Vs: Esikatselut 2007

ESC 2007 -arkisto.
Lukittu
Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Trex kirjoitti: Tämä väittely on valitettavasti jäänyt (puolin ja toisin) tuolle karikatyyrin uskonnollisen puolen linjalle.
"Ollaan tappiolla, joten sovitaan tasapeliksi" -strategia, ymmärrän. Minä olen esittänyt keskustelussa faktoja sekä omien näkemysteni tukemiseksi että vastakkaisten kumoamiseksi. Faktoista osa on verifioitavissa olevia, osa kieltämättä vain maalaisjärjellä pääteltävissä mutta sellaisena itsestäänselviä. On valitettavasti mahdotonta osoittaa tutkimustiedolla esimerkiksi sitä, että Euroviisujen esikatseluja katsomaan alkavat ihmiset alkavat katsoa lähetystä nimenomaan nähdäkseen Euroviisujen esikatseluja. Niin turhaa nollatutkimusta missään ei tehdä, joten on tietenkin mahdollista väittää vaikka maailman tappiin asti, että lähetystä katsotaankin vain studiovieraiden takia ja että ilman heitä katsojina olisi vain satakunta viisukuppilalaista. Mikään fakta ei tietenkään tällaista vastaväitettäkään tue mutta sillähän ei ole väliä.

Tähän asti esitetyt vastaväitteet redusoituvat nähdäkseni täydellisesti kahteen tyyppiin: "kyllä minä tykkäsin" ja "ihmiset eivät jaksa". "Kyllä minä tykkäsin" -perusteelle en laita himpun vertaa painoarvoa, jos sanoja on sellainen, joka on kuullut kaikki kappaleet ennestään, kuten meistä täällä keskustelevista luultavasti kaikki ovat. "Ihmiset eivät jaksa" -perustetta yritetään todistaa ainoastaan toistolla. Mitään lähdettä sille ei ole esitetty puhumattakaan siitä, että oltaisiin yritetty kriittisesti käsitellä sitä, päteekö teoria tähän yksittäistapaukseen. Teoria ei voi millään olla universaali ja kaikkiin ohjelmiin pätevä, koska kuten tulin jo luetelleeksi, ihmiset katselevat "dramaturgisesti huonoja" ohjelmia, vieläpä sellaistakin, jossa nämä samat kappaleet esitetään putkeen alle minuutin tauoilla.

"Ihmiset eivät jaksa" -kannan tueksi ei ole esitetty edes esimerkkejä, siis ohjelmia, jotka toteutettaisiin tämän "vaihtelevan" formaatin mukaan ja jotka olisivat jotenkin relevantteja vertailukohtia. Tonywernerin muutamaan otteeseen mainitsema Levyraati ei ole sellainen. Siinä esitetään yleensä hieman pitemmistä videoista "euroviisun mittaiset" pätkät ja, mikä tärkeintä, :megafoni: kappaleen alusta. Esim. PMMP - Joutsenet, koko versio (4 min) vs Levyraati-versio (3 min). Kuulematta jäi viimeinen kertosäe mutta se ei ole kuuntelukokemuksen kannalta kovin ratkaiseva, johan se kertosäe on siihen mennessä kahdesti kuultu. Levyraadin parissa selvästi työskentelee ihmisiä, jotka tietävät musiikista jotakin - ainakin sen, että kappaleen rakentuminen on kuuntelukokemuksen kannalta merkittävää.

Jos esikatselujen toteuttajat olisivat tekemässä Levyraatia, videon näyttäminen olisi aloitettu noin minuutin kohdalta ensimmäisen kertosäkeen puolestavälistä. Kappale olisi varmasti vaikuttanut katsojien mielestä oudolta. Jos Joutsenet olisi (muun kuin Suomen) euroviisu, siitä olisi näytetty esikatseluohjelmassa viimeiset puolitoista minuuttia eli kertosäkeen puolikas, C-osa ja viimeinen kertosäe. Minkä kuvan katsojat olisivat silloin kappaleesta saaneet?
Trex kirjoitti:Tämänvuotiset esikatselut olivat aikalailla viimevuotisten kaltaiset. Tämä formaatti ei selvästikään ole täällä kuppilassa suuressa huudossa. Miksi sitten YLE päätti käyttää toistamiseen viisufanien hyljeksimää formaattia? Sitä tuskin saamme koskaan varmasti tietää, mutta voimme arvailla... Ehkäpä joku taikauskoinen ei halunnut tehdä suuria muutoksia viime vuoden voitokkaiseen päätökseen johtaneeseen viisuohjelmakimaraan? (Kotikisojen takia on tosin syntynyt monia uusia ohjelmia.) Ehkäpä tarpeeksi moni ei lähettänyt YLE:lle palautetta viimevuotisesta, vaan tyytyi purkamaan pettymystään täällä kuppilassa? Ehkäpä YLE sai runsaasti positiivista palautetta viimevuotisesta esikatseluformaatista? Ehkäpä YLE:ä ei vaan jaksa kiinnostaa koko asia ja mentiin helpointa reittiä kopioimalla edellisvuotinen?
YLE ei ole saanut luultavasti juuri mitään palautetta, koska suomalaiset eivät helposti palautetta anna. Tähän on vain kaksi poikkeusta: urheilulähetykset ja lastenohjelmat. Ne ovat ilmeisesti ainoat, jotka herättävät tunteita. Urheilulähetykset herättävät niitä puolesta ja vastaan ja venyvistä tai ennenaikaisesti katkaistuista lähetyksistä tulee aina valitusryöppy. Lastenohjelmien lähettämättä jättämisestä valittavat närkästyneet vanhemmat, joiden koko ilta menee hyssytellessä Olli-Petteriä, 4 v, joka luulee muumien kuolleen, kun heitä ei näykään televisiosta samaan tuttuun aikaan.

Kaiken muun YLE voi toteuttaa miten haluaa ja senhän se totisesti tekee. Se ei kuitenkaan tarkoita, että millä tahansa tavalla tekeminen olisi järkevää. Luullakseni YLE on vain tavannut samaa (nimeämätöntä) formaattiaapista kuin sinä, jonka mukaan ainoa merkityksellinen asia on se, että ohjelmassa on useita erilaisia elementtejä. Niitä erilaisia elementtejä ei kuitenkaan osata tai haluta toteuttaa järkevästi tai sitten yleinen sääntö ei päde euroviisujen esikatselujen tapaiseen ohjelmaan, jota ei luoda tyhjästä, vaan jossa kansalla on jo hyvin vankka ennakkokuva siitä, mitä ohjelma pitää sisällään.

Mitä palautteeseen tulee, luulenpa jopa, että useat katsojat eivät täysin ymmärrä, kuinka turmeltuja versioita heille viisuista tyrkytetään. Kyky ja kiinnostus analysoida populaarimusiikin kappaleiden rakenteita ei ole ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Jonkinasteista harrastuneisuutta se vaatii. Useimmat ihmiset kuuntelevat musiikkia nauttiakseen siitä, eivät analysoidakseen sitä. He eivät luultavasti saaneet tästä esikatseluohjelmasta irti sitä mielihyvää, mitä halusivat, mutta eivät välttämättä tiedä miksi tai ainakaan osaa muotoilla sitä sanoiksi ja perustelluiksi argumenteiksi. He vain pitivät kappaleita omituisina, ankeina ja yksitoikkoisina mutta luulivat sen olevan kappaleiden eikä YLE:n syytä. Siten palaute jääkin varmuudella antamatta ja YLE voi leikkiä, että kansa tykkäsi. Tämä ei ole mikään syy tarjota ihmisille sutta ja sekundaa.
Viimeksi muokannut Timoteus, 09 Huhti 2007, 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Timoteus kirjoitti:Mitä palautteeseen tulee, luulenpa jopa, että useat katsojat eivät täysin ymmärrä, kuinka turmeltuja versioita heille viisuista tyrkytetään. Kyky ja kiinnostus analysoida populaarimusiikin kappaleiden rakenteita ei ole ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Jonkinasteista harrastuneisuutta se vaatii.
Tämä on myös ollut yksi pointtini - osaamatta kuitenkaan riittävän selkeästi sitä ilmaista. Ei tavis välitä tuliko viisu kokonaan, kunhan siitä nyt kuitenkin riittävän pitkä pätkä, että sait laulusta jonkinlaisen käsityksen. Väitän edelleen sinnikkäästi, että 21 kokonaista laulua yhdeltä istumalta olisi ollut monelle liian suuri kerta-annos kiinnostuksen säilyttämiseen. Etenkin suurimmaksi osaksi tylsähköinä esikatseluvideoina. Suora semifinaali ja finaali live-esityksineen on toinen juttu, vaikka luulenpa että moni "tavis" leipiintyy niissäkin jo puoliväliin mennessä.
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Kauhian kiivasta keskostelua vielä nää KATSELUT herättää!?!!  Itse henkilökohtaisesti omistan kaikki 42 videota kokonaisina ja tuon dvd:n olen katsellut vain kahdesti. Sen sijaan lauantaisen mimmiraadin olen katsonut jo neljästi ja kaksi niistä kerroista vain katsoen ja kuunnellen mimmien reaktiot! LOISTAVAA VIIHDETTÄ!! On kyllä ensi lauantain kundeilla tekemistä, että pääsevät sanansäilässä samaan tämän mimminelikon kanssa..  :heh:


Ymmärrän erilaiset katsantakannat, enkä tuputa omaani kenellekään. Kiteytän vain, että MINÄ VIIHDYIN lauantaina ja sen jälkeenkin tämän ohjelman parissa.  :joojoo:

MARIA VEITOLA; Jumalattareni. Kuningattareni. Valtiattareni.    :draamaa:

:rauhaa:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

AntSa kirjoitti: MARIA VEITOLA; Jumalattareni. Kuningattareni. Valtiattareni.    :draamaa:
Tuli jo selväksi!  :niinpa:

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja AntSa »

MuzaMaza kirjoitti:
AntSa kirjoitti: MARIA VEITOLA; Jumalattareni. Kuningattareni. Valtiattareni.    :draamaa:
Tuli jo selväksi!   :niinpa:
AURINKOISTA AAMUA SINULLEKIN!  :draamaa:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

AntSa kirjoitti: Itse henkilökohtaisesti omistan kaikki 42 videota kokonaisina ja tuon dvd:n olen katsellut vain kahdesti. Sen sijaan lauantaisen mimmiraadin olen katsonut jo neljästi ja kaksi niistä kerroista vain katsoen ja kuunnellen mimmien reaktiot! LOISTAVAA VIIHDETTÄ!! On kyllä ensi lauantain kundeilla tekemistä, että pääsevät sanansäilässä samaan tämän mimminelikon kanssa..  :heh:
Tätä juuri minäkin tarkoitan  :peukku: :hali:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

jollotus
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 20:53

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja jollotus »

Heip, mulla jäi esikatseluiden alusta eka puol tuntia näkemättä. Haluaisin tietää, mitkä maat esiintyivät ennen Georgiaa? Voisin sitten tsiigata ne maat tuolta netin kautta...auttakee pliis :/

Avatar
Hazel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 20988
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 01:20
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Hazel »

Ne tuli maiden suomenkielisten nimien mukaan aakkosjärjestyksessä.
YOU NEVER KNOW HOW STRONG YOU ARE UNTIL BEING STRONG IS THE ONLY CHOICE YOU HAVE.

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

AntSa kirjoitti: On kyllä ensi lauantain kundeilla tekemistä, että pääsevät sanansäilässä samaan tämän mimminelikon kanssa..  :heh:
Mikäli on samanlainen poppoo koolla kuin viime vuonna, niin tulevat voittamaan 6-0 naiset :ylppis:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

tonywerner kirjoitti:
AntSa kirjoitti: Itse henkilökohtaisesti omistan kaikki 42 videota kokonaisina ja tuon dvd:n olen katsellut vain kahdesti. Sen sijaan lauantaisen mimmiraadin olen katsonut jo neljästi ja kaksi niistä kerroista vain katsoen ja kuunnellen mimmien reaktiot! LOISTAVAA VIIHDETTÄ!! On kyllä ensi lauantain kundeilla tekemistä, että pääsevät sanansäilässä samaan tämän mimminelikon kanssa..  :heh:
Tätä juuri minäkin tarkoitan  :peukku: :hali:
Kai me nyt se ollaan ymmärretty koko ajan.  :stupido:
Mitä näitä muiden narisijoiden kommentteja lukee, niin monella on mielessä TAVISKATSOJAT!! Ne ei näitä nauhota/kopioi itselleen arkistoon vaan katsovat sen ainoan ja yhden kerran nämä kun töllöstä tulevat, ja silloin haluaisivat mielummin nähdä ja kuunnella esikatseluvideot eikä kuunnella Maria Veitolan kälätystä koko ohjelma-aikaa!  :stupido:
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
Maarushka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3115
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Maarushka »

Onpa tullut paljon viestejä tänne sitten viime käynnin, hui! Joka tapauksessa, mä viihdyin tämän ohjelman parissa, ja reaktioista päätellen myös seurassani olleet "tavikset" eli vanhempani ja veljeni tykkäsivät. Hauskoja kommentteja piisasi ja raadilla oli sopivasti pilkettä silmäkulmassa. Hyvä meininki, vaikka en ihan tajunnut, miksi sitä Heikin selänraaputtelua ja kainalonesittelyä näytettiin niin ahkerasti. Ja Vappu Rossin kohdalla ruudussa luki Lotta Backlund, ei sitten tällaisia viitsitty korjata ohjelmaa koostettaessa. 
I don't want more choice, I just want nicer things!

Avatar
Aamu
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 437
Liittynyt: 04 Tammi 2007, 15:40

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Kylläpä tämä herättää tunteita  :raaps:

Olin kylässä vanhempieni luona esikatselujen aikaan, ja yhdessä ne sitten katsottiin. Kyllä näiden minun tavisvanhempien motiivi oli nähdä juuri vain jonkin verran biisejä, että saavat vähän kurkata mitä sillä Pakarisella on vastassa. Ei ne katsoneet sitä jotta voisivat syvästi pureutua siihen millaisia biisit ovat tai löytääkseen omaa suosikkiaan, ei todellakaan. Niiden mielestä kyllä monenkin biisin kohdalla esikatseluvideo olisi voinut olla paljon lyhyempikin  :heh:

Eli kun nyt kaksi ihmistä oli tätä mieltä, niin minä julistaudun väittelyn voittajaksi kun sanon että empiirisesti on nyt tutkittu ja hutkittu, että formaatti oli taviksille hyvä  :heh:

Ja jos asiasta kiinnostuu, niin ainahan ne taviskin voi katsoa netistä  :raaps:

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Margot »

Anna oli ihana. <3

Muuta mun ei sitten tarttekaan sanoa, koska ihana Timoteus on jo sanonut kaiken. :hali: Pitänee lähettää palautetta Ylelle. Todellakin vuoden 2004 esikatselut oli ihanat, kun videot näytettiin kokonaan. Mua harmittaa ihan tajuttomasti, kun mulla on niistä vaan viimeinen osa nauhalla.
What color is your life?

trex
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 439
Liittynyt: 16 Tammi 2004, 20:42

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja trex »

Timoteus kirjoitti:
Trex kirjoitti: Tämä väittely on valitettavasti jäänyt (puolin ja toisin) tuolle karikatyyrin uskonnollisen puolen linjalle.
"Ollaan tappiolla, joten sovitaan tasapeliksi" -strategia, ymmärrän. Minä olen esittänyt keskustelussa faktoja sekä omien näkemysteni tukemiseksi että vastakkaisten kumoamiseksi. Faktoista osa on verifioitavissa olevia, osa kieltämättä vain maalaisjärjellä pääteltävissä mutta sellaisena itsestäänselviä. On valitettavasti mahdotonta osoittaa tutkimustiedolla esimerkiksi sitä, että Euroviisujen esikatseluja katsomaan alkavat ihmiset alkavat katsoa lähetystä nimenomaan nähdäkseen Euroviisujen esikatseluja. Niin turhaa nollatutkimusta missään ei tehdä, joten on tietenkin mahdollista väittää vaikka maailman tappiin asti, että lähetystä katsotaankin vain studiovieraiden takia ja että ilman heitä katsojina olisi vain satakunta viisukuppilalaista. Mikään fakta ei tietenkään tällaista vastaväitettäkään tue mutta sillähän ei ole väliä.
Edellisen viestini päätarkoitus oli saada tähän väittelyyn jonkinlainen päätös, sillä ainakin itselläni on parempaakin tekemistä kuin kiistellä esikatseluformaatista. Valitettavasti väittely tuntuu jumiutuvan siihen, mitä tarkoittaa esikatselu ja millainen sen oikeasti tulisi olla. Tämä on nimenomaan makuasia, joista on vaikea löytää yhtä totuutta.

Tarkoituksenani ei ole ollut väittää, etteikö videoita voisi näyttää kokonaan. Olen vain korostanut, että tällainen ohjelma tuskin pääsisi primetimeen. (Muistelisin ainakin monen noista "vain videot" -ohjelmista tulleen iltapäivän puolella, joskus klo 16 paikkeilla. Tämän takia katsojamäärien vertailu ei ole kovin hedelmällistä - ohjelmat ovat eri vuosien välillä eronneet monella tavalla toisistaan.)

Perinteinen esikatseluohjelma on ilmeisesti tulossa vain YLE Extralta, joka ei tietenkään välttämättä saavuta niin suurta yleisöä kuin TV2 voisi saavuttaa. On kuitenkin parannusta viime vuoteen nähden, että ylipäätään näytetään myös kokonaiset videot, vaikka ne ovatkin hieman "piilossa". Tätä tuskin kukaan täällä kiistää.

Ainoa vastaväite, joka on taidettu kokonaisten videoiden siirtämiselle Extralle esittää, on digikanavan huono saavutettavuus tietyissä tapauksissa. Kokonaiset videot ovat kuitenkin tulossa...

Oman sanomani ydin:
- nyt nähty esikatseluohjelma oli (omasta mielestäni) mainio kokonaisuus
- mikäli olisi näytetty vain pelkät videot, ohjelma olisi todennäköisesti joutunut primetimen ulkopuolelle
- kokonaiset videot ovat tulossa YLE Extralta (ja nähtävillä verkossa)

Mitä sanomani ei ole ollut:
- kokonaisia videoita ei saa näyttää
- esikatseluformaatissa, jossa näytetään kokonaiset videot, olisi sinällään jotain vikaa

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Siis mä en oo jaksan lukee puoliakaa noista Timoteuksen ja Trexin megapitkistä viesteistä... :hiips: Mutta kommentit oli hyviä, pätkityt videot tyhmiä. :miettii:

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Hurrican kirjoitti: Siis mä en oo jaksan lukee puoliakaa noista Timoteuksen ja Trexin megapitkistä viesteistä... :hiips:
Kuka jaksaa  :rofl:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Mun älykkyys ei riitä ymmärtämään tota tekstiä... :roll:

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Hurrican kirjoitti: Mun älykkyys ei riitä ymmärtämään tota tekstiä... :roll:
Ei se välttämättä ole älystä kiinni  :hali:
Kyllä minä ainakin ymmärrän, mistä siinä puhutaan, mutta minusta asia ei yksinkertaisesti ole niin tärkeä ja mielenkiintoinen, että siitä oikeasti saisi noin monta noin pitkää viestiä, jotka sisältäisivät pelkästään uutta asiaa  :joojoo:
Kyllä Timoteus useinkin kirjoittaa (muihin ketjuihin) mielenkiintoisiaKIN pitkiä viestejä  :joojoo:

EDIT: Ai nimimerkki JukkaV poistikin älynlahjoillemme irvailevan viestinsä tuosta välistä...  :roll:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Kyllä mä oon yrittän lukea, mutten jaksan yhtää viestiä kuitenkaa lukea loppuu...  ??? No ehkä se minkä oon lukennu on riittävä... Ja hyvä tietää ettei se ookkaa älykkyydestä kiinni... Ja kyllä mä tykkään Timouteuksen pitkistä viesteistä, jos ne on mielenkiintosia...  :mrgreen:

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

Hurrican kirjoitti: Kyllä mä oon yrittän lukea, mutten jaksan yhtää viestiä kuitenkaa lukea loppuu...  ??? No ehkä se minkä oon lukennu on riittävä... Ja hyvä tietää ettei se ookkaa älykkyydestä kiinni... Ja kyllä mä tykkään Timouteuksen pitkistä viesteistä, jos ne on mielenkiintosia...  :mrgreen:
Mäkin olen yrittänyt, mutta minusta tämä aihe polkee jo vähän paikallaan  :joojoo:
Ei ole älykkyydestä kiinni  :hali: Yhtä älykästä on minusta lukea valikoiden itseään kiinnostavia juttuja, koska KAIKKEA ei kuitenkaan ehdi lukemaan...
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8768
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

tonywerner kirjoitti:Väitän edelleen sinnikkäästi, että 21 kokonaista laulua yhdeltä istumalta olisi ollut monelle liian suuri kerta-annos kiinnostuksen säilyttämiseen. Etenkin suurimmaksi osaksi tylsähköinä esikatseluvideoina.
Tästä tulikin mieleeni parin kuukauden takainen leffateatterireissu. Kävin nimittäin katsomassa Pariisi, rakkaudella -nimisen elokuvan, joka oli koostettu, jos nyt ei tasan 21 itsenäisestä episodista, niin ainakin melkein yhtä monesta. Jokaisen mitta taisi pysytellä siinä kuuden minuutin kohdalla, enkä pysty nimeämään yhtään tiettyä episodia, joka olisi ollut sanalla sanoen huono, eikä yhteenkään episodiin juuri ehtinyt kyllästyä. Kokonaisuutena leffa toimikin varsin hyvin, mutta minä olisin jättänyt muutaman episodin pois ihan vain siksi, että siitä olisi tullut tiiviimpi paketti, sillä viimeisten episodien aikana rupesi taisteluväsymys vaivaamaan ja oikeastaan odotti elokuvan päättymistä, vaikkei niissä viimeisissäkään episodeissa sinänsä mitään vikaa ollut.

Minun on nyt sanottava, että en nähnyt ensimmäistä esikatselua, koska... unohdin :parku: (tuokaa jo ne tervat ja höyhenet, niin päästään tästäkin)! Joka tapauksessa vaikka itsellä mielenkiinto olisi varmasti säilynyt kokonaisia videoita varten, niin tiedä häntä sitten, miten suurin osa katsojista olisi jaksanut ne. Ehkä useimmille olisi samanlaista taisteluväsymystä ilmaantunut kuin minulle Pariisi, rakkaudella -elokuvan lopussa, vaikka viisut sinänsä kiinnostaisivat. Mene ja tiedä, itse kyllä kanssa olisin toivonut kolmea esikatselua.
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Vompeli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12745
Liittynyt: 26 Elo 2005, 15:50

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Vompeli »

Tonywerneri taisi antaa tällekin synninpäästön.  :hali:
Raipatirai

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Trex kirjoitti: Edellisen viestini päätarkoitus oli saada tähän väittelyyn jonkinlainen päätös, sillä ainakin itselläni on parempaakin tekemistä kuin kiistellä esikatseluformaatista.
Siinä suhteessahan olemme samixii. :surrur: Toki huomasin, mihin pyrit. En voinut kuitenkaan suoda sinulle keskustelun pikapäätöksen iloa kahdesta syystä: 1) toisin kuin keskustelunpäätösyrityksessäsi esitit, kantani oli ja on mielestäni edelleen olennaisesti vahvemmin perusteltu eikä kyse ole pelkistä makuasioista; ja 2) en kokenut väittelyn olleen täysin rehtiä, erityisesti vihjaus argumentointini virheellisyydestä linkillä Skepsiksen sivuille sen sijaan, että olisit itse kertonut, mikä väitteeni oli virheellinen ja millä tapaa, oli mielestäni alatyylinen tempaus. Sain yksärisi ja ymmärrän nyt, ettei kyse ollut pahansuopuudesta. Asia siis kelpaa minun puolestani loppuun käsitellyksi. :joojoo:

Esitän nyt silti vielä omankin ajatuksenjuoksuni ytimen kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Esikatseluohjelman tarkoitus on esitellä kilpailukappaleet/-kappaleita (fakta). Ohjelman mahdollinen muu sisältö on tähän tarkoitukseen nähden toissijaista.
- Tavoitteen toteuttaa parhaalla tavalla sellainen formaatti, jossa videot esitetään kokonaan (selvä, looginen seuraus edellisestä).
- Esikatseluohjelma on täten toteutettava sellaisella formaatilla, jossa videot nähdään kokonaan, ellei ole erityisiä, painavia syitä tehdä toisin.
- Todistustaakka on täten niillä, jotka väittävät tällaisia painavia syitä olevan olemassa. Tässä ketjussa on spekuloitu vain kahdella mitattavissa/havaittavissa olevalla syyllä (katsojamäärät ja ohjelmalle saatava lähetysaika), joista toisessa ei ole tapahtunut muutosta parempaan suuntaan esikatselujen formaatin muutoksen myötä ja joista toinen on YLE:n vapaasti päätettävissä, oli formaatti mikä hyvänsä. Esittämäni, yksinkertaisin formaatti (pelkät videot ja lyhyet juonnot) ei vaadi lisää lähetysaikaa, joten siitä homma ei ainakaan kiikasta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7185
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Ärsytti .että kappaleista näytetään pikku klipit ja keskustelijat eivät pysty keskustelemaan kappaleista "ammattimaisesti" ja miettiä esim.Pärjäämismahdollisuuksia  jne. Mitä hyötyä katsojille on noista turinoista ?Ja taas jonkinlaista kielifanaattisuuttakin olin aistivinani joidenkin puheista ja perusteista mitä viisut pitää olla ,mutta miksi sitten enkuksi lauletut veisut on yleensä ( Biisistä ja esityksestä riippuen ) pärjäilly ja voittanut viime-aikoina ja omallakielellä  lauletut vähemmistönä ? Noin lyhyistä klipeistä ei kappaleista saa kunnon käsitystä .

Avatar
mpappa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4061
Liittynyt: 02 Syys 2005, 18:18

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja mpappa »

:eeek: Äänestystulos hämmentää! Minusta oli mukava kuunnella sitä kommentointia, ilman sitä ei esikatselu olisi mistään kokoisin.
Love shine a light

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

tonywerner kirjoitti:
Timoteus kirjoitti:Mitä palautteeseen tulee, luulenpa jopa, että useat katsojat eivät täysin ymmärrä, kuinka turmeltuja versioita heille viisuista tyrkytetään. Kyky ja kiinnostus analysoida populaarimusiikin kappaleiden rakenteita ei ole ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Jonkinasteista harrastuneisuutta se vaatii.
Tämä on myös ollut yksi pointtini - osaamatta kuitenkaan riittävän selkeästi sitä ilmaista. Ei tavis välitä tuliko viisu kokonaan, kunhan siitä nyt kuitenkin riittävän pitkä pätkä, että sait laulusta jonkinlaisen käsityksen.
Jos ne pätkät olisivatkin edustavia otoksia mutta kun ne eivät ole, kun niissä - yhä edelleenkin - soitetaan kappaleesta väärä puolisko. Kuuntelukokemus muodostuu täysin vääränlaiseksi, kun kiinnostuksen herättämiseen tarkoitettu A-osa jää useimmista kappaleista kokonaan kuulematta, C-osan "suvantovaihe", joka sijoittuu usein jonnekin kultaisen leikkauksen paikkeille, kuullaan näytepätkässä ehkä noin puolen minuutin - 45 sekunnin kohdalla eli aivan liian pian, eivätkä viimeisen kertosäkeistön revittelyt tai variointi tehoa, kun kertosäkeistöstä ei ole ehditty kunnolla omaksua edes alkuperäistä teemaa. :eiei:

Popkappaleet tällä tapaa teurastettuina eivät toimi. Ne voisivat herättää edes sen orastavan kiinnostuksen, jos niistä soitettaisiin alku. Tällä tapaa ne kuulostavat vain yksitoikkoisilta, ellei kuulijalla ole riittävää musiikillista sivistystä, jolla hän tietää, että kappaleesta ei muodostu näin oikeaa kuvaa.
tonywerner kirjoitti:Väitän edelleen sinnikkäästi, että 21 kokonaista laulua yhdeltä istumalta olisi ollut monelle liian suuri kerta-annos kiinnostuksen säilyttämiseen.
Väitän, että yhteensä tunti puhetta esikatseluohjelmassa on myös varsin puuduttavaa.

Ei ole liioin kiveen hakattu, että esikatseluiden pitää tulla juuri kahdessa osassa. Vuosina 2004 ja 2005 ne tulivat kolmessa, vaikka kappaleita oli vähemmän. Voisivat edelleenkin tulla. Jostain syystä YLE on vain fiksautunut tähän tyttö-poika-juttuun eikä ole keksinyt kolmatta sukupuolta.

Osaako joku muuten selittää, mikä nais- ja miesraatien pointti on? Jos näkemysten kappaleista oletetaan riippuvan merkittävällä tavalla sukupuolesta, eikö tärkeää olisi nimenomaan saada kaikista kappaleista molemmat näkemykset? Jos taasen näkemykset eivät riipu sukupuolesta, miksi on niin tärkeää, että raadin kaikki jäsenet ovat keskenään samaa sukupuolta? Tästä hommasta mä en ihan oikeasti ole ymmärtänyt edes tausta-ajatusta, että mihin oikein pyritään. :raaps:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7185
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Kyproksenkin biisistä kuultiin vain loppujankkaus  :niinpa:
En halua loukata ketään ,mutta tuntui ,että raatilaisetkin oli ohjelmassaan enemmän itseään varten kuin arvostelemassa biisejä  ja videoita ( En kylläkään tiedä miksi moinen tunne tuli )

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ensivaikutelma tuskin syntyy kappaleen puolivälissä. Kokonaisvaikutelman syntyminen pätkästä on mahdotonta. Tunti puhetta oli tosiaankin puuduttavaa, kun huumori meni navan alle.

Minusta euroviisujen esikatselut tarvitsisivat laadullisen noston. Varmasti moni ihastuisi ihan oikeaan taiteelliseen ruotimiseenkin.
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

trex
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 439
Liittynyt: 16 Tammi 2004, 20:42

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja trex »

Hienoa saada väittely päätökseen. :) Pikakommentit...
Timoteus kirjoitti:
Trex kirjoitti: Edellisen viestini päätarkoitus oli saada tähän väittelyyn jonkinlainen päätös, sillä ainakin itselläni on parempaakin tekemistä kuin kiistellä esikatseluformaatista.
Siinä suhteessahan olemme samixii. :surrur: Toki huomasin, mihin pyrit. En voinut kuitenkaan suoda sinulle keskustelun pikapäätöksen iloa kahdesta syystä: 1) toisin kuin keskustelunpäätösyrityksessäsi esitit, kantani oli ja on mielestäni edelleen olennaisesti vahvemmin perusteltu eikä kyse ole pelkistä makuasioista;
Saavuttaisimme tuskin 100% yhteisymmärrystä, vaikka väittelisimme maailmanloppuun asti, joten parempi todellakin lopettaa väittely tähän. :mrgreen:
Timoteus kirjoitti:ja 2) en kokenut väittelyn olleen täysin rehtiä, erityisesti vihjaus argumentointini virheellisyydestä linkillä Skepsiksen sivuille sen sijaan, että olisit itse kertonut, mikä väitteeni oli virheellinen ja millä tapaa, oli mielestäni alatyylinen tempaus. Sain yksärisi ja ymmärrän nyt, ettei kyse ollut pahansuopuudesta. Asia siis kelpaa minun puolestani loppuun käsitellyksi. :joojoo:
Tarkoitukseni ei ollut missään vaiheessa aiheuttaa pahaa verta tai mennä alatyylisyyksiin. :) Jos luit tarkkaan viestini, jossa annoin linkin, niin asia ei ollut kohdistettu mitenkään sinuun, vaan halusin yleisesti muistuttaa kaikkia pitämään "väittelynsä" perusteltuna. ("Suosittelen kaikkia...") Olen pahoillani, jos koit minun arvostelevan juuri sinun argumentointiasi. :)

Mutta nyt odottamaan ensi lauantaita... :mrgreen:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Vs: Esikatselut 2007

Viesti Kirjoittaja sziget »

Timoteus kirjoitti: Jos ne pätkät olisivatkin edustavia otoksia mutta kun ne eivät ole, kun niissä - yhä edelleenkin - soitetaan kappaleesta väärä puolisko.
En ymmärrä. Minusta jälkipuoliskon amputointi on aivan yhtä järjetöntä kuin alkupuoliskon. Inför ESC -ohjelmissakaan siihen ei ole mitään muuta syytä kuin ylipitkät löpinät. Kolme minuuttia on tarpeeksi lyhyt aika yhdelle laululle. Jos ei ole, lyhennetään sitten laulujen kesto puoleentoista minuuttiin tai suljetaan puolet maista kilpailun ulkopuolelle kuten vanhaan "hyvään" aikaan. (Esimerkiksi Liettuan viisussa viimeinen minuutti on ratkaiseva kokonaisuuden kannalta, eikä se ole mikään ainutlaatuinen tapaus.)
Timoteus kirjoitti: Ei ole liioin kiveen hakattu, että esikatseluiden pitää tulla juuri kahdessa osassa. Vuosina 2004 ja 2005 ne tulivat kolmessa, vaikka kappaleita oli vähemmän. Voisivat edelleenkin tulla.
Tuota yritin edellä esittää. 3-4 esikatselussa tonywernerin kauhistelema kerta-annos olisi vain 10-14 laulua. Viisukonsertti tai Kari Tapion ikivanha juhlakonsertti olisi voitu siirtää toiseen ajankohtaan tai osa esikatseluista arki-iltaan. Taviskatsoja voisi katsoa niin monta ohjelmaa kuin jaksaa. On parempi nähdä vaikka vain 2/3 lauluista kunnon esikatseluina kuin yksi juosten kustu kokonaispaketti, jossa vieraat puhuvat videoista, joita katsojille ei näytetä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Lukittu