Wars for nothing (maanpuolustukselliset asiat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Suomen maanpuolustus?

Olen käynyt tai aion käydä armeijan
19
34%
Olen sivari
9
16%
Olen vapautettu asepalveluksesta
17
30%
En ole asevelvollinen Suomessa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

HEI GUILDO HORN!

Kävikö sinun tyttöystäväsi usein tapaamassa sinua Sotkussa intissä ollessasi?
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Minä join tänään viisi kuppia minttuteetä koulussa.  :joojoo: Ne maksoivat yhteensä vain 0,35€, sillä koulumme kahviossa yksi kuppi teetä maksaa noin paljon ja jos käyttää samaa kuppia ja pussia, saa santsikupit ilmaiseksi.  :joojoo:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Guildo Horn
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 211
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 21:00

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Guildo Horn »

blackburn kirjoitti: HEI GUILDO HORN!

Kävikö sinun tyttöystäväsi usein tapaamassa sinua Sotkussa intissä ollessasi?
Kiitokset kysymästä, mutta en muista seurestelleeni armeija-aikonani eli ei käynyt.
Und von dort schick ich euch meine Liebesbeweis: Nussecken und Himbeereis.

Avatar
duu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 488
Liittynyt: 16 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Turku

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja duu »

Voin ilolla todeta olevani nyt tykkimies.  :joojoo:
I am what I am.
I will always be the same.
I will keep on running.

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

duu kirjoitti: Voin ilolla todeta olevani nyt tykkimies.  :joojoo:
Onnittelut ylennyksestä!  :tapu:
Terveisiä kotiin. Joka kotiin.

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja AntSa »

duu kirjoitti: Voin ilolla todeta olevani nyt tykkimies.  :joojoo:
Samiksii. Mulla tuosta "ylennyksestä" kuitee 13 vuotta jo..  :joojoo:  13-vuotinen tykäri. Toki.  :draamaa:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

duu kirjoitti: Voin ilolla todeta olevani nyt tykkimies.  :joojoo:
Ai miestykkimies?  :mrgreen:



Hei GMW !!!
Kun sinä olit osa intin henkilökuntaa, niin tutustuitko laisinkaan kapiaisiin? Millaisia he olivat luonteeltaan? Olivatko he ihan tavallisia ihmisiä, joista ei olisi ilman inttivaatteita olisi välttämättä luullut heidän olevan upseereita? Oliko heidän välillään selvää hierarkiaa? Kun periaatteessahan esim. luutnantin kuuluisi tervehtiä yliluutnanttia sillä "käsi ohimolle" -tervehdyksellä, mutta tapahtuuko niin käytännössä? Kerro myös, saitko joka työpäivä ilmaisen lounaan ja päivällisen varuskunnan muonituskeskuksessa?
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

duu kirjoitti: Voin ilolla todeta olevani nyt tykkimies.  :joojoo:
Uuu samis :surrur: Onneksi olkoon  :tapu:
Raipatirai

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

blackburn kirjoitti:
Hei GMW !!!
Kun sinä olit osa intin henkilökuntaa, niin tutustuitko laisinkaan kapiaisiin? Millaisia he olivat luonteeltaan? Olivatko he ihan tavallisia ihmisiä, joista ei olisi ilman inttivaatteita olisi välttämättä luullut heidän olevan upseereita? Oliko heidän välillään selvää hierarkiaa? Kun periaatteessahan esim. luutnantin kuuluisi tervehtiä yliluutnanttia sillä "käsi ohimolle" -tervehdyksellä, mutta tapahtuuko niin käytännössä? Kerro myös, saitko joka työpäivä ilmaisen lounaan ja päivällisen varuskunnan muonituskeskuksessa?
Eiköhän skappareita ole laidasta laitaan. Joitain ihan mukaviakin oli. Mutta en saanut lounasta ilmaiseksi, jouduin maksamaan siitä ihan normaalin työpaikkaruokailumaksun.  :(
Terveisiä kotiin. Joka kotiin.

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Voi ei, minä en muista otinko Nuorison terveystodistusta mukaan Stadiin vai jätinkö sen mutsin luokse Jyväakylään!
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Tiputin eilen postilaatikkoon hakemuksen naisten vapaaehtoiseen asepalvelukseen. Laitoin palveluksen aloittamiskohdaksi tammikuu 2008 ja joukko-osastoiksi 1. Kaartin jääkärirykmentti 2. Karjalan prikaati 3. Tykistöprikaati. En vielä osaa sanoa, ottaisinko paikan vastaan, jos minulle edes sitä tarjottaisiin. Olisihan se aika kiva bonus, jos hutsulla hoitsulla/kätilöllä olisi pohjalla lääkemiehen tai lääkintäaliupseerin koulutus. Minä nimittäin haluaisin kaikkein mieluiten työskennellä valmistuttuani synnytyssalissa, kerta se olisi haastavaa ja siitä saa hyvää liksaa. Myös opiskeluaikana olisi kiva hankkiutua vaihtoon esim. Malawiin, Afrikkaan. Mutta kaikkein suurin syy, miksi  haluan huhtikuussa siihen valintatilaisuuteen on se, että haluan tutustua Kaartin jääkärirykmenttiin eli Santahaminaan. En ole varma, järjestätäänkö valintatilaisuus siellä, mutta uskoisin niin. Kun yleensähän ainoa mahdollisuus naisella tutustua johonkin varuskuntaan on silloin, kun menee avoimien ovien päivään tapaamaan omaa veljeään, poikaansa, tai lastenlastaan, tai omaa poikaystävää. No, tuo viimeksi mainittu on kyllä niin epätodennäköinen toive, että muka saisin koskaan poikaystävää, saati sellaista, joka olisi intissä. Ja lisäksi siellä saa ilmaisen lounaan ja ainakin yhden kerran munkkikahvit.  :p Kun opiskelijoillahan on usein vähän tiukka rahatilanne, niin on tosi kiva, että pääsee syömään ilmaisen aterian.  ;) Ja lisäksi on kiva maistella millaisia munkkeja on Santahaminassa. Ehkä ostan Sotkusta pari kappaletta mukaan kotiin. Ja myös on kivaa se, ehkä parasta, että pääsee tuijottamaan sexikkäitä varusmiehiä. En voinut laittaa mukaan Nuorison terveystodistusta, kerta se jäi mutsin luokse. Siinä terveydentilakyselyssä kysyttiin, käytänkö mitään särky- uni- tai muita lääkkeitä ja minä kirjoitin, että  syön e-pillereitä. Ja lisäksi rastitin kohdan "Jatkuvasti". Tuleehan sellainen pilleri otettua joka ilta vähintään 3 viikon jaksoissa. Lisäksi muistin myöhemmin, että syönhän minä aina kuukautisten aikaan ihan tavallisia paracetamolia sisältäviä särkylääkkeitä, kun minulla on silloin niin kovat kivut. Lisäksi olin unohtanut sairauslistasta rastittaa kohdan, että minulla on joskus päänsärkyä. Kun minulla kans menkojen aikaan vatsa- ja selkäsäryn lisäksi sattuu hirveästi päähän. Erityisen hassua se on siksi, koska ennen pillerien syönnin aloittamista minulla ei koskaan ollut päänsärkyä kuukautisten aikaan, mutta nyt viime kuukausina olen huomannut että aivoihin sattuu silloin ihan sairaasti. Mutta voinhan minä sanoa sitten valintatilaisuudessa lääkärintarkastuksessa, että minua sattuu joka paikkaan aina kuukautisten aikaan.
Viimeksi muokannut blackburn, 28 Helmi 2007, 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Violette »

Silloin kun söin e-pillereitä, mulla oli aina ihan tajuton päänsärky viimeisen pillerin ottamisen jälkeen aina kuukautisten alkamiseen asti. Johtuu kuulemma jostain hormonitasapainon heittelystä. Pillerimerkin vaihto voi auttaa.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Violette kirjoitti: Pillerimerkin vaihto voi auttaa.
Minä en aiankaan koe, että pillerien vaihto olisi ratkaisu minulle, sillä eihän kuuakutisetkaann ole kuin niin harvoin ja vain muutaman päivän kerrallaan. Muuten Mercilon-merkkiset pillerit on sopineet minulle ihan täydellisesti.
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Violette »

Minusta taas tuli hermoheikko sekopää, kun söin Merciloneja. Mutta hyvä, että olet tyytyväinen ensimmäiseen pillerimerkkiin, monet joutuvat vaihtamaan useammankin kerran ennen kuin sopiva löytyy.
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Minun on vähän hankala ymmärtää, miksi tyytyä sellaiseen lääkkeeseen, josta on ongelmia, kun voisi saada sellaisenkin, josta ei ole ongelmia. E-pillerien vaihtaminen taitaa olla vielä suhteellisen helppoa?

NimiErkki: Omassa lääkityksessa kolmas lääke menossa.
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
GiveMeWings
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8830
Liittynyt: 15 Loka 2004, 21:50

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja GiveMeWings »

Usein ei voi tietää (esim. nyt vaikka näissä pillereissä) etukäteen, että mikä sopii kellekin. Sama pätee moniin mielialalääkkeisiin. Jos jokin sivuvaikutus jää inhottavana päälle tai lääkkeestä ei tule toivottua vastetta, niin kannattaa ainakin keskustella mahdollisesta vaihtamisesta hoitavan lääkärin kanssa.  :cool:
Menestystä bläkkärin hakemukselle inttiin  :peukku:
Terveisiä kotiin. Joka kotiin.

Avatar
male
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5449
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja male »

Turun ja Porin sotilaslääni muisti kirjeellä tässä pari päivää sitten.  :niinpa: :stupido: Kaikki olivat kauhean innoissaan, toki. :heh:
"Well, if you must know, I have written fourteen books and as I am the only one who has read them I can tell you that they have all been very well received."

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

male kirjoitti: Turun ja Porin sotilaslääni muisti kirjeellä tässä pari päivää sitten.  :niinpa: :stupido: Kaikki olivat kauhean innoissaan, toki. :heh:
Kaikkia muita muistetaan paitsi mua.  :niinpa:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Jónsì kirjoitti: Minun on vähän hankala ymmärtää, miksi tyytyä sellaiseen lääkkeeseen, josta on ongelmia, kun voisi saada sellaisenkin, josta ei ole ongelmia. E-pillerien vaihtaminen taitaa olla vielä suhteellisen helppoa?
Aina sä Jonsí kiirehdit kommentoimaan kaikkea mikä liittyy e-pillereihin, kuukautisiin tai naisiin, vaikka sä oot mies. Kai sä aiot ihan varmasti hakea kirjoitusten jälkeen AMK-haussa kätilötyön koulutusohjelmaan? Sä oisit varmasti ihan loistava siinä. Minä ainakin haluaisin synnyttää sinulle, jos oisit kätilö.  ;) Sit jos sä et valmistuttuas haluaisi olla töissä kätilönä, niin voisit myös tehdä huoran (sorry) hoitsun hommia, sillä siihen tutkintoon sisältyy homppelin (sorry) hoitsun koulutus. Sitä järjestetään ainakin just Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa, Mansessa, siinä Koulukadulla.


Minun täytyy tänää ostaa uusi 3kk:n satsi e-pillereitä, kun eilen ne loppuivat, enkä vielä halua menkkoja, kun olen syönyt vasta 21 pilleriä. Toivottavasti antavat apteekista minulle sellaiset pilleriliuskat, joissa lukee viikonpäivät suomen kielellä:roll:
Viimeksi muokannut blackburn, 01 Maalis 2007, 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Blackburn, tajuttoman uskomaton viesti!

Hups, väärä ketju! :hiips: Blackburn, miten luulet, että kuntosi kestäisi nyt intissä?
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Violette »

Hoitsun ammatti voisi ehkä myös sopia Jónsìlle, mutta käsittääkseni hän aikoo opiskella kieltenopettajaksi. :raaps:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

JukkaV kirjoitti: Blackburn, miten luulet, että kuntosi kestäisi nyt intissä?
No minä painan nykyään vähän vähemmän kuin kesällä, jolloin olin paksuna, ja lisäksi minun pitäisi laihduttaa itseni alle 60-kiloiseksi, jotta kunto kestäisi/jaksaisin.

Mut jos Jonsí hakee ensimmäisenä vaihtoehtona yliopistoon, just vaikka tähän kieltenopettajajuttuun, niin hänhän voi myös hakea AMK-haussa sosiaali- ja terveysalalle hoitsutyön koulutusohjelmaan, kätilötyön suuntausvaihtoehtoon.  :joojoo: Ne pääsykokeet taitaa olla kesäkuun alussa, ja jos hakee Helsingin ulkopuoliseen ammattikorkeakouluun, niin ei tarvitse lukea yhtään pääsykoekirjoja.  :p Täytyy vaan mennä siihen soveltuvuustestiin ja henkilökohtaiseen haastatteluun, ja ehkä myös ryhmäkeskusteluun. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole, jos yhden päivän uhraa tällaiseen AMK-pääsykokeeseen? Jos hakee Helsingin ammattikorkeakouluun Kätilöopistolle, niin täytyy opiskella ulkoa yksi 300-sivuinen kirja. Mutta varmaan jos on hakemassa ensisijaisesti yliopistoon, niin ei siinä varmaan montaa "ylimääräistä" kirjaa jaksa lukea. Eli Jonsín siis kannattaisi hakea vaikka esim. just Pirkanmaan ammattikorkekouluun, johon ei kuulu pääsykoekirjallisuutta. Miltä kuulostaa Jonsí?


Hei Jvvv! Kun sinähän kerroit, että sinulla oli intissä mukavaa, niin odotitko inttiin pääsyä innoissasi? Odotitko siis intin alkamista innoissasi esim. kuukausi ennen inttiin menoa, vai olitko ihan että "Voi ei, kohta sinne inttiin täytyy lähteä..." vai olitko ihan sellaisella "neutraalilla" mielellä? Myös muut miehet voivat kertoa, odottivatko he innoissaan vai suruissaan inttiin menoa esim. kuukausi tai viikko ennen intin alkamista?
Viimeksi muokannut blackburn, 01 Maalis 2007, 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

Onko kunto painosta kiinni?  :raaps:
Raipatirai

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Vompeli kirjoitti: Onko kunto painosta kiinni? 
No voi se olla aika rankkaa ja hengästyttävää juosta, jos läskit heiluu. Minä olen edelleenkin ihan paksuna.  :'(
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mutta luulisin, että kunto on muuta(kin) kuin hoikkuus. :) Hoikka voi olla hintelä, jolla ei paljon voimia ole.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Puhu minulle, Jonsí!

Myös Jvvv ja muut miehet voivt puhua minulle, ihan normaalisti.
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

Hei Jvvv! Ootsä ensiaputaitoinen intin lääkemieskoulutuksen ansiosta? Ootko koskaan mainunnut ensiaputaidoistasi esim. töitä hakiessa? Minä suoritan koulussa tänä keväänä ensiapu -opintojakson, joka vastaa SPR:n järjestämää EA1 -kurssia. Siitä saa sellaisen kortin, todistuksen, joka maksaa 6€.
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Hei Nrubkcalb!

Ihan neutraalisti suhtauduin - itse asiassa mulla ei ollut minkäänlaista aavistusta mitä tuleman pitäisi. Ei siis pelkoja, muttei odotuksiakaan. Se päivä vain läheni ja läheni, kunnes sitten edeltävänä iltana iski vasta tajuntaan ajatus siitä että seuraavana päivänä olisin matkalla kohti tuntematonta. :shock: (Vantaalta seutubussilla 472 Helsingin keskustaan, sieltä junalla Parkanoon, josta olikin sitten puolustusvoimain järjestämä kuljetus varuskuntaan.)

Eipä taida olla ensiaputaitoja liiemmin tallella... :puna: Henkilöautoa osannen sen sijaan yhä ajaa (omasta mielestäni). :heh:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

blackburn kirjoitti: Mut jos Jonsí hakee ensimmäisenä vaihtoehtona yliopistoon, just vaikka tähän kieltenopettajajuttuun, niin hänhän voi myös hakea AMK-haussa sosiaali- ja terveysalalle hoitsutyön koulutusohjelmaan, kätilötyön suuntausvaihtoehtoon.  :joojoo: Ne pääsykokeet taitaa olla kesäkuun alussa, ja jos hakee Helsingin ulkopuoliseen ammattikorkeakouluun, niin ei tarvitse lukea yhtään pääsykoekirjoja.  :p Täytyy vaan mennä siihen soveltuvuustestiin ja henkilökohtaiseen haastatteluun, ja ehkä myös ryhmäkeskusteluun. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole, jos yhden päivän uhraa tällaiseen AMK-pääsykokeeseen? Jos hakee Helsingin ammattikorkeakouluun Kätilöopistolle, niin täytyy opiskella ulkoa yksi 300-sivuinen kirja. Mutta varmaan jos on hakemassa ensisijaisesti yliopistoon, niin ei siinä varmaan montaa "ylimääräistä" kirjaa jaksa lukea. Eli Jonsín siis kannattaisi hakea vaikka esim. just Pirkanmaan ammattikorkekouluun, johon ei kuulu pääsykoekirjallisuutta. Miltä kuulostaa Jonsí?
Ei, en ole hakemassa AMK:hon. Vaikka hakisinkin AMK:hon, hakisin tietotekniikan tai viittomakielentulkin koulutusohjelmaan. Lisäksi en ole jäämässä Tampereelle lukion jälkeen, vaan todellakin haluan pois ja luonnollisin vaihtoehto olisi Helsinki. Kolmen aineen pääsykoekirjojen jälkeen en halua yhtään enempää ylimääräistä stressiä ja luettavaa. Lisäksi minä haluan kieltenopettajaksi, enkä kätilöksi, koska en oikeasti uskoisi olevani hyvä kyseisessä ammatissa.  :joojoo:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
blackburn
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3998
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:01

Vs: Suomen maanpuolustus ja oma palveluspaikkasi

Viesti Kirjoittaja blackburn »

male kirjoitti: Turun ja Porin sotilaslääni muisti kirjeellä tässä pari päivää sitten. 
Mitä asiaa heillä oli?


Hei tää on tosi mielenkiintoinen juttu!

No, kun Nico Rosbergillahan Saksan ja Suomen kaksoiskansalaisuus, hän on syntynyt Saksassa, mutta asunut koko ikänsä Monacossa, hänen äidinkielensä on saksa, ja lisäksi hän osaa puhua italiaa, englantia ja ranskaa, mutta ei suomea eikä ruotsia. Suomessahan on asevelvollisuus (ihan normaalisti) ja myös Saksassa, ja siellä on minimi palvelusaika vielä pitempi kuin Suomessa, iskäni kertoi. No minä vaan mietin, että koskeeko Saksan asevelvollisuus myös Nicoa? Eli onko odotettavaa, että Rosberg jossain vaiheessa jää pois joltain alkavalta formulakaudelta suorittaakseen Saksassa asevelvollisuutensa? Suomessa hän tuskin voi suorittaa inttiä, kun eihän hän osaa suomea eikä ruotsia, eikä varmaan tarvitsisi muutenkaan mennä molempiin maihin suorittamaan asepalvelusta. Samoin voitaisiin myös kysyä, että jos on Suomessa syntynyt mies, jolla molemmat vanhemmat ovat suomalaisia, hän itse on suomenkielentaitoinen, mutta asuu jossain sellaisessa maassa, jossa ei ole asevelvollisuutta, niin onko hänen muutettava Suomeen suorittamaan asepalvelusta, vai saako hän vapautuksen sillä perusteella, ettei hän asu vakituisesti Suomessa?
You´re gonna find out baby, I´m one in a million

Vastaa Viestiin