KannatetaanRoope kirjoitti: FST:lle viisut ja schlagerhumppaa kehiin![]()
![Tapu tapu :tapu:](./images/smilies/tapu.gif)
Viisukuppila . Euroviisuaiheinen uutis- ja keskustelusivusto
KannatetaanRoope kirjoitti: FST:lle viisut ja schlagerhumppaa kehiin![]()
UFOPOLI kirjoitti: Tai samantien SVT:lle.
Aika moni. Tätähän on empiirisesti testattu Norjassa (biisintekijöiden, ei artistien suhteen) ja norjalaistekijät ovat niskan päällä. Viime vuonna kärkikaksikko oli umpinorjalainen, vaikka kaksi kolmannesta tekijöistä oli ruotsalaisia. Suomessa tendenssi olisi sama mutta luultavasti vieläkin selvempi.Finnish kirjoitti:UFOPOLI kirjoitti: Tai samantien SVT:lle.mulle kelpaa YLE, mutta biisinikkarit ja artistit vois olla SVT:n puolelta... tai että ois muutama biisi suomen ja muutama ruotsin biisinikkareilta - kuinkahan moni suomiviisu pääsisi finaaliin
Wilson kirjoitti: Elikkä kannatan siirtymään avoimeen kilpailusysteemiin takaisin, silloin olisivat Euroviisukarsinnat monipuolisempia sekä kappaleiden että artistein kohdalla.
Juu, en olekaan.Timoteus kirjoitti: Etkä voi oikeasti olla tosissasi sitä mieltä, että tällaista pitäisi kokeilla. Olitpa karsintojen tasosta mitä mieltä tahansa, mikä Suomen karsinta se sellainen on, jonka kilpailijat ovat Ruotsista? Jos emme omiimme luota, vetäytykäämme kisasta ennemmin kokonaan.
Minusta on enemmän ”monipuolisuutta” kun on enemmän artisteja/esiintyjiä/kappaleita/sävellyksiä karsinnoissa.Timoteus kirjoitti:Wilson kirjoitti: Elikkä kannatan siirtymään avoimeen kilpailusysteemiin takaisin, silloin olisivat Euroviisukarsinnat monipuolisempia sekä kappaleiden että artistein kohdalla.
Monipuolisuus = keskinkertaista radiopoppia ja homohumppia enemmän?
En mä muuten ymmärrä, miten esim. vuosien 2002-05 karsintamme olisivat olleet vuosien 2006-07 karsintojamme monipuolisempia. Vai onko tässä nyt taustalla joku näkemys, että YLE:n esiraati olisi jatkossa olennaisesti aiempaa avarakatseisempi? Mihin näkemys perustuu?
Mä en vain aidosti ymmärrä, miksi tätä avointa kilpailua toivotaan. Nimenomaan Suomen karsinnan esitykset ovat olleet parempia kuin koskaan (yksi Humane ei sitä miksikään muuta). Olisi aivan järkyttävä virhe palata takaisin demoraatiaikoihin ja korvata ammattilaisartistit amatööreillä. Mikään ei tue sitä, että vanhanaikaiset demokarsinnat olisivat hyvä tapa valita edustajia televisioituun kilpailuun, jossa esiintymistaito on menestymisen edellytys. Vanhanaikainen karsintamalli ei ole tuottanut voittajaa vuoden 2002 jälkeen - silloinenkin voittaja valittiin Latviasta, jossa huomattavan suuri osa (kaikki vähänkin ammattimaisemmin tuotetut?) demoista pääsi karsinnan finaaliin asti.
Sekä että. Aivan erityisesti niitä ei osata esittää. "Jokaiselle jotakin" -periaatetta en tosin sitäkään ymmärrä. Sekä vuosina 2000 että 2007 sillä saatiin aikaan aika korni kilpailijakatras. Niin kuin nyt Kuoppamäki ja Thunderstone samaan kisaan kuuluvat... tai Kurki-Suonio ja Nylon Beat...JuhaUK kirjoitti: Löydettiinpä kappaleet sitten mistä hyvänsä ja millä menetelmällä hyvänsä, niin kyllä siellä pitäisi olla jotain myös diskoilun ja homohumpan ystäville, jotta voisi sanoa olevan jokaiselle jotakin. Ei pelkästään sitä, mutta myös sitä. Vai onko sitten vain niin, ettei sitä Suomessa osata tehdä? Vai eikö diskopop myy?
Ei ole määrästä kyse, vaan siitä, että he eivät lähde esittämään "mitä tahansa" kappaletta euroviisukarsintoihin. Vuosina 2002-05 esiraati valikoi Suomen karsintaan "tyylikkäitä" mitäänsanomattomuuksia, jotka eivät olleet kenellekään tunnetulle artistille sitä ominta omaa. Mukaan saadut tunnetut artistit (Aika, Voutilainen, Sillanpää, Läntinen) olivat kaiketi lähes yksinomaan niitä, joille kisaan valittu sävellys oli alunperinkin tehty ja jotka todennäköisesti esittivät ne jo demoilla. Muuten saatiin tyytyä amatööreihin, joista useimmat olivat odotetun keskinkertaisia ja joista yksikään ei ollut erinomainen. En mä näe siinä tilanteessa mitään palauttamisen arvoista. Demokarsinnan luonteen vuoksi en liioin pidä mahdollisena, että mahdolliset tulevat demokarsinnat olennaisesti eroaisivat aiemmista.Wilson kirjoitti: Kyllä meillä sitten on vähän ammattilaisia artisteja jos nykypäivän systeemiin pitää varautua.
Miksi sitten tämän päivän ammattilaiset jotka ovat nyt mukana karsinnoissamme….niin heidän on pakko sitten olla tyytyväisiä vaikka heillä on keskinkertaisia kappaleita/sävellyksiä?Timoteus kirjoitti:
Ei ole määrästä kyse, vaan siitä, että he eivät lähde esittämään "mitä tahansa" kappaletta euroviisukarsintoihin. Vuosina 2002-05 esiraati valikoi Suomen karsintaan "tyylikkäitä" mitäänsanomattomuuksia, jotka eivät olleet kenellekään tunnetulle artistille sitä ominta omaa. Mukaan saadut tunnetut artistit (Aika, Voutilainen, Sillanpää, Läntinen) olivat kaiketi lähes yksinomaan niitä, joille kisaan valittu sävellys oli alunperinkin tehty ja jotka todennäköisesti esittivät ne jo demoilla. Muuten saatiin tyytyä amatööreihin, joista useimmat olivat odotetun keskinkertaisia ja joista yksikään ei ollut erinomainen. En mä näe siinä tilanteessa mitään palauttamisen arvoista. Demokarsinnan luonteen vuoksi en liioin pidä mahdollisena, että mahdolliset tulevat demokarsinnat olennaisesti eroaisivat aiemmista.Wilson kirjoitti: Kyllä meillä sitten on vähän ammattilaisia artisteja jos nykypäivän systeemiin pitää varautua.
Samixii!AnnFredi kirjoitti: Minulla on varmaankin edelleen korvissa tai päässä jotain vikaa, kun pidän Suomen tämänvuotista tasoa oikein hyvänä.
Kiinnostava ajatus. Vertailun vuoksi kuulisin suurella ilolla ja verovapaudella vastaavanlaisen analyysin puhelinäänestysajan menestyneistä kansainvälisistä kappaleista.Mohno kirjoitti: En malta olla puuttumasta erääseen seikkaan, johon olen jo usean vuoden ajan kiinnittänyt huomiota. Kyseessä ei siten ole mikään juuri tähän vuoteen liittyvä asia vaan enemmänkin yleinen huomio (Suomen?) viisujen sävelkulusta.
Onneksi tuosta voi olla erimieltä!! Mun mielestä taas Viron karsinnoissa ei ollut kovin hyvä taso, voittaja oli ok, mutta meillä on mielestäni 2 parempaa laittaa Helsinkiin!!!Ludwig kirjoitti: Täytyy vielä/taas kerran ihmetellä miten naapurimaissamme löytyy tasoa ja tyyliä ihan erilailla kuin meillä....mm jopa Viron ahdas studio meininki ja niistä biiseistäkin oli ainakin 4 parempaa kuin yxikään Suomen biiseistä....
Hävetti Eestiläisten puolesta etteivät tajunneet valita IHANAA R&J, mutta Suomen biisit hävettää kyllä ihan tajuttomasti, mitähän ulkomaalaiset oikein miettii meidän mausta ja tasosta....no ainakin varmanpäälle on otettu se seikka ettei Suomi ole ensi vuonna suoraan finaalissa, eikä ainakaa voita toista kertaa.....
Tosi karvaasti kyllä ketuttaa, aikuisten oikeesti![]()
![]()
![]()
![]()
Ihan hyvin. Edellinen semifinaaliton viisukarsinta (2002) keräsi miljoonayleisön. Edes biisejä ei oltu silloin esitetty etukäteen missään.AnnFredi kirjoitti: Siitä karsinnan yksinkertaistamisestakaan en ole ihan varma... siis periaatteessa se kuulostaa fiksulta, mutta mitenkähän se uppoaisi kansaan? Hm...![]()
kais(t)a kirjoitti:Samixii!AnnFredi kirjoitti: Minulla on varmaankin edelleen korvissa tai päässä jotain vikaa, kun pidän Suomen tämänvuotista tasoa oikein hyvänä.![]()
Niin paljon kun minä rakastankin ihanaa perusviisuhomohumppaa niin mielelläni jätän sen tekemisen niille, jotka sen osaavat (ja käyttävät haitarin sijaan pianoa). Musta on hyvä, että Suomessa tehdään sellaista musiikkia mitä osataan eikä yritetä automaattisesti "matkia" totuttua.
Ihana finaali on Turkuun tulossa. Pitää varmaan pukea jotain mutsaa ja punaista päälle. Ihan vaan periaatteesta!![]()
![]()
Ja silti joka vuosi Melodeille pääsee sellaista kuonaa, että...gentedimare kirjoitti: Älkää aina itkekö sinne Ruotsiin. Painukaa sinne sitten jos siellä osataan biisien teko paremmin!![]()