Vuodesta 2004 lähtien käytössä ollut vakiintunut ja ikoninen euroviisujen logo koki 11 vuoden käytössä olonsa jälkeen pienen muodonmuutoksen. Aiempaa käsikirjoitetun näköistä logotekstiä on hieman siloiteltu ja sydämen muotoa muutettu. Päivitys tehtiin sopivasti euroviisujen juhlavuoden alla: ensi vuonna euroviisut järjestetään jo 60. kertaa. Euroviisujen vastaava tuottajan Jon Ola Sandin mukaan tutkimukset osoittivat, että 11 vuotta käytössä ollut viisulogo oli laajalti hyvin tunnistettu, mutta se kaipasi hieman päivitystä.
Euroviisujen tapahtumavalvojana toimiva Sietse Bakker EBUsta kommentoi, että alusta asti oli selvää, että tarkoitus ei ollut tehdä täysin uutta logoa, vaan vain päivittää vanha logo tähän päivään muuttuneen kilpailun mukana. Jokainen kirjain piirrettiin alusta asti uudelleen ja mm. yksityiskohtaisia reunaviivoja yksinkertaistettiin. Nyt virtaviivaistettu logo toimii HD-televisioissa ja pienennettynä printtimediassa aiempaa paremmin.
Bakker jatkaa, että sydänlogoon kiinnitettiin erityisesti huomiota. Sen oikeaa reunaa kohotettiin hieman ylemmäs, jotta vaikutelma olisi voimakkaampi ja sydän toimisi hyvin myös erillisenä irrotettuna, ikonisena elementtinään. Uudistuksen toteutti lopulta amsterdamilainen Cityzen Agency Cornelius Jacobsin johdolla.
Uutta logoa käytetään jo nyt eurovision.tv-sivustolla sekä sosiaalisessa mediassa. Varsinainen logon sisäänajo tapahtuu ensi vuoden toukokuussa, kun vuoden 2015 euroviisut järjestetään Itävallassa. Itävallan yleisradio ORF lupaili aiemmin kesällä, että viisujen isäntäkaupunki julkaistaan viimeistään elokuun alussa. Isäntäkaupunkiehdokkaina ovat pääkaupungin Wienin lisäksi Innsbruck sekä Graz. Euroviisut lauletaan 19., 21. ja 23.5.2015.
Lähde: eurovision.tv
Keskustele asiasta foorumillamme
Alla vertailu vanhasta ja uudesta logosta: