No niinpä. Toistan varmasti jälleen kerran samoja jaarittelujani, mutta minkäs teen kun sydän niin sanoo. Omasta mielestäni UMK:n tekijät voisivat kömpiä ulos omasta söpöstä UMK-kuplastaan ja reilusti myöntää, ettei tämä nyt ole ihan toiminut niin kuin oli varmasti suunniteltu. Kaupallisella kanavalla konsepti olisi takuulla jäänyt yhden vuoden hutilaukaukseksi.euroviisuholisti kirjoitti:UMK:hon on hieman liiankin suuret odotukset YLE:n porukalla.
Niputan UMK:n siihen samaan TV2:n uudistukseen, jonka myötä koko kanavan katsojaosuus on pudonnut useilla prosenteilla alaspäin. Eihän tämä formaatti edes löytänyt katsojia kahtena ensimmäisenä kautena, enkä usko että löytää nyt kolmantenakaan. Eikö sen pitäisi vaikuttaa viisukarsintojen jatkoa suunniteltaessa? Nuoria aloittelevia musiikintekijöitä on varmaan saatu kisaan mukaan, mutta samalla on käännetty selkä pitkän linjan ammattilaisille. Heitä ei näy enää edes tekijäpuolella mukana.
UMK voisi mieluusti jatkaa tulevinakin vuosina toimien nimensä mukaisesti uuden musiikin ja uusien artistitulokkaiden esittelyohjelmana. Kilpailunakin. Mutta Suomen euroviisun valintaformaattina se saisi päättyä tähän kauteen. Itse kun lähes lapsenmielisesti edelleen ajattelen, että sen euroviisukarsinnan pitäisi olla se vuoden kovin, tasokkain, kiinnostavin ja puhutuin musakilpailu Suomessa.
Jos Ylessä ihan oikeasti halutaan (suuret ikäluokat) ylipäätään katsojat takaisin televisioiden ääreen, vuonna 2015 kuulemme jälleen legendaarisen euroviisutunnarin sulosoinnun korvissamme.
PS: Merkille pantavaa myös se, että kahden ensimmäisen kauden voittajiksi on kuitenkin valittu biisi, joka on kuitenkin eniten edustanut sitä perinteistä euroviisumuottia. Pernillan veisu olisi voinut olla Suomen karsinnoista vuodelta 1990 ja Kristan humppa vaikkapa 2002 vuoden viisusatoa. Kumpikaan ei mielestäni kyllä edustanut tätä päivää tai uutta musiikkia.