Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Sanoituskilpailukausi 2012
Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Täällä voi antaa sanallisen arvioinnin kilpailukappaleista. Palkkioksi saa linkin pistetaulukkoon. :uujee: Mutta vasta kun olet pisteyttänyt! :femme:






































































































































































Hohoo, pisteyttänyt olitkin jo siis. Peremmälle siis.
Qaj.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Muilla ei ollut taaskaan huonoja kappaleita :rofl: , vaan kaikki olivat hyviä ja itseasiassa pidin kaikkia ihan hyvänä, vaikka jouduinkin antamaan jollekkin 1p, 2p yms.
Paras ehdottomasti oli ABC ja myös Sameaan veteen erottui edukseen <3

Edit: Nyt hieman naurahdin, vain kolme kertaa olen äänestänyt täällä, ja joka kerta antanut Tomitukselle täydet 12, no Tomitus osaa :)
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Happy kirjoitti:Edit: Nyt hieman naurahdin, vain kolme kertaa olen äänestänyt täällä, ja joka kerta antanut Tomitukselle täydet 12, no Tomitus osaa :)
:rofl: Tomitus. :hihi: Mutta olen samaa mieltä, Timoteus on hieno sanoittaja. :joojoo: // ai sinä tarkoitit TOMItua. :uujee:

Leikit mun kanssain
Runollisesti tämä on melkein erinomainen, mutta tämä on herra vieköön sanoittamiskilpailu jossa haetaan laulettavaa sanoitusta. Tässä runossa ei ollut laulettavuutta liki missään. Oletan tekijän olevan Happy, joten pikku vinkiksi: kuuntele biisiä, kirjoita sanojen päälle suomenkieliset sanat. Älä esim. tuijota Diggiloossa lyriikoita vaan sanoita korvakuulolla. Esimerkiksi lauseeessa "I love you" on kolme tavua, joten sen paikalle voisi tunkea esim. verbin "Puuduttaa" (mistä mä ton nyt keksin? :heh:), ei siis niin, että tuijotat lauseen rakennetta ja ajattelet love-sanassa olevan kaksi tavua. Niin kuin se suomalaisittain lausuttaisiin.

Eletään tänään
Kertosäkeestä jo tuli mieleen Kyproksen viime vuoden gaalafinalisti Enintään, mutta melko hyvin ja hieman ideaa muutellen oli käsitelty loppujen lopuksi simppeliä asiaa hienosti. Mukavia lauseita ja kielikuvia. Ihan pidin. "Jos yrittää liikaa, epäonnistuu"-rivin jälkeen laulettavuus alkoi vähän kökköillä, mutta mitään suurempaa ärsytystilaa se ei ainakaan minussa aiheuttanut. Perusnäppärä teksti, ei maata mullistelevaa.

Nojatuolihäät
No voi herranjumala mitä nerokkuutta! Aivan ihastuttava idea. Tykkäsin ihan hirveästi eikä säkeistöjen laulettavuustökkäykset haitanneet tippaakaan. Olen ihan myyty! Tällaisia lisää, jee.

Elämän parasta aikaa
Minusta tämä oli varsin asiallinen ja hienon sarkastinen nuorisokuvaus. :peukku: Yhdyn tekijään liki joka osa-alueella. Kertosäettä edeltävä 'nostatuskohta' (osaan musiikkitermit) oli varsin onnistunut, liika kiroilu harvoin toimii sanoituksessa (Israelin viime vuoden sähellykseni, ysk.), mutta tähän nämä kaikki v*tut ja p*skat natsasivat ihan kivasti. Kyllä tykkäsin.

Totutaan tuhoon
Jos minä nyt oikein tämän sanoituksen älysin, niin kyseessä oli jonkinlainen maailmantuho- ja luonnonsuojelusanoitus. Ainakaan minusta idean tasollakaan tällainen aihe ei sovi Tanskan biisiin. En siis pitänyt, vaikka tekniikka ynnä muu olikin ihan kohdallaan.

Hani kipparoi
Järkyttävän hauskan sanoituksen joku on saanut kasattua näinkin vakavasta aiheesta. :rofl: Kyllä minä tällaisesta anarkisesta huumorista pidän, vaikka nämä kapteenit ovat molemmat minun käsityksen mukaan olleet koiraspuolisia. ;) No mitä pienistä, ehkä heppu vaihtoi sukupuolta liiallisen paineen takia. Joka puolelta tulee tappouhkauksia, vähemmästäkin sitä tahtoo tehdä itsensä tuntemattomaksi.

Suzukoin
Omani. Tämän kanssa oli melkoisen paljon ongelmia. Piti turvautua perus "Keksinpäs hienon uudissanan"-sanoitustekniikkaan. Lopputulokseen olen suuren pyörittelyn jälkeen ihan tyytyväinen. Odotan hyvää sijoitusta heti kauden alkuun ja mukavaa starttia käännöskisoihin vuodelle kaksituhattakaksitoista. :peukku:

ABC
Minusta oikeastaan melko huono laulettavuus ja aihekin oli aavistuksen (lue: melko paljon) eriskummallinen. En ihan pysynyt perillä, mikä aabeecee? Huoltoasema? Aapinen? En tajunnut, olen tyhmä, sori.

Sameaan veteen
Teknisesti täydellinen, liki kliinisen erinomaisen tuotos. Ei liene epäselvää että tämä voittaa ja tämä on Timoteusin työ. Blaah, kapinoin pikkasen tätä vastaan. :heh: Jotenkin tästä puuttui se sanoittamisen lämpö. :draamaa:

Masennuksen tappama
Vähän samat sanat kuin sanoitukselle yksi. Luepa ihmeessä sen kommentit, pätevät melkein kokonaan tähänkin. :joojoo: Tässä häiritsevät myös kirjoitusvirheet. Ne pois niin hyvä tulee (ehkä). :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Melodi9
Maistelija
Maistelija
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 11:17

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Melodi9 »

Suzukoin ja Sameaan veteen oli musta ihania :rakkaus: . Rakastan myös sitä Nojatuolihäät käännöstä. Muutkin oli aika kivoja, että oli tosi, tosi vaikeeta laittaa ketään sinne alaspäin, mutta ABC, Totuutta tuhoon ja Leikit mun kanssain on niitä jotka jouduin jättämään aika ala. Omani oli Masennuksen tappama joko on minun ensinmäinen ja oli kivä se tehdä. Kiitos sinne jotka kommentoi käännöstäni
Viimeksi muokannut Melodi9, 12 Maalis 2012, 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
På ett virvlande stormande hav
Känslorna tar mig tillbaka
Trots alla löften vi gav
På ett virvlande stormande hav

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mitenkäs tällaisten minikommenttien kanssa toimitaan? Minusta tällaisilla röhkäyksillä ei vielä ansaittaisi pistetaulukkoa. Mitä mieltä te olette? :mitvit:
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Itse ehdin jo kilttinä poikana antaa pistetaulukot molemmille, mutta ehkä näille kommenteille tosiaan pitäisi asettaa jotkin minimirajat. :miettii:
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minusta se voisi olla minimi, että jokaisesta sanoituksesta sanoisi edes jotakin. :joojoo:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Melodi9
Maistelija
Maistelija
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 11:17

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Melodi9 »

Anteeksi minun osaltani. En edes tiennyt, että saan tuon pistetaulukkon, koska olen tässä hommassa kuitenkin ekaa kertaa mukana. No nyt vähän laiton enemmän tekstiä kuitenkin kommentiini
På ett virvlande stormande hav
Känslorna tar mig tillbaka
Trots alla löften vi gav
På ett virvlande stormande hav

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Hyvähyvä. :tapu: Nyt vaan reeniä ja kirjoitusvirheet pois niin onnistuu vielä. :peukku: Aloittelijoille on melkein aina luvassa aluksi viimeisiä sijoja eikä niistä saa masentua.
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Mulle on ihan sama saanko pistetaulukon, koska en jaksa tällä kertaa kommentoida tämän enempää.
TomppaJr kirjoitti:vaikka nämä kapteenit ovat molemmat minun käsityksen mukaan olleet koiraspuolisia. ;) No mitä pienistä, ehkä heppu vaihtoi sukupuolta liiallisen paineen takia.
(Ehkä) luonnosvaiheen otsikkoni Mieheni on merikapteeni olisi ollut selventävämpi (tai ei :heh: )? :miettii:

Niin, ja tämähän on täysin fiktiota, vaikka pohjaidea onkin Schettinon hölmöilyissä. :)
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Metsis »

I'm back! :rok:

1. Leikit mun kanssain

Olen tunnetusti laulettavuuden osalta aika natsi. Tässä oli sanoja ainakin kolmeen samanmittaiseen biisiin. Sisältö ei ole täysin huonoa, mutta se kompastuu huonoihin lauserakenteisiin (luettuna) sekä tarinan kehittämättömyyteen. Kerrontatyyli ei ole yhtenäinen.

2. Eletään tänään

Oma.

3. Nojatuolihäät

Hyvä laulettavuus ja kantava aihe, jota on käsitelty monista näkökulmista. Mulla on aina vähän ongelma tällaisten aiheiden pisteytysten kanssa, mutta monesti "vitsiaihe" kätkee sisälleen ihan oikean, vakavankin ajatuksen. Mitä on "kaveripiiriin näkyminen"?

4. Elämän parasta aikaa

Suht koht samat kommentit kuin edelliseen, mutta tää pysyy selkeämmin biisin tunnelmassa ja laulajan äänessä. Otsikko avaa tarinan merkitystä sopivasti. Mitä on "leiman painaminen"?

5. Totutaan tuhoon

Toisen säkeistön (Tarraudun kyytiin...) laulettavuudessa sekosin, mutta muuten tässä on tavut kohdillaan. Ekasta säkeistöstä tykkäsin sisällöllisesti eniten. Tykkäsin myös kaarnapalan murhaamisesta. :D Sanat eivät ole metaforisesti yhtä selkeät kuin kaksi edellistä, ehkä enemmän tajunnanvirtaa?

6. Hani kipparoi

Hyvin tehty vitsikäännös saa jopa mut naurahtamaan. Hienosti valittu näkökulma ajankohtaiseen aiheeseen. Häviää muille hyvän laulettavuuden käännöksille ehkä "helppoutensa" takia.

7. Suzukoin

Hyvin arvoituksellinen käännös, jossa pari kertaa luulin tietäväni mistä puhutaan ja sitten taas ajatus katosi. Tarinan katkonaisuus pudottaa tämän korkeimmilta sijoilta, mutta hyvä laulettavuus ja erikoisten sanojen käyttö nostavat sijoitusta. Vaikeasti arvioitava!

8. ABC

Tyypillisesti olen tällaisten suorien käännösten kannattaja. Erityisesti c-osa on sanoitukseltaan hieno sekä "kiiltokuvat leikkaan, muille arjet feikkaan". Hyvin ratkaistu kertosäe.

9. Sameaan veteen

"Tiedostan puutteet suuret, sinähän oot mies" :rofl: Mukava käännös, joka ehkä seiskan tavoin kompastuu osittaiseen tarinan katkonaisuuteen. Tai ei ehkä katkonaisuuteen vaan painopisteiden epäjärjestelmälliseen muuttumiseen. Kertosäe on tarinaltaan vaikeampi kuin säkeistöt, ja itse jotenkin ajattelen että pitäisi olla toisin päin.

10. Masennuksen tappama

Pääsen vähän joka rivillä vasta puoleen väliin kun tavut jo loppuvat. Aihe on vaikea, siis todella vaikea, joten käännös jää pinnalliseksi, vääristäväksi, tahattoman huvittavaksi. Kerrontatyyli ei myöskään pysy yhtenäisenä.
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Yliopiston koneelta, eli skandinaaviset kirjaimet puuttuvat.

1. Leikit mun kanssain

Sanoitus on paitsi tyylirikkoinen, myos inttava, ei kuitenkaan toimivana tehokeinona. Kaiken lisaksi siina on paljon yritysta kliseisyyteen. Kieliopillisesti puutteita on paljon: sanajarjestys on mita sattuu ja joskus verbi puuttuu kokonaan. Aikamuodot ovat jonkinlaisessa ruletissa. Sekavaa jalkea ja kompeloja vertauskuvia.

2. Eletään tänään

Tulkitsin sanoituksen niin, etta henkilo ei pysty nauttimaan elamastaan, koska tuntee liikaa paineita 'tassa hetkessa elamisesta'. Pienta tulkinnanvaraa on. Sanoitus on pelkistetty, mutta toisaalta ahtaan sanamaaran biisiin tama minimalismi on rohkean toimiva ratkaisu. Fokus antaa tilaa lukijan omalle kokemukselle ja mielikuvitukselle. Sanoitus ei toisaalta ole erityisen varikas, vaikka suosikkejani olikin.


3. Nojatuolihäät

Vakavamman sanoman vitsikaannosta haettiin. Sanoituksen varsinainen teema on laheisyys-konseptin muuttuminen -- ja parodia sen aiheuttamista vaikeuksista ja hullunkurisista uudisongelmista. Sanoitus kertoo myos muutosten tiedostamisen vaikeudesta. Itse kannatan facebookia yms., mutta itseironiaa riittaa silti.

4. Elämän parasta aikaa

Painotukset olivat mahtavia... sanoitus on kokemuksena parempi kuin yksittaisilta osiltaan. 'Painan leimaa vaivoissain' on mahtava, mutta norsulauma tuntuu jotenkin vahemman originaalilta. Asenne oli hauska.

5. Totutaan tuhoon

Tassa kaanteisesti on sanoitus joka on osiltaan parempi kuin kokemuksena. Vertauskuvat ovat hienoja, mutta valilla sorrutaan koukeroiseen kielenkayttoon, tyylinkin kustannuksella. Tulkinnanvaraa on ilahduttavasti, mutta toisaalta on vaikea saada mistaan yksittaisesta tulkinnasta kunnolla otetta.

6. Hani kipparoi

Oli erittain mukava kokemus, mutta se laimeni loppua kohti (toinen mokoma syytteita jne...), kun samaa kuvailua toistettiin yha uudelleen. Hani-sana tuntuu irralliselta tyyliltaan ja pelkalta laulettavuus-/tavutusratkaisulta.

7. Suzukoin

Uudissana on makea, joskin vahan synteettisen oloinen... Vertauskuvat eivat aina istu luontevasti yhteen, mutta mystisyytta saadaan kylla aikaan. Pidin tastakin.

8. ABC

ABC-tematiikka on sellaista, jonka kliseisyydesta ja liikakaytosta olen moittinut jo aiemminkin. ABC:t ja kartan piirtelyt ja salaiset avaimet ja QWERTYt on todellakin jo nahty. Sanoitus on keskivertoa ja ihan toimivaa kierratystavaraa.

9. Sameaan veteen

Tassa oli saavutettu taitava tasapaino 'Eletaan tanaan'-sanoituksen suoraviivaisuuden ja 'Totutaan tuhoon'-sanoituksen vertauskuvallisten kikkojen valilta. Kylla tama oli ihan selvasti paras. En tieda onko se suosikkejani enaa kauden lopuksi, mutta sanoitustehtava oli talla kertaa vaikea.

10. Masennuksen tappama

Tassa on riemastuttavaa haikumaista simplistisyytta ja suoraa puhetta. Mutta kokemattomuus ja tekniset puutteet nakyvat yha. 'Saatavat vs saattavat' hairitsi paljon, etenkin sanan liikakayttoon yhdistettyna. Pilkutusvirheita on paljon. Valimerkkien valinta tuotti tekijalle ongelmia: joskus ne puuttuvat (kysymysmerkit?) ja joskus ne ovat vaarassa kohdassa. Tajuaat ja kylmiaa? Huolellisuutta ja aikaa hieman mukaan hommaan! Toisen persoonan selittavat hypoteettisuudet vievat sanoitukselta tehoa.
Viimeksi muokannut nkorppi, 13 Maalis 2012, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Nyt pitää sanoa, että en ymmärrä kommentijanne mun sanoituksesta, musta se on ihan ok! Teillä on vaan huono maku, kun edes Tomituksen mahtavat sanoitukset pure teihin :rofl:
Mutta juu, vaihdan sitten sanoitusteni tyylisuuntaa, ja osallistun tänne sitten vaikka joka vuoden jokaiseen skabaan, kunnes nousen jumbosijastani. Minusta 2 aikaisempaa sanoitustani oli surkeita, tähän olen tyytyväinen, enkä ymmärrä oikein kommentteja siitä, mutta juu :rofl:
Seuraavaksi saatte sitten uutta ja ärsyttävämpää! Minähän en poistu sanoituskilpailuista kulumallakaan, piditte siitä tai ette.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

:tajutkaa: Panosta nyt ensin laulettavuuteen.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Happy »

TomppaJr kirjoitti::tajutkaa: Panosta nyt ensin laulettavuuteen.
Juu, ainoa huono juttu ettei laulettavuus ollut niin hyvää. ,ja tosiiaankin muistuttaa joissakin kohtaa runoa. Käytin ehkä tämän tekemisessä liikaa aikaa katsoessa oikean kappaleen sanoituksia, ja korjailemalla niistä suomenkieliset. Lopulta kuuntelin kahdesti Solunan kappaleen, lukiessa samalla käännöstäni, en pitänyt laulettavuutta tässä mitenkään hyvänä, mutten huononakaan. Sloveniaan meni puoli tuntia, San Marinoon 5-10 minuuttia ja tähän puolitoista tuntia. Ymmärrän toki mielipiteenne tästä kappaleesta, mutta itse en ole ainakaan tähän käännöökseeni pettynyt toisinkuin edelliseen. Olisin voinut kyllä käyttää enemmän aikaa tämän hioamiseen, mutta aikaa oli itseasiassa vähän, ja päädyin vain lopulta korjailemaan joitakin kohtia (lähettämällä akuankalle monia pikakorjauksia yksityisviestillä.. ;D )
Kuitenkin olen tyytyväinen että sain koko kappaleen lopulta valmiiksi, jos lähdetään siitä että aloitin puoli kolmelta yöllä, ja mitään inspiraatiota ei ollut tämän kappaleen suhteen, onneksi sain kuitenkin valmiiksi. Yritän nyt lähettää seuraaviin käännöksiin erillaisia ja jopa toinen toistaan ärsyttävimpiä käännöksiä, luulenpa että nyt on tämä "rakkaus teema" käännöksissäni loppu.


Itse pisteytyksissäni annoin Tomitukselle siis kirkkaasti 12p, koska kipale sopi parhaiten mielestäni Tanskan biisiin käännöksiin, kaikissa käännöksissäni en edes huomannut Tanskaa, ja juuri heille jouduin antamaan huonot pisteet, vaikka sanoitus olikin ihan hyvä. Melodilla oli hyvä teksti, mutta joku hänen sanoituksessaan kuitenkin mättäsi, Melodi olisi muuten saanut minulta varmaankin sen 6p, mutta lopulta lukiessani kaikki uudelleen päädyin antamaan hänelle 2p.
Tässä sanoituksessa erottuivat hyvin mielestäni selvästi ABC, Sameaan veteen, ja tavallaan myös Masennuksen tappama. Myös Nojatuolihäät ja Suzukoin erottautuivat joukosta, mutta joku vain jälkimmäisessä ärsytti ;D
Muut neljä sanoitustani olivat mielestäni melko samanlaisia keskenään mielestäni, joten heistä ei oikeen ketään erottunut, hyviä silti olivat.
Nyt on kirjoitettu pitkä kommentti :joojoo: Tämä perustui sitten vain omaan mielipiteeseeni.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Metsis kirjoitti: Mitä on "kaveripiiriin näkyminen"?
Feissarielämässähän kavereita ei tavata, vaan heille 'näytään' --- ja moni tykkää (like-button). :) Mutta sanoituksessa tuo on vähän lukijan tulkinnan varassa. Esim. 'meidän yhteys' sisältää tarkoituksellisen kaksoismerkityksen. Muitakin tulkinnanvaraisia kohtia löytyy.

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Metsis »

nkorppi kirjoitti:
Metsis kirjoitti: Mitä on "kaveripiiriin näkyminen"?
Feissarielämässähän kavereita ei tavata, vaan heille 'näytään' --- ja moni tykkää (like-button). :) Mutta sanoituksessa tuo on vähän lukijan tulkinnan varassa. Esim. 'meidän yhteys' sisältää tarkoituksellisen kaksoismerkityksen. Muitakin tulkinnanvaraisia kohtia löytyy.
Hmm, oisin varmaan itte käyttänyt eri sijamuotoja, mutta joo, onhan se ihan ymmärrettävä noinkin. :joojoo:
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
Melodi9
Maistelija
Maistelija
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2012, 11:17

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja Melodi9 »

TomppaJr kirjoitti:Hyvähyvä. :tapu: Nyt vaan reeniä ja kirjoitusvirheet pois niin onnistuu vielä. :peukku: Aloittelijoille on melkein aina luvassa aluksi viimeisiä sijoja eikä niistä saa masentua.
Joo olen siihen varautunutkin, että en pärjää ainakaan aluksi teille vanhoille konkareille
På ett virvlande stormande hav
Känslorna tar mig tillbaka
Trots alla löften vi gav
På ett virvlande stormande hav

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Pari käytännön vinkkiä alkajille ja muillekin tästä äänestysvaiheesta. Kisaajat ovat nähneet suuren vaivan työstäessään tekstejään tunteja, päiviä jopa viikkoja. Jos sanoituksen käy läpi kertaalleen, aikaa tähän kuluu maksimissaan 3 minuuttia. 10 sanoituksen kisassa kaikkien kappaleide läpikäymiseen menee siis yllättäen 30 minuuttia. Muistetaan myös arvioinneissamme kunnioittaa toisten työtä ja keskitytään sanoitusten arvioimiseen koko kappaleen voimin. Emme anna pelkästään hyville teksteille parhaita pisteitä, vaan KOKO viisun kantavalle idealle ja koska euroviisut ovat kertosäkeistöjen luvattua valtakuntaa, niin viimeinenkin kerrattu säe tulisi kuulostaa yhtä hyvältä kuin se ensimmäinen. Arvioinneissa kokonaisuus ratkaisee. Sanoitus tulee käydä alusta loppuun asti läpi kokonaisuudessaan. Arvostakaa toistenne työtä.

Omia pisteitään ei kommenteissakaan olisi soveliasta tuoda julki aivan suoraan.




Tässä pienet arvioinnit itseltäni.


1. Leikit mun kanssain
Sanoitus oli teemaltaan varsin onnistunut valinta. Nyt pitäisi ehkä keskittyä asian tiivistämiseen riveille. Asiaa on, mutta sanoitus on ehkä hitusen naivi. Teemasta kuitenkin pisteet, tekniikka kuntoon vain.

2. Eletään tänään
Tässä oli ajatus ja itse sävellys kohdanneet varsin onnistuneella tavalla. Todella monikerroksinen, toivottavasti aukeaa kaikille, sillä on nätti...hirrrrveen nätti.

3. Nojatuolihäät
En ollut tämän sanoituksen kohderyhmää. Mielestäni Tanska ei ole biisinä tälläinen. Muutamalla sanavaihdolla tästä olisi voinut saada varsin asiallisen kokonaisuuden.

4. Elämän parasta aikaa
Tämäkään ei antanut minulle positiivista kuvaa Tanskan viisusta. Sanoitus vain meni mielestäni yli sanavalinnoillaan.

5. Totutaan tuhoon
Murhaan kaarnapalan ammeeseen - no joo, tässä oli tämän kisan ehdottomasti kaunein vertaus. Kiitos.

6. Hani kipparoi
Onko lakista teemaksi? No miksipäs ei, alkunegaation jälkeen tämähän oli varsin tarinallinen tuotos. Mutta antaisin kuitenkin laulajan pitää lakkiaan ihan vain teemoittamatta sitä itse bisiiin, tuolloin siinä on ideaa.

7. Suzukoin
Aah...no joo teema joo, kiva, mutta ei tähän. Nousi paljolti muista johtuen puntarissa.

8. ABC
Oma. Kiirettä piisasi sanoittamisen ajan ja riimitys jäi hieman heikohkoksi laulettavuudesta puhumattakaan. Kuitenkin yritin luoda sitä tunnelmaa, mitä Tanska minulle toi mieleen.

9. Sameaan veteen
Niin olisi saanut ne korkeimmat pisteet ilman Perjantaita ja Crusoeta. Vaikkakin pakko myöntää, mieleen jäivät. Kaunis sanoitus ja ansaitsi sijoituksensa.

10. Masennuksen tappama
Viimeisen tekstin kirous tai jokin muu lankesi tämän ylle. Teksti soljuu eteenpäin mukavasti ja luo tunnelmaa ympäristöön. Antoiko se liikaa?

Avatar
-Statler-
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 400
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:45
Paikkakunta: Balcony of the Muppet Theater

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja -Statler- »

TomppaJr kirjoitti:Sameaan veteen
Teknisesti täydellinen, liki kliinisen erinomaisen tuotos. Ei liene epäselvää että tämä voittaa ja tämä on Timoteusin työ.
Oli se aika paljonkin epäselvää, koska kumpikin olettamus meni metsään.

Kiitos kuitenkin ylistävästä arviosta. :hali:
Waldorf: "Why do we always come here?" ♪
Statler: "I guess we'll never know." ♬
Waldorf: "It's like a kind of torture..." ♪
Both: "... to have to watch the show." ♬

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kommentoi Should've known better-tuotoksia

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minäkin hieman naurahdin kun näin tulokset ja pistetaulukon. :heh: Aina ei voi arvaukset osua oikeaan. :sorivaan:
Meow cat, please meow back.

Lukittu