Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Sanoituskilpailukausi 2010
Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Ensin pitää äänestää, vasta sitten saa lukea tätä ketjua pitemmälle.































Kuva

Minä vartioin täällä!
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

Untako vain?
Omani.

Aaltoja päin
Tekstiltään ja riimeiltään moitteeton käännös, mutta laulettavuudessa (erityisesti tavumäärissä) oli onkelmia.

Mun unelmain
Melko heppoinen tarina, laulettavuus kuitenkin parempi kuin edellisessä.

Haaveeni
Laulettavuus oli vaikeaa ja tarinasta löytyy outoja kohtia. Riimit ovat ihan hyviä.

Viesti
Monikon kolmannen persoonan käskymuoto onkin tuttua huttua jo UFOPOLIn Islanti-käännöksestä. Tämä onkin tekniikaltaan lähes samanveroinen teos.
Qaj.

Avatar
jeejee
Siemailija
Siemailija
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Touko 2010, 16:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja jeejee »

Untako vain?
Arvoituksellinen sanoitus, vain kysymyksiä! A-osan laulettavuus ei auennut...en kai osaa lausua tuota Descartes'ia oikein? Hyvä kertosäe!

Aaltoja päin
Tarinassa ajatusta, tosin jotkut riimit häiritsivät, esim. tuo "taivaan kanssasi nyt jaan". Ei voinut välttää takautumaa...

Mun unelmain
Oma. Tavoittelin alkuperäisen tunnelmaa ja tarinaa. Toisessa jakeessa "Kanssain mun jne..." mennään kyllä melkein aidan matalimmalta kohdalta. Kertsissä taisi tuo "ja haaveeni toteutuu" ja-sana olla sittenkin liikaa!

Haaveeni
Tämä sopisi hyvin TV-tekstitykseksi, mutta laulamaan tätä en pysty ollenkaan.

Viesti
Tässä on luovuuden paloa! Mielenkiintoinen sanoitus ja erinomainen laulettavuus. Ehkä hieman vähempi paatosta olisi riittänyt... ;)
Take me as I truly am,
I am divine, perfectly out of line, every shade in the sky.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

jeejee kirjoitti:en kai osaa lausua tuota Descartes'ia oikein?
Descartes lausutaan ranskalaisittain dekart. ;)
Qaj.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Randomissa järkässä :heh:


Mun unelmain = Tämä oli hyvä, ja ihan hyvin pystyi sanat rallattelemaan mukana, vain tuo mun unelmain oli vähän hankalaa tunkea mukaan laulaen, ja kappaleen nimihän on melkein tärkein osa koko biisiä.

Untako vain = Ookoo, alussa vähän tökki sanoitus. Ei pahempia valituksia, niin kuin sanoin, ihan ookoo. Ajoittain toimi todella hyvin, mutta lisää olisi mielikuvituksellisuutta toivonut.

Haaveeni = Liikaa oli alkuperäisiä sanoituksia katseltu eikä pystynyt laulamaan mukana. Seuraavalla kerralla voi tämän tekijä käyttää omaa mielikuvitustaan paljon enemmän.

Aaltoja päin = Kertsin laulaminen oli aika hankalaa... Paikoittain hyvinkin sujuvaa, mutta, öh, ei mikään mestariteos.

Viesti = Tämän pystyi täysin laulamaan mukana, enkä löydä moitteen sanaa, todella koskettavat sanat ja oli yksi parhaista tässä joukossa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Ei tokikaan ole paras tilanne arvostella silloin, kun ei ole itse vaivautunut edes yrittämään, mutta ehkäpä minulla on jo sen verran historiaa näissä puuhissa, ettei kukaan ajattele, että tahallani ilkeilen, jos totean, että tämä on huonotasoisin kisa, jonka olen koskaan nähnyt :shock: Jouduin useampaan otteeseen tarkistamaan, onko minulla varmastikin käsillä oikea maa, kappale, versio tms., sillä vain yksi teksteistä istui melodiaan siinä määrin, että kappaleen tunnisti samaksi. No, ehkä Malta sai mitä ansaitsi... :heh:
akuankka13 kirjoitti:Monikon kolmannen persoonan käskymuoto onkin tuttua huttua jo UFOPOLIn Islanti-käännöksestä.
Ja mahdollisesti parista muustakin UFOPOLI-tekstistä... :hihi: Tunnetuin tapaus lienee Ruotsin-kisasta 2008 :miettii:

Tajuttoman uskomattoman yhteensattuman myötä lähden muuten tästä kohta Maltalle :hei: Toisin kuin voisi kuvitella, en ole tarkoituksella varannut valvottavikseni juuri niitä kisoja, joiden aikana olen ulkomailla, vaikka toistaiseksi tänä vuonna aina on niin ollutkin :heh: Tosin Islannin-kisan aikaisen matkani esti Islanti itse, mikä on aika tajuttoman uskomatonta sekin, nyt kun tarkemmin ajattelee :shock:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

UFOPOLI kirjoitti:
akuankka13 kirjoitti:Monikon kolmannen persoonan käskymuoto onkin tuttua huttua jo UFOPOLIn Islanti-käännöksestä.
Ja mahdollisesti parista muustakin UFOPOLI-tekstistä... :hihi:
Viilatkaamme kuitenkin pilkkua monikon ensimmäisessä persoonassa, sillä kyseessä on monikon toinen persoona. Käyttäkööt muut monikon kolmatta.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3104
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

1. Untako vain?
Tämä on jollain käsittämättömällä tavalla todella hieno, mutta sitten taas todella ärsyttävä. Tässä on kaikkea ja sellaista kivaa pohdintaa, jolle olisi ollut kiva antaa enemmänkin pisteitä. Descartes tuo mainetta muilta.

2. Aaltoja päin
Ollakseen näin olematon veisu, niin se perhana kasvoi kääntäessä. Ne jotka jättivät ”helppouden” vuoksi kääntämisen sikseen, niin rästitenttinä voisitte kokeilla tehdä Maltalle käännöksen. Ei meinaan ollut helppoa. Aika taas loppui kesken.

3. Mun unelmain
Tässä oli myös kaunis käännös. Tunnelmaa luotu kuin alkuperäisesittäjän suuhun. ”[fraseeraa: ne o-on kuin]” Tippui kärjestä tämän ansiosta. Aivan turha huomautus/lisäys. Missään ”oikeassa” sanoituksessa ei lisäillä tälläisiä.

4. Haaveeni
Sai paikkansa kuin varkain. Tässä oli niin jotain alkukantaista, että tuli muistot mieleen. Laulettavuudesta en taida mainita mitään. Tästä vain eteenpäin.

5. Viesti
Teema oli oudohko ja tämän vuoksi löytynee paikaltansa. Hieno tekstinä, mutta toimisi paremmin vain kuultuna.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12002
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vain äänestäneille: Maltan kommentit

Viesti Kirjoittaja sziget »

Pidän Maltan viisusta jonkin verran sen sovinnaisuudesta huolimatta. Kääntämiseen ei vain ollut aikaa.

1. Untako vain?
Elämä on unta on Calderón de la Barcan (1600-1681) kuuluisa näytelmä vuodelta 1635. Hän oli siis René Descartesin aikalainen. Päähenkilö epäilee olemassaoloaan. Eikö uneksijan pidä kuitenkin olla olemassa voidakseen uneksia? Erityisesti huvituin lopun tautologisesta muotoilusta "kaikki kaiken kaikkiaankin". Ensimmäisen säkeistön lopussa oli laulettavuusongelmia.

2. Aaltoja päin
Ristiriitainen teksti, epäilin jopa parodiaksi. Ensin on parempi kaksin soutaa, äkkiä toinen jo maalle joutaa. Ja että majakaksi, miten ihmeessä? Olen toki kuullut, että Petteri Punakuonoa haukuttiin majakaksi nenänsä (kuononsa? turpansa?) takia, mutta... Luovitaan halki karikoiden, vaikeaa on väylä yksin löytää - nämäkin voisivat olla parodiaa, mutta sopivat myös alkuteosta kunnioittavaan käännökseen.

3. Mun unelmain
Jeejee is back. :D Siisti perinteinen käännös. Kertsin toinen säe "ja haaveeni toteutuu" ontuu teknisesti, ja-sana painottuu ja venyy liikaa. Myös toisen säkeistön ("Edessäin kun...") alussa oli vähän ongelmia. Kun teksti ei erotu aiheellaan, sen pitäisi olla teknisesti melko virheetön noustakseen kärkeen. Tämä on lupaava, ei vielä valmis. Unelmain-tyyppisiä genetiivejä jotkut vieroksuvat, itse hyväksyn ne ainakin tällaisessa laulussa.

4. Haaveeni
Kuten edellä on todettu, sanoitus ei oikein ole laulettavissa. Siksi se häviää vertailussa käännökselle 3, joka on myös aiheenmukainen käännös mutta laulettavuudeltaan selvästi työstetympi.

5. Viesti
Parodisempaa. Tuli mieleen ainakin UFOPOLIn Alankomaat 09 -käännös Rauhanlaulu. Kausatiivijohdokset nuutua- ja riutua-verbeistä eivät ole käskymuodossa kovin luontevia. Vaikea mieltää, että nuuduttamalla ja riuduttamalla voisi syntyä jotain hyvää. Vaikutelma on teoreettinen, mikä tahtoo syödä tehoa parodialta.
UFOPOLI kirjoitti:
akuankka13 kirjoitti:Monikon kolmannen persoonan käskymuoto onkin tuttua huttua jo UFOPOLIn Islanti-käännöksestä.
Ja mahdollisesti parista muustakin UFOPOLI-tekstistä...
Timoteus kirjoitti:Viilatkaamme kuitenkin pilkkua monikon ensimmäisessä persoonassa, sillä kyseessä on monikon toinen persoona. Käyttäkööt muut monikon kolmatta.
Monikon 3. persoonan imperatiivi on tuttua huttua nimim. szigetin käännöksistä. :mrgreen:
TOMItu kirjoitti:3. Mun unelmain
”[fraseeraa: ne o-on kuin]” Tippui kärjestä tämän ansiosta. Aivan turha huomautus/lisäys. Missään ”oikeassa” sanoituksessa ei lisäillä tälläisiä.
Selvennykset ovat yleensä turhia, mutta ne eivät ole kiellettyjä enkä vähentäisi pisteitä niiden takia. Jos selvennys ei tuo tekstiin mitään lisää, ei se ota siitä mitään poiskaan.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Lukittu