Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Ei-vuosikohtaisen viisukeskustelun arkisto.
Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Wilson »

:suomi: :ruotsi: :norja: :tanska: :islanti:

Här kan man utbyta tankar om pågående omröstningar angående ”Årets Eurovisionsmelodi i Norden”, sedan när följande årgångar av de nordiska eurovisionsmelodierna börjar fortsätter denna diskussionshörna/kommentarer givetvis med det år som omröstningen gäller.
Givetvis kan man ändå kommentera avslutade omröstningar om man känner för det.

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Min etta bland de nordiska eurovisionsmelodierna detta år är Lordi med ”Hard Rock Hallelujah” inte enbart för att vi vann ESC-finalen utan jag gillar verkligen låten.

Håller Sverige och MF-melodierna att tappa greppet som den ledande nordiska toppnationen i schlagermusik?.. :miettii:..ja egentligen kan man inte numera likna/kalla ESC-låtarna som schlagers. 

Själv tycker jag att de övriga nordiska länderna är nästan förbi schlagerlandet Sverige med nymodigare och poppigare melodier.  :rok:

Gillade mycket Islands Guðrún Árný Karlsdóttir ” Andvaka/ Sleepless” och Danmarks bidrag till ”Superfinalen” Sidsel Ben Semmane ” Twist Of Love”.

Tyvärr valde Norge fel melodi detta år, visst är Christine Guldbrandsen ” Alvedansen” en musikpärla… men enligt mig så försvinner eller blir nyssnämnda melodi osynlig när pop-kalaset drar igång.
Dessa melodier kunde kanske ha nått bättre placering i ESC-finalen?, Jorun Erdal & Geir Rönning ” Lost and found”, Queentastic ” Absolutely fabulous” och Birgitte Einarsen ” Saturday”


Sedan fick jag upp ögonen och öronen för Finlands  Johanna Pakonen ”Liian monta  yötä”..en mycket vacker melodi och Johanna är begåvad med en fin sångröst…..egentligen kun vi i framtiden även sjunga på finska språket.

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Kollega »

(Min svenska är inte så bra... så det finns fel i min skrivning!)

Jag har märkt, att de danska bidrag är de enda, som jag har glömt bort (hurdant dom låter). Jag har lyssnat/sett i Internet alla nordiska bidrag några gången, men dom danska är såna, att jag mest minns bara "det där var jättebra" etc. Jag förstår inte detta, eftersom jag tycker, att kvaliteten är mer eller mindre mycket bra i alla nordiska länder...  :miettii:

Jag vet inte, hurdant kvaliteten har varit tidigare i Norge, Danmark och Island, så jag kan inte kommentera, om det är i år bättre eller inte.

Melodifestivalen verkar vara som det brukar; "mest mer än bra"-låtar, några "ska nog höras i Tracks-toppen" och presentation i LIVE är så proffs (med styling, koreografi och sånt) så den kan vara.  Nå ja, kanske det inte stämmer med Addis...

Finska blev, tills slut, mycker bra kvalitet, men några är så hemskt, att man kan bara  :eiei:  - skaffa er nån expert inom LIVEpresentationen, tack !
Viimeksi muokannut Kollega, 16 Helmi 2007, 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Finnish: Din svenska är riktigt bra... :peukku:…..när jag själv skall skriva på finska språket så innehåller mina texter många skrivfel……men jag måste nog TACKA Viisukuppila för efter att jag varit medlem här nu i snart 2 år så tycker jag att min finska blivit mycket bättre….(Viisukuppila-ihmiset ovat minun suomenkielen opettajia)


Själv har jag alltid gillat dom danska melodierna……..i den danska uttagningen 2006 fanns både schlagers men även nymodigare melodier/låtar…om man analyserar danska uttagningar/kvalificeringar så tycker jag att dom innehållit musikvänliga trallmelodier genom åren, glada och hurtiga… och Melodi Grand Prix-melodierna i Norge 2006 var kanske dom bästa i hela Europa…mycket bra standard i Norge 2006.

Själv tycker jag att de norska uttagningarna genom åren inte haft någon vidare musikkvalitet, men tycke och smak är ju olika.

Det stämmer nog att de nordiska länderna har mycket bra musikkvalitet i sina Eurovisionskvalificeringar….Sverige och Danmark har ju varit genom åren de ledande länderna i Norden….men egentligen tycker jag att Finland också haft god musikkvalitet i sina Euroviisut genom åren……men vi är världsmästare på att rösta fram fel vinnarmelodier.

MF produktionen är ju den bästa i hela Europa när det gäller spektakelproduktioner…..kanske ibland lite överdriven men visst är det kul med denna Sveriges ”heliga ko”.

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Oj, jag måste försöka träna min svenska  :/ Jag får aldrig tala eller skriva det, så jag ska göra det här! Förlåt om/när jag gör många skrivfel...  :puna:

Detta veckoslut ska vara SÅ spännande!  :shock: Om Nanne och Jonsi ska inte lyckas, då...  :'( :niinpa: Men jag litar på våra grannens smak!  :peukku:

HEJA NANNE; HEJA JONSI!  :stara:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Island? Är DE våra grannar?  :raaps:
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17145
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Nästan  :mrgreen: Island är ett nordiskt land, precis som Finland  :joojoo: Geografiska saker spelar ingen roll.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
jv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1211
Liittynyt: 21 Marras 2005, 15:36
Paikkakunta: Helsinki, Suomi

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier. 2007

Viesti Kirjoittaja jv »

Tillsvidare står Island som en klar etta i min nordiska lista. Islänningarna hade i sin final två kandidater, Eirikurs och Jonsis låtar, som jag tyckte var verkligen ståtliga. Och utöver dem fanns det några riktigt trevliga såsom, Friðrik Ómars 'Eldur' och Hafsteinn Þórólfssons 'Þú tryllir mig'. Så jag är ju glad att en av de verkligen starka låtarna vann. Eirikurs 'Ég les í lófa þínum' har faktiskt möjligheten att bli min favorit för hela ESC 2007. (Vi får ju se hur valen utfaller i de andra länderna.) Den har en stark refräng. Den är enkel utan att ändå låta simpel. Och helheten är fint sammanhållen. Eirikur är ju inte snygg som Jonsi, men även ifjol var min favorit en ful man som sjunger en vacker sång  ;)  Då var det Bosnien-Herzegovina.

I Norska, Finska och Danska uttagningen tyckte jag inte det fanns många låtar med wow-faktor. Och dessutom tyckte jag inte det var de bästa låtarna som vann i dessa länder. (T.ex. låtarna av Aud Wilken och Jacob Andersen i DK, Crash och Monica Hjelle i NO samt Johanna Kurkela [särskilt '... metsäin takana'] och Thunderstone [helst 'Forevermore'] i FI skulle ha tilltalat mig mera.) Men visst fick de väl helt respektabla representanter de också.

Sverige ser ut att, som vanligt, få ihop en riktigt bra final. Men den processen är ju på gång (och jag har inte ens hört kandidaterna från den tredje semifinalen ännu), så jag tror jag återkommer med mina kommentarer om Sverige när dera finalstartfält står klart.
jiivee

Helsinki

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier 2007.

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Årets bästa sånguppenbarelse i Norden är utan tvivel hittills Islands Eirikur Hauksson med melodin ” Ég les í lófa þínum”... :uujee:
En genomträngande lyckad produktion av kompositören, denna låt har allt…mycket medryckande och Eirikur bemästrar låten fullständigt. Mest imponerad är jag över att låten lyckas fånga mig hela låten ut, det vill säga 3 minuter.
Det måste ske ett under om inte Island kommer till finalen i Helsingfors med denna melodi. En stor artist är värd framgång.

Mina andra favoriter i Islands Festival var/är: Jón Jósep Snæbjörnsson ” Segðu mér”, Friðrik Ómar Hjörleifsson” Þú ert sem eldur” gillade även Matthías Matthíasson, Pétur Örn Guðmundsson & Einar Þór Jóhannsson ” Húsin hafa augu”


Finlands och Hanna Pakarinens låt har helt klart B-gruppskaraktär, igen vet ju utgången i Helsingfors men många gissar.
Melodin ” Leave me Alone” är onyanserad, grumlig och schablonmässigt efter en enda musiklinje.

Ingen ide att hänga läpp utan nu skall vi backa upp vår representant när ESC-finalen går av stapeln i Helsingfors. Hux flux kanske Hanna sjunger sig till en plats bland dom tio bästa.  :peukku:
Men någon upprepning av fjolårets historiska finalbatalj blir det inget av detta år.

Jag tar ödmjukt och respektfullt av mig hatten och önskar Hanna Pakarinen framgång, för som artist är hon en välsjungande vacker dam.
Man behöver inte leta efter flickan med det ruskiga/häftiga medryckande draget längre, för det har Hanna.  :clap:
Mina favoriter i Euroviisut: Lovex ” Anyone anymore”, Thunderstone ” Face in the Mirror” .

Norska Guri Schanke med melodin ” Ven a bailar conmigo” är en typisk G-son melodi…..igen höjdare precis men inte heller något bottennapp av dom norska väljarna.
En medryckande melodi och artisten bemästrar scenen mycket bra….påminner om ”Tango Tango” med Petra Nielsen från MF 2004 både musikligt och scenframträdande.
Mina favoriter i norska Melodi Grand Prix var följande: Malin Schavenius ” Under stjernene”, Jannicke Abrahamsen ” Rocket ride” , Crash! ” Wannabe” och Blue Moon Band” Goodbye to yesterday”.

Kan vi redan bokföra ett danskt bakslag i Helsingfors när artisten DQ  med melodin “DramaQueen” lyckades knipa segertrofén i de danska Melodi Grand Prix uttagningarna?  :miettii:
Eller skall danskarna redan blanda segerkonfekten ”med välsmakande mandlar?”
Det här bidraget kan väl gå hem i Helsingfors för melodin är inte alls oäven….bara scenframträdandet blir rörligare så droppar nog rösterna in.  :sertab:
Kanske har ”Rivieraväder” med sol och värme i majmånad i Helsingfors, man må ha vilken uppfattning som helst om det danska bidraget men inte saknas säkerligen glamor-uppvaktande kavaljer i Helsingfors.
Själv gillade jag melodierna i MGP….Annika Askman ” Fly”, Heidi Degn “On top of the world” , Annette Heick ” Copenhagen Airport“ och även Stig Rossen „Så naer som nu“.

Avslappningens svåra konst – att inte ta Eurovision Song Contest för allvarligt! - ja just ja – det finns 20 åringar som ”tänker gammalt” och det finns 70-80 åringar som ”tänker ungt”!

Vandra vidare – det är en gammal välkänd och sliten schlager!.....
:viulu: :harmonikka:

Kollega
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6516
Liittynyt: 07 Tammi 2007, 10:49

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja Kollega »

.. i väntan på åren 2008...  ;)


De Nordiska Eurovisionsmelodier i 2006 Min 1. favorit
Jag hoppas på, att det inte ärr för mycket fel i min skrivning...


:tanska: "Copenhagen Airport"
Min största besvikelse blev, att jag gillar inte alls den DQ som vann  :'( . De var ju med så många bättre bidragen. Kvaliteten med låtar var mycket bra och likaså var webcast-kvaliteten.

:suomi: Hanna med sin semifinalpresentation/ Johanna
Hanna var mitt STOR besvikelse i final - vad var det egetligen hon håll på ? Det kändes som om hon inte hade ännu bestämt hur hon skulle sköra sin bidrag, och den vita skrällen (hemska klänningen)...  :eeek: !  Jag skulle inte ha varit så besviken om Johanna hade vunnit heller...
Kvaliteten i finalen blev jättebra, men annars kvaliteten var just sådan den brukar vara i finska eurovisiontävlingen.

:islanti: Jonsi
Nu efter några veckor, så minns jag, att det var alltför många bidragen som var " en man med hans gitarr".  Kvaliteten i låtar var mycket bra, eftersom det var många som jag kunde tänka mig att vara med i Helsinki. Jag minns inte, att det nåt skulle ha varit betygligt besvikelse - att Jonsi vann inte är nåt jag har svårt att sväla (niellä på svenska?)... Webcast-kvaliteten var  :peukku:

:norja: Malin/ Jannicke
När Malin kom inte med i finalen, Jannicke tog med sin "Rocket ride" platsen som min 1. favorit. Guris presentation är så professionelt den kan vara, men så gammaldags med sin ändring i klänningen osv. Kvaliten med alla bidrag var jättebra, likaså med kvalitetn med Webcast. Jag minns inte, att nåt skulle ha varit specielt besvikelse...

:ruotsi: ...jag vet inte...kanske Sarah/Sonja/Måns...
Oj, det kunde jag verkligen inte ana, att MF skulle vara den största besvikelse i 2007  :shock: Alltför många låtar var lika nån annans låt. Nanne`s comeback var inte värd att vänta på, fast den är inte så dåligt heller. Men, att så många skitbra låtar kom inte med i finalen/Andra chansen  :eeek: Kvaliteten med låtar i finalen var sådan, att jag hade svårigheter att bry mig om vem som vinner... och det där med Carola. Det känns som det verkligen är nåt mellan SVT och Carola...
Viimeksi muokannut Kollega, 14 Maalis 2007, 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

esclouis_NL
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2007, 12:22

Vs: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier.

Viesti Kirjoittaja esclouis_NL »

Hej finnish,

Jag håller med, helt och hållet! Mina favoriter var: hanna, måns, copenhagen airport, malin och jónsi..det hade vart ett sånt toppen nordiskt år om de hade varit med!
Nåja, DQ är inte så dålig, the Ark inte heller, men de andra valda låtarna tycker jag, är sååå tråkiga! Så synd!

Avatar
Wilson
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6663
Liittynyt: 17 Syys 2005, 16:12
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Diskussionshörnan / Kommentarer: Nordens Eurovisionsmelodier. 2005

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Danskarna och norrmännen valde rätta melodier till ESC-finalen i Kiev. Islänningarna hade igen kvalificering detta år så dom kunde inte göra bort sig åtminstone.  :rofl:

Vi i Finland igen skickade en melankolisk melodi till Kiev som helt glömdes bort eller inte blev noterad alls av européerna. Geir Rönning’s ”Why” är/var en helt okej melodi, men hör inte hemma i schlagervärlden.
Svenskarna igen beslutade att sända sexiga Martin Stenmarck för att charma européerna, men det gick inte hem alls i stugorna  :heh:

Själv tror jag att ungtupparna i finländska Firevision skulle ha nått finalen, ett mycket medryckande sound och killarna tycktes ha roligt på estraden åtminstone i den finländska kvalificeringen. Också Elena Mady med melodin "An actress" skulle ha varit en bra representant i Kiev
Sverige’s Shirley Clamp hade utan tvekan placerats sig bland topp 10, helt klart….hennes sångröst är underbar och melodin ”Att älska dig”
Var/är suverän

Lukittu