UMK 2012: Yleinen keskustelu

Euroviisut 2012 Bakussa

Suosikkisi TOP12:sta?

Aili - Mun taivas
7
4%
Aura Pineda - Kunpa vois
6
4%
Freeman & Uusi Fantasia - Noitanainen
10
6%
Iconcrash - We are the night
28
17%
Jari & Taika - Aamuyön ikuisuus
2
1%
Kaisa Vala - Habits of human being
28
17%
Kirahvi nimeltä Tuike - Sinisulkien viimeinen
3
2%
Leola - Rytmit rikkoutuu
8
5%
Mica Ikonen - Antaa mennä
2
1%
Pernilla Karlsson - När jag blundar
43
25%
Stig - Laululeija
8
5%
Ville Eetvartti - Lasikaupunki
24
14%
 
Ääniä yhteensä: 169

Avatar
Kosti-71
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6834
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 01:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kosti-71 »

Pete kirjoitti:Minä ymmärrän, mitä YLE yrittää tarkoittaa tuolla, ettei UMK:ssa etsitä viisua (= viisuperinteitä kunnioittavaa laulua). Samalla metodillahan Saksa sai viisuvoiton. Minun musiikkimakuni kannalta tuo on harmillinen päätös, mutta pystyn sen nielemään, jos tuloksena on paremmat sijoitukset kansainvälisellä areenalla.
Ei sais toivoa koskaan huonoa menestystä Suomelle. Mutta nyt todella toivon sitä että UMK:n keksineet nerot saisivat kunnolla nokkiinsa. Ja antaisivat meille oikeat euroviisut takaisin.
Onnistumiset nostavat itseluottamusta. T: ikuinen sinkku

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Mä tykkäsin eilisestä ohjelmasta kovasti. Erilaisuus herättää näköjään vieläkin kovasti ennakkoluuloja. Monelle tuntuu olevan edelleen ns. kova pala ettei edetä vanhaan malliin. Tuttuun tottuu. Minusta uudestakin voi löytää ystävän.

Minusta eilinen ohjelma oli kivasti toteutettu. Henkilökohtaisesti pidän tuollaisista inserteistä joissa kerrotaan sen hetken tunnelmista. Rakastan dokumentaarista otetta muissakin viihdeohjelmissa. Tuon otteen voi toteuttaa myöskin hauskasti ja viihteellisesti kuten eilisessä ohjelmassa. Itseäni ei häirinnyt myöskään klubiyleisön tai tuomariston mielipiteet laulujen loppupuolella. Jokainen laulu sai kuitenkin soida taustalla "radiomaisesti". Tämän lisäksi mielestäni ns. oikeille esityksille lausuttiin haikeat jäähyväiset. Miksi olisin ollut pettynyt eiliseen ohjelmaan? Pidin todella paljon vanhastakin karsintamallista. Mutta kyllä tämäkin vie mukanaan. :-) Itseäni kummastuttavat paljon enemmän ns. äänekkään viisufanijoukon vallalla oleva konservatiivisuus ja suvaitsemattomuus kuin itse UMK-ohjelman mukanaan tuomat uudistukset. Ja jos joku oikeasti pitää näistä kappaleista ja ihan diggaakin uudistuksesta, niin tehdään johtopäätös että tämä henkilö mielistelee Yleä tai haluaa hyötyä itselleen valehdellen tms.? :-( Negatiivisuus tuntuu tarttuvan täällä Suomessa nopeammin ja vahvemmin kuin positiivisuus ja hyväntahtoisuus. Toki kritiikkiä saa ja pitääkin esittää. Mutta samojen asioiden jauhaminen ja pikkumaisuuksiin puuttuminen, kuten esim. "Eurovisionin" tms. on minusta jo näsäviisautta ja itsensä paremmuuden korostamista.

Hieno UMK-finaali tulossa! Itseäni harmittaa että yleinen ilmapiiri viisufanien joukossa on mikä on. Itse en aio esiintyä UMK-viikonvaihteen aikana ollenkaan anteeksipyydellen mm. sitä tosiseikkaa että olen henkilökohtaisesti nähnyt uudistuksen mielenkiintoisena ja erilaisena kokeiluna verrattuna entiseen. Vanhaa voi muistella lämmöllä myöskin olematta jäinen ja kylmä uudelle. :-)
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
Kosti-71
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6834
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 01:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kosti-71 »

atzhki kirjoitti:Nyt on enää pernilla jonka biisi on edes vähän edustuskelpoinen.....
Nyt pitää sit toivoo et MOVETRON voittaisi LIETTUAN karsinnat niin ois ees jotain hyvää suomalaisväriä kisoissa.... kuvitellaan tälläinen hassunhauska tilanne: movetron edustaa liettuaa ja pääsee finaaliin ja vielä voittaisi kisat bakussa, mitähän UMK tuomarit sitten ajattelisivat... ei päästänyt edes MOVETRONia TOP40 suomen karsinnoissa.....
Niinpä, minä ainakin toivoisin tälläista asetelmaa.

Olenko nyt kamala ihminen? :puna:
Onnistumiset nostavat itseluottamusta. T: ikuinen sinkku

Avatar
KapteeniPuuma
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Loka 2009, 11:00

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja KapteeniPuuma »

mpappa kirjoitti:
Niin ja mieleeni tuli itse kilpailuun osallistujien tunteiteet, kun osa somen kirjoittajista ja tämänkin sivuston kirjoittajista lyttää koko kisan maanrakoon ja toteaa kuorossa paskaksi. Mahtava fiilis varmaan.
ei tosiaankaan pelkästään mukavaa, vaikka ymmärränkin osittain uuden formaatin saaman kritiikin. Mutta esim. alhaiset katsojaluvut ovat pelkästään harmittaneet.

Avatar
manic
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1074
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 17:32
Paikkakunta: helsinki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja manic »

Mahtavaa! Yleisö :joojoo: sai äänestää suosikkinsa jatkoon ja tuomaristo potkaisi sen ulos jo ennen finaalia!! Missä kohtaan tässä vitsissä nimeltä UMK pitäisi nauraa? :mrgreen: Kuulutetaanko finaalissa yht äkkiä, että tuomaristo onkin päättänyt että he saavat päättää yleisöäänestyksen voittajan? Ja että se voittaja voi olla joku muukin kuin nämä kuusi esitystä? Ja että se voittaja on itseasiassa Wallu Walpio. Koska hän nyt vaan on niin erinomainen ihminen. :mrgreen:

Avatar
gentedimare
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 23672
Liittynyt: 13 Marras 2003, 00:32
Paikkakunta: Pori

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja gentedimare »

AntSa kirjoitti:Itseäni kummastuttavat paljon enemmän ns. äänekkään viisufanijoukon vallalla oleva konservatiivisuus ja suvaitsemattomuus kuin itse UMK-ohjelman mukanaan tuomat uudistukset. Ja jos joku oikeasti pitää näistä kappaleista ja ihan diggaakin uudistuksesta, niin tehdään johtopäätös että tämä henkilö mielistelee Yleä tai haluaa hyötyä itselleen valehdellen tms.? :-(
Ei todellakaan.

Monet, jotka eivät kestä tätä ohjelmaa tykkäävät kyllä kappaleista.
Joten mikä syy heillä olisi syytellä toisia, jotka kappaleista pitävät? Ei mikään..... :surrur:

Ihan sama jos sinä tai jotkut muut ihmettelevät, että eikö mikään teille kelpaa, kaikkiko pitää nähdä negaation kautta? Niin minä tai jotkut muut voisivat kysyä, että ihanko oikeasti KAIKKI tässä formaatissa ja sen toteuksessa on ollut ihanaa ja maailman parhaiten toteutettu, kun kaikki nähdään vain positiivisena?

Itse esim. olen joka vuosi ollut iloinen, positiivinen ja innostunut Suomen karsinnoista. En ole ruttunaamaisena kulkenut ja urputtanut, että karsinnat pidetään paljon pienemmin kuin esim. Ruotisissa. En ole urputtanut, että kyllä naapurissa osataan. Suomen karsinnat ovat olleet MEIDÄN yhteinen ihana juttu. Ja vaikka biisien tasosta olisin ollut mitä mieltä tahansa, niin silti on ollut ihanat karsinnat ja ihana tunnelma ja on ollut ihana nähdä muita faneja ja yhdessä tanssia ja riemuita.

Mutta nyt, kun en tänä vuonna pidä tästä formaatista, en pidä miten järjestäjät suoraan sanottuna pilkkaavat puheissaankin tätä minulle rakasta harrastusta, niin yhtäkkiä olenkin joku negatiivinen ihminen, joka vaan valittaa ja urputtaa ja levittää negaatiota ympärilleen.

Siis yksi vuosi kun en pidä ja olen surullinen siitä, mitä tälle minulle rakkaalle ohjelmalle on tehty, niin olen sitten läpeensä paha ihminen, joka levittää negaatioita muihin, kun uskallan sanoa sen ääneen? Niinkö?

Pitäisikö minun siis viisufanina vain mukisematta niellä kaikki?
Olla onnellinen, kun järjestäjät toitottavat "unohtakaa euroviisut"?

Ei, siihen minä en pysty. Anteeksi vain. Kuten sinulla ja muilla, jotka tästä tykkäävät on oikeus siitä riemuita ja kehua, on minullakin oikeus sanoa, että en pidä. Jokaisella meillä on omat mielipiteemme.

Ne tykkää, jotka tykkää. Ja ne ei tykkää, jotka ei tykkää. Eikö asian vaan voisi antaa olla niin, ilman syytöksiä kummaltakaan osapuolelta kummallekaan osapuolelle?
Itse en aio esiintyä UMK-viikonvaihteen aikana ollenkaan anteeksipyydellen mm. sitä tosiseikkaa että olen henkilökohtaisesti nähnyt uudistuksen mielenkiintoisena ja erilaisena kokeiluna verrattuna entiseen. Vanhaa voi muistella lämmöllä myöskin olematta jäinen ja kylmä uudelle. :-)
Ei sinun tarvitsekaan. Totta kai saat tykätä ja sen myös näyttää. :joojoo:
Mutta ei minunkaan tarvitse anteeksipyydellä sitä, että en pidä. En minä aio siellä jäähallissa buuata, enkä kiljua negaatioitani. Mutta ei minun myöskään tarvitse teeskennellä ja hurrata, että kaikki on ihanaa. :joojoo:
Viimeksi muokannut gentedimare, 18 Helmi 2012, 13:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Diggi-loo diggi-ley alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllne skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley

Avatar
manic
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1074
Liittynyt: 08 Helmi 2004, 17:32
Paikkakunta: helsinki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja manic »

atzhki kirjoitti: Jos kerta YLE nyt vihaa näitä viisuja niin kauheesti et niitä pitää jokaisessa mediassa haukkua niin mikseivät vaan anna kisoja pois!! MTV3 tai 4 järjestäisi varmasti hulppeammat kisat ja järjestelyt olis varmasti aika hienot!!!

Huomenna melodii.... IIk, Digiboxi vaan tallentamaan ku homehdun yövuoros :))))
:joojoo: JUURI NÄIN!

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

juuso kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Taidan tehdä ensi vuodeksi Uutta Musiikkia. Ajattelin kiljua nuotin vierestä itkuvirsioopperan. Kappaleen nimi on "Fanin tuska".

Oiskohan mahdollista päästä taustakuoroon, vai onko jo kaikki paikat täynnä :heh:
On toki. Laita yksityisviestiä. :tapu:
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Vilsku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1536
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 21:01

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Vilsku »

TantePätsi kirjoitti:Päivää ennen finaalia jäähallissa varmistuu esiintyminen, Ruotsissa hiovat lavashowta varmaan kuukausikaupalla. Jotensakin kohtuutonta, että umkissa valitaan tuntemattomia, jopa vasta-alkajia, ja isketään ne lyhyellä varoitusajalla lavalle ja vaaditaan show, tai joiltakin se elämää suurempi Uusi Fantasia. Sitten tuomaristo arvostelee jotain kädennostoa tai askellusta klubin lavalla. Käsittämätöntä. Ja valinnan jälkeenkin se artisti jätetään varmaan yksin "kasvamaan" ja vaaditaan "kehitystä". Ai niin, eihän tässä etsitä televisioon kelpaavaa euroviisua vaan vuoden radiohittiä.
Sori nyt vaan, kyllä ne tän kaksiviikkoa on kaikki harjoitelleet. Viimeviikon perjantaina heille jatkossa olo varmistui ja kaikki seitsemän treenaavat jäähallia varten 15pv, yksi sitten jää jo perjantaina pois vaan joukosta (siksi esiintyvätkin jo perjantaina jäähallissa!)

Avatar
jeejee
Siemailija
Siemailija
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Touko 2010, 16:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja jeejee »

Mielestäni tällä UMK-formaatilla on rapauttava vaikutus koko suomalaiselle musiikkikulttuurille. Kenellä on enää oikeasti intoa panostaa artistin ammattitaitoon (=laulu, tanssi, esiintyminen, lavasäteily), kun jalustalle nostetaan kauniisti sanottuna "kehitysvaiheessa" olevia esiintyjiä ja sattumanvaraisia, vailla mitään koukkua olevia lurituksia, lähes toinen toisensa kopioita, ja kivenkovaan uskotellaan niiden edustavan "uutta musiikkia"? Ketä artistiakaan ylipäänsä kiinnostaa ottaa osaa toista kertaa tällaiseen, jossa ainakin itsestään todella k***ipäisen kuvan antavat tuomarit toisen esiintyjän kohdalla puuttuvat itseään ilmeisen ärsyttäviin asioihin ja toinen esiintyjä saa samat ja vielä pahemmat puutteet anteeksi, kun kuin yhteisestä "hyvä veli"-sopimuksesta kuuluu kuin yhdestä suusta, että se "laulu aina vaan saa niin hyvälle tuulelle". Niin - kenet saa ja kenet ei? Kaikkitietävä sisäpiiriklikki jauhaa suu vaahdossa niitä totuuksiaan ja jakelee tuomioitaan! Kansan valitsemat ja puhelullaan jatkoon "maksamat" artistit tiputetaan kuin P****t matkan varrelle. Siinä teille! Anteeksi vaan - ketä tällainen "kilpailu" voi ylipäänsä enää jatkossa kiinnostaa??????

Tiedoksi kilpailun järjestäjille, että loppujen lopuksi kansa päättää KUITENKIN ketä artistia ja millaista musiikkia se haluaa kuunnella. Samaten päättää kansainvälinen euroviisuyleisö sekä kaikella todennäköisyydellä näitä UMK-tuomareita ainakin esityskelpoisen musiikin suhteen reippaasti valistuneemmat osallistujamaiden tuomarit, ketä sinne ESC-finaaliin menee. Tehkää vaikka miljoona näitä UMK-levyjä ja väittäkää sitten vaikka päällänne seisten, että siinä ovat Suomen tämän vuoden "Parhaat Biisit". Katsotaan käykö kaupaksi?!
Take me as I truly am,
I am divine, perfectly out of line, every shade in the sky.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

AntSa kirjoitti:Itseäni kummastuttavat paljon enemmän ns. äänekkään viisufanijoukon vallalla oleva konservatiivisuus ja suvaitsemattomuus kuin itse UMK-ohjelman mukanaan tuomat uudistukset. Ja jos joku oikeasti pitää näistä kappaleista ja ihan diggaakin uudistuksesta, niin tehdään johtopäätös että tämä henkilö mielistelee Yleä tai haluaa hyötyä itselleen valehdellen tms.? :-( Negatiivisuus tuntuu tarttuvan täällä Suomessa nopeammin ja vahvemmin kuin positiivisuus ja hyväntahtoisuus. Toki kritiikkiä saa ja pitääkin esittää. Mutta samojen asioiden jauhaminen ja pikkumaisuuksiin puuttuminen, kuten esim. "Eurovisionin" tms. on minusta jo näsäviisautta ja itsensä paremmuuden korostamista.
Viimeinen lause oli selvästi kohdistettu minulle. Ikävää, että menet henkilökohtaisuuksiin, vaikka kyse on vain televisio-ohjelmasta. Ainakin omasta mielestäni minun kritiikkini on kohdistunut pelkästään itse ohjelmaan, ei muiden tykkään/en tykkää mielipiteisiin. Hienoa, että monenlaisia mielipiteitä löytyy.

Mukavaa, että sinä olet löytänyt tämän uuden UMK-formaatin. Olen siitä vilpittömän iloinen. Mutta samalla minusta olisi suotavaa ymmärtää myös meitä, mielestäsi konservatiivisia ja suvaitsemattomia euroviisujen ystäviä, jotka emme ole vielä löytäneet tämän uudistuksen hienoutta, toisin kuin sinä. Meilläkin on oikeus ilmaista mielipiteemme ohjelmasta, vaikka se ei ehkä vastaisi omaasi, eikö? Kriittisistä mielipiteistä ei pidä mielestäni loukkaantua eikä ottaa niitä henkilökohtaisesti.

MUUTEN: Kuppila voisi järjestää vaikkapa tähän ketjuun äänestyksen tyyliin:

EUROVIISUT - UMK. Saisi jokainen ilmaista oman mielipiteensä kumpi kilpailumuoto on parempi. ÄÄNESTYSTÄ KEHIIN! :peukku:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30882
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

MuzaMaza kirjoitti:MUUTEN: Kuppila voisi järjestää vaikkapa tähän ketjuun äänestyksen tyyliin:

EUROVIISUT - UMK. Saisi jokainen ilmaista oman mielipiteensä kumpi kilpailumuoto on parempi. ÄÄNESTYSTÄ KEHIIN! :peukku:
Emme voisi, koska ainakaan minä en tiedä, mikä kilpailumuoto on "Euroviisut". Suomen karsintakilpailua on käyty puolen vuosisadan aikana monenlaisilla formaateilla eikä "Euroviisut" ole ollut kilpailun nimi pian vuosikymmeneen. Mikä on se formaatti, jonka ihmiset haluavat takaisin? Mikä on se määräävä ero "Euroviisujen" ja UMK:n välillä?

Jotta kysymyksessä olisi mieltä, se pitäisi määritellä rutkasti paremmin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

^Tämä selvä. :peukku:

Avatar
tonywerner
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 28218
Liittynyt: 29 Loka 2004, 07:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja tonywerner »

AntSa kirjoitti:Mä tykkäsin eilisestä ohjelmasta kovasti. Erilaisuus herättää näköjään vieläkin kovasti ennakkoluuloja. Monelle tuntuu olevan edelleen ns. kova pala ettei edetä vanhaan malliin. Tuttuun tottuu. Minusta uudestakin voi löytää ystävän.

Minusta eilinen ohjelma oli kivasti toteutettu. Henkilökohtaisesti pidän tuollaisista inserteistä joissa kerrotaan sen hetken tunnelmista. Rakastan dokumentaarista otetta muissakin viihdeohjelmissa. Tuon otteen voi toteuttaa myöskin hauskasti ja viihteellisesti kuten eilisessä ohjelmassa. Itseäni ei häirinnyt myöskään klubiyleisön tai tuomariston mielipiteet laulujen loppupuolella. Jokainen laulu sai kuitenkin soida taustalla "radiomaisesti". Tämän lisäksi mielestäni ns. oikeille esityksille lausuttiin haikeat jäähyväiset. Miksi olisin ollut pettynyt eiliseen ohjelmaan? Pidin todella paljon vanhastakin karsintamallista. Mutta kyllä tämäkin vie mukanaan. :-) Itseäni kummastuttavat paljon enemmän ns. äänekkään viisufanijoukon vallalla oleva konservatiivisuus ja suvaitsemattomuus kuin itse UMK-ohjelman mukanaan tuomat uudistukset. Ja jos joku oikeasti pitää näistä kappaleista ja ihan diggaakin uudistuksesta, niin tehdään johtopäätös että tämä henkilö mielistelee Yleä tai haluaa hyötyä itselleen valehdellen tms.? :-( Negatiivisuus tuntuu tarttuvan täällä Suomessa nopeammin ja vahvemmin kuin positiivisuus ja hyväntahtoisuus. Toki kritiikkiä saa ja pitääkin esittää. Mutta samojen asioiden jauhaminen ja pikkumaisuuksiin puuttuminen, kuten esim. "Eurovisionin" tms. on minusta jo näsäviisautta ja itsensä paremmuuden korostamista.

Hieno UMK-finaali tulossa! Itseäni harmittaa että yleinen ilmapiiri viisufanien joukossa on mikä on. Itse en aio esiintyä UMK-viikonvaihteen aikana ollenkaan anteeksipyydellen mm. sitä tosiseikkaa että olen henkilökohtaisesti nähnyt uudistuksen mielenkiintoisena ja erilaisena kokeiluna verrattuna entiseen. Vanhaa voi muistella lämmöllä myöskin olematta jäinen ja kylmä uudelle. :-)
:hali: Allekirjoitan joka sanan :peukku:
If you love someone, follow your heart
Cause love comes once, if you're lucky enough

Avatar
Sarppa
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 340
Liittynyt: 03 Elo 2005, 20:19
Paikkakunta: Hellsinki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Sarppa »

Olen jutellut useiden aiemmin euroviisukarsintoja seuranneiden kaverieni kanssa ja todella monet eivät ole katsoneet kuin yhden jaksollisen UMK:ta tai eivät ollenkaan. Samalla tuli mietittyä, että mikä formaatissa kismittää, sekä itseäni, että aiemmin aktiivisesti karsintoja seuranneita "taviksia."

Karsinnat voidaan järjestää jatkossakin UMK:n nimellä, mutta ei toitoteta joka välissä, että kyse ei ole euroviisuista, kun kuitenkin niistähän nimenomaan on kyse. Puhuttaisiin siis reilusti euroviisuista eikä tehtäisi siitä kirosanaa. Ohjelman pääosassa olisi heti alussa taas musiikki ja esitykset tuomareiden hölinöiden sijaan. Jos tuomareita halutaan edelleen käyttää, olisivat he The Voice Of Finland -tyyliin innostuneita, kannustavia ja pilke silmäkulmassa eikä katsojia sen enempää kuin kilpailijoitakaan kiusattaisi alatyylisellä kommentoinnilla. Miettikääpä minkälaista kiinnostusta UMK olisi herättänyt ihmisissä, jos nykyisten tuomareiden tilalla olisikin ollut TVOF -tuomarit. Mutta mikä tärkeintä, kilpailun säännöt olisivat jo heti alkuun niin selkeät, että pikkuisen hitaammatkin ymmärtäisivät heti miten homma toimii eikä sääntöjä mentäisi enää muuttelemaan kesken kisaa. Yleisöllä olisi heti alusta asti selkeä rooli ja finaalissa kilpailevat kappaleet olisivat selvillä aiemmin kuin päivää ennen finaalia.

Nämä asiat ovat tulleet useissa kaveripiirissä käydyissä viisuaiheisissa keskusteluissa esiin. Monet "tavikset" ovat kokeneet, että UMK:sta puuttuu edellisiin Suomen viisukarsintoihin verrattuna ilo, hauskuus ja hassua kyllä taviksen suusta kuultuna- kunnioitus ja tietynlainen arvokkuus sekä artisteja että koko kilpailua kohtaan. Vaikka monet pitävät euroviisuja vitsinä, on paljon heitäkin, jotka kokevat vielä kisat arvokkaina ja hienona etuoikeutena, että niihin saadaan osallistua. Voi kun YLE:kin näkisi asian vielä joskus noin :peukku:

Avatar
jeejee
Siemailija
Siemailija
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Touko 2010, 16:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja jeejee »

Sarppa kirjoitti: eikä katsojia sen enempää kuin kilpailijoitakaan kiusattaisi alatyylisellä kommentoinnilla.

---------------------------------------

on paljon heitäkin, jotka kokevat vielä kisat arvokkaina ja hienona etuoikeutena, että niihin saadaan osallistua. Voi kun YLE:kin näkisi asian vielä joskus noin
Sinäpä sen sanoit ja hyvin. Itseänikin eniten häiritsee juuri tuo alatyylisyys ja dissaaminen. Uskon, että se karkottaa tästä kisasta niin katsojat kuin viimein artistitkin. Toinen asia, joka ehdottomasti olisi saatava kuntoon on se, että kansan pitää selvemmin päästä osallistumaan myös isommasta joukosta valittavien kappaleiden ja esiintyjien valintaan.
Take me as I truly am,
I am divine, perfectly out of line, every shade in the sky.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

en saa tällä härpäkkeellä nyt lainauksia tehtyä, mutta Antsa, hyviä sanoja!

Mitä tulee nyt sitten UMKn koko musiikkikulttuuria rapauttavaan vaikutukseen, niin olisiko tässäkin ihan pienoista liioittelun makua taas jälleen. Ennemmin edes vaikka niin, että UMK näyttää tuovan populaarimusiikin yhden alalajin kymmeniä vuosia vanhan estetiikan laajempaan tietoisuuteen. Mistään sen kummallisemmasta uutuudesta ei ole kyse, tai skandalöösimmästä toiminnasta.

Toki olen samaa mielä siitä, että oman itsen ja mielipiteen korostaminen sitä ulkopuolist "toista" kaikin mahdollisin tavoin alaspainamalla on sekä ärsyttävää että surullista, mutta se on sitä aivan siitä riippumatta asetetaanko totaalidissatun "toisen" paikalle "euroviisut" tai "umk".
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Antero
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1020
Liittynyt: 08 Maalis 2004, 19:47

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antero »

UMK vs. Melodifestivalen (kolmen kuullun alkuerän jälkeen) musiikillisesti umk:lle 10-0.
Tv-tuotanto melodifestivalenille 10-0.
En tajua, miksi pitää ensin valita 40 demobiisiä, joita roikotetaan kuukausitolkulla netissä ennen kuin itse kisa alkaa. Kuitenkin valinnat oli tehty jo aikapäiviä sitten.
Miksi ei näistä 40 tehty heti hyviä studioversioita ja pyöräytetty telkkariin 4 hyvää 10 biisin suoraa lähetystä, joista yleisö saisi valita vaikka 2 mieleisintään, ja loput kaksi valitsee vaikka joku raati. Sitten 10 biisin finaali. Kenties SVT:llä on enemmän rahaa kuin YLEllä. No, ensi vuodesta alkaen alamme maksaa verovaroina YLElle 500 milj.e joka vuosi. Ehkä sitten?
Draamaa, sähköisyyttä, jännitystä, hyvää tv-ohjelmaa kehiin eikä kotikutoista höpinää. Hauskaa huumoria voi olla suorissakin lähetyksissä. Kun se osataan oikein tehdä.
Parin viime vuoden nettikisaan verrattuna musiikillisesti UMK on suorastaan huippukorkeatasoinen ja se on iloinen asia. Sillä tavalla UMK on täyttänyt tehtävänsä.
Tuskinpa Euroviisuissa menestymistä vieroksutaan, mutta sinne halutaan mennä omilla ehdoilla eikä miettien, mikä siellä voisi menestyä. Tosin ensi lauantaina äänestävä yleisö saattaa sitä miettiä. Vaikka äänestettiinhän sinne muinoin eräs Lordikin. Etukäteen moni ei olisi uskonut niin käyvän.

Avatar
terorero
Siemailija
Siemailija
Viestit: 108
Liittynyt: 16 Touko 2007, 00:57
Paikkakunta: Manse
Viesti:

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja terorero »

Kuten moni salaa toivoo... Toivottavasti Movetron nähdään Viisuissa, vaikkakin "väärän" maan edustajana.
Viimeksi muokannut terorero, 20 Helmi 2012, 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja tällä hetkellä soi Ive - Sunlight
http://www.youtube.com/watch?v=ddYWdN-iQMU

Avatar
Haksis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2041
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 18:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Haksis »

En kyllä haluaisi ketään näistä Suomen edustajaksi Bakuun. Viimeinen sija on todella lähellä. No jos pakko on joku sanoa niin Iconcrash :roll:

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Mitä UMK vastaan EUROVIISUT-äänestyksellä haettaisiin? Kyllähän palstaa vähänkin seuraavat tietänevät enemmistön (ainakin kommentoivien) viisuaktiivien yleisen mielipiteen. UMK on oma uusi juttunsa, mutta ei siitä innostuminen sulje mielestäni sitä seikkaa etteikö edelleen rakastaisi myöskin ns. klassisia EUROVIISUJA. Kyllä molemmistakin voi pitää.

Samojen asioiden toistaminen ja erheiden tarkoituksellinen etsiminen ei ole omaan mieleeni. Siksi eilen purkauduin. Ja jos tuntui että viesti henkilöityi joihinkin jäseniin, se ei ollut varsinaisesti itseistarkoitus. Ehkä aktiivisimmat negatiivisten asioiden etsijät löysivät kuitenkin eilisestä omasta "ruttunaamaisuudestani" itsensä?

Joku kirjoittajista kyseli että eikö formaatissa ole mitään korjattavaa tms.? Itse olen ollut niin häkeltynyt kilpailukappaleiden korkeasta tasosta etten ole ns. välittänyt tv-toteutuksen pienoisista puutteista. Itseäni ei siis sinällään harmittanut ettei kilpailukappaleita esitetty ensimmäisissä kuuden ehdokkaan pudotuksissa kokonaan mutta ymmärrän harmistuksen joidenkin keskuudessa. Minusta juontajavalinnat ovat onnistuneet hyvin. Samoin raati on tunteitaherättävä. Ilkeilystä en pidä itsekään, ja sen olemassaolon voin kyseinalaistaa. Mutta raati on (yhdessä ja erikseen) täynnä persoonallisia ja kiinnostavia ihmisiä. Ihmisiä jotka etsivät varmasti tälle uudelle kokeilulle suuntaa ja myöskin väylän kehittyä. :peukku:

Kappaleiden radiosoitosta olen ollut hyvin mielissäni myöskin. Ainakin Radio Suomessa (jota itse kuuntelen) laulukilpailuehdokkaat soivat tuon tuosta. Toivottavasti siellä "nuorisokanavillakin" tunnetaan jokunen ehdokkaista? :peukku: Ainakin useampi jo valmis radiohitti kaikuu siis ensi viikonvaihteessa Jäähallissakin. Se on seikka josta olen ilahtunut. Ja siinä UMK on onnistunut! :peukku:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
ESC_Hullu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7185
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 17:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja ESC_Hullu »

Ok .. hienoa ,että joku formaatista/tuomareista/juontajista pitää ja jätänkin formaatin haukkumisen väliin tälläkertaa ,mutta suurin narinani onkin ,että en aidosti pidä yhdestäkään laulusta / esityksestä ja näin ei ole ikinä ennen tapahtunu.(tippuneissa hyviä olikin )
JA Kritiikin antajat voisivat olla meneättä henkilökohtaisuuksiin .
Mä en ole Mikään lammas ja odota toisten tykkäävän saomoista asioista ja jos joku tykkää himona biiseistä ja formaatista ,niin heidän ilonsa ei latista eikä loukkaa minua ja kysynkin Miten iheessä negatiivinen suhtautuminen UMK:hon loukkaa ja latistaa teitä ja olette oikeutettuja jopa haukkuun ihmisiä lapsellisiksi ja ruttunaamasiksi ??????
Itsellä on ikävä Pelkosen juontoja ,Asko Murtomäen ja alkutunnaria.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5372
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

^^Mutta AntSa, eikö sua ärsytä edes ne välipuheet kesken biisin? Ne nyt tässä ovat pahin asia kaikesta. Kappaleiden taso on mikä on ja joka vuosi siihen on silti totuttu... mutta se ettei UMK kunnioita katsojien kuuntelielämystä' sen verran että malttaisi laittaa ne arvostelukommentit vasta loppuun. Menee ihan woganismiksi! :(

Ja sitten tästä on tunnetummat laulajat heivattu pihalle jo aikaisin, paitsi Freeman. Se että hän on lajissaan yksin ei myöskään ole hyvä asia kokonaisuuden kannalta. Ja laulajat joutuvat tuomareiden eteen kuin Idolsissa konsanaan. Miettikää huviksenne, mitä Katri Helena ajattelisi, jos tässä vaiheessa joutuisi seisomaan tuon saman joukon arvosteltavana?! :rofl: (Heh, olikohan Anna Puun äitikään vielä syntynyt kun K-H oli jo tähti? ;) )

Näissä yllämainituissa asioissa on se vika, ei biisien tasossa sinänsä eikä edes karsintajärjestelmässä. Ei sitä olla saatu varsinaisia "eturivien artisteja" enää moneen vuoteen, mutta että kisa lähestyy ja lähestyy Idolsia, ja laulajien kokemustaso samoin :roll:

Biisien kielivalikoimasta olen tietysti tyytyväinen, että suomi hallitsee eikä englanti, ja pitkästä aikaa on ruotsinkielinenkin mukana :peukku: Mutta onkohan kaikki tämä vain sattumaa... Toisaalta en luota nettikarsintayleisön monipuolisuuteen: jo kolmatta vuotta peräkkäin "nettikarsintavaiheessa" on äänestäjinä jyllännyt nuoriso joka on äänestänyt "nuorekkaita" englanninkielisiä biisejä, vaikka tiedämme hyvin ettei pelkästään tuollainen kokonaisuus edusta kansan keskimääräistä makua. Epäilen, että vaikka Kuoppamäki 2010 olisi ollut ihan yhtä suuren ikäryhmän suosikki kuin nettikarsinnan voittajat olivat nuorison, hän ei olisi päässyt jatkoon koska nuoriso äänestää niin paljon aktiivisemmin ainakin tuossa vaiheessa. :( Missä suomenkielinen iskelmäpop nettikarsinnan suosiolistalla? Kuitenkin se on se kotimainen musiikki, jota radiokanaviltamme kuuluu - onneksi.

UMK:n pudotettujen lista on sisältänyt monta sellaista, joiden ei olisi pitänyt pudota: :(
- Petra
- Jari & Taika
- Aura Pineda
- Leola (mieluummin Eetvartti olisi saanut lentää ulos)
- Aili

AntSa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13262
Liittynyt: 14 Marras 2003, 13:02
Paikkakunta: Kouvola

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja AntSa »

Mielestäni kerroin eilisessä viestissäni mitä mieltä olin klubikeikkajaksosta, Huilumies-ystäväni. :hali:

Jotkut tuntuvat mieltävän että minä olisin ottanut tämän vallalla olevan ns. yleisen mielipiteen henkilökohtaisesti itseeni? Menetiedä - mutta aika kauan olin hiljaa ja seurailin jotakuinkin kiltisti taustalta. Vaati rohkeutta puhaltaa oma vieno puhalluksensa suuresti roihuavaan (yhteiseen?) tuleen. Näen asian kuitenkin myös niin että kyllä useimmat viisuaktiiveista ovat yhtämäärin ottaneet tämän uudistuksen hyvin henkilökohtaisesti. Suuria tunteita puolin jos toisinkin. A little drama for us all.

Ja ruttunaamaiseksi luin eilen itsenikin. Yleinen mentaali veti auringon pilveen.

Kovin kylmänviileä tuuli tuntuu puhaltaneen tänä talvena tänne Viisukuppilaan, kyllä. Aurinkoisempaa kevättä toivovat varmastikin kaikki? Sitä odotellessa, siis. :peukku:
"Kunnon uni on tae mukavalle huomiselle." -Leena-

Avatar
JukkaV
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 15682
Liittynyt: 23 Marras 2003, 15:59
Paikkakunta: Turku - Suomen viisukeskus
Viesti:

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Heitänpä idean. Miten olisi hiljainen ja positiivinen kylttimielenosoitus fanikatsomossa? Kylteissä olisi seuraavia tekstejä:

- Uskalla puhua euroviisuista!
- Eläköön euroviisu(karsinna)t!
- Euroviisut ei ole kirosana.
- Lisää euroviisuja!
- Euroviisuissa ei ole mitään hävettävää!

Ja nyt kun en ole akkreditoitumassa...

- Pernilla Bakuun!
Rohkeutta on käytettävä voimavarana, jotta voi pyrkiä inhimillisen elämän järjestämiseen tulevaisuudessakin. :)

Avatar
kaivanto
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1623
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 03:40
Paikkakunta: Villa Gesell, Argentiina
Viesti:

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja kaivanto »

Luin vain tämän sivun verran tätä ketjua ja tuntuu, että mehän olemme liikuttavan samaa mieltä :tuuletus:

Tämmöisiä olen ajatellut tykönäni:
http://kaivanto.blogspot.com/2012/02/bi ... nland.html

Aika hyvin kyllä jo heinäkuussa arvasin mitä tästä tulee...
http://www.kaivanto.fi/promo16072011.html

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

^ Tuohon kirjoitukseen on helppo yhtyä. Tuntuu, että viisukarsintaa lähdettiin kyllä uudistamaan ihan oikealla tavalla, mutta jossain vaiheessa homma lähti väärille raiteille. Jos minä lähden ajamaan vahingossa väärään suuntaan, pysäytän auton ja käännyn takaisin. UMK:n tyypit sen sijaan vain lisäävät kaasua, väärä suunta pysyy.

Avatar
MuzaMaza
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 25778
Liittynyt: 26 Marras 2003, 15:21
Paikkakunta: Lieksa

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja MuzaMaza »

Kaivanto! :peukku: Hienosti kiteytetty.

JukkaV. Sen lisäksi, että jotkut faneista jättävät UMK-lippunsa käyttämättä, käsittääkseni myös niitä Euroviisut takaisin! -kylttejä tullaan näkemään lauantai-iltana jäähallin fanikatsomossa.

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Kaivanto, luin uusimman tekstisi, en joulukuista. Hyvä teksti, johon voi yhtyä, siitäkin huolimtta että tuomareihin kohdistettu kritiikki on esitetty mielestäni vähän turhan kovana. Menkööt blogityylittelyn piikkiin. Muutoinhan on vaarassa vaipua tuomarisanailun tasolle. -Se mikä UMKn kohdalla on tullut selväksi on, että yleisen hengen kannalta asiat ovat myös pienestä kiinni.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Katinka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1862
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 18:03
Paikkakunta: Kuopio

Re: UMK 2012: Yleinen keskustelu

Viesti Kirjoittaja Katinka »

Kiitos Kaivanto! Hyvin usein en ole ollut samaa mieltä kanssasi, mutta nyt olen! Korpiklaanin pudottamisestakin olen jo muutaman muun kanssa napissut aikaisemminkin täällä kuppilassa. Toivottavasti jatkossa UMK:n kehittämisessä otetaan huomioon myös meidän kriittisesti suhtautuvien mielipiteitä. Sillä kehittämistä tämä kilpailu kaipaa!

Lukittu