UMK 2015: finaali, la 28.2.

Euroviisut 2015 Wienissä

Suosikkisi UMK 2015 finaalissa?

Satin Circus – Crossroads
38
22%
Norlan El Misionario – No voy a llorar por ti
5
3%
Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
14
8%
Shava – Ostarilla
15
9%
Opera Skaala – Heart of light
78
45%
Jouni Aslak – Lions and lambs
3
2%
Solju – Hold your colours
11
6%
Järjestyshäiriö – Särkyneiden sydänten kulmilla
5
3%
Angelo De Nile – All for victory
5
3%
 
Ääniä yhteensä: 174

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Voisikohan niin käydä, että jotkut säästävät äänestysrahoja superfinaaliin, mikä teoriassa voisi vääristää ensimmäisen kierroksen tuloksia?
Like a monument to all the time we spent

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8365
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Jälleen yksi lukijoiden UMK-galluppi, tällä kertaa finalisteista.

1. Pertti Kurikan Nimipäivät: Aina mun pitää. 56,1 prosenttia äänistä.
2. Satin Circus: Crossroads. 14,4
3. Angelo De Nile: All for Victory. 6,9
4. Solju: Hold Your Colours. 6,2
5. Opera Skaala: Heart of Light. 4,9
6. Shava: Ostarilla. 3,3
7. Norlan El Misionario: No Voy A Llorar Por Ti. 3,3
8. Järjestyshäiriö: Särkyneiden sydänten kulmilla. 2,8
9. Jouni Aslak: Lions and Lambs. 2,2

Iltahden kyselyyn vastasi vajaassa vuorokaudessa reilut 15700 ihmistä.

http://www.iltalehti.fi/umk-2015/201502 ... 3_um.shtml
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4176
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

hra47 kirjoitti:Jälleen yksi lukijoiden UMK-galluppi, tällä kertaa finalisteista.

1. Pertti Kurikan Nimipäivät: Aina mun pitää. 56,1 prosenttia äänistä.
2. Satin Circus: Crossroads. 14,4
3. Angelo De Nile: All for Victory. 6,9
4. Solju: Hold Your Colours. 6,2
5. Opera Skaala: Heart of Light. 4,9
6. Shava: Ostarilla. 3,3
7. Norlan El Misionario: No Voy A Llorar Por Ti. 3,3
8. Järjestyshäiriö: Särkyneiden sydänten kulmilla. 2,8
9. Jouni Aslak: Lions and Lambs. 2,2

Iltahden kyselyyn vastasi vajaassa vuorokaudessa reilut 15700 ihmistä.

http://www.iltalehti.fi/umk-2015/201502 ... 3_um.shtml
Ilta-Sanomien vastaavassa kyselyssä PKN sai 45 prosenttia annetuista yli 14 000 äänestä. Toiseksi äänestyksessä sijoittui Satin Circus (17 prosenttia äänistä) ja kolmanneksi Solju, joka sai yhdeksän prosenttia äänistä.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-14 ... feedteaser
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Muistaako joku, miten hyvin nämä gallupit on yleensä ennakoineet tulosta?
Like a monument to all the time we spent

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

^Muistaako joku, miten hyvin nämä gallupit on yleensä ennakoineet tulosta?
Like a monument to all the time we spent

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10954
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Pahalta näyttää... :roll: Tosin olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että nuo Wieniin lähtevät.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Kodiac
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 463
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:27

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Kodiac »

rosetta kirjoitti:
Kodiac kirjoitti:PKN on suurella todennäkösyydellä voittaja (tarkempi analyysini asiasta on vedonlyönti-osiossa). Haastajat ovat Satin Circus ja Ooppera Skaala. Valitettavasti (omien vetojeni kannalta) vaan äänet jakaantuvat näille kahdelle liikaa, joka lisää PKN:ien voiton todennäköisyyttä. Muilla en näe olevan minkäänlaisia mahdollisuuksia.
Luin sen pidemmänkin version, mutta analyysisi ei minusta selitä riittävästi, miksi uskot juuri noin käyvän... Yhtä hyvin voisi ajatella, että PKN:ää vastustavien äänet jakautuvat kaikille muille 9:lle ehdokkaalle, tai ketä tahansa vastustavien äänet samalla tavoin, eihän se takaa vielä mitään... :mitvit:
.
Kyse on siitä, että ihmiset haluavat äänestää mahdollista voittajaa (osa jopa tiedostamattaan) ja tässä tapauksessa erityisesti halusta äänestää inhokkiaan vastaan. Nyt, kun tuota superfinaalia ei pitäisi oleman, niin uskon osan äänestäjistä äänestävän ensisijaisesti PKN:iä vastaan. Äänestystulos olisi varmasti erilainen jos olisi superfinaali (äänet jakaantuisivat tasaisemmin). PKN tulee rohmuamaan suuren määrän puhelinäänistä, joten jos haluaa jonkun muu edustamaan, niin pitää äänestää sellaista jolla on mahdollisuus voittaa PKN:t.

Kuten tuolla analyysissani mainitsin niin etenkin Satin Circuksella (ja varauksin Ooppera Skaalalla) on mahdollisuus haastaa PKN. Julkisuudessa SC on saanut sen pääasiallisen haastajan leiman (tätä todistaa myös Ilta-Sanomien kysely). Tämä asetelma tekee epätodennäköisemmäksi sen, että muilla kuin näillä kolmella olisi enää mahdollisuutta voittoon.

En tietenkään väitä, että kaikki tekisivät näin, mutta osa tekee. Toisaalta voidaan myös äänestää PKN:iä sen takia, ettei haluta Satin Circusta viisuihin, mutta tällainen ajattelu lienee harvinaisempaa.

Vertaan tätä tilannetta edellisiin presidentin vaaleihin, siellä suuri osa äänestäjistä äänesti Haavistoa ensimmäisellä kierroksella vaikka olisi muuten äänestänyt Lipposta tai Arhinmäkeä. Näin tehtiin siksi, että Niinistön haastajaksi tulisi joku muu kuin gallupeissa hyvin pärjännyt Väyrynen. Luonnollisesti tässä skabassa ei puhuta likimainkaan yhtä tärkeistä asioista, mutta uskoisin samaa silti tapahtuvan.

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1353
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

^^ Minä en vielä!! :parku:
Aina mun pitää käydä suihkussa

sheep
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 223
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 15:00

R: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja sheep »

Lienee tosiaan järkevintä kohdistaa kaikki mahdolliset äänet Satin Circukselle finaalissa. Opera Skaalan kannatus ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi vahvaa kansan syvissä riveissä.

Sekin toivonpilkahdus tässä on, että suomenruotsalaiset tuskin ovat osallistuneet noihin gallupeihin, joten ero todellisuudessa ei välttämättä ole noin selvä.
Pitäkää punkkinne!

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8365
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Itse taas aion äänestää suosikkieni (Angelo, Shava, jossain määrin Opera Skaala) lisäksi PKN:ää, koska en halua satiinisirkusta edustajaksi...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Elmondo
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 445
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 12:13
Paikkakunta: Jkl

Re: R: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Elmondo »

sheep kirjoitti:Lienee tosiaan järkevintä kohdistaa kaikki mahdolliset äänet Satin Circukselle finaalissa.
Hyi, ei.
Vaikka onkin mahdollista, että kansa äänestää PKN:n voittajaksi vääristä syistä niin heissä sentään on jotain makua toisin kuin SC:ssa. Toki tällä hetkellä OS on minulle se selkeä suosikki, mutta minähän en koskaan puhelinäänestyksiin osallistu.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10954
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Itse aion äänestää tasan suosikkiani. En rupea sen ihmpeempiä taktikoimaan. Opera Skaalalle annan ääniä ja mikäli Satin Circus onnistuisi nyt hyvin livenä (epäilen) niin heille antaisin ääniä.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12018
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja sziget »

ta1ja kirjoitti:Minä en edelleenkään tajua väitettä että superfinaali takaa että kansan todellinen suosikki tulee valituksi.
Sanoin äänestäjien suosikki. Presidentinvaalissa äärioikeistolaisen Mamut ulos -puolueen ehdokas voisi saada 20 prosenttia äänistä, kun kaikki muut saisivat vähemmän. Toista kierrosta ei siis mielestäsi tarvita, koska suosituin ehdokas löytyi jo eikä toinen kierros takaa toisenlaista tulosta. Selvä.
ta1ja kirjoitti:Jos minä kannatan jotain joka ei tule valituksi superfinaaliin niin ei suosikkini putoaminen tarkoita, että jäljelläolevista mistään alkaisin tykkäämään. Todenäköisimmin jätän äänestämättä.
Omapa on asiasi. Aika monia muita toinen kierros kiinnostaa niin viisuissa kuin vaaleissakin.
rosetta kirjoitti:En tiedä kuka on käyttänyt ilmausta "kansan todellinen suosikki"
En minä ainakaan. UMK:ssa äänestävät ne, joita Suomen euroviisuedustaja kiinnostaa.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

JuliaS kirjoitti:^Muistaako joku, miten hyvin nämä gallupit on yleensä ennakoineet tulosta?
Nuo gallupit ne vasta tuloksia vääristävätkin, jotkut voivat noista saada kuvan että joidenkin voitto on jo varma (kuten nähtävästi täälläkin monet), eikä muita kannatakaan äänestää... :niinpa:

Edelleen uskon, ettei suurin osa noihin vastanneista ole edes kuullut kappaleita. Jollain nettisivulla nyt on niin helppo klikata jotain mikä etten sattuu, vaikka protestiksi, mikä ei kerro mitään todellisista äänistä...

Avatar
Tontsa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4130
Liittynyt: 07 Tammi 2010, 18:01
Paikkakunta: Vaasa

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Minua pelottaa tämän finaalin tulos jo nyt. :aivanmaassa: Omat ääneni menevät kyllä Opera Skaalalle. Satin Circus on huono livenä (myönnän sen nyt) ja Soljukaan ei ole livenä mitenkään erityisen hyvä, joten heille en ääniäni anna, vaikka studioversiona kappaleet ovat kilpailun parhaita.

Avatar
Kodiac
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 463
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:27

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Kodiac »

JuliaS kirjoitti:^Muistaako joku, miten hyvin nämä gallupit on yleensä ennakoineet tulosta?
Ilta-Sanomissa oli eilen kysely, jossa kysyttiin kiinnostusta UMK:uun. Siinä 84 %:ia vastasi, ettei kiinnosta. Uskoisin, että tästä 84 %:sta löytyy paljon niitä, jotka ovat tuossa äänestänee PKN:iä noissa iltapäivälehtien kyselyissä. Nämä 84 %:ia tuskin äänestävät UMK:ssa. Selkeä suosikki PKN toki silti on. Mutta ei voittaja vielä ole kirkossa kuulutettu, etenkin jos äänestäjät ryhmittyvät SC:n taakse. Jos tätä ryhmittymistä ei merkittävissä määrin tapahdu, niin sitten PKN voittaa.

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5000
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja toivo »

Hei nyt oikeesti miks Opera Skaala on vasta viidentenä noissa ennakko gallupeissa. Taitáa jäädä vaan kuppilan suosikiksi.

...Mutta noissa gallupeissa on tosiaan nettiäänestys, missä voi nopeasti ohimennen äänestää vaan nappia painamalla ilmaiseksi. Ja tottakai jengi äänestää PKN, kun sitä on mainostettu niin paljon. Se on sitten eri asia ketkä katsovat UMK:n ja äänestävät maksullisessa puhelinäänestyksessä. Peli ei ole vielä pelattu, uskon mä. Toivottavasti.

Avatar
Tekoripset
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1500
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Tekoripset »

Mulla on hyvä fiilis finaalista, vaikka PKN voitto pelottaakin, mutta kuten täällä ollaan jo mainittu niin en usko että suurinosa pkn kannattajista edes tarttuu puhelimeen äänestääkseen. Omat ääneni menee ehdottamasti Opera Skaalalle ja pidän hyvinkin mahdollisena että Wienissä voidaan kuulla opperaa vielä.
<3

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Kyllä omaa suosikkia pitää mielestäni äänestää ilman taktikointia. Eihän kukaan voi olla aivan varma etukäteen, kenellä on tsänssejä. Mutta kukin äänestää miten haluaa.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

^Ja voihan ääniä antaa kahdellekin ehdokkaalle, jos siltä tuntuu ;)

Avatar
ESC Addict 98
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4285
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 17:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ESC Addict 98 »

Kyllä mua ainakin jää harmittamaan jos äänestän vaikka Opera Skaalaa ja myöhemmin selviää Satin Circuksen hävinneen PKN:lle muutamilla äänillä :heh: Molemmille ääniä vaan! :rofl:
🇪🇸 Eaea 🇱🇹 Sentimentai 🇺🇦 Shum 🇺🇦 Solovey 🇸🇮 Sebi 🇨🇾 Fuego 🇱🇻 Line 🇲🇪 The Real Thing 🇬🇪 Warrior 🇦🇿 Start a Fire 🇲🇪 Igranka
🇦🇱 Suus 🇮🇹 Madness of Love 🇷🇺 Lost and Forgotten 🇱🇻 Probka 🇵🇹 Senhora do mar 🇷🇺 Song #1 🇹🇷 Süper Star 🇹🇷 Rimi rimi ley 🇪🇪 Tii

Avatar
Elmondo
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 445
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 12:13
Paikkakunta: Jkl

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Elmondo »

ESC Addict 98 kirjoitti:Kyllä mua ainakin jää harmittamaan jos äänestän vaikka Opera Skaalaa ja myöhemmin selviää Satin Circuksen hävinneen PKN:lle muutamilla äänillä :heh: Molemmille ääniä vaan! :rofl:
Entä jos OS häviää SC:lle muutamilla äänillä..

Avatar
ESC Addict 98
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4285
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 17:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ESC Addict 98 »

Elmondo kirjoitti:
ESC Addict 98 kirjoitti:Kyllä mua ainakin jää harmittamaan jos äänestän vaikka Opera Skaalaa ja myöhemmin selviää Satin Circuksen hävinneen PKN:lle muutamilla äänillä :heh: Molemmille ääniä vaan! :rofl:
Entä jos OS häviää SC:lle muutamilla äänillä..
Itselleni kävisi molemmat :joojoo: Etenkin jos SC:n live kohenee...
🇪🇸 Eaea 🇱🇹 Sentimentai 🇺🇦 Shum 🇺🇦 Solovey 🇸🇮 Sebi 🇨🇾 Fuego 🇱🇻 Line 🇲🇪 The Real Thing 🇬🇪 Warrior 🇦🇿 Start a Fire 🇲🇪 Igranka
🇦🇱 Suus 🇮🇹 Madness of Love 🇷🇺 Lost and Forgotten 🇱🇻 Probka 🇵🇹 Senhora do mar 🇷🇺 Song #1 🇹🇷 Süper Star 🇹🇷 Rimi rimi ley 🇪🇪 Tii

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Noita äänestyksiähän saattavat vääristää myös ryhmäytyneet teinitrollit. Ylilauta-sivulla on kuulemma ainakin taannoin organisoitu jotain vastaava. Kuulemassani jutussa ei tosin ollut kyse viisuista.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42779
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

JuliaS kirjoitti:^Muistaako joku, miten hyvin nämä gallupit on yleensä ennakoineet tulosta?
Niistä on keskusteltu tänään vedonlyöntiketjussa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42779
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

toivo kirjoitti:Hei nyt oikeesti miks Opera Skaala on vasta viidentenä noissa ennakko gallupeissa. Taitáa jäädä vaan kuppilan suosikiksi.
Vauva-lehden keskustelupalstalla taisi olla hehkutusketju myös :) Tuoneeko sitten mieleen suloisesti rääkyvän pikku käärön :vauva:

Kuppilalaisethan tietysti äänestävät (sitten oikeassa äänestyksessä) sormet kuumina, toisin kuin sekalaiset mututuntumalla lehtikyselyn nappia painavat.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Rousku kirjoitti: Vauva-lehden keskustelupalstalla taisi olla hehkutusketju myös :) Tuoneeko sitten mieleen suloisesti rääkyvän pikku käärön
:heh:
Like a monument to all the time we spent

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2981
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Aion äänestää sitä kappaletta, mistä pidän. Sitä, mikä kuulostaa korviini parhaimmalta ja näyttää lavalla hyvältä. Se on ainut kriteerini. Kenellekään ei ole varmaan käynyt vielä selväksi, että tuo kappale on OS:n Heart of light.... :heh: :puna:

Entä jos paukahtaakin superfinaali, eikä OS ole osapuolena? Sitten äänestämiseni riippuu siitä ketkä siellä ovat vastakkain. Jos on kaksi täysin tasavertaista tai täysin yhdentekevää kappaletta, niin jätän äänestämättä. Jos siellä on joku, jota en missään nimessä haluaisi edustamaan, niin äänestän vastaääninä sitä toista.
Näin olen ajatellut. :stupido:

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

sziget kirjoitti:
ta1ja kirjoitti:Minä en edelleenkään tajua väitettä että superfinaali takaa että kansan todellinen suosikki tulee valituksi.
Sanoin äänestäjien suosikki. Presidentinvaalissa äärioikeistolaisen Mamut ulos -puolueen ehdokas voisi saada 20 prosenttia äänistä, kun kaikki muut saisivat vähemmän. Toista kierrosta ei siis mielestäsi tarvita, koska suosituin ehdokas löytyi jo eikä toinen kierros takaa toisenlaista tulosta. Selvä.
Ei. Saatoin ilmaista itseni kännynäppäimistöllä huolimattomasti, mutta mielestäni mainitsin siellä, että toista kierrosta tarvitaan presidentivaaleissa jo sitouttamisen ja yhtenäisyyden varmistamisenkin takia. Lisäksi politiikassa asiat ovat liukuvampia, etenkin mitä tulee presidentivaaleihin, tilaa konsensukselle, kompromisseille ja pienimmän yhteisen nimittäjän etsimiselle on ja pitääkin olla tilaa. Varisnaisissa Euroviisuissa ei kuitenkaan etsitä kappaletta jonka enemmistö eurooppalaisita kannattaa tai edes hyväksyy, vaan kappaletta joka 27 kappaleen joukossa eniten provosoi äänestämään tai keräämään asiantuntijakannatusta.

Muuten, pääministeriä, jolla todellista valtaa lienee etenkin kansalaisille tärkeissä kotimaan asioissa on presidenttiä enemmän, ei valita kakkoskierroksella. Meillä ei ole polarisoivaa enemmistövaalitapaa. Nykyinen pääministeri ei monilta osin edusta lainkaan arvojani, mutta sellaista se demokratia on, välillä minun kannattamani poliitikot menestyvät, välillä toiset ja juuri siitä syntyy tasapaino ja eteenpäin vievä voima, ei siitä että minun kannattamani asiat olisivat aina vallassa.

Sitäpaitsi on ihan sama puhutaanko kansan todellisesta suosikista, äänestäjien suosikista tai enemmistön kannatuksesta, sillä superfinaali ei aiemmin mainitsemistani syistä varmuudella mittaa mitään noista. Superfinaalissa äänestämisen motiivit vaihtelevat liiaksi ja äänestäjien määrä on kysmysmerkki. Voidaanko puhua äänestäjien enemmistöstä, jos ensimmäisesn kierroksen äänestäjistä moni toimii kuten minä eikä lähde äänestämään sellaisia vaihtoehtoja joista ei tykkää, jos lopputulos on ihan sama? Tai jos äänestää vähiten harmittavaa vaihtoehtoa, second bestiä tai inhokkiaan vastaan?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Aliced
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Aliced »

Todellakin nuo gallupit ovat ihan roskaa. Suurin osa tietää ainoastaan PKN:n. Ei heidän "faneistaan" juuri kukaan UMK:ta katso ja vielä harvempi äänestää. Ooppera Skaala Wieniin!
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/esc-2017-kiova-f91/topic11376.html

Tuolta haastiksia meikältä Kiovasta. Nyt toista vuotta putkeen pressinä viisumatkalla. :)

Lukittu