UMK 2015: finaali, la 28.2.

Euroviisut 2015 Wienissä

Suosikkisi UMK 2015 finaalissa?

Satin Circus – Crossroads
38
22%
Norlan El Misionario – No voy a llorar por ti
5
3%
Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
14
8%
Shava – Ostarilla
15
9%
Opera Skaala – Heart of light
78
45%
Jouni Aslak – Lions and lambs
3
2%
Solju – Hold your colours
11
6%
Järjestyshäiriö – Särkyneiden sydänten kulmilla
5
3%
Angelo De Nile – All for victory
5
3%
 
Ääniä yhteensä: 174

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8333
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Niinhän se on, että PKN:n luvuissa on eniten ilmaa, mutta loput ovat suuntaa-antavia, koska jos joku äänestää muuta kuin protestimielellä PKN:ää, on hän todennäköisesti perehtynyt muihinkin ehdokkaisiin. Näillä näkymin siis Satiinisirkus olisi vahvasti edustuspaikassa kiinni...

Nettiäänestyksissä ääripäät korostuvat (ns. teinix-kerroin), jolloin tulokset näyttävät tältä:

10 XXXXXXXXXX
9 XX
8 XXXX
7 XXXXXX
6 XXXXXXX
5 XXXXXXX
4 XXXXXX
3 XXXX
2 XX
1 XXXXXXXXXX

Tuloksista siis voi nipsaista ääripäät pois, jolloin saadaan paremmin todellisuutta vastaava kuvaaja. PKN on nyt yksi tällaisen ääripääajattelun ilmenemismuoto, jonka voisi nipsaista pois, minkä jälkeen ennuste kuvaa paremmin lopputulosta... jos nyt ymmärrätte mitä yritin ajaa takaa...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Aliced
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 85
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Aliced »

Juu, ymmärretään.

Mutta lisäksi nuo äänestysluvut kertovat aika paljon noiden sivustojen käyttäjäkunnastakin. Satin Circus on poppia ja PKN on "tietämättömille massoille" eli ei ihme, että IL ja IS vetävät eniten niitä äänestäviä puoleensa.

En siis ehkä näkisi, että perus Euroviisu-fani Suomessa on kova tämmöisten medioiden kuluttaja.
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/esc-2017-kiova-f91/topic11376.html

Tuolta haastiksia meikältä Kiovasta. Nyt toista vuotta putkeen pressinä viisumatkalla. :)

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

hra47 kirjoitti:jos joku äänestää muuta kuin protestimielellä PKN:ää, on hän todennäköisesti perehtynyt muihinkin ehdokkaisiin.
Joku,ja todennäköisesti suuri osa PKN:n äänestäjistä, äänestää PKN:ä muutoin kuin protestimielellä. Nimittäin esimeriksi biisin ja esittäjän synnyttämän rakkauden vuoksi, siksi että biisi yhdistää ihmiset suureen inhimilliseen rakkauden ja toisista välittämisen yhteyteen - joka todella on biisitä ja esityksestä lähtöisin ja ihan muuta kuin säälistä tai kannatuksesta keharien äänestäminen ja jota PKN:ää vastaan protestoivat eivät millään näytä ymmärtävän eivätkä tavoittavan.

Siitä samaa mieltä, että eivät välttämättä tiedä muita biisejä, kuten eivät kaikki Satin Circuksesta, Järjstyshäiriöstä tms innostuneetkaan. Samoin samaa mieltä, että gallupit eivät tule toteutumaan.
Aliced kirjoitti:PKN on "tietämättömille massoille"
PKN ei silti ole millekään tietämättömille, edes lainausmerkeissä, massoille, vaan niille, joita biisi koskettaa.

Eikö tuntuisi vähän typerältä, jos esimerkiksi Ruotsissa MF:n Eric Saaden - ja viisujen ulkopuolella Antti Tuiskun suosiosta - jatkuvasti toistettaisiin, että menestys perustuu ainoastaan homojen ja homohengareiden kritiikittömään kauniiden poikien fanittamiseen, ja samaa sovellettaisiin yhtä alentuvan pinkkikännykkäteorian ohella Satin Circukseen? Tai Opera Skalan Essistä heti sanottaisiin, että siitä tykätään vain, koska sopivasti asettuu campaccamaisesti viisujumalattaren istuimelle? Norlanin, ja myös Shavan, tykkääminen typistettäisiin itsepintaisesti Homma-forumia mukaillen mokuttaja-suvakki-ideologiaan? Siru taas olisi ollut pelkkien setämiesten unelma, samaan tapaan kuin maiutohyllykön Martti Alanen haaveilee Jenni Haukiosta?

Tai että PKN:ä vastaan protestoimisen lähtökohta on siinä, että viisut halutaan pitää heterotyömiesten suosimista musiikkilajeista vapaana vyöhykkeenä?

- En ymmärrä miksi PKN:n ja PKN:n kannattajien kohdalla minkäänlainen itsekritiikki sen suhteen, miten alentuvasti muista on soveliasta ajatella, ei käynnisty, kun nämä edellä mainitut tavat käsitellä omasta mausta poikkeavaa makua ovat aivan yhtä helposti perusteltavissa ja aivan yhtä typistäviä ja loukkaavia kuin jatkuva PKN:n kannattajien syyllistäminen?
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
atzhki
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 471
Liittynyt: 13 Touko 2007, 04:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja atzhki »

joko esiintymisjärjestys on päätetty. En jaksa alkaa tonkimaan tietoa mistään

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1353
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

^ Semifinaaleissa se selvisi vasta lähetyksessä, veikkaan että sama tänäkin lauantaina.
Aina mun pitää käydä suihkussa

Sirpa
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 18
Liittynyt: 21 Tammi 2015, 15:01

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Omaan silmään näyttää siltä että PKN edustajaksi valitaan.
Monelta tutulta joka ei "koskaan" ole seurannut Suomen euroviisuehdokkaan valintaa on kuullut
että -pitää sitten äänestää Pertti Kurikkaa, koska se finaali tulee?

Kun sitten näiltä tyypeiltä kysyy miksi tämä on suosikki on vastaus aina samanlainen - mä näin sen kovasika juttu dokumentin ja hei se oli tosi hauska. Ihania tyyppejä ja mahtava asenne. Täytyy sinne euroviisuihin välillä lähettää jotain erilaista kun Lordikin voitti.

Hoitoalan ihmisenä ja vammaistyössä työskentelevänä sanon että ovathan nämä ihmiset aivan ihania. Kaikki sympatiani heille ja asenteesta yläfemmat, mutta
viisufani minussa ei näe tälle mahdollisuuksia Wienissä.
Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kappaletta ei moni kannattaja ole kuullut (tiedän itse useamman) ja henk. koht. en edes ylen kanavilta tulleena jaksaisi edes päivittäin kerran kuulla, onneksi biisi on lyhyt...
Punk genrenä ei ole aikaisemminkaan hirveämmin sytyttänyt euroviisuissa ja kappaleenahan tässä ei ole mitään erikoista.

Mutta jännä juttu tässä on jos ei kuulu PKN kannattajiin niin heti arvostellaan että onkos sulla nyt sitten jotain vammaisia vastaan? Tätä saa kannattaa tai sitten olla hiljaa. Jos biisin esittäisikin vaikkapa Järjestyshäiriö ja biisi kuulostaisi samanlaiselta niin olisiko tämä edes karsinnoissa? nih.

Ei ole, minusta paikka vaan on heille täysin väärä. Karsinnassa esiintyivät viimeisenä ja "tauko" oli ainoana lähetyksenä juuri viidennen ja kuudennen kappaleen välissä. Onko tarvittu "lisäaikaa" lauteille nousemiseen tms?
Wienissä aikataulu on tiukka ja mitään erityiskohtelua tuolla ei saa.
Mitä jos menevätkin lukkoon? Niin voi käydä ihan muillakin laulajilla jännittävässä paikassa, siinä kohtaa 1,5 min voi olla pitkä aika.

Tähän romaanin loppuun vielä sanoisin että PKN voittaa koska "massat" ovat liikkeellä, muille artisteille "hajaantuu" liikaa ääniä. Esim. Angelo ja Ooppera syönevät toistensa pisteitä ja näin sujahtaa PKN voittoon.

Leiska
Maistelija
Maistelija
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 12:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Leiska »

Miksi täällä kuppilassa fanitetaan Opera skaalaa niin paljon? Biisi ei ole kummoinen ja ainoa erikoisuus on ooppera-laulanta.
Ruotsi lähetti pop-oopperaa 2009 ja jäi finaalissa häntäsijoille. Saman kohtalon kokee tämäkin jos voittaa UMKn.
'
Pitäisi muuten jo alkaa varaamaan lippuja Tallinnaan ensi vuoden toukokuuksi. ;)
"Close your eyes pretend it's just the two of us again."
"Make believe this moment's here to stay."

Johnny logan - "Hold me now" - 1987

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Sirpa kirjoitti:Kun sitten näiltä tyypeiltä kysyy miksi tämä on suosikki on vastaus aina samanlainen - mä näin sen kovasika juttu dokumentin ja hei se oli tosi hauska. Ihania tyyppejä ja mahtava asenne.
Kappaletta ei moni kannattaja ole kuullut (tiedän itse useamman)
Sikäli tuo on minusta OK, että eihän tässä kappaleilla kisata muutenkaan, vaan kokonaisuuksilla. Tuntemattoman artistin tapauksessa kyseessä on max. kolmen minuutin musiikkipitoinen spektaakkeli. Tutumman tapauksessa vaikuttaa kaikki se, mikä käsitys artistista aiemmin on tullut. Näin sekä UMKissa että sitten viisuissa.

Mutta kyllä minä silti toivon, että kaikki äänestäjät olisivat kuin minä: kuuntelisivat ja katselisivat kaikki kappaleet, live-esitykset vieläpä miettien, miten toimisi viisusääntöjen mukaisena. Antaisivat kaikille mahdollisuuden, eivät etukäteen fanittaisi ketään tai jos fanittavat niin vaatisivat fanituksensa kohteelta ihan erityisen laadukasta työnjälkeä.

Jos tämän jälkeen ovat kanssani eri mieltä siitä, mistä pitävät ja mitä pitäisi viisuihin lähettää ja miksi, se olisi ihan hyväksyttävää. Ja luultavastihan noin kävisikin. Hyväksyisin senkin, että joku perustelee valintaansa menestymismahdollisuuksilla viisuissa eikä sillä, että itse pitää viisusta - kunhan menestymismahdollisuuksia olisi punnittu tosiasiaperustein (eikä esim. väitteellä että englanniksi pärjää paremmin).
Rise, angel, shine, love!

tinov
Siemailija
Siemailija
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Tammi 2015, 14:46

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja tinov »

Leiska kirjoitti:Miksi täällä kuppilassa fanitetaan Opera skaalaa niin paljon? Biisi ei ole kummoinen ja ainoa erikoisuus on ooppera-laulanta.
Ruotsi lähetti pop-oopperaa 2009 ja jäi finaalissa häntäsijoille. Saman kohtalon kokee tämäkin jos voittaa UMKn.
'
Pitäisi muuten jo alkaa varaamaan lippuja Tallinnaan ensi vuoden toukokuuksi. ;)

Viron biisi on ihan ok, mutta niin vanhanaikainen ja tylsä. Taitaa olla turhan aikaista alkaa Tallinnan matkaa varaamaan. Väittäisin, että voidaan odotta junatunnelia Helsingistä Tallinnaan ennenkuin voitto tulee lahden toiselle puolelle. :draamaa:
Viimeksi muokannut tinov, 23 Helmi 2015, 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
celestes
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 526
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 22:49
Paikkakunta: Turku

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja celestes »

Leiska kirjoitti:Miksi täällä kuppilassa fanitetaan Opera skaalaa niin paljon? Biisi ei ole kummoinen ja ainoa erikoisuus on ooppera-laulanta.
Ruotsi lähetti pop-oopperaa 2009 ja jäi finaalissa häntäsijoille. Saman kohtalon kokee tämäkin jos voittaa UMKn.
Itse pidän Opera Skaalan menosta, muttei se ole puntariykkösenä.

Katsoin viikonlopun UMK:n tavisporukassa joista moni kyllä katsoo viisut joka vuosi (vähintään sivukorvalla).

Kommentit Opera Skaalasta oli: Hyvä laulaja mutta aivan liian sekava kappale. Vahva mielipide oli että tää olis voinut toimia 5 vuotta sitten. Angelo De Nile sai vedostaan suurimmat kehut. Yllättävästi tykkäsin Järjestyshäiriön livestä eniten :joojoo:

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

Sirpa kirjoitti: Ei ole, minusta paikka vaan on heille täysin väärä. Karsinnassa esiintyivät viimeisenä ja "tauko" oli ainoana lähetyksenä juuri viidennen ja kuudennen kappaleen välissä. Onko tarvittu "lisäaikaa" lauteille nousemiseen tms?
Wienissä aikataulu on tiukka ja mitään erityiskohtelua tuolla ei saa.
Mitä jos menevätkin lukkoon? Niin voi käydä ihan muillakin laulajilla jännittävässä paikassa, siinä kohtaa 1,5 min voi olla pitkä aika.
Kyllä UMK:ssa on ihan muut artistit näytäneet jännittävän eniten. Joku paikalla ollut kertoi aiemmin, että tauko ei näyttänyt olevan PKN:ää varten, joka oli asettunut paikoilleen hyvissä ajoin.

Mielestäni ei voi ajatella niin, että kehitysvammaiset eivät voi kokeilla, koska on vaara mennä lukkoon tms. Riippuu ihan kehitysvammaisesta. PKN:llähän on vuosien kokemus keikkailusta ja tähteydestäkin leffan myötä. Ja kai heillä on ympärillään ihmisiä, jotka ovat pystyneet arvioimaan, taklaavatko pojat tilanteen.
Like a monument to all the time we spent

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Sirpa kirjoitti:Monelta tutulta joka ei "koskaan" ole seurannut Suomen euroviisuehdokkaan valintaa on kuullut
että -pitää sitten äänestää Pertti Kurikkaa, koska se finaali tulee?

Kun sitten näiltä tyypeiltä kysyy miksi tämä on suosikki on vastaus aina samanlainen - mä näin sen kovasika juttu dokumentin ja hei se oli tosi hauska. Ihania tyyppejä ja mahtava asenne. Täytyy sinne euroviisuihin välillä lähettää jotain erilaista kun Lordikin voitti.

Hoitoalan ihmisenä ja vammaistyössä työskentelevänä sanon että ovathan nämä ihmiset aivan ihania. Kaikki sympatiani heille ja asenteesta yläfemmat, mutta viisufani minussa ei näe tälle mahdollisuuksia Wienissä.
Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kappaletta ei moni kannattaja ole kuullut (tiedän itse useamman) ja henk. koht. en edes ylen kanavilta tulleena jaksaisi edes päivittäin kerran kuulla, onneksi biisi on lyhyt...
Punk genrenä ei ole aikaisemminkaan hirveämmin sytyttänyt euroviisuissa ja kappaleenahan tässä ei ole mitään erikoista.

Mutta jännä juttu tässä on jos ei kuulu PKN kannattajiin niin heti arvostellaan että onkos sulla nyt sitten jotain vammaisia vastaan? Tätä saa kannattaa tai sitten olla hiljaa. Jos biisin esittäisikin vaikkapa Järjestyshäiriö ja biisi kuulostaisi samanlaiselta niin olisiko tämä edes karsinnoissa? nih.
Todella osuvasti kirjoitettu, Sirpa. Eikä tosiasioiden sanomista tarvitse pyydellä anteeksi... (Tai ei pitäisi tarvita.)

Ja huvittavia (tai ei) nuo vertaukset Lordiin. Eihän näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ja muutakin "erilaista" karsinnasta kyllä löytyisi jos sitä halutaan, musiikillisesti laadukkaampaa ja paremmat menestymismahdollisuudet omaavaa.

Avatar
Elmondo
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 445
Liittynyt: 24 Maalis 2008, 12:13
Paikkakunta: Jkl

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Elmondo »

Leiska kirjoitti:Miksi täällä kuppilassa fanitetaan Opera skaalaa niin paljon?
Vaikea sanoa, ehkä syynä on se, että Opera Skalan esitys UMK-karsinnassa oli TÄYSIN YLIVERTAINEN kaikkiin muihin esityksiin nähden.

Avatar
Jonttu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5322
Liittynyt: 22 Joulu 2012, 22:44

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Sirpa kirjoitti: Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kaikki sen tietää mutta melko harva ääneen sanoo kun heti leimataan vammaisia karsastavaksi. Ihan hullua. Kuka tässä vammaisia karsastaa? Minä vaan haluan parhaan mahdollisen biisin valituksi, siinä kaikki prkl.
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy

tinov
Siemailija
Siemailija
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Tammi 2015, 14:46

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja tinov »

Jonttu kirjoitti:
Sirpa kirjoitti: Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kaikki sen tietää mutta melko harva ääneen sanoo kun heti leimataan vammaisia karsastavaksi. Ihan hullua. Kuka tässä vammaisia karsastaa? Minä vaan haluan parhaan mahdollisen biisin valituksi, siinä kaikki prkl.
Juuri näin. Minäkin haluan mahdollisimman hyvän biisin edustamaan Suomea. Toi PKN nyt ei vaan ole sellainen ja minun mielestäni on OK sanoa se ääneen. Haukkukaa vaikka kaikki minua rasistiksi tai miksi vaan, mutta en kirveelläkään lähettäisi PKN:ää Wieniin. Piste. :niinpa:
Viimeksi muokannut tinov, 23 Helmi 2015, 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kodiac
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 463
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:27

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Kodiac »

Juttua Spotify kuuntelusta. Turkulaiset kuuntelevat Norlania, muut Satin Circusta. Hyvin on onnistunut Norlan Turku-kampanjoinnissaan.

http://www.iltalehti.fi/umk-2015/201502 ... 1_um.shtml

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Finalistien plussat ja miinukset omasta mielestäni.

Satin Circus – Crossroads
+ nuorekas ja raikas poikabändi, jollaisilla on tapana kerätä menestystä ympäri maailman
+ tarttuva biisi
- onko jo liian kuultu
- miten on liveshow'n laita, parantavatko finaaliin livelaulamistaan tarpeeksi

Norlan El Misionario – No voy a llorar por ti
+ uudenlainen euroviisu, raikas
+ hyvä livelaulu
- espanjan kielinen kappale Suomen edustajana mahdollisesti este

Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
+ tekevät musiikkia täysillä
- suht melodiaton ja huono biisi

Shava – Ostarilla
+ hauska ja mukaansatempaava show
- mahdollisesti liian sekava biisi

Opera Skaala – Heart of light
+ taidokasta laulamista ja laulaja mahtava sekä karismaattinen persoona
- esitys on aivan liikaa
- ooppera jo niin nähty viisulavalla

Jouni Aslak – Lions and lambs
+ kansainvälinen saundi
+ livelaulu kunnossa
- onkohan joillekin jo liian tapettia

Solju – Hold your colours
+ hieman etninen, mutta juuri sillä koukutettu kappale
+ kansainvälinen pop-saundi ja hyvät esiintyjät
- livelaulu ei niin vahva semifinaalissa

Järjestyshäiriö – Särkyneiden sydänten kulmilla
+ ammattimainen bändi
- biisi kuin tapettia

Angelo De Nile – All for victory
+ hyvä livelaulaja ja synnynnäinen esiintyjä
- esitys menee liian mahtipontiseksi ja liikaa ihmisiä lavalla
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Serduchka kirjoitti:- ooppera jo niin nähty viisulavalla
- Poikabändit jo niin nähty viisulavalla :draamaa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Jonttu kirjoitti:
Sirpa kirjoitti: Olen sitä mieltä että jos tämä valitaan perustuu se nimenomaan tyyppeihin ja kehitysvammaisuuteen (anteeksi nyt vaan kaikille).
Kaikki sen tietää mutta melko harva ääneen sanoo kun heti leimataan vammaisia karsastavaksi. Ihan hullua. Kuka tässä vammaisia karsastaa? Minä vaan haluan parhaan mahdollisen biisin valituksi, siinä kaikki prkl.
tinov kirjoitti:Juuri näin. Minäkin haluan mahdollisimman hyvän biisin edustamaan Suomea. Toi PKN nyt ei vaan ole sellainen ja minun mielestäni on OK sanoa se ääneen. Haukkukaa vaikka kaikki minua rasistiksi tai miksi vaan, mutta en kirveelläkään lähettäisi PKN:ää Wieninn. Piste.
Siis kuka nyt väittää ja missä että jos ei tykkää biisistä karsastaa kehitysvammaisia? Päin vastoin, nimimerkki Sirpahan tuossa "tietää" tykkääjien puolesta miten nämä tykkäävät vääristä syistä ja sitten syytökset niskaan ettei muka negatiivisia kommentteja saa esittää. Toki saa, ja niitä kyllä on tykitelty tällekin palstalle erittäin kiitettävästi.

Aika käsittämätöntä. Tästä biisitä ei voi edelleenkään ihan vain rauhassa tykätä ja ilmaista innostustaan ja tykkäämistään samaan tapaan kuin muistakin tykkäävät ilmaisevat omaansa joutumatta toistuvasti kuulustelluksi ja syyllistetyksi. :eiei: - Ja kun yrität puolustautua niin sekin on väärin, ei saisi, koska puolustatuminen on liikaa ja ärsyttää ja häiritsee tykkäämättömydyen ilmauksia.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Rousku kirjoitti:
Serduchka kirjoitti:- ooppera jo niin nähty viisulavalla
- Poikabändit jo niin nähty viisulavalla :draamaa:
Itse asiassa eivät välttämättä ole. Niitäkin on niin monenlaisia katsos. ;)
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
capsLOCK
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1353
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 23:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja capsLOCK »

Serduchka kirjoitti: Niitäkin on niin monenlaisia katsos. ;)
Esimerkiksi Pertti Kurikan Nimipäivät. :joojoo: :heh:
Aina mun pitää käydä suihkussa

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

capsLOCK kirjoitti:
Serduchka kirjoitti: Niitäkin on niin monenlaisia katsos. ;)
Esimerkiksi Pertti Kurikan Nimipäivät. :joojoo: :heh:
No, niin. :heh: Mutta kun biisi ei toimi. :eiei:
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
rosetta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6598
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 22:10

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja rosetta »

Serduchka kirjoitti:
capsLOCK kirjoitti: Esimerkiksi Pertti Kurikan Nimipäivät. :joojoo: :heh:
No, niin. :heh: Mutta kun biisi ei toimi. :eiei:
Tai tarkemmin sanottuna sitä ei ole...

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

capsLOCK kirjoitti:
Serduchka kirjoitti: Niitäkin on niin monenlaisia katsos. ;)
Esimerkiksi Pertti Kurikan Nimipäivät. :joojoo: :heh:
Tää oli hyvä pointti. :hihi:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Serduchka kirjoitti:No, niin. :heh: Mutta kun biisi ei toimi. :eiei:
Mutta ne osaa sentään laulaa! Ei ole ininää se!

(Oopperalaulajiankin on monenlaisia, toiset yrittää välillä poppia ja toiset ei.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

^ Viisuissa ei olla kuultu mitään muuta kuin popinsekaista oopperaa. Ei esim. metalli-oopperaa eikä soul-oopperaa.
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Hometown
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 270
Liittynyt: 16 Tammi 2009, 22:47

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Hometown »

Opera Scala nousi omaksi finaalisuosikikseni semifinaalin perusteella. Live-esitys oli tyrmäävän hyvä. Tekijät osoittivat, ettei ooppera ole vain musiikkia vaan myös näyttämötaidetta, ja tällainenhan sopii euroviisuareenalle.

Satin Circus on ilmeisesti edelleen varteenotettava voittajaehdokas. Kertosäkeessä on pientä koukkua, mutta kovin tavanomainen ja harmaa tämä biisi on, eikä live-esitys ollut kovin vakuuttava. Suomi lähetti jo viime vuonna tällaisen nuorten kavereiden kitarabändin, mutta kyllä kappale oli silloin paljon parempi.

Pentti Kurikan Nimipäivät tuntuu olevan median suosikki. Bändi on kovasti sympaattinen ja kappaleessakin oli aluksi jotain viehättävää, mutta ei se kyllä kovin montaa kuuntelukertaa kestä. Jos tämä kaikesta huolimatta Wieniin valitaan, niin toisihan se nyt ainakin väriä ja monipuolisuutta monesti kovin tasapaksuun viisumusiikin tarjontaan.

Mediassa on esitetty toistuvasti sellaisia perusteluita PKN:n valinnan puolesta, joita ainakin minun on vaikea sulattaa. Jos tärkein perustelu viisuedustajan valinnalle on siinä, että näin ajetaan kehitysvammaisten asiaa (etenkin Suomea takapajuisemmissa maissa), tämä menee mielestäni aivan liikaa politiikan puolelle. Tietoinen pyrkimys vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon on politiikkaa. Ei tämä muutu miksikään siitä, että ajetaan laajasti hyväksyttyjä yleisinhimillisiä arvoja kuten maailmanrauhaa, puhdasta ympäristöä tai vähemmistöjen oikeuksia.

Vielä hullummiksi PKN:n valintaa ajavien perustelut menevät, kun valinnalla halutaan osoittaa koko maailmalle, kuinka suvaitsevainen maa Suomi on. Mieleen tulee vanha vitsi siitä, kuinka eri maiden edustajat kirjoittivat kirjan elefantista. Saksalainen kirjoitti elefantologian alkeet, ranskalainen elefantin rakkauselämästä, mutta Suomi-poikapa kirjoitti kirjan aiheesta Mitä elefantti ajattelee Suomesta.

Nyt eurooppalaiset elefantit halutaan siis saada ajattelemaan, että Suomi on maailman suvaitsevaisin maa. Saattaa siinä niinkin käydä, mutta saattaa käydä myös niin, että eurooppalaiset elefantit alkavat ajatella, että suomalaiset ovat tekopyhiä hölmöjä, jotka eivät osaa erottaa politiikan tekemistä musiikkikilpailusta.
Viimeksi muokannut Hometown, 25 Helmi 2015, 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Sämpy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1580
Liittynyt: 25 Touko 2004, 21:56
Paikkakunta: Sippola

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Omalla ehdottoman subjektiivisella näkemyksellä luokittelisin finalistit kolmeen ryhmään joihin jako menee yllättäin tasan, eli kolme jokaiseen.

Ensinnäkin on kolmikko, joita en pitäisi Wienissä kovinkaan todennäköisenä finaaliin pääsijänä. Tähän joukkoon kuuluvat Jouni Aslak, Järjestyshäiriö ja Norlan el Misionaro. Näissä sinänsä ei ole mitään erityistä vikaa, mutta "ihan kiva" ei vaan riitä. Jouni saattaisi olla näistä vahvimmilla, koska viime vuosina on kuitenkin ihan kivalla toisinaan (suunnilleen ehkä yksi/vuosi) pärjätty, kun vaan esitys ja laulaja ovat olleet hyviä. Ja nehän tuossa paketissa on kunnossa, tosin pieni kysymysmerkki jää siitä miten tuo toimii sillä kuudella lavallaolijalla.

Seuraavassa kolmikossa on kappaleita, joissa olisi ihan ainesta mutta jotain vielä kaivattaisiin. Finaaliin pääsyä pitäisin mahdollisena,mutta kovin korkeita sijoija sieltä en odottaisi. Nämä ovat Angelo De Nile, Satin Circus ja Soiju. Näistä Angelo ehkä olisi vahvin; vireongelmaa en ihan pelkästään tuon television perusteella kävisi vielä tuomitsemaan, etenkin kun tieto muutoin että Kimmo osaa laulaa. Mutta lavaesiintymiseen tarvitaan vielä jotain. SC kaipaisi viritystä esiintymiseen, ja kappale on kuitenkin hyvin likellä sitä ihan kivaa. Soiju taasen kaipaisi varmuutta laulamiseen ja viilausta esitykseen.

Viimeinen kolmikko taasen menee ehkäpä nimikkeellä top or flop. Nämä eivät jätä kylmäksi vaan sijoitus on jommassa kummassa päässä listaa... Ja tännehän jäi Opera Skaala, Pertti Kurikan Nimipäivät ja Shava. Shavan kohdalla kysymysmerkki on se kuuden hengen rajoitus, miltä lopullinen esitys tulisi näyttämään?. Lisäksi esityksellä on riski luokittua huumoriviisuksi, joiden menestys ei muutamaa poikkeusta (Alf Poier ja Verka nyt lähinnä tuli mieleen) lukuunottamatta ole ollut kummoinen. PKN:n kohdalla kysymysmerkikisi nousee genre ja kappaleen pituus. Sinänsähän punkgenressä kappale on ihan ok ja tuo mieleen esim. jotain 70-80 lukujen vaihteen bändejä, mutta miten viisuja katsova kansa näin "alkukantaisen" punkin ottaa vastaan... OS:n kohdalla se mutta taasen on kappale itsessään. Se tarvitsisi vielä vähän taustojen jämäköityttämistä, jotta lopputulos olisi täydellinen tykki. Esitys itsessään oli jo valmiudessaan aivan toisella tasolla kilpailijoihin nähden ja esiintyjä... no, tarvinneeko edes kommentoida. Vuosien ammattikokemus ja -taito näkyy.

Oma toivomus olisi että suomalaiset tajuaisivat lähettää Essin Wieniin, mutta pahoin pelkään ettei näin käy. Ja oman osankin hoitaminen äänestystuloksiin tulee pikkusen haastavaksi, kun saman aikaan pitää edustaa 50-vuotsipäivillä... Noh, kai ne äänestysnumerot ja -ajan saa etukäteen ongittua ja sokkona ääniä menemään :-)
Vielä eilen moni piti tätä päivää tulevaisuutena, mutta huomenna se on jo historiaa

Avatar
kuu-kuu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4023
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 05:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja kuu-kuu »

Vai että 84% eivät viisut kiinnosta, vai oliko umkit, sama se. Onpa musertavaa. Muutamat menestyksen vuodet viisuissa eteen ja prosentti alkaa laskea. Joskus ehkäpä siitä tulisi taas parin miljoonan katselijan iloshow, siis molemmista, Suomen karsinnoista ja viisuista.

Minulla on outo tilanne umkin suhteen ja Suomen viisuilijan. Ei ole selkeätä ykköstä. En muista milloin olisi vastaavaa tilannetta ollut. Laatu on tasapaksu ja korkeampi kuin ennen mutta huippuja ei ole ja yhdelle en osaa antaa pisteitä lainkaan, Pertin poppoolle. Sitä ajatellen, että menestyisikö viisuissa, annan vain pisteen taulukolla yhdestä viiteen, mutta oman tykkäämiseni kautta annan sille kolme ja jotakin pistettä. Ei parasta punkkia, mutta luulen, että jos näkisin livenä, tykkäisin siitä vähintään neljän pisteen verran.

Satin Circus on tavallinen softrockpop-biisi,jonka tekemisessä ei ole irroteltu taikka muutenkaan mätkäisty vaarallisille alueille. Jää pelkäksi laatikoksi.

Opera Skaala on kumma epäsotku, jossa musa jää ujoksi ja araksi haahuiluksi taka-alalle. Uusi tuottaja ja tekijä kehiin ja ronskit otteet. Soittaisivat vaikka Dj Orkidealle. Heavyweight-porukka kelpaa myöskin.

Järjestyshäiriö. Huono tuotos, Biisin välissä oleva hiljainen hetki on kyllästyttävä. Studioon siitä hulluilemaan.

Solju. Pakettibiisi, joka ei kelvannut ruotsalaisille ja norjalaisille pohjoisen asukkaille, joille tekijät tarjosivat biisiä. Keskinkertaisesti jotensakin menevä tai ei.

Shava. Ajatus hyvä, toteutus puolitiessä ja jotenkin helposti solmittu umpeen. Syntsapuoli kuulostaa kolkytviisvuotta vanhalta Billy Idolilta.

Jouni Aslak oli ekan kuunteluni kakkonen, paljon massiivisen kertosäkeen takia, mutta tämäkin biisi pysähtyy siellä kesken kaiken ja sitten laahautuu epämiellyttävästi siihen saakka, kun taas biisi aukenee. Uudet tuottajat biisin kimppuun.

Norlan ja demomainen biisi, joka on huonolla tavalla kuin nuoskaa. Räp-osuus tuo vielä lisää miinuksia. Viisuissa eivät ole oikein saaneet suosiota nuo räpit. Kertosäkeen kohdasta pidän aika paljonkin.

Avatar
JuliaS
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3507
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 23:28

Re: UMK 2015: finaali, la 28.2.

Viesti Kirjoittaja JuliaS »

ta1ja kirjoitti: Siis kuka nyt väittää ja missä että jos ei tykkää biisistä karsastaa kehitysvammaisia? Päin vastoin, nimimerkki Sirpahan tuossa "tietää" tykkääjien puolesta miten nämä tykkäävät vääristä syistä ja sitten syytökset niskaan ettei muka negatiivisia kommentteja saa esittää. Toki saa, ja niitä kyllä on tykitelty tällekin palstalle erittäin kiitettävästi.

Aika käsittämätöntä. Tästä biisitä ei voi edelleenkään ihan vain rauhassa tykätä ja ilmaista innostustaan ja tykkäämistään samaan tapaan kuin muistakin tykkäävät ilmaisevat omaansa joutumatta toistuvasti kuulustelluksi ja syyllistetyksi.
Mullekin on ihan mysteeri, missä muka on annettu ymmärtää, että biisin vastustaja vastustaa kehitysvammaisia. Tällä foorumilla ainakin PKN:n kannattaminen on paljon vaikeampaa kuin dissailu. Tuntuu, että tykkäämiseen ei voi olla mitään hyväksyttävää syytä. Rajujakin haukkuja on sen sijaan esitetty, ei toki kaikkien vastustajien toimesta.
Like a monument to all the time we spent

Lukittu