Muistathan: Eurovision laulukilpailu 1991

Vuonna 1991 Eurovision laulukilpailut pidettiin Italiassa, Rooman legendaaristen Cinecittà-elokuvastudioiden tiloissa. Alun perin kisat oli tosin määrä pitää San Remossa: olihan koko formaatti alun perin kehitetty San Remon laulukilpailun pohjalta. Maailmanpoliittinen tilanne pisti kuitenkin Italian yleisradioyhtiön RAI:n rukkaaman suunnitelmat uusiksi. Lähi-Idän kriisi ja sen vuoksi käynnistynyt Persianlahden sota sekä Jugoslavian kiristynyt tilanne saivat yhtiön siirtämään kisat turvallisempaan (ja halvempaan) paikkaan.

Viisuhistorioitsija John Kennedy O’Connorin mukaan vuoden 1991 viisut muistetaan ennen kaikkea niiden kaoottisuudesta. Ja kieltämättä meno oli monissa paikoin sekavaa – aina pisteiden laskentaa myöten. Osaltaan sekavuus johtui juontajista: tehtävään oli valjastettu edellisvuoden voittaja Toto Cutugno ja vuoden 1964 ykkönen Cigliola Cinquetti. Varsinkin Toton kielitaito osoittautui illan mittaan sangen puutteelliseksi. Suurimman osan ajasta herra puhui vain italiaa. Kummallakaan juontajalla ei tuntunut myös olevan kovinkaan selkeää käsitystä tapahtuman kulusta ja kisan säännöistä.

EUROVISION LAULUKILPAILU 1991
Ajankohta: lauantai 4. 5. 1991
Kilpailupaikka: Studio 15 di Cinecittà, Rooma
Juontajat: Toto Cutugno ja Gigliola Cinquetti
Kapellimestari: Bruno Canfora
Väliaikanumero: Arturo Brachetti
Illan aluksi molemmat Italian euroviisuvoittajat esittivät edustuskappaleensa.
Vuonna 1937 Mussolinin käskystä perustetuilla Cinecittàn studioilla on kuvattu monia kuuluisia elokuvia.

Kaaos alkoi jo harjoituksissa: harjoituskerrat jäivät vähiin ja orkesteri saapui useimpiin harjoituksiin monta tuntia myöhässä. Huonot järjestelyt kiristivät myös laulajien pinnaa. Kisan avannut Italian esittelyvideo ei pyörinyt ongelmitta, ja kisan lavasteet oli ilmeisesti kyhätty elokuvien jäännöslavasteista. Illan kommelluksista voi mainita myös puhelimen pirinän, joka alkoi kuulua lavan takaa juuri ennen Islannin kisakappaletta.

Plussaakin on annettava: kappaleiden välillä olleissa postikorteissa kilpailijat esittivät tunnettuja italialaissävelmiä. Esimerkiksi Jugoslavian Baby Doll tulkitsi Cinquettin voittokappaletta ”Non ho l´etan” ja Suomen Kaija Kärkinen ”Maruzellan”. Laulunpätkän taustalla oli joku Italian kuuluisista nähtävyyksistä.

Serbialainen Bebi Dol voitti maansa karsinnat Sarajevossa, vaikka slovenialaiset, kroatialaiset, bosnialaiset ja makedonialaiset tuomarit jättivät hänet täysin pisteittä, toisaalta esim. Kosovon raati oli kokonaan serbialaisten miehittämä.
Jos Baby Doll hurmasi miehet ympäri Eurooppaa keikistelyllään, niin saman teki Espanjan Sergio Dalma silmäflirtillään naisille ja varmasti myös osalle miehistä.

Baby Doll sai myös kyseenalaisen kunnian olla kisan ensimmäinen kilpailija kappaleellaan Brazil. Kyseessä oli monessa mielessä illan värikkäin esitys. Artistin asukokonaisuus oli kauniisti sanottuna persoonallinen, eikä lavaesitys ollut kovin yhtenäinen. Lopullinen saldo oli tasan yksi piste kisaan kuudentoista vuoden tauon jälkeen comebackin tehneeltä Maltalta.

Kaikkiaan kilpailuun osallistui 22 maata. Hollanti piti taukoa toisen maailmansodan uhrien muistopäivän vuoksi, ja sen tilalla nähtiin Malta. Kreikkaa edusti vahvaääninen Sophia Vossou dramaattisella ”Anixi”-kappaleellaan. Draama tosin taisi unohtua katsojilta yli-innostuneen ikämiehen koomisen saksofonisoolon aikana. Orkesteriongelmat haittasivat myös Luxemburgin esitystä: kitaristilta katkesi kieli kesken kappaleen.

Paholaisella ei tainnut olla näppejään pelissä, vaikka Carolan käyttämä tuulikone polttikin salimonitorien sulakkeet ja tuore rouva joutui laulamaan ilman saliääntä.
Ranskan Amina antoi ison vastakohdan Ruotsin vauhdikkaalle popille.

Kisan ennakkosuosikit olivat peräkkäin esiintyneet Ruotsi ja Ranska. Ruotsi lähetti Roomaan vuonna 1983 kolmanneksi sijoittuneen Carolan, josta oli sittemmin tullut yksi maan suurimmista tähdistä. Rentoon Peter Pan -tyyliseen housupukuun pukeutuneen Carolan esitys oli yksi illan energisimmistä. ”Fångad av en stormvind” -kappaleen sanomaa tehosti sittemmin tähden tavaramerkiksi noussut tuulikone. Lisäpotkua neidon vauhdikas show sai kahdelta taustatanssijalta. Carolan ammattitaitoa kuvastaa hyvin se, ettei hän menettänyt hermojaan vaikka salin äänentoisto petti kesken esityksen. Television kautta kisaa katsonut yleisö ja tuomarit eivät huomanneet mitään, mutta itse finaalisalissa vahvistettua ääntä ei kuulunut. Carola kuitenkin jatkoi showtaan, ja sai lopulta yleisön aplodeeraamaan seisaaltaan.

Toinen suosikki, Ranskan Amina, oli pukeutunut yhtä arkisesti kuin Carolakin. ellei vielä arkisemmin, sillä hän esiintyi paljain jaloin. Algerialaissyntyisen näyttelijättären mustaa housupukua piristi vain oranssinpunainen huivi, jonka liikkeitä hän käytti korostamaan omaperäistä arabialaisvaikutteista kappalettaan. Amina ei muuten ollut ainoa lavalla nähty näyttelijä, sillä myös Suomen Kaija ja sittemmin myös Britannian Samanta Janus ovat kunnostautuneet tuolla saralla.

Britannian Samantha Janusilla ja taustakuorolla hameenhelmat Britannialle tyypillisesti mahdollisimman korkealla.
Kaija Kärkinen vietti hulluja öitä Ile Kallion kanssa Roomassa.

Suomea kisassa edustanut Kaija Kärkinen luotti minimittaiseen punaiseen samettimekkoon ja kolmihenkisen taustakuoron näyttävään koreografiaan, jonka oli suunnitellut Mikko Rasila. Kaija kuitenkin esitti Hullun yönsä melko hermostuneen oloisesti. Vaikkei kisasta viisuvoittoa irronut, oli se kuitenkin laulajalle henkilökohtainen voitto. Kaija Kärkinen tutustui Rooman-matkallaan Ile Kallioon, josta tuli hänen hovisäveltäjänsä ja elämänkumppaninsa. Suosittu muusikkoduo tekee yhä yhteistyötä.

Ruotsia lukuunottamatta Pohjoismaat eivät Rooman kisoissa juuri menestyneet. Norja lähetti kisaan entisen viisuvoittajan Hanne Kroghin vetämän Just 4 Fun -yhtyeen, jonka riveissä nähtiin myös Islannin viisudebyytistä tuttu Eirikur Hauksson. Vanhojen viisustarojen säihke ei kuitenkaan riittäny tuomareille, ja Norja sijoittui seitsemänneksitoista. Islanti oli viidestoista, Tanska yhdeksätoista ja Suomi kahdeskymmenes. Vain Jugoslavia ja puhtaan nollan napannut Itävalta sijoittuivat Suomea alemmaksi.

Illan pisteidenlasku oli kiinnostava, sillä äänet menivät vähän joka suuntaan. Lopulta kävi niin että Ruotsilla ja Ranskalla oli molemmilla 146 pistettä. Silloisten sääntöjen mukaan tasapisteissä ratkaisee se, kummalla maalla oli useammat täydet pisteet. Sekä Ruotsi että Ranska olivat saaneet niitä neljät. Siksi piti katsoa, kumpi oli saanut useammin kymmenen pistettä – ja nyt ero oli selvä: Ruotsi oli saanut kymmenen pistettä viidestä maasta, Ranska vain kahdesta. Voiton vei siis Carola, ja Ranska joutui tyytymään kakkossijaan.

Carola voitti tiukista tiukimman äänestyksen jälkeen..
… ja Ranskan Amina hävisi vain, koska oli saanut 10 pistettä harvemmilta mailta kuin Ruotsi.

Ruotsi nappasi samana iltana myös pöytätenniksen ja jääkiekon maailmanmestaruudet. Kaikki svensonnit eivät Carolan voittoa kuitenkaan juhlineet: viisuhistorioitsija Asko Murtomäki kertoo, kuinka eräs ruotsalainen kodinelektroniikkaliike oli luvannut asiakkailleen yli 3000 kruunun ostoksista rahat takaisin jos Carola voittaa. Arvioiden mukaan rahansa sai takaisin kolmisen tuhatta tyytyväistä ruotsalaista, jotka olivat ostaneet tavaraa noin 15 miljoonan kruunun edestä.

Kilpailukappaleet:

1. Jugoslavia: Baby Doll – Brazil – 21. sija (1 pistettä)

2. Islanti: Stefan & Eyfi – Nina – 15. sija (26 pistettä)

3. Malta: Paul Giordimaina & Georgina – Could it be? – 6. sija (106 pistettä)

4. Kreikka: Sophia Vossou – I anixi – 13. sija (36 pistettä)

5. Sveitsi: Sandra Simó – Canzone per te – 5. sija (118 pistettä)

6. Itävalta: Thomas Forstner – Venedig im Regen – 22. sija (0 pistettä)

7. Luxemburg: Sarah Bray – Un baiser volé – 14. sija (29 pistettä)

8. Ruotsi: Carola – Fångad av en stormvind – 1. sija (146 pistettä)

9. Ranska: Amina – C’est le dernier qui a parlé qui a raison – 2. sija (146 pistettä)

10. Turkki: Can, Izel & Reyhan – Iki dakika – 12. sija (44 pistettä)

11. Irlanti: Kim Jackson – Could it be that I’m in love? – 10. sija (47 pistettä)

12. Portugali: Dulce Pontes – Lusitana Paixao – 8. sija (62 pistettä)

13. Tanska: Anders Frandsen – Lige det hvor hjertet slår – 19. sija (8 pistettä)

14. Norja: Just 4 Fun – Mrs Thompson – 17. sija (14 pistettä)

15. Israel: Duo Datz – Kan – 3. sija (139 pistettä)

16. Suomi: Kaija Kärkinen – Hullu yö – 20. sija (6 pistettä)

17. Saksa: Atlantis 2000 – Dieser Traum darf niemals sterben – 18. sija (10 pistettä)

18. Belgia: Clouseau – Geef het op – 16. sija (23 pistettä)

19. Espanja: Sergio Dalma – Bailar pegados – 4. sija (119 pistettä)

20. Britannia: Samantha Janus – A message to your heart – 10. sija (47 pistettä)

21. Kypros: Elena Patroklou – S.O.S. – 9. sija (60 pistettä)

22. Italia: Peppino di Capri – Comme èd doce ’o mare – 7. sija (89 pistettä)