Violette kirjoitti:Uskoisin että hyviä laulajia kyllä olisi, mutta kun ei niitä päästetä jatkoon! Itsekin koelauluihin osallistuneena näin vierestä, miten tosi hyviä laulajia tiputettiin ihan alkumetreillä, kun "ei ollut oikean tyylistä persoonaa" tms. Eli toisin sanottuna heti, kun tulee vähänkin väärän tyylistä musaa tms., niin taival päättyy siihen - tai sitten kyse on siitä, että suomalaisen idolin pitää laulaa vähän pieleen ollakseen uskottava. Ihan älytöntä enivei.
![Niinpä niin :roll:](./images/smilies/silmienpyoraytys.gif)
Oli aika karseeta katsoa ko. kauden jatkoa, kun teatteriviikonlopussa oli laulajia jotka eivät pysyneet edes nuotissa. Kai mä en sitten vaan ymmärrä suomalaista musiikkia, kun mun mielestä pitäisi ennen kaikkea osata laulaa nuotilleen ja kaikki muu on ekstraa. Mutta tällaisiahan nämä suomalaiset Idol-tuotannot ovat vähän olleet (paitsi eka kausi, siitä tykkäsin!).
Voihan toki olla, etteivät hyvät laulajat enää edes hae koko Idolsiin, kun kokemus on osoittanut ettei hyvänäkään laulajana pääse välttämättä yhtään minnekään. Miksi siis edes yrittää.
![Miettii :miettii:](./images/smilies/miettii.gif)
Joo, tällainen mielikuva itsellänikin on. Joskin on toki todettava, että populaarikulttuuri ja siellä menestyminen edellyttää myös sitä muuta, karismaa, populaarikulttuurin ymmärrystä, kykyä uida siellä oikein. Mutta Suomessa edellinen on ihan ylikorostunutta. Niillä alueilla, joita ei hallita, eli se kansainvälinen pop, kuvitellaan, että p*rse (anteeksi) edellä pääsee sinne puuhun, eli imago ensin, taidot vasta sitten. Ei useimmiten pääse, muutamia tunnettuja poikkeuksia lukuunottamatta kovat popparit ovat myös kovia laulajia, edelleenkin. Ja sitten on tämä oma suomipoppimme, jossa vaatimus todella on väärin ja huonosti laulaminen. Tältä ainakin tuntuu.
Ja pahinta on että kuvitellaan että karismaa ja artistiutta joko on tai ei ole ja siksi jos hyvinlaulavilla ei sitä heti nähdä niin tapaus on toivoton. Päin vastoin. Näinhän se ei ole, vaan "omaa juttuaan" on mahdollista kehittää, on mahdollista kehittyä, etenkin jos on päteviä tuottajia, tiimejä, kuten maailmalla. Meillä ei vaan ole mitään hajua miten tällaisia rakennetaan, kun kuvitellaan naiivisti ja romanttisesti että kaikki on ihan vaan sisäsyntyistä tai sitten on kyse muovista - ja opiskelu on jokatapauksessa uhka karismalle. Laulullista taitoa ja varmuutta ei poikkeuksia lukuunottamatta saavuteta hetkessä ja kuvittelisin, etät olisi paljon helpompi lähteä rakentamaan jo tällä saralla lahjanasa, sitkeytensä ja harjoittelukykynsä osoittaneen kanssa uraa kuin opettelemaan jonkun kanssa kaikkea aakkosista alkaen.
Eilisestä harmittaa, että sitä Celine Dionia laulanutta ei valittu. Jännitys ja arkuus voi estää kaiken, mutta jo siitä alusta kuuli, että tytöllä tuntui olevan potentiaali, ainakin enemmän kuin monilla eilisillä käsittämättömillä valinnoilla. Nyt ei voi tietää olisko hän päässyt jäätymisensä yli jatkossa.