ta1ja kirjoitti:Tänä vuonna joululevyt olivat kiinnostavia, joko valmiiksi tunnettujen artistien tekemiä tai muutoin poikkeuksellisen hyviä
![MrGreen :mrgreen:](./images/smilies/mrgreen.gif)
, mikä sai ne myymään hyvin.
Tämä on sitten ensisijaisesti nimimerkki ta1jalle jota arvostan kovasti ja yritän siksi vastata jotain.
Kävin itse Hartwall areenan joulukonsertissa ja pidin esityksistä. Joululevyt ovat hyviä lahjoja jouluna. Ne vain
yleensä ovat tulkitsijaa lukuunottamatta vanhan kertausta kuten Finnhitsit, Vain Elämää ja jotkut lastenlevytkin.
Niin oli Diandran levykin pääosin, mutta kyse on nyt uudesta artistista jonka kannatuspohja nojaa aluksi
tv-näkyvyyteen. Popstars-tv realitysta on saanut alkunsa myös Jenni Vartiaisen ura ja häntä ennenkin on ollut
esim Nylon Beatin Erin ja Anna Eriksson 90-luvulla Kiitorata-ohjelmassa. Tämän jälkeen esiintyivät melko
tavallisilla biiseillä uran alkuvaiheilla. Gimmelin (Jenni) levyä työstettiin puoli vuotta ennen
Popstars-finaalilähetystä ja kaikki oli valmiina silloin kun markkinointi lähti käyntiin.
Näin olen itse ainakin lukenut. Diandran ura voi kehittyä kuten Jennin, Erinin tai Anna Eriksonninkin.
Sitä halusin lähinnä korostaa että Diandran ura on alkanut vahvasti Idolsin kuluneesta
brändistä ja Diandrasta riippumattomista seikoista huolimatta. Universal Music on muissakin eu-maissa
julkaissut kykykisojen voittajien levyt heti kisan päätyttyä ja näin tehtiin sitten myös Diandran kohdalla.
Diandran levy on pärjännyt hyvin vertailussa usean eurooppalaisten kykykisojen voittajien kanssa.
Kuinka moni pystyy suomessa aloittamaan laulajan uransa alle 18-vuotiaana albumilistan ykkössijalta?
Luin että vain Anna Abreu ja Virve Rosti on naisartisteista tähän ennen Diandraa pystynyt. Uskon että
tämä on yksi vahva osoitus siitä että Diandra on tarpeeksi erottuva ja kiinnostava artisti nykymarkkinoilla.
Mieli tekisi arvostella sitä kuinka monet hyvät naisartistit jäivät levymyynnissä ilman kriittistä massaa
eli kultalevyn verran ostajia suomessa viime vuonna, mutta se kai laajentaisi keskustelua liian paljon.
Pääsyyllinen on tässä mielestäni markkinajohtaja Warner Music ja sen liian laaja naisartistien portfolio
johon on nyt myös Anna Abreu liittynyt Sonyn jätettyään.
Luen mielelläni muidenkin mielipiteitä ja yritin vain nyt tarjota vähän omia amatöörinäkemyksiä että voisi
vähän Diandra-keskusteluun tuoda myös hyviä puolia nykyajan pessimistisestä ilmapiiristä huolimatta.