensä: 37

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Nyt on Kuppilassa menossa 2000-luvun viisuvuosien arvostelut ja suosikit päivitetään tämän hetkiseen järjestykseen. Moni viisufani rankkaa eri vuosikerrat mielellään suosikkijärjestykseen ja osaa esimerkiksi viisutapaamisissa ulkomuistista mainita millä sijalla kukin kappale on omana vuonnaan listallaan. Siksi.

Minua kiinnostaa tietää:

1. Kuinka usein päivitätte eri vuosien suosikkilistanne? Kerran vai useamman kerran vuodessa? Harvemmin, fiiliksen mukaan?

2. Riittääkö yksi katselu/kuuntelukerta suosikkilistan tekoon?
Listat eivät elä, vaan jyvät ovat erottuneet akanoista yhdellä rankkauksella? Vai paraneeko toiset biisit kuin viinit vanhetessaan? Kuoriutuuko entisistä inhokeista hohtavia helmiä?

3. Kun päivitätte suosikkilistojanne, teettekö sen katsomalla viisukisan videolta vai kuunteletteko biisit levyltä? Vaikuttaako live-esitys arvosteluun? Arvostatteko hyvää laulajaa vai karismaattista esiintyjää? Nouseeko joku esitys listoillasi huikean koreografian tai lavashow:n ansiosta? Vai onko se tärkein pointti se itse sävellys? Esityskieli vai peräti suosikkimaa?

4. Onko teillä tapana kirjata suosikkilistanne ylös johonkin vihkoon/ tietokoneelle, jotta voitte verrata aikaisempia rankkauksia?

Kuppilan äänestyksistä huomasin, että vanhimmista päivityksistäni on tullut kuluneeksi vuoden päivät. Itse ajattelin päivittää listojani syksyn pimeinä iltoina. Viisuthan ovat ympärivuotinen harrastus... ;)
Vuodessa ehtii mieli muuttua.. :peukku:

Olisi todella kiva lukea muiden viisufanien kommentteja :D

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Eikö kukaan halua kertoa rituaaleistaan... :cool: :(

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Hazel »

No, mun ei tule kovin usein päivitettyä. Muutaman kerran kumminkin tuli näitä 2000-luvun päivyreitä rukattua. Mutta muilta vuosilta en olekaan tehnyt muuta kuin TOP 10. Niitä ei tule päiviteltyä.

Yksi katselu/kuuntelu ei kyllä riitä. Usein se kärki erottuu heti, mutta muiden osalta on kuunneltava useamman kerran.
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
totalhki
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1610
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja totalhki »

Mulla ei ole varsinaisesti listoja, mutta kaikki finaalibiisit on tähditetty iTunesissa. Toisinaan jonkin kappaleen tähditys muuttuu. Joko kappaleeseen kyllästyy tai siitä löytää uusia ulottuvuuksia. Tyypillisin muutos on kahden ja kolmen tähden välillä. Yleensä kuuntelen 3-5 tähden viisuja, joten siirtämällä kahden-kolmen tähden rajamailla heiluvan viisun kaksitähtiseksi saan olla siltä rauhassa. ;)

Laitoin kappaleita paremmuusjärjestykseen ainoastaan Kuppilan vuosiäänestyksiä varten.
Musiikki on makuasia.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Vuosilistojen tekemiseen sain kipinän AntSalta kun näin hänen RAKKAUDELLA LAADITUN VIHKONSA. <3
Jokainen vuosi oli kirjailtu omille sivuille ja kappaleille annettu pisteet. Jotain väliltä 1,0 - 10,00 ;)
Kukin vuosi sisälsi myös pistekeskiarvon, joten vuodetkin pystyi pistämään paremmuusjärjestykseen. :D

Vallan ihmettelin sitä paneutumisen määrää, millä tuo kuusankoskelainen viisuguru oli tehtävään ryhtynyt.
Pakkohan minunkin oli apinoida idea. :hali:

Vuonna 2002 tutustuin myös noihin 60-luvun ihaniin viisuihin, Kiitos Michellen <3 :hali: ja päätin tehdä suosikkilistat kaikista viisuvuosista.

Itsellänikin on nyt tuollainen AntSan tyyppinen viisuvihko, mutta tietokoneen hankittua olen laatinut chartit myös siihen.

Tavallisesti katson vuosikerran esitykset videolta ja pistän kappaleet paremmuusjärjestykseen. Hauska verrata sitten edellisen rankkauksen listaa ja nähdä SEN HETKISEN TUNNETILAN aiheuttamat muutokset. Listathan niinku elää ja muuttuu... :D

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Se on melkeen niinku kerralla selvä!!

Jos mulla on Sveitsi 1986 ykkönen niin se ei koskaan tule muuttumaan!! En ymmärrä miten jollain voi yhtäkkia olla ykkösenä ja kolmea kuukautta myöhemmin tippua vaikkapa kuudenneksi!! Ja tarkoitan tällä nimenomaan huolella tehdyissä listoissa! Siis, että kappaleet on kuullut vähintään 15 kertaa!! :mrgreen:

Ainoastaan yhtenä vuonna mulla on suosikki tippunut ja se on vuosi 1988. Celine rupes tympimään ja se lensi ykköspaikalta pois. Mutta aika hyvin mun listat on pysyneet samoina vaikka silloin 80-luvulla olin lapsi ja 90-luvulla teini ja nyt olen aikuinen! Uusimmissa vuosissa ainoastaan vuosi 2001 koko muutoksen kun kahden vuoden jälkeen tajusin, että Norja onkin parempi kuin Slovenia!

Muuten, jos joku on ykkönen niin se on loppuelämänsä ykkönen!!! Tilapäistä kyllästymistä saattaa tulla ja jotain muuta veisua kyseiseltä vuodelta tahtoo kuulla enemmän kuin ykköstä, mutta järki pysyy päässä, eli tiedän kuitenkin että se ykkönen saattaa soida liikaa ja sen vuoksi vähäksi aikaa kyllästyä, mutta se pysyy silti ykkösenä!!
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
am
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Loka 2004, 09:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja am »

MuzaMaza kirjoitti:1. Kuinka usein päivitätte eri vuosien suosikkilistanne? Kerran vai useamman kerran vuodessa? Harvemmin, fiiliksen mukaan?
Mä en pidä vanhoja listoja säilössä :roll:. Yleensä heitän uuden listan kehiin lonkalta, hetken mielijohteesta.
MuzaMaza kirjoitti:2. Riittääkö yksi katselu/kuuntelukerta suosikkilistan tekoon? Listat eivät elä, vaan jyvät ovat erottuneet akanoista yhdellä rankkauksella? Vai paraneeko toiset biisit kuin viinit vanhetessaan? Kuoriutuuko entisistä inhokeista hohtavia helmiä?
Edelliseen viitaten vertailu vanhoihin listoihini on vaikeaa, mutta mutu-tuntumalla voin sanoa, että listat elävät aikalailla. Riippuu päivästä, mielialasta, yms. :D
MuzaMaza kirjoitti:3. Kun päivitätte suosikkilistojanne, teettekö sen katsomalla viisukisan videolta vai kuunteletteko biisit levyltä? Vaikuttaako live-esitys arvosteluun? Arvostatteko hyvää laulajaa vai karismaattista esiintyjää? Nouseeko joku esitys listoillasi huikean koreografian tai lavashow:n ansiosta? Vai onko se tärkein pointti se itse sävellys? Esityskieli vai peräti suosikkimaa?
Tässähän se ongelma piileekin. Aina ennen listan tekoa pitäisi päättää listataanko nyt live-esitykset vai levytetyt versiot. Kappaleiden keskinäinen paremmuusjärjestys vaihtelee aika paljon riippuen siitä, kummat on arvostelussa. Otetaan nyt esimerkiksi Tanskan biisi vuodelta 2002 "Tell me who you are", joka on suorastaan loistelias CD:ltä kuunneltuna, mutta livevetona ihan pohjasakkaa.

Yleensä olen listannut biisit levyversioiden perusteella, josta syystä koreografialla, lavashowlla, tms. ei ole ollut vaikutusta listasijoitukseen. Paitsi että aina, kun kuulen Alf Poierin biisin "Weil der Mensch zählt", näen silmissäni Tamara-taustalaulajatteren huikeat voimisteluliikkeet ja listasijoitus nousee välittömästi monta pykälää. lol

Esityskielellä on jossain tapauksessa suurikin merkitys. Esim. Ruotsi 2004 "Det gör ont" on huomattavasti parempi ruotsiksi kuin englanniksi laulettuna.
MuzaMaza kirjoitti:4. Onko teillä tapana kirjata suosikkilistanne ylös johonkin vihkoon/ tietokoneelle, jotta voitte verrata aikaisempia rankkauksia?
Ei.
"Feeling rather zen right now..."

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Mun RAKKAUDELLA TEHDYT listaukset ja sijat vaihtelee jonkin verran kyllä. Esim. jos mulla on vuoden 1986 laulusadosta tyyliin 8 suosikkiviisua, niin kyllä se TOP 8 voi siitä joka kerta jonkun verran muuttua ja muovaantua. Sama jumboissa. Ja johonkin lauluun vaan yksinkertaisesti kyllästyy, ja joku nousee huminalla jonkun verran.. :kuulokkeet2: MINÄ RAKASTAN EUROVIISUJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :rakas:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja male »

Itse annan pisteitä 0-100, tosin suurin osa saa 70-79 joka on sellainen keskinkertainen, yli kasikympillä saa yleensä jo pisteitä. Aika garvoin päivitän pisteitä.
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Mulla ei ole yleensä tapana listailla biisejä ilman syytä, tiedän kuitenkin mitkä ovat suosikkejani/inhokkejani ilman mitään listaustakin. Joskus kuitenkin oon pisteyttänyt vuosikertoja ja antanut niille tähtiä yhdestä viiteen :) Onhan se listailu ja charttien vertailu ihan kivaa, mutta ei vaan aina jaksa... :mrgreen:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Nata »

On kiva katsella omia vanhoja suosikkilistoja myöhempinä vuosina ja todeta, että onpas maku päässyt muuttumaan... mutta en minä jaksa vanhoja listojani uudelleen päivitellä :-)
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Avatar
eepu4
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5018
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 16:26
Paikkakunta: Oulu

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja eepu4 »

Kärki ja pohjasakka erottuu aina,miltein suoralta kädeltä, mutta siltä väliltä sijoitukset saattavat muuttua useammankin kerran.
jos todella rakastat rakkautta sanot
rakastavasi rakkaudella
niin silloin rakkaus rakastaa
niin silloin rakkaus rakastaa rakastaa sinuakin

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5372
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Tosi hyviä kysymyksiä MuzaMaza! :peukku:
MuzaMaza kirjoitti:1. Kuinka usein päivitätte eri vuosien suosikkilistanne? Kerran vai useamman kerran vuodessa? Harvemmin, fiiliksen mukaan?
Harvemmin kuin kerran vuodessa tulee tehtyä... Saattaa olla jopa parin-kolmen vuoden välein! 50-ja 60-luku taisivat tulla edellisen kerran päivitetyiksi silloin kun ne olin kuullut ekaa kertaa. Joskus tekee mieli jotain yksittäistä vuotta päivittää, mutta näin systemaattista päivitysrumbaa kuin Kuppilan äänestysten "pakottamaa" ei ole tullut niille vanhoille vuosille tehtyä. Uudemmille kyllä :)
MuzaMaza kirjoitti:2. Riittääkö yksi katselu/kuuntelukerta suosikkilistan tekoon?
Listat eivät elä, vaan jyvät ovat erottuneet akanoista yhdellä rankkauksella? Vai paraneeko toiset biisit kuin viinit vanhetessaan? Kuoriutuuko entisistä inhokeista hohtavia helmiä?
Yksi kuuntelukerta ei missään nimessä riitä. Ekalla kuuntelulla minulle selviää vasta biisin yleistunnelma. Vasta toisella saatan oppia melodian pääkohdat. Kyllä sinä jokin nelisen-viitisen kertaa kestää, ennen kuin tulee jonkin verran kestävä järjestys. Ja sitten lopuksi täytyy vielä katsoa koettujen tunteiden ja tilanteiden vaikutus ;)

Kyllä lista saattaa elää vuosien varrella. Vuonna 1959 alussa en arvostanut Der K und K Kalypso aus Wieniä, mutta nyt se on vuotensa paras. Mutta vaikeasti jokin inhokki voisi nousta helmeksi, enpä sanoisi että voi. Toisinkin päin voi käydä: miten ihmeessä mulla on voinut naiivi Amour on t'aime olla joskus ykkösenä, nyt se on pohjasakassa. Samoin Horoscopes on romahtanut.
MuzaMaza kirjoitti:3. Kun päivitätte suosikkilistojanne, teettekö sen katsomalla viisukisan videolta vai kuunteletteko biisit levyltä? Vaikuttaako live-esitys arvosteluun? Arvostatteko hyvää laulajaa vai karismaattista esiintyjää? Nouseeko joku esitys listoillasi huikean koreografian tai lavashow:n ansiosta? Vai onko se tärkein pointti se itse sävellys? Esityskieli vai peräti suosikkimaa?
No niin, hyvä kysymys! Elikkä: minulla järjestyksen määrää kyllä pelkästään kuultu versio, periaatteessa studioversio tai ainakin siis hyvänlaatuinen versio, voisi periaatteessa olla tv-versiokin mutta siis pelkästään kuultuna. Esitys ja lavashow eivät vaikuta järjestykseeni (muttei silti ole mahdotonta, että jokin mainio esitys on voinut joskus nostaa jotain kappaletta aikaisempaan listaan verrattuna). Ainoa esitysseikka, jolla on merkitystä järjestyksessä, on käytetty kieli ;) (kielisakkojärjestelmäni selostaminen on asia erikseen ;) ) Jos pelkkiä esityksiä haluan arvostella, teen sen erikseen (voisi perustaa erillisen listan sitä varten), ja tällöin kielikään ei vaikuta. "Kokonaisuuksien" arvostelua, joita tiedän mm. Aiku-trion harrastavan, en ole vielä oikeastaan kokeillut. Mukaville melodioille saattaisi käydä liian huonosti jos niiden esitykset ovat kalpeat. Ja melodiathan ovat pääasia :cool: sillä viisuja kuuntelen kuitenkin niin paljon enemmän kuin katselen.

Suosikkimaa? Olenkohan joskus ollut hiukan kiltimpi esim. Turkille tai Slovakialle ja hiukan kriittisempi esim. Britannialle... mutta minun listoillani kyllä millään maalla ei ole yli 5 kultamitalia! ;) Jakauma on erittäin tasainen, ja ehkä puolitietoisestikin pyrin vaihtelevuuteen, mutta en kuitenkaan väkisin, tilanne vaan ajautuu siihen!
MuzaMaza kirjoitti:4. Onko teillä tapana kirjata suosikkilistanne ylös johonkin vihkoon/ tietokoneelle, jotta voitte verrata aikaisempia rankkauksia?
Tietokoneelle excel-tiedostoon kyllä! :) Mutta en säilytä aikaisempia rankkauksia. Muistan niistä ehkä pääkohdat, mutta ne jostain syystä eivät jaksa kiinnostaa enää tarpeeksi jotta ne säilyttäisin muuta kuin vahingossa(vaikka kaikenlaista elämässäni muuten yleensä dokumentoinkin).

Siinä excel-tiedostossa on 3 eri taulua: sijapisteet (1-12), sijoitukset ja arvosanat (0-10). Jokaisessa on mahdollista laskea esim. vuosikymmenten keskiarvot, vertailua maiden välillä. Sen voisikin kohta tehdä ;)
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
Tiana
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1575
Liittynyt: 10 Syys 2005, 18:35
Paikkakunta: Kangasala

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Tiana »

Ekan kuuntelun jälkeen usein tykästyy hiukan eri biiseihin kuin sitten kun ne kaikki kappaleet on kuunnellut kymmenisen kertaa.

Mutta tarpeeksi monen kuuntelun eli noin kymmenen jälkeen ei minun arvojärjestys juuri muutu.

Ja onhan niitä vuosia, jolloin ei meinaa järjestystä löytyä ollenkaan :hak: , kun on kaksi tasavahvaa kisaamassa vaikka siitä ykkössijasta tai jostakin huonommasta sijasta.

Toivottavasti joku ymmärsi mitä tässä yritin selittää.. :D

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Tähän onkin näköjään vastaamatta, kuten ehkä jotkut ovat huomanneet, listoja tehdään kovasti ja aktiivisesti. Minulla on Excel-taulukko, jossa on kaikki kansainvälisen finaalin edustuskappaleet, jotka olen pisteyttänyt asteikolla 1,00 - 10,00 (0,25 pisteen välein, jolloin esim. 7,25 on 7+ ja 7,75 on 8-). Lisäksi olen laittanut kaikki laulut vuosittain sijoitusjärjestykseen.
Niitä on sitten helppo laskeskella keskiarvoja, jotka olen laskenut vuosittain ja maittain.
Nyt on käynnissä urakka, jossa Riihimäen alajaosto pisteyttää eri maiden karsintoja ja ehkä jonain kauniina päivänä teidänkin ihmeteltäväksi tulee "Parhaat karsinnat top-100" tai jotain... :roll:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
lharju
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6199
Liittynyt: 27 Marras 2003, 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja lharju »

MuzaMaza kirjoitti:1. Kuinka usein päivitätte eri vuosien suosikkilistanne? Kerran vai useamman kerran vuodessa? Harvemmin, fiiliksen mukaan?
En varsinaisesti "päivitä", eli en siis etukäteen suunnittele, että katson viisuja aina niin ja niin usein ja silloin vaihdan taas pisteitäni. Pyrin tietysti antamaan sellaiset pisteet, että ne olisivat mahdollisimman lopulliset, mutta sitten jos myöhemmin ilmenee jotain muuttamisen arvoista, niin toki silloin tehdään juuri kyseisen vuoden listaan muutos. Mutta mistään säännöllisistä päivittämisistä ei ole kyse. Joskus kun olen katsonut viisukertoja uudestaan, voin joko ajatella, että järjestys pysyy kyllä ehdottomasti samana, mutta aina joukosta voi nousta jokin aiemmin väärinymmärretty helmi, joka yritetään vain ympätä sitten mukaan. Esim. vaikka Desfolhada Portuguesa, joka ei saanut aluksi v. 69 viisuäänestyksessä yhtään pistettä. Nyttemin se on noussut jo seitsemään pisteeseen, mutta ei se muutos tapahtunut siksi, että ajattelin jotenkin päivittää v. 69 listoja... laulu vaan heräsi henkiin vähän muita myöhemmin, ehkä levyversion avustuksella. Joskus on niin, että ensimmäisen päivityksen yhteydessä ei välttämättä ymmärtänyt minkälainen klassikko jostain kappaleesta myöhemmin itselleen muodostuu.
MuzaMaza kirjoitti:2. Riittääkö yksi katselu/kuuntelukerta suosikkilistan tekoon?
Listat eivät elä, vaan jyvät ovat erottuneet akanoista yhdellä rankkauksella? Vai paraneeko toiset biisit kuin viinit vanhetessaan? Kuoriutuuko entisistä inhokeista hohtavia helmiä?
Ei tietenkään riitä yksi kerta. Ehdottomat helmet ja täkyt kyllä erottuvat heti ensimmäisellä kerralla, mutta kaikki siltä väliltä voi muodostua vaikka miksi. Jonkinlainen sääntö mulla oli, että sitten kun tiettyjen vuosikertojen jotkut biisit alkavat soida päässä, niin silloin viisuvuosikerta voidaan arvostella. lol Kaikki biisit eivät suinkaan aukea ensimmäisellä kuuntelukerralla. Joskus mitäänsanomattomista lauluista muodostuu myöhemmin helmiä, mutta harvemmin niin, että hyvistä tulisi omasta mielestä jotenkin erityisen huonoa. Ei se laulu miksikään muutu, vaikka se olisikin kovin kulunut :roll:
MuzaMaza kirjoitti:3. Kun päivitätte suosikkilistojanne, teettekö sen katsomalla viisukisan videolta vai kuunteletteko biisit levyltä? Vaikuttaako live-esitys arvosteluun? Arvostatteko hyvää laulajaa vai karismaattista esiintyjää? Nouseeko joku esitys listoillasi huikean koreografian tai lavashow:n ansiosta? Vai onko se tärkein pointti se itse sävellys? Esityskieli vai peräti suosikkimaa?
Tämä onkin hankala juttu. Sanoisinpa, että tässä asiassa vaikuttaa kokonaisuus ja se mikä jää mieleen. Videoiden perusteellahan suurin osa arvioista on tehty, mutta jos esim. kuulemani levyversio on häikäisevän hyvä verrattuna liveversioon (esim. Bye Bye Baby tai April April), se katsotaan vain positiiviseksi. Live-esitys voi vaikuttaa arvosteluihin joissakin tietyissä biiseissä, jotka ovat hyvin esityskeskeisiä (esim. Guildo hat euch Lieb, Weil der Mensch zählt, Är de' det här du kallar kärlek...). Taitava laulaja ei muuta paskaa biisiä miksikään, tosin joissakin hyvin äärimmäisissä tapauksissa jos artisti sattuu olemaan erityisen karismaattinen, muita puutteita voidaan katsoa sormien läpi (esim. Alla Pugatsova). Kielellä ei ole periaatteessa mitään väliä. Aika tasaisesti noissa rankkauksissa on ollut eri kieliä, 2000-luvullakin tasaisesti oman kielisiä ja englannin kielisiä. Itse eni edes aina kiinnitä huomiota kieleen. Esim. vasta kun joku täällä kuppilassa kirjoitteli Jennie Jenniestä, että se oli ruotsiksi parempi kuin englanniksi, niin huomasin, että se tosiaan esitettiin Tukholman kisoissa englanniksi, vaikka olin kisat katsonut vaikka kuinka monta kertaa... :roll:
MuzaMaza kirjoitti:4. Onko teillä tapana kirjata suosikkilistanne ylös johonkin vihkoon/ tietokoneelle, jotta voitte verrata aikaisempia rankkauksia?
Tervetuloa vierailemaan ystäväni Jvvv:n sivustoilla:
Euroviisuarvioita

Useimmiten nämä kyllä pysyvät pään sisällä. Voitte tehdä joskus tavattessanne minut pistokokeita, että mikäs saikaan sinulta v. 1971, 3 pistettä... (Vastaus: Alankomaat - Tidj)
Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.
E troco a minha vida por um dia de ilusão.

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Euroviisu-suosikkilistojen tekeminen ja päivittäminen

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Itselläni minulla on iso projekti meneillään, sillä nyt yritän laittaa paremmuusjärjestykseen kaikki Eurovision Song Contest:in sävellykset vuodesta 1956 lähtein vuosittain.

Itselläni minulla ei ole omistuksessa kaikki sävellykset, mutta tämä ESC-radio on mainio apuväline tähän harrastukselle.

Tämä ohjelma Microsoft Works on hyvä tähän tarkoitukseen, voin nopeasti muuttaa antamani pisteet jos haluan.

Niin useita tunteja varmaan menee kun minun täytyy kirjoittaa kaikki sävellykset, niitä on suureenpiirteen 900 kpl. :p

Pisteskaala minulla on tällainen:

10,00-9,00 Erittäin hyvä sävellys.
8,95-8,00 Hyvä sävellys.
7,95-7,00 Aika hyvä sävellys.
6,95-6,00 Ei ollenkaan huono sävellys.
5,95-5,00 Keskinkertainen sävellys.
4,95-4,00 Huono sävellys.
3,95-0,00 Erittäin huono sävellys.

Lukittu