Live vai play-back?

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.

Onko laulajan ääni kuuluttava konserteissa livenä vai play-backina?

Äänestys on voimassa 27 Kesä 2042, 02:32 asti

Laulu tulkoon konserteissa aina livenä, feikkiesiintyjät pysykööt kotona, levymusiikkia voi kuunnella kotona tai discoissa
14
44%
Laulu tulkoon livenä useimmissa konserteissa mutta joskus playback voidaan sallia
14
44%
Samantekevää kunhan laulu on hyvä
1
3%
Laulu tulkoon mieluummin playbackina kuulonautinnon vuoksi, mutta joskus on hyvä olla live-esityksiäkin
0
Ei ääniä
Laulu tulkoon aina playbackina, koska silloin se kuulostaa paremmalta kuin livenä ja esiintyjä pääsee paremmin keskittymään lavashow’hunsa
3
9%
 
Ääniä yhteensä: 32

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5372
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Kysynpä nyt kaikilta kuppilalaisilta: kannatatteko popmusiikin konserttitilanteissa (isommissa tai pienemmissä) laulun tulemista livenä vai play-backina?

UFOPOLIn ja minun keskustelua Hyvä viisuvuosi- ketjussa jos olette seuranneet, arvaatte että minä kannatan ehdottomasti LIVEÄ! Levyltä tulevaa musiikkia voi kuunnella kotonakin tai discoissa, mutta jos on maksanut pääsymaksun johonkin tilaisuuteen, haluaa kuulla artistin ääntä livenä! Lavashow’ta toki unohtamatta mutta silti. Ei se mitään, jos hän ei osaisi laulaa hyvin, onpahan erilaisen kuuloista kuin levyllä.

Myös esim. euroviisukarsintojen väliaika-nostalgia-artistien olisi laulettava livenä. Ei se muuten ole aitoa. Jokainen voi kuulla levyversioita kotonaankin.

Tätä mieltä olen minä, mutta entä te muut?
On siinä hiiltyvä ilta, auringon rusko
Parempien päivien sammumaton usko
On syksyn kuolevaa ruskaa, on elämä tuskaa
Sen huiluni soi...

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Livenä aina. Eivät näyttelijätkään teatterissa näyttele play-backinä. Jos ei ääni kestä liveä, voi alkaa etsimään uutta ammattia.
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
Nata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2682
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 17:04

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja Nata »

Olen melkein ehdoton LIVE!!!!-ihminen. Arvatkaa harmittiko mennä aikoinaan Michael Jacksonin HIStory-konserttiin kun se tuli niin räikeästi nauhalta että joka ikinen sointu ja tavu oli sama kuin levyillä... varsinkin kun ei sieltä Tallinnan Laulumäen takaosista lavalle edes kunnolla nähnyt. Olisi se Amerikan Mikko voinut edes hoilata kappaleet uudestaan nauhalle konserttikiertuettaan varten!

Valitsin kuitenkin sen vähemmän ehdottoman LIVE-vaihtoehdon tässä kyselyssä, koska onhan se keljua, että loistoartisti vaikkapa kurkkukivun takia tyrii kolmeminuuttisensa viisulavalla. Eli taustalaulu sallittakoon (hyvään Bollywood-henkeen ;-) mutta ainoastaan TODELLA HYVÄLLÄ SYYLLÄ ja lupaa pitää anella Eurovisionilta, jonka oma lääkäri on paikalla tarkistamassa tilanteen joitakin tunteja ennen esitystä!
Svet je naš
i nova deca s nama stvaraju bolji svet.

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

LIVE!!!!!

Halveksin artisteja (Jennifer Lopez, Britney Spears, Steps yms.) jotka vetävät keikkansa läpi playbackinä!!! :twisted:
Fanien aliarvioimista tollanen luuseritouhu! Mua ei kiinnosta jos kaikki nuotit ei mene keikkatilanteessa kohdilleen. Jos maksan konserttilipusta niin odotan rahoilleni vastinetta!! En mitään mimiciä ja tanssia! :roll:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
ZetZet
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7878
Liittynyt: 02 Huhti 2004, 14:06

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja ZetZet »

Kyllä, konserttiin kun menen, niin haluan kuulla laulun livenä. Siitähän se konsertin tunnelma kuitenkin muodostuu, että kokee jotain ainutkertaista - joka kerta tulkinta kun on kuitenkin erilainen. Pieni rosoisuuskaan ei haittaa, sillä se tekee tapahtumasta vieläkin ainutlaatuisemman.

Lotossa saa toiset ja toiset taas ei, heissan heissan heissulivei!


Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33319
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tää riippuu niinkuin roikkuu. :jari:
Euroviisuissa ehdottomasti livenä, mutta esimerkiksi joku Antti Tuiskun menevä biisi on parempi esittää play-backina, jotta koreografiaan voi panostaa enemmän. Balladit pitäis kyllä Antinkin pystyä esittämään livenä.

Eli periaatteessa nopeissa biiseissä play-back tietyissä tilanteissa ihan ok. :roll:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Live vai play-back?

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

EHDOTTOMASTI AINA LIVENÄ!
Euroviisuissa sulatan vielä sen, että musiikki tulee taustanauhalta, koska iso orkesteri ei enää tänä päivänä saa biisejä kuulostamaan siltä miltä ne on tarkoitettu kuulostavan. Toisaalta olisi hienoa, jos tekijät saisivat itse valita, mutta ymmärrän kyllä kustannuskysymyksen - ja kuinka moni esim. tämän vuoden edustussävelmistä sopisi säestettävän orkesterilla?
Mutta kun menen konserttiin odotan, että laulu ja ainakin suurin osa musiikista tulee ihan laulettuna ja soitettuna. Toki sallin taustanauhojen käytön, mutta niidenkin tulee olla konserttitilanteeseen valmistellut (ei siis levyversioiden instrumentaaliversiot taustalle soimaan). Kuuntelen myös paljon elektronista musiikkia, jota ei voi odottaakaan soitettavan 100-prosenttisesti livenä.
Live-musiikki on jotain spesiaalia ja aina (siis joka konsertissa) ainutkertaista. Siinä ei pienet virheet hätkäytä, vaan pikemminkin ne ovat mukava lisämauste. Tietenkin hekumallista on kuulla livemusiikkia, jossa sekä soitto että laulu menevät täydellisesti nappiin.
Monta kertaa olen odottamatta joutunut kapakkaan tai tilaisuuteen, jossa on musisoinut minulle entuudestaan tuntematon artisti tai yhtye. Livemusiikki useimmiten tempaisee mukaansa ja saa tunnelman kattoon. Joskus olen hullaannuksissani ostanut vaikka ko. artistin äänitteen, mutta levy ei tavoitakaan enää samaa tunnelmaa.
Musiikki on ensisijaisesti tehty soitettavaksi livenä - levy on vain siitä jalostuneempi muoto. Musiikin tahdissa tanssiminen ja esiintyminen tanssien tulee vasta joskus valovuosien päästä siihen lisukkeeksi. Miksikäs ei, jos todella osaa tanssia (ja vielä vaikkapa laulaa samanaikaisesti) - mutta se tulee vasta KAIKEN lisäksi.
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Lukittu