Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Vapaata viisukeskustelua
Avatar
Ludwig
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 440
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:23
Paikkakunta: PK-seutu

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Kauheen vaikee...no tässä parhaimmisto:

Norja,Tanska,Ruotsi,Kypros,Kreikka ja MALTA;))))

Avatar
riia
Maistelija
Maistelija
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Loka 2004, 14:42

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja riia »

kyllä ruotsi on ollut kummasti suosikkini. joskus myös saksa mutta ei enää nykyään. ranskakin on ollut hyvä ja sveitsi.
Vain sydämellään näkee hyvin, tärkeitä asioita ei näe silmillä.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

1. Suomi
Suomen karsinta on aina ollut lähempänä sydäntäni kuin itse kansainvälinen finaali. Suhtaudun Suomen ehdokkaan valintaan suurin tuntein ja erittäin intohimoisesti - ja jos ehdokas ei ole mieluisa, niin se menestys siellä finaalissakaan ei ole niin tärkeää. Joskus jopa kiinnostus finaalia kohtaan ei ole kovin suurta, jos Suomesta on lähdössä tyhjänpäiväinen ehdokas (esim. Tule luo tai Niin kaunis on taivas).

2. Ruotsi
Myös Ruotsin Melodifestivalen herättää mielenkiintoni usein suuremmin kuin kv. finaali. Ruotsilta on niin usein tullut niin loistavia ehdokkaita, että nykyään olen miltei enemmän Ruotsin "puolella" kuin Suomen. Levyhyllyyn (ja mp3-kokoelmaan) olen kerännyt myös kaikki saatavilla olevat MF-biisit kautta aikojen.

3. Saksa
Myös Saksan karsinnat ovat aina kiinnostaneet, tosin parina viime vuotena niin mielenkiintoisuus-aste on ollut ennennäkemättömän alhainen. Karsintoja löytyy levyltä 80-luvulta tähän päivään. Kv. finaalia eivät kuitenkaan Saksan ehdokkaan valinnat kiinnostavuudessaan enää hakkaa. Myös Saksa saa usein finaalibiisejä arvioidessa hölläkätisemmän arvostelun ja yleensä ylimääräisen "Saksa-pisteen". Tosin muutamat lähiaikojen ehdokkaat ovat olleet aika tyhjänpäiväisiä, kuten tänäkin vuonna.

4. Norja
Kiinnostus Norjaa kohtaan kasvoi vuoden 1985 voiton jälkeen ja niitäkin karsintoja on tullut keräiltyä.

5. Viro
Viro on ollut kiinnostava lähes aina (siis Kaelakee häälistä lähtien).

6. Iso-Britannia
80-luvulla tämä oli ehdoton lempparimaani - sieltä tuli lähes kisojen paras popralli, mutta nykyään muut maat ovat kirineet Englannin etumatkan kiinni ja menneet usein ohikin.

7. Italia
Parhaat sävelmät ovat tulleet usein Italiasta, ja italialainen musiikki on muutenkin lähellä sydäntä. Tosin näiden biisien hienouden olen oppinut ymmärtämään vasta aikuisemmalla iällä.

Tämän jälkeen tulevat lähes kaikki Keski-Euroopan ja ns. perinteiset viisumaat. Vanhana jääräpäänä haikailen usein 1980-luvun viisujen perään, kun maita oli se parisenkymmentä. Alankomaat, Espanja, Tanska, Ranska, Irlanti, Israel, Kreikka, Kypros, jne...

Myös "tuoreemmista" mukaantulijoista Malta ja Islanti ovat nostaneet viime vuosina kiinnostavuuttaan. Islanti oikeastaan kuuluu nykyään jo top-ten-listalle ja tehosoitossa on ollut hieno Islanti-kokoelmalevy "Eurovision 1986-2000 - Iceland's entries in the ESC - and then some..."

Vastaavasti Itä-Euroopan maat herättävät mielenkiintoni vain poikkeustilanteissa. Kroatiat, Bosniat, Makedoniat ja sun muut menevät aina sekaisin - ärsyttää kun en edes kunnolla muista mikä kipale mistäkin tuli milloinkin.

Turkki on taasen aina kuulunut inhokkeihini, mutta poikkeuksiakin heidän valinnoistaan löytyy.
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Anacon
Oliskos jäävesi välillä?
Oliskos jäävesi välillä?
Viestit: 88
Liittynyt: 14 Huhti 2004, 16:06
Paikkakunta: Espoo

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Anacon »

Yksi lempiviisumaista on ehdottomasti KROATIA! 1996, 1998, 1999, 2001, 2002, 2003, 2005 kaikki täydellisen loistavia biisejä!!! Varsinkin 1999!! Tykkään kroatiasta myös siksi että karsinnoissa on aina myös paljon todella hyviä biisejä joista riittää iloa pitkään! Mielestäni Kroatian karsinnat ovat yleensä kaikista tasokkaimpia ja olisi kiva saada jonkunnäköstä kokoelmalevyä... No joo... Muita lempimaitani on Israel, Malta, Turkki ja VIRO! Viro ehkä paras Kroatian jälkeen. Kaelakee hääl, ah niin ihanaa... ONCE IN A LIFETIME!!!
Hold back the raising sun, forget my dreams and let your heart go on - alone I'll be through out the history.

Avatar
lharju
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6199
Liittynyt: 27 Marras 2003, 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja lharju »

Kroatia on minun mielestäni ehdottomasti paras Balkanin maa, tosin heidänhän biisit edustivat myös kaikkein useimmin Jugoslaviaa. Myös Tajci, Fossiili-täti *hik*, Dzuli-Daniel ja Muzika i ti ovat Kroatiasta.
Samoin Riva... :roll:
Harvassa tosiaan ovat ne huonot Kroatian viisut vuodesta 1995 alkaen...
Jos joskus elämänsä voisi vaihtaa unelmaan.
E troco a minha vida por um dia de ilusão.

Avatar
salla
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 943
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 21:11

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja salla »

Italia oli ehdoton ykkönen. Lähes poikkeuksetta Italiasta tuli aina vuoden paras viisu. Muita suosikkejani ovat Ruotsi, Ranska ja Venäjä.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Tämän vuoden viisut muokkasivat myös omaa maiden välistä Maraton-taulukkoani. Kroatille tuli ensimmäinen "kultamitali"! :D
Maa nousi monta pykälää. Sveitsi ja Kreikka yhden sijan.

1. Ranska 1036 (Kymmenen kultaa, kolme hopeaa, kuusi pronssia)
2. Italia 721
3. Suomi 413 (Kultaa: Ami, Sonja, Vicky ja Laura)

4. Espanja 352
5. Iso-Britannia 351

6. Alankomaat 324
7. Tanska 301
8. Luxemburg 224
9 .Sveitsi 221
10. Monaco 220

11. Slovenia 200
12. Norja 131
13. Saksa 123
14. Kypros 120
14. Viro 120


16. Ruotsi 115
17. Jugoslavia 112
18. Kroatia 102
19. Latvia 100
19. Serbia 100

21. Israel 041
22. Kreikka 032
23. Itävalta 031
24. Irlanti 023

25. Islanti 021
26. Belgia 015
27. Makedonia 010
28. Puola 001

Olisi mukava, jos muutkin jaksaisivat tehdä samanlaisen taulukon.
Olisi kiva vertailla muiden listoja kaikkien aikojen viisumaista! :D
Viimeksi muokannut MuzaMaza, 25 Kesä 2005, 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

MuzaMaza kirjoitti:Olisi mukava, jos muutkin jaksaisivat tehdä samanlaisen taulukon.
Olisi kiva vertailla muiden listoja kaikkien aikojen viisumaista! :D
Viisupisteetkö lasket kultakin vuodelta yhteen? Ei, siitä ei taida voida tulla nelinumeroisia summia... Se voisi kyllä j.t. olla hyvä systeemi. Paljasta toki laskukaavasim niin mietin, mitä voisin itse käyttää. Idea on niin hauska, että voisinpa vaikka samantien alkaa tehdä omaa listaani.

Että silleen.

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

UFOPOLI kirjoitti:Viisupisteetkö lasket kultakin vuodelta yhteen? Ei, siitä ei taida voida tulla nelinumeroisia summia...
Ja tuskin on mitään maata joka ei olisi saanut pisteitä minään vuonna. (kun Bulgariaa ei lasketa. :P)
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

UFOPOLI kirjoitti:
MuzaMaza kirjoitti:Olisi mukava, jos muutkin jaksaisivat tehdä samanlaisen taulukon.
Olisi kiva vertailla muiden listoja kaikkien aikojen viisumaista! :D
Viisupisteetkö lasket kultakin vuodelta yhteen? Ei, siitä ei taida voida tulla nelinumeroisia summia... Se voisi kyllä j.t. olla hyvä systeemi. Paljasta toki laskukaavasim niin mietin, mitä voisin itse käyttää. Idea on niin hauska, että voisinpa vaikka samantien alkaa tehdä omaa listaani.

Että silleen.
Eli tässä mun viisusuosikkimaiden Maraton-taulukon 56-05 kolmen kärki selitettynä. Idea on sama kuin urheilukisojen mitalitaulukko!

1. Ranska 10 3 6 = 1036 (Kymmenenä vuonna paras, kolmena toiseksi paras ja kuusi kertaa kolmanneksi paras)

2. Italia 7 2 1 = (Seitsemän kertaa paras, kaksi kertaa toiseksi paras ja kerran kolmanneksi paras)

3. Suomi 413 (Suomi ollut mielestäni vuotensa paras neljä kertaa, kerran toiseksi paras ja kolmesti kolmanneksi paras)

Tuntuuko vielä monimutkaiselta?

27. Makedonia 010 (Kerran toiseksi paras, ja nolla perään pronssitaulukkoon)
28. Puola 001 (Kerran ollut kolmanneksi paras. Nollat ykkös ja kakkossijoista)

Urheilukisojen mitalitaulukot noudattavat siis samaa logiikkaa jolla maat pistetään paremmuusjärjestykseen. Kultamitalit ovat avainasemassa. Yhden kullan maa on sijoittunut taulukossa paremmin kuin vaikkapa 8 hopeaa napannut maa. :D

Lisään nollat noihin alle sadan pisteen maihin, niin ehkä auttaa... ;)

Avatar
HkiMiikku
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 649
Liittynyt: 04 Kesä 2005, 19:18
Paikkakunta: Helsinki

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja HkiMiikku »

Mun lempimaani on Kreikka ja Espanja. Johtuu paljolti siitä että olen vasta viime vuosina alkanut seuraamaan viisuja ja näistä maista löytyy viime vuosien upeat esitykset. Joo ja Ruotsi on kyllä aina pelottavan hyvä.

Avatar
r0b
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1670
Liittynyt: 06 Touko 2005, 14:53
Paikkakunta: Helsinki

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja r0b »

On kaksi ylitse muiden, Malta & Ranska. Vuodesta toiseen vaan toinen toistaan parempia kappaleita. ;)

Avatar
Katten-Gustaf
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11843
Liittynyt: 13 Tammi 2004, 17:29
Paikkakunta: Siellä sun täällä...

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Katten-Gustaf »

Mietinkin, mahdatko käyttää olympialaisten ym. mitalitaulukon pistesysteemiä. Mutta, mutta... Yksi epäloogisuus tuossa on urheilukisataulukoihin. Sijapisteet menevät siellä kyllä minun ymmärrykseni mukaan 8,7,6,5,...1 pistettä, formuloissa 10,8,6, ja Finnkampenissa 7,5,4...1-järjestelmällä.

Mutta skitsamma, ihan miten haluat... lol

Mulla vaan ei riitä kärsivällisyys noitten tekemiseen, joten mä skippaan sen taulukon tekemisen - toistaiseksi. Mä teen sen sitten, kun ei kertakaikkiaan muuta tekemistä (lukemattomia kirjoja, tekemättömiä, töitä/kotitöitä, urheilua tms. ole aikaa viemässä). Joo, paitsi ettei sitä päivää taida koskaan tulla... lol :puna:

Ei sillä, onhan noita teidän maratontaulukoita ihan kiva lukea.
...kan inte säga nej,
jag måste släppa tag,
du vinner över mig...

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

r0b kirjoitti:Malta -- Vuodesta toiseen vaan toinen toistaan parempia kappaleita. ;)
Alemmas on paha lähteä pohjalta. ;)
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Kitty
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 884
Liittynyt: 24 Touko 2005, 17:51
Paikkakunta: Lappeenranta

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Kitty »

Mie oon huomannut, että tykästyn Viron biiseihin. Ruotsi on miun inhokki, kun mie en jaksa joka vuosi uusia Abba-kopioita :/ Toisaalta monista Ruotsin biiseistä olen oppinut sitten jälkeen päin kuitenkin tykkäämään :D

Ainiin lisäyksenä vielä, että myös Tanskan biisit ilahduttavat usein :)
Hur svårt kan de va?

Avatar
ava
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 201
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 21:22

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja ava »

Kroatialla ei ole juuri huonoja biisejä ollut.

Avatar
Leena
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3601
Liittynyt: 18 Syys 2004, 22:38
Paikkakunta: Tampere

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Leena »

Suloinen naapurimme Ruotsi saa kyllä täydet pointsit multa. Viisuhistorian paras anti on mulle ABBA ja heidän loistava tuotantonsa. Ja muutenkin Ruotsi on hyvä.
Bra vibrationer!

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

leena kirjoitti:Suloinen naapurimme Ruotsi saa kyllä täydet pointsit multa. Viisuhistorian paras anti on mulle ABBA ja heidän loistava tuotantonsa. Ja muutenkin Ruotsi on hyvä.
Ja minä taas en olisi päästänyt ABBAA koko kisoihin... :'(
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Leena
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3601
Liittynyt: 18 Syys 2004, 22:38
Paikkakunta: Tampere

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja Leena »

Ei voi olla totta JukkaV. Voiko joku olla pitämättä ABASTA?? :niinpa:
Bra vibrationer!

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Juu, Waterloosta varsinkin. Minun mielestäni siitä puuttuu syvällisyys kokonaan.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

JukkaV kirjoitti:
leena kirjoitti:Suloinen naapurimme Ruotsi saa kyllä täydet pointsit multa. Viisuhistorian paras anti on mulle ABBA ja heidän loistava tuotantonsa. Ja muutenkin Ruotsi on hyvä.
Ja minä taas en olisi päästänyt ABBAA koko kisoihin... :'(

Onneksi se on vain SINUN mielipiteesi. Sadat miljoonat ihmiset ovat taatusti toista mieltä! Ja todella hyvä niin!

Upea, loistava Abba pisti viisut ihan uudelle taajuudelle aikoinaan (Niin minulle on kerrottu Wink ), joten olkaamme viisufanit ylpeitä Waterloosta ja Abbasta!

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

JukkaV kirjoitti:Juu, Waterloosta varsinkin. Minun mielestäni siitä puuttuu syvällisyys kokonaan.
Mutta oi miten syvällinen tuo kappale olisikaan ollut jos se oltaisiin laulettu ruotsiksi! AI JAI!!! :roll:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse asiassa ei paljoakaan syvällisempi...
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

:-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Niin. :roll:
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

Niin? Kunhan viheltelen......
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Vislannet Waterloota?
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Kaikki tajuavat pointin. JukkaV haluaa vaan jähätä tästäkin asiasta. Laittakaa mieluummin niitä suosikkimaa taulukoitanne tänne!!! :peukku:

Joka vuosikerran TOP-3 maat paperille ja lista on helppo kasata. Aiku tää yllyttää teitä tekemään omat 56-05 maraton taulukkonne!! ;)

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Juu, niin varmaan. Mielestäni jokaisen tulisi ymmärtää, ettei kaikilla ole mahdollisuuksia tehdä noita suosikkimaa-listauksia.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Mistä maasta suosikkiviisusi tulevat?

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

No voihan niitä tehdä vaikka 2000-luvun osalta, tai 1990-luvun, tai ... jatkanko.... ;)
Aika hyvin on porukat osallistuneet kuppilan vuosikerta-äänestyksiin. Niistähän voi etsiä omat kärkikolmikkonsa ja koota ne yhteen.

Vastaa Viestiin