Sanoitusallas

Fiumi di parole - sanoita itse euroviisuja
Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mikseivät kauden jokaisen kappaleen sanoittaneet sanoittajat voisi saada gaalaan kolmatta paikkaa? :rofl: Nimim. tuskallinen gaalavalitsija. :sekava:
Meow cat, please meow back.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8987
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

^ Koska sitten jokainen yrittää sanoittaa kaikki kappaleet ja taso laskee, ja lopuksi syntyy inflaatio. Eli ehkä ei.
Qaj.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Hei.

Harmikseni joudun toteamaan, ettei aikani ja jaksamiseni riitä gaalan kunnialliseen läpivientiin tänä talvena. Vetovastuu on siis tarjolla, jos halukas vetäjä löytyy.

Jos kukaan ei suostu ottamaan tehtävää vastaan, gaala ei jää silti pitämättä. Se vain tarkoittaa umkmaisen kaoottista organisaatiota, lennosta vaihtuvia ja venyviä aikatauluja sekä pelkistettyjä tulosjulkistuksia ilman show-elementtejä. Toisin sanoen kuka tahansa muu suoriutuu hommasta paremmin.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

No voihan. Olet onnistunut aina järjestämään spektaakkelimaisen gaalan, mutta ymmärrämme, jos aikasi ei tällä kertaa riitä.

Ilmoittaudun halukkaaksi, mutta en tiedä, osaanko hoitaa järjestelyjä. Joten joku teknikompikin saa minun puolestani ottaa vastuun. :peukku:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12002
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja sziget »

Minullekin sopii tarvittaessa, mutta tuskin olen Mattokauppiasta teknisempi, joten oikein mielelläni suon tehtävän hänelle. :joojoo: - En ole koskaan julkaissut mitään YouTubessa enkä edes tiedä, hyväksyykö se sivupersoonia. Toiseksi pelkään, että semifinaalivideoiden tekeminen vie paljon aikaa. Jonkinlainen videoshow olisi mukava ja toivottava mutta ei pakollinen elementti, valvoo gaalan kuka tahansa.

Jos valvoja ei ole Timoteus, pitää kerrata tarkasti arvonta- ynnä muut käytännöt gaalan valmisteluketjussa, niin ei synny mitään epäselvyyksiä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Tulosjulkistusvideoiden tekeminen vie aikaa, mutta en koe sen olevan haastavin homma. Sen sijaan mietityttää finaalin pisteidenlaskun toteutus sekä pistetaulukkojen tekeminen, mikäli aion saada näistä yhtä hienoja kuin Timoteuksella. Miten nämä hoidetaan? :puna:

Avatar
-Statler-
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 400
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:45
Paikkakunta: Balcony of the Muppet Theater

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja -Statler- »

Timoteus on kuitenkin jollakin tasolla vielä mukana, joten hänen asiantuntemustaan voidaan varmasti käyttää hyväksi. Tuli tässä mieleen, että jos joku henkilö / jotkut henkilöt tekisi/vät suurimman osan tarvittavista töistä ja sitten siirtäisivät koko homman Timoteulle ikään kuin fait accompli'na, jolloin hänen roolinsa olisi toki tärkeä, mutta kuitenkin suhteellisen minimaalinen.

Timoteun mielipiteitä odotellessa...
Waldorf: "Why do we always come here?" ♪
Statler: "I guess we'll never know." ♬
Waldorf: "It's like a kind of torture..." ♪
Both: "... to have to watch the show." ♬

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

-Statler- kirjoitti:Timoteus on kuitenkin jollakin tasolla vielä mukana, joten hänen asiantuntemustaan voidaan varmasti käyttää hyväksi. Tuli tässä mieleen, että jos joku henkilö / jotkut henkilöt tekisi/vät suurimman osan tarvittavista töistä ja sitten siirtäisivät koko homman Timoteulle ikään kuin fait accompli'na, jolloin hänen roolinsa olisi toki tärkeä, mutta kuitenkin suhteellisen minimaalinen.

Timoteun mielipiteitä odotellessa...
Kuulostaa hyvältä. Urakan voisi tosiaan jakaa useammallekin, mikäli halukkaita löytyy. Minä puuhailen tällä hetkellä oletusvalintoja, jotka julkaisen Slovakian tulosten jälkeen. :joojoo:

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Mattokauppias kirjoitti:Minä puuhailen tällä hetkellä oletusvalintoja, jotka julkaisen Slovakian tulosten jälkeen. :joojoo:
Minä ehdin jo kertoa omat valintani Timoteukselle juuri ennen Suurta Ilmoitusta™. :heh: Sanotaan nyt sitten täälläkin: Israel ja Ruotsi, ja sillä sipuli. :joojoo:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

sziget kirjoitti:Jos valvoja ei ole Timoteus, pitää kerrata tarkasti arvonta- ynnä muut käytännöt gaalan valmisteluketjussa, niin ei synny mitään epäselvyyksiä.
Arvontakäytännöt ovat aika lailla hatusta vedettyjä (hahhah). Kun saman kääntäjän ja saman maan tekstit ja voittotekstit pitäisi jakaa semeihin tasaisesti ja tilannetta vielä sotkee yhteiskäännökset, "arvonta" muuttuu pelottavan suurelta osin sijoitteluksi. En tiedä, onko olemassakaan mitään käyttökelpoista arvontaproseduuria, joka pullauttaisi yhtä suurella todennäköisyydellä minkä tahansa näillä reunaehdoilla sallitun semifinaalijaon.

Semifinaalijaon arvonnan voin tarvittaessa hoitaa, kunhan luettelo kilpailuteksteistä on tiedossa.
Mattokauppias kirjoitti:Sen sijaan mietityttää finaalin pisteidenlaskun toteutus sekä pistetaulukkojen tekeminen, mikäli aion saada näistä yhtä hienoja kuin Timoteuksella. Miten nämä hoidetaan? :puna:
Finaalin tulosjulkistus on toteutettu ESCNationin ScoreWizillä, joka on helppokäyttöinen palvelu.

HTML-muotoon pistetaulukot saa pullautettua esim. OpenOfficen taulukkolaskennasta. Tai Excelkin osaa kyllä tallentaa HTML:ksi.
-Statler- kirjoitti:Tuli tässä mieleen, että jos joku henkilö / jotkut henkilöt tekisi/vät suurimman osan tarvittavista töistä ja sitten siirtäisivät koko homman Timoteulle ikään kuin fait accompli'na, jolloin hänen roolinsa olisi toki tärkeä, mutta kuitenkin suhteellisen minimaalinen.
Jos joku muu tekee kaiken olennaisen, en varsinaisesti ymmärrä, mihin minua tarvitaan.

Suurimmat työvaiheet ovat tekstien kokoaminen esityskelpoiseen muotoon ja semifinaalitulosten julkistusvideoiden väsääminen. Muusta periaatteessa selviän mutta niin uskoisin selviävän näiden työvaiheiden tekijänkin.

Ensimmäiseksi ongelmakohdaksi tosin nousisi heti villien korttien nimittäminen, koska en ole seurannut, mitä kauden aikana on oikeastaan tapahtunut. No, Käännöscup-taulukoista pääsisi kai kärryille melko nopeasti. Pelkkä gaalassa äänestäminenkin vie aikaa, kun en tunne kilpailusanoituksia entuudestaan.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

^ Kiitos, Timoteus. Uskaltaisinkohan nyt ottaa nämä kontolleni? Onneksi koeviikkokin on vasta joskus, joten koulunkaan suhteen ei olisi hätää. :miettii:

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Asia hoitunee, jos aikataulu gaalan eri vaiheille on kaikille selvä jo etukäteen. Missään tapauksessa ei saisi käydä kuten jatkokertomuskisassa (toivottavasti ainakin se saadaan päätökseen nyt ensin). Gaala pitää mielestäni hoitaa loppuun selvästi ennen seuraavan kauden alkua, eli homma vaatii aika paljon tarkkuutta ja sitoutumista. Tsemppiä mattokauppiaalle!

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Ei mulla muuta olekaan kuin aikaa. Huoh. :roll:
Innolla otan kyllä tämän urakan vastaan. Jännä päästä näkemään, millaista homma on. :uujee:

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Hei!

Ennakkovalmisteluni ovat jo hyvässä vauhdissa. Mutta on myös eräs ongelma.

Olen laskenut, että sanoituksia kilpailisi siis 42+12+villit kortit, 42+13+villit kortit tai 42+14+villit kortit riippuen siitä, ovatko sziget ja/tai nkorppi mukana Slovakia-kisassa. Montakohan villiä korttia jaetaan, että semifinaaleista ja finaalista tulee järkevän kokoisia? Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, että sziget ja nkorppi molemmat olisivat mukana viimeisessä kisassa ja villejä kortteja jaettaisiin viime vuoden tapaan 4, jolloin sanoituksia olisi yhteensä 42+14+4=60. Kussakin semifinaalissa kilpailisi 20 sanoitusta. Pääsisikö jatkoon 8, 9 vai 10? 30 sanoituksen finaali kuulostaa ainakin hurjalta. 8 meni jatkoon viime vuonna kustakin semistä, kun jokaisessa kilpaili 21 sanoitusta.

Ajattelin villi kortti -ehdokkaiksi seuraavia:

1. Haukkanen. Harvat osallistumiset ovat poikineet verrattain hyviä tuloksia.
2. wulfila. Tänä vuonna aloittanut kääntäjä on ollut aktiivisesti mukana vaikuttamassa kaudella niin ulpparoinnin kuin sanoittamisenkin saralla.
3. Metsis. Voittonsa lisäksi Metsis on tällä kaudella osallistunut vain kaksi kertaa, mutta menestynyt hyvin kumpanakin.
4. Timoteus. Sama kuin yllä, mutta osallistunut voittonsa lisäksi kerran. Lisäksi hän on käännöskisojen vanha konkari.


Selkeästi esitettynä totean, että olen lievästi sekaisin. :sekava:
Riippuuko villien korttien määrä nyt sitten siitä, mikä on alkuperäisten ei-voittaneiden sanoitusten määrä? Ja ihan noin muuten vaan, voiko villejä kortteja edes jakaa sellaisille, jotka ovat voittaneet?

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Jatkoon 8 per semi eli yhteensä 24 finalistia. Näin se on ollut aina semifinalistien määrästä riippumatta.

Villien korttien määrää olen todella säädellyt niin, että gaalaan saadaan kolmella jaollinen määrä sanoituksia. Villejä kortteja voi myöntää voittajille, kuin myös kääntäjille, joilla on 14 osallistumiskertaa täynnä. Villejä kortteja ei ole myönnetty kääntäjille, joilla on 28+ osallistumiskertaa ja kaksi vapaavalintaista tekstiä mukana jo valmiiksi.

Villejä kortteja myöntäessä olen pitänyt osallistumisaktiivisuutta ansiona (erityisesti lähelle seuraavaa kynnysrajaa pääsemistä), ja erityisen ratkaisevana olen pitänyt hyvien ei-voittoisien tuloksien lukumäärää. Voitoilla ei ole väliä, kun voittosanoitukset ovat gaalassa joka tapauksessa.

Alle 14 kertaa osallistuneille ei-voittaneille mitalisteille villi kortti on säännönmukaisesti myönnetty. En tiedä, onko tällä kaudella sellaisia.

Itse en katso ansaitsevani villiä korttia, kun puolet kauden sanoituksistani :heh: on muutenkin mukana.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12002
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja sziget »

Timoteus kirjoitti:Kun saman kääntäjän ja saman maan tekstit ja voittotekstit pitäisi jakaa semeihin tasaisesti ja tilannetta vielä sotkee yhteiskäännökset, "arvonta" muuttuu pelottavan suurelta osin sijoitteluksi.
Arvonnassa on siis kaksi vaihetta, joista tämä ensimmäinen on vaikeampi reunaehtojen takia. Voittaneita yhteiskäännöksiä on vasta kaksi, ne eivät ole ongelma. Kun semifinaalijako on valmis, kilpailunumeroitakaan ei päätä ruotsalainen tuottaja vaan ne arvotaan jokaisessa semissä.
nkorppi kirjoitti:Asia hoitunee, jos aikataulu gaalan eri vaiheille on kaikille selvä jo etukäteen.
Slovakia-kisa päättyy 8.1. samoin kuin San Marino viime kaudella. Silloin jatko meni näin:
10.1. Kauden 2011 päätösgaala -ketju avattiin. Käännösten valintaan ja korjailuun varataan aikaa pari viikkoa. Valvoja pyytää villin kortin saaneilta vahvistuksen, että he ottavat sen vastaan. Jos tämä ei onnistu tai vastaus on kielteinen, kortin saa joku toinen.
24.1. Semifinaalien äänestys alkoi. Takarajat olivat 3.2. (semi 1) ja 4.2. (semit 2 ja 3). Äänestysaika on siis kaksi viikkoa tai vähän alle. Tulosten julkaisuun ja finaalin avaukseen voi varata muutaman päivän.
6.2. Semifinaalien jatkoon päässeet julkistettiin.
8.2. Finaalin äänestys alkoi. Tähän riittää viikko, koska käännökset ovat jo tuttuja ja niitä on vähemmän.
15.2. Finaalin tulokset.
Timoteus kirjoitti:Alle 14 kertaa osallistuneille ei-voittaneille mitalisteille villi kortti on säännönmukaisesti myönnetty. En tiedä, onko tällä kaudella sellaisia.
Haukkanen ja myös Viisut, jos hän ei ole mukana Slovakia-kisassa. Tekstien yhteismäärä on joko 60 tai 63. Valvoja puntaroi, kumpi on sopivampi. Viime kerralla Timoteus rajasi, että 1 villi kortti olisi ollut liian vähän ja 7 liian paljon, ja näin päädyttiin 63:een. Energiaa Mattokauppiaalle. :peukku:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

sziget kirjoitti:Viime kerralla Timoteus rajasi, että 1 villi kortti olisi ollut liian vähän ja 7 liian paljon, ja näin päädyttiin 63:een. Energiaa Mattokauppiaalle. :peukku:
Olen sitä mieltä, että mieluummin enemmän kuin vähemmän, sillä villit kortit lisäävät vapaita valintoja, jotka ovat yksi Gaalan suurimmista suoloista; sekä niiden valitseminen että se, mitä ei-voittaneita kisaan ilmestyy. Useinhan ne pärjäävät voittaneita paremmin, aina koko Gaalan voittoon asti.

Avatar
Mattokauppias
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2837
Liittynyt: 11 Huhti 2010, 10:14
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Mattokauppias »

Kiitos selvennyksistä. Ehkä mietin villien korttien saajia vielä hetkisen, mutta muuten on melkoisen selvää. HTML vaatii tosin vielä inasen tutkailua, vaikka siinäkin olen jo hyvässä alussa. :joojoo:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Vuodatus on muuttunut ihan tyhmäksi, enkä saa enää pistetaulukoita salattua millään tasolla. :jupinaa: Onko jollakin tarjota jotain sivupalvelua, jonne voisi liittää toimivasti OpenOfficella tehdyt pistetaulukot (siis niin, että niiden rakenteet pysyvät kasassa). Minä kun en vain oppinut väsäämään niitä freewebsin taulukoita, enkä tahdo enää ikinä kokeillakaan uudestaan. :niinpa:

Mikä se jonkun täällä linkkaama sivu oli minne pystyi ilman tunnuksia tekemään sivustoja? :mitvit: Tahtoisin kokeilla sitä pistetaulukko-ongelmani kanssa.
Meow cat, please meow back.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Haluaisin huomauttaa, että Sti fotia -jatkokertomusten pisteytysaikaa on jäljellä enää vajaa vuorokausi ja pisteyttäjiä toistaiseksi vasta kaksi :tajutkaa:
TomppaJr kirjoitti:Onko jollakin tarjota jotain sivupalvelua, jonne voisi liittää toimivasti OpenOfficella tehdyt pistetaulukot (siis niin, että niiden rakenteet pysyvät kasassa).
Olettaisin, että OpenOfficella pystyy julkaisemaan taulukon suoraan html:ksi, koska sillä muutenkin pystyy tekemään käytännössä kaiken mitä Excelillä. Excelissä teen sen itse näin: Save As > Save as type: Web page > (Re)publish: Sheet > Publish...

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

UFOPOLI kirjoitti:Haluaisin huomauttaa, että Sti fotia -jatkokertomusten pisteytysaikaa on jäljellä enää vajaa vuorokausi ja pisteyttäjiä toistaiseksi vasta kaksi :tajutkaa:
Kun kääntämiseen hujahti melkein vuosi, varmaankin äänestysaikaa voi kenenkään sitä pyytämättäkin jatkaa ja ottaa yhteyttä niihin, joiden pisteet puuttuvat. Itse äänestän kyllä. Olen vain krooninen viivyttelijä.
UFOPOLI kirjoitti:Olettaisin, että OpenOfficella pystyy julkaisemaan taulukon suoraan html:ksi, koska sillä muutenkin pystyy tekemään käytännössä kaiken mitä Excelillä. Excelissä teen sen itse näin: Save As > Save as type: Web page > (Re)publish: Sheet > Publish...
Tämän pitäisi toimia suomenkielisessä OpenOfficessa: Tiedosto → Tallenna nimellä → Tallennusmuoto: HTML-asiakirja (OpenOfficeCalc) (.html)
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kiitos teille. :peukku: Kokeilen osaamistani Kolmostyrkkykisan kanssa.

Lukioaika muuten oikeasti alkaa nyt vaikuttaa, ei vaan ole ollut aikaa sanoitella varsinaisia viisuja. :sekava: Toivottavasti saisin nämä kevään kisat (ennen viisuviikkoa) nyt sanoitettua edes jonkinlaisella tahdilla, niin kesällä toivottavasti aikaa riittää paremmin. :apuva:
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Timoteus kirjoitti:
UFOPOLI kirjoitti:Olettaisin, että OpenOfficella pystyy julkaisemaan taulukon suoraan html:ksi, koska sillä muutenkin pystyy tekemään käytännössä kaiken mitä Excelillä. Excelissä teen sen itse näin: Save As > Save as type: Web page > (Re)publish: Sheet > Publish...
Tämän pitäisi toimia suomenkielisessä OpenOfficessa: Tiedosto → Tallenna nimellä → Tallennusmuoto: HTML-asiakirja (OpenOfficeCalc) (.html)
Anteeksi tyhmyyteni, mutta miten saan tuosta irti sellaisen linkin, joka ei ole muotoa file:///C:/Documents and Settings/PRO/Omat tiedostot vaan ihan toimiva linkki, joka toimii kaikille. :sekava:
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tuo yllä kysymäni on ihan akuutti pulma, osaisiko joku neuvoa?
Meow cat, please meow back.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16706
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

TomppaJr kirjoitti:Tuo yllä kysymäni on ihan akuutti pulma, osaisiko joku neuvoa?
Neuvoisin mielelläni, mutten ole varma, ymmärränkö kysymystä ??? Oletko kenties jotenkin sekoittanut tietokoneesi kiintolevyllä olevat hakemistopolut ja nettiosoitteet keskenään...?

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

No siis.

Jos tallennan tiedostoni seuraavaa polkua Tiedosto → Tallenna nimellä → Tallennusmuoto: HTML-asiakirja (OpenOfficeCalc) (.html) pitkin, se pukeltaa minulle tallennuskansioon pikakuvakkeen, jonka Internetissä avaamalla Internetin osoiteriville ilmestyy linkki, joka kertoo missä kyseinen tiedosto minun tietokoneeni sisällä sijaitsee. :sekava: Tahtoisin siis saada kyseisestä Internet-sivusta irti myös jokajampalle näkyvän linkin, enkä vain sitä tietoa, missä se sijaitsee minun tietokoneellani.

Selvensikö yhtään? :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Ah, olin ilmeisesti lukenut alkuperäisen kysymyksen väärin. Mainitsemani toiminto ei totisesti tee muuta kuin tallentaa taulukon HTML-muotoon. Jotta sen saisi julkaistua internetissä, pitää olla kotisivutilaa jossakin, ja sen puuttuminen olikin ilmeisesti ainoa oikea ongelma.

En tiedä, mistä kätevin ilmainen julkaisualusta tätä nykyä löytyy. :sorivaan:
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37075
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kiitos UFOPOLIn sain viimein luotua pistetaulukon 3/6 -tyrkkykisaan. :tapu: Jee, nyt on hyvin kaikki.
Meow cat, please meow back.

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Tuleeko tänä vuonna milloin käännös- ja varjocupit? :mitvit:
.

Avatar
-Statler-
Lotraaja
Lotraaja
Viestit: 400
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 18:45
Paikkakunta: Balcony of the Muppet Theater

Re: Käännösallas

Viesti Kirjoittaja -Statler- »

Käännöskisoissa on aina kiinnitetty huomiota sanojen painotuksiin. Aiheessa on riittänyt puitavaa, koska varsin usein sanoittajat kuulevat painot hieman eri tavalla. Nyrkkisääntönä on pidetty sitä, että pääpaino on suomen kielessä aina sanan ensimmäisellä tavulla ja sivupaino mahdollisella kolmannella tavulla. Asia ei ehkä kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Aristoteleen kantapään uusimmassa jaksossa nimeltä Painonvartijat yllä oleva käsitys asetetaan kyseenalaiseksi. Pidin tätä haastattelua mielenkiintoisena ja ajatuksia herättävänä. Se sopiikin erityisen hyvin sanoituksia rustaavien kuunneltavaksi.

http://areena.yle.fi/radio/1832640/

Painonvartijat. Onko suomessa paino aina ensimmäisellä tavulla ja painotetaanko muitakin kieliä ärsyttävästi väärin? Pasi Heikuran vieraana Tampereen yliopiston fonetiikan tutkija ja lehtori Michael O'Dell.

Haastattelu käydään siis suomeksi. Michael O'Dell on kotoisin Coloradosta mutta asunut Suomessa 30 vuotta. Hauskaa tässä onkin se, että tällainen henkilö opettaa meille suomalaisille oman kielemme erityispiirteitä. :heh:
Waldorf: "Why do we always come here?" ♪
Statler: "I guess we'll never know." ♬
Waldorf: "It's like a kind of torture..." ♪
Both: "... to have to watch the show." ♬

Vastaa Viestiin